نحوه پخت و طرز تهیه سوپ جو پرک با هویج

نحوه پخت و طرز تهیه سوپ جو پرک با هویج

سوپ جو پرک با هویج

سوپ جو پرک غذای بسیار مقوی است مخصوصا اگر با هویج درست شده باشد سوپ جو پرک با هویج یکی از مقوی ترین غذاهای ایرانی است که در این مقاله طرز تهیه سوپ جو پرک با هویج را به همراه شیر بیان خواهیم کرد.

 

مواد لازم برای تهیه سوپ جو پرک با هویج

جو پرک‌شده 1 پیمانه
آب گوشت 3 پیمانه
شیر 1 پیمانه
هویج 1 عدد
نمک، فلفل به میزان لازم
ساقه پیازچه یا جعفری به میزان لازم

 

طرز تهیه سوپ جو پرک با هویج

برای تهیه سوپ جو پرک با هویج ابتدا می‌بایست آب قلم (گوشت، مرغ و یا عصاره) را از صافی رد کنید. بهتر است محتویات مغز قلم را نیز به آب گوشت اضافه کنید. سپس جو پرک که از قبل خیسانده بودید را به همراه آب گوشت روی حرارت متوسط قرار دهید تا به جوش آید.
هویج را از رنده ریز رد کنید و به سوپ اضافه کنید. اجازه دهید سوپ به مدت 2 تا 3 ساعت با حرارت ملایم بپزد تا لعاب کافی پدید آید. نمک و فلفل را نیز در این مرحله اضافه کنید.
در نهایت شیر و یا خامه را مطابق نکاتی که در بالا به آن اشاره شد به سوپ جو پرک با هویج اضافه کنید و در صورت تمایل سوپ را به کمک گوشت‌کوب برقی میکس کنید.
سوپ جو پرک با هویج را با ساقه پیازچه و یا جعفری خرد‌شده تزیین و سرو نمایید. همچنین می‌توانید خامه را به عنوان تزیین روی سوپ بریزید.

 

خواص سوپ جو پرک با هویج

جو پرک از نظر طب قدیم ایران سرد و خشک است.
خاصیت نرم کنندگی دارد و ملین می‌باشد.
غله جو به خاطر داشتن فیبر فراوان، به هضم غذا کمک می‌کند. این ماده غذایی با تحریک باکتری‌های مفید در روده خطر ابتلا به هموروئید و سرطان روده را کاهش می‌دهد.
سطح کلسترول بد را کاهش می‌دهد.
از ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی پیشگیری می‌کند.
از نارسایی قلبی پیشگیری می‌کند.
از ابتلا به دیابت جلوگیری می‌کند.
جوشانده جو داروی خوبی برای مبتلایان به تب و کم‌خونی و سوء‌هاضمه است .
ماء‌الشعیر که از فرآورده‌های جو است برای درمان سل، ‌زخم‌های ریوی و سردرد گرم مفید است .
ماء‌الشعیر خون ساز است و زود هضم می‌شود.
بیسکوییت جو بهترین دارو برای درمان یبوست است و حتی نفخ و شکم درد را نیز از بین می‌برد.
افرادی که دارای مزاج سرد هستند بهتر است جو را با شکر بخورند.
برای پائین آوردن کلسترول از جو استفاده کنید .
جو به لطف وجود پروتئاز در ساختارش خواص ضد سرطانی دارد.

 

نحوه پخت سوپ جو پرک با هویج

اگر می‌خواهید با اضافه کردن شیر به سوپ، سوپ جو پرک با هویج شما نبرد بهتر است یا شیر کاملا به دمای محیط رسیده باشد و یا شیر را قبل از اضافه کردن به سوپ بجوشانید تا با دمای سوپ مغایرت نداشته باشد.
در صورت تمایل می‌توانید از خامه به جای شیر استفاده نمایید. و یا هر دو را به طور همزمان در سوپ جو پرک با هویج داشته باشید. برای اضافه کردن خامه به سوپ بهتر است خامه را با مقداری لیمو‌ترش تازه رقیق کنید و یک پیمانه از مواد سوپ را به آرامی به خامه اضافه ‌کنید و مرتب هم بزنید و در نهایت به سوپ که پخت آن به پایان رسیده است و حرارت را خاموش کرده‌اید اضافه کنید.
آب گوشت مصرفی در این سوپ بسته به ذائقه شما متفاوت است. آب مرغ، آب گوشت و یا آب قلم که بهترین گزینه برای سرو این سوپ می‌باشد. همچنین در صورت تمایل می‌توانید از عصاره گوشت آماده نیز برای سهولت در تهیه سوپ بهره ببرید.
در صورتی که طعم شیر و یا خامه را برای سوپ جو پرک با هویج نمی‌پسندید گوجه و یا رب را جایگزین آن کنید و با اضافه کردن گشنیز و جعفری ساطوری‌شده سوپ را طعم‌دار کنید.
استفاده از قارچ، جو پرک شده و یا نکوبیده در ساختار این سوپ سلیقه‌ای می‌باشد.
توصیه می‌شود جو را حتما از چند ساعت قبل در آب جوش بخیسانید. چرا که با کیفیت لعاب سوپ و تسریع در آماده‌سازی سوپ ارتباط مستقیم خواهد داشت.
سایز قابلمه برای تهیه این سوپ باید بزرگ انتخاب شود تا جو جای کافی برای لعاب انداختن داشته باشد.
آب‌لیمو ترش تازه و یا نارنج چاشنی مناسبی برای سرو همراه با این سوپ جو پرک با هویج می‌باشند.

 

نحوه پخت و طرز تهیه سوپ جو پرک با هویج

برچسب‌ها:

جدیدترین مطالب