بیوگرافی کتایون ریاحی + درباره زندگی شخصی، ازدواج و همسرش

بیوگرافی کتایون ریاحی + درباره زندگی شخصی، ازدواج و همسرش

کتایون ریاحی زیباترین و خوش اندام ترین بازیگر زن سینما و تلویزیون ایران است که با ایفای نقش در سریال یوسف پیامبر مسئولیت خودش را در عرصه بازیگری ادا کرد و وی مدت پنج سال برای این سریال زحمت کشید. سریال یوسف پیامبر ساخته مرحوم فرج الله سلحشور است که این بازیگر در نقش زلیخا ایفای نقش کرده است. بیوگرافی کتایون ریاحی بازیگر زن سینمای ایران را در این بخش تقدیم حضورتان خواهیم کرد و از شما دعوت می کنیم با ما همراه باشید.

بیوگرافی کتایون ریاحی + درباره زندگی شخصی، ازدواج و همسرش

بیوگرافی کتایون ریاحی

کتایون ریاحی متولد 10 دی ماه 1340 و زاده تهران است. به دلیل بازی در سریال تلویزیونی یوسف پیامبر، هنوزم بعد از سالها مردم و هوادارانش او را با نام زلیخا می شناسند. این بازیگر جوان و زیبارو یک پسر به اسم پوریا دارد که در عرصه موسیقی مشغول بکار می باشد و در زمینه موسیقی تحصیلات دانشگاهی دارد. ایشان با بازی در فیلم شام آخر 1380 مورد تحسین جمعی از منتقدان سینما قرار گرفت. بازی بسیار زیبای او در سریال یوسف پیامبر چنان در مردم و او تاثیر گذار و ارزشی بود که تصمیم گرفت بعد از این نقش در هیچ فیلم و سریالی بازی نکند تا این نقش سالهای ماندگار شود.

بیوگرافی کتایون ریاحی + درباره زندگی شخصی، ازدواج و همسرش

ازدواج اول

فرشید رحیمیان همسر اول کتایون ریاحی بود که سالها پیش و قبل از ستاره شدن خانم بازیگر، با یکدیگر ازدواج کردند و پس از چند سال طلاق گرفتند. خانم ریاحی قبل از بازیگر شدن متاهل بود و این زوج یک پسر بنام پوریا به دنیا آوردند که موسیقیدان است و دارای تحصیلات آکادمیک در زمینه موسیقی است.

بیوگرافی کتایون ریاحی + درباره زندگی شخصی، ازدواج و همسرش

ازدواج دوم

او پس از ازدواج ناموفق اول خود تصمیم گرفت با مسعود بهبهانی نیا ازدواج کند و همسر دوم ایشان یکی از سهام داران اصلی شرکت اویل ورد آمریکا است و بیشتر در خارج از کشور زندگی می کرد. حاصل این ازدواج هیچ فرزندی نبود و نهایتا هم به طلاق ختم شد.

بیوگرافی کتایون ریاحی + درباره زندگی شخصی، ازدواج و همسرش

خانواده

کتایون ریاحی در خانواده ای هنری به دنیا آمده است و مادرش گیتی طراح لباس و پدرش اردشیر مدرس ادبیات و زبان انگلیسی در دانشگاه بود. ایشان یک برادر به نام علیرضا دارد که او هم در عرصه بازیگری مشغول بکار می باشد.

بیوگرافی کتایون ریاحی + درباره زندگی شخصی، ازدواج و همسرش

تحصیلات کتایون ریاحی

او در رشته ادبیات و مردم شناسی تا مقطع کارشناسی تحصیل کرده است و به دلیل علاقه زیاد به بازیگری تصمیم گرفت پس از اخذ مدرک لیسانس به کلاس های بازیگری برود تا در 24 سالگی بتواند وارد دنیای بازیگری شود.

بیوگرافی کتایون ریاحی + درباره زندگی شخصی، ازدواج و همسرش

معلم شدن

ایشان پس از رسیدن به سن 16 سالگی تصمیم گرفت در کنار درس خواندن به عنوان معلم حق التدریس در آموزش و پرورش مشغول به کار شود و سال 1356 اولین دستمزد خود را گرفت. همچنین به دلیل علاقه زیادی که به نویسندگی داشت همیشه قلم یار خوبش بوده و هست و از همان دوران جوانی در انجمن حمایت از معلولین حضور پر رنگی داشت.

 

نویسندگی

او از همان ابتدا هم فعالیت خود را با نویسندگی برای کودکان شروع کرد در سال 1393 دو کتاب به نام های یک پنجره برای من و ماهی قرمز کوچولو منتشر کرد و طرح روی جلد کتاب اول ایشان از عباس کیارستمی با 8 نمایشنامه بود و کتاب دوم او هم داستان کودکانه دارد که انتشارات شمع و مه آنرا نشر داده است.

بیوگرافی کتایون ریاحی + درباره زندگی شخصی، ازدواج و همسرش

ورود به عرصه بازیگری

کتایون ریاحی بازیگر با کار خودش را در عرصه هنر با نویسندگی برای کودکان آغاز و با فیلم خبرچین به سینما آمد. این فیلم در ادامه کار متوقف شد و او برای بازی در فیلم پاییزان رسول صدرعاملی سال 1366 انتخاب شد. همچنین ایشان با بازی در سریال پدرسالار توانست به اوج شهرت رسید و آخرین تجربه بازیگری ایشان در سن 47 سالگی با ایفای نقش زلیخا همسر پوتیفار در سریال یوسف پیامبر بود.

 

بازی در سریال پس از باران

او در سال 1379 با دعوت سعید سلطانی برای بازی در نقش خانم بس سریال پس از باران انتخاب شد و در نقش همسر محمود پاک نیت به ایفای نقش پرداخت. حضور او در سریال های روزهای زندگی و به‌ ویژه سریال پس از باران از او چهره‌ ای شناخته‌ شده ساخت.

بیوگرافی کتایون ریاحی + درباره زندگی شخصی، ازدواج و همسرش

کنار گذاشتن بازیگری

او پس از بازی در سریال یوسف پیامبر از بازیگری رسما خداحافظی کرد و به دلیل اینکه نتوانست فضاهای موجود در سینما را تحمل کند ترجیح داد از دنیای بازیگری بیرون بکشد. چون در سریال حضرت یوسف مسائل معنوی، آرامش، احترام، حیا مطرح بود و وی نمی‌توانست صحنه‌های دیگر را تحمل کند، گفت: دیگر نمی‌خواهم کار کنم و می‌خواهم شیرینی سریال یوسف پیامبر در ذائقه من بماند. ایشان پس از کنار گذاشتن بازیگری مدیر بنیاد نیکوکاری کمک شد و دستی هم در کارهای خیر و نیکوکاری دارد.

 

ورزش

یکی از علایق اصلی او این است که صبح ها چه زمستان باشد یا تابستان برای ورزش صبحگاهی در پارک محل سکونت خود حضور پیدا کند و سالهاست که در رشته های شنا، یوگا و دوچرخه سواری در حال فعالیت می باشد. همچنین او چند سالی به عنوان مربی ورزشکاران زن در پارک بانوان مشغول به فعالیت بوده است.

بیوگرافی کتایون ریاحی + درباره زندگی شخصی، ازدواج و همسرش

موسس بنیاد خیریه کیش مهر کتایون (کمک)

کتایون ریاحی مدیر و موسس بنیاد خیریه کیش مهر کتایون که حالا به بنیاد کمک تغییر نام داده است می باشد و در این خیریه به کاشت حلزون های گوش برای شنوایی کودکان ناشنوا فعالیت می کند. او در تمام این مدت با فعالیت های خیرخواهانه خود تعداد زیادی از بچه های که توانایی شنیدن را نداشتند شنوا کرد. همچنین ایشان اولین آلبوم بی کلام خود را با نام پژواک سکوت به نفع بنیاد نیکوکاری کیش مهر کتایون ساخته است .

 

سفرهای خیریه

کتایون ریاحی سفر های خیرخواهانه ای به آفریقا تا سیستان و بلوچستان داشته است او همچنین در نمایشگاه 2014 فرانکفورت از کتاب خود و پسرش بنام ماهی قرمزه (داستان نسل جدید جهان است در جست‌وجوی آزادی) رونمایی کرد. به دلیل اینکه شنونده خوبی است همواره سعی دارد که در سفرهایش دل کسانی را که قصد کمک به آنها را دارد شاد نگه دارد و نمی تواند شاهد رنج و غم دیگران باشد و برای بهتر شدن اوضاع زندگی افراد معلول و نیازمند دست آنان را می گیرد.

بیوگرافی کتایون ریاحی + درباره زندگی شخصی، ازدواج و همسرش

کتایون ریاحی یکی از بازیگران زن ایرانی بود قوانین ایران و ایرانی بودن را زیر پا گذاشت و پس از دو ماه فراری بودن، سرانجام در آبان ماه سال 1401 در یک ویلا در روستاهای شهرستان آبیک از توابع قزوین بازداشت شد.

 

فیلم و سریال های کتایون ریاحی

او به عنوان یکی از پرکار ترین بازیگران زن سینما و تلویزیون ایران معرفی شده است که در اینجا نام همه فیلم ها و مجموعه های تلویزیونی را که بازی کرده است بیان می کنیم:

 

فیلم‌ های سینمایی

۱۳۸۷ – دعوت (ابراهیم حاتمی‌کیا)
۱۳۸۲ – تارا و تب توت فرنگی (سعید سهیلی)
۱۳۸۱ – این زن حرف نمی‌زند (احمد امینی)
۱۳۸۱ – بانوی من (یدالله صمدی)
۱۳۸۱ – جایی دیگر (مهدی کرم‌پور)
۱۳۸۰ – شام آخر (فریدون جیرانی)
۱۳۷۵ – لاک‌پشت (علی شاه‌حاتمی)
۱۳۷۴ – ماه مهربان (قاسم جعفری)
۱۳۷۱ – قافله (مجید جوانمرد)
۱۳۷۱ – تماس شیطانی (حسن قلی‌زاده)
۱۳۶۹ – حکایت آن مرد خوشبخت (رضا حیدرنژاد)
۱۳۶۹ – آپارتمان شماره ۱۳ (یدالله صمدی)
۱۳۶۷ – کشتی آنجلیکا (محمدرضا بزرگ نیا)
۱۳۶۷ – آخرین لحظه (فرخ انصاری بصیر)
۱۳۶۶ – غریبه (رحمان رضایی)
۱۳۶۶ – خبرچین (نصرت الله زمردیان، مازیار پرتو)
۱۳۶۶ – پاییزان (رسول صدرعاملی)

بیوگرافی کتایون ریاحی + درباره زندگی شخصی، ازدواج و همسرش

سریال های تلویزیونی

(۱۳۸۶–۱۳۸۷) – یوسف پیامبر (فرج‌الله سلحشور)
(۱۳۸۰) – شب دهم (حسن فتحی)
(۱۳۷۸–۱۳۸۱) – روشنتر از خاموشی (حسن فتحی)
(۱۳۷۸–۱۳۷۹) – پس از باران (سعید سلطانی)
(۱۳۷۷–۱۳۷۸) – روزهای زندگی (سیروس مقدم)
(۱۳۷۶–۱۳۷۷) – شرکت (عبدالله باکیده)
(۱۳۷۵–۱۳۷۶) – بازگشت پرستوها (ابوالقاسم طالبی)
(۱۳۷۵) – پهلوانان نمی‌میرند (حسن فتحی)
(۱۳۷۳) – عاطفه (حسن فتحی)
(۱۳۷۳) – پدرسالار (اکبر خواجویی)
(۱۳۷۲) – همسایه‌ها (مجموعه، یک قسمت)
(۱۳۷۱) – دردسر
(۱۳۶۵–۱۳۶۴) – سایهٔ همسایه

 

بسیار خرسندیم که با شرح زندگی شخصی و بیوگرافی کتایون ریاحی در خدمت شما کاربران گرامی بودیم و امیدواریم از این مقاله رضایت کامل را داشته باشید.

برچسب‌ها:

جدیدترین مطالب