طرز تهیه مرغ شکم پر در قابلمه روی گاز

طرز تهیه مرغ شکم پر در قابلمه روی گاز

مرغ شکم پر ساده در قابلمه یکی از غذاهایی خوشمزه ای است که باید روی گاز و یا در فر طبخ شود و برای درست کردن این غذای خوشمزه به یک مرغ ریز یا جوجه با وزن ۸۰۰ تا ۱۳۰۰ گرم تهیه کنید. طرز تهیه مرغ شکم پر در قابلمه روی گاز بسیار ساده و راحت بوده و باید بدانید موادی که با آن شکم مرغ را پر می‌کنید بسیار حائز اهمیت می باشد.

طرز تهیه مرغ شکم پر در قابلمه روی گاز

طرز تهیه مرغ شکم پر در قابلمه روی گاز

اگر هوس مرغ شکم پر با رب انار و گردو کرده اید و دسترسی به فر، سرخ کن و هواپز بدون روغن ندارید، می توانید با رعایت چند نکته مهم این غذا را در قابلمه روی شعله گاز طبخ کنید. بستگی به سلیقه خودتان دارد که چه موادی را برای پر کردن شکم مرغ استفاده می کنید، اما دو نکته را باید در نظر بگیرید، اول اینکه طعم آن‌ها با یکدیگر همخوانی داشته باشد و دوم اینکه بتوانند مرغ را مزه دار کنند. در ادامه موادی که برای پر کردن شکم مرغ شرح داده می‌شود، بیشتر با ذائقه ایرانی سازگار است، اما در صورت تمایل می‌توانید آن‌ها را به دلخواه تغییر دهید.

 

مواد لازم

مرغ یک عدد

برنج آبکشی ۱/۲ پیمانه

پیاز سرخ شده ۱ عدد

آلو ۱/۲ پیمانه

رب انار ۲ قاشق غذاخوری

زرشک ۱ قاشق غذاخوری

سبزی معطر ۲ قاشق غذاخوری

(تره جعفری گشنیز شوید مرزه ترخون)

گردو نگینی ۱/۲ پیمانه

طرز تهیه مرغ شکم پر در قابلمه روی گاز

دستور پخت

بهترین روش تهیه مرغ شکم پر در قابلمه روی گاز است که با این دستور پخت بسیار خوشمزه خواهد شد و شما می توانید بدون نیاز به استفاده از فر، با روش سنتی از شعله گاز استفاده کنید. تهیه این غذا برای مهمانی و مجالس یک گزینه عالی به نظر می رسد و بهتر است برای گرفتن بوی زهم مرغ، از ادویه جات و سبزیجات معطر استفاده کنید. از شما دعوت می کنیم با طرز تهیه مرغ شکم پر در قابلمه مرحله به مرحله همراه سماتک باشید:

 

مرحله اول

ابتدا مرغ را شسته، طوری که پوست آن پاره نشود و داخل شکم آن را تمیز می کنیم.

 

مرحله دوم

از شب قبل با نمک، فلفل و زعفران دم کرده به خوبی تمام سطح و داخل شکم مرغ را ماساژ داده و روی ظرف سلفون کشیده و داخل یخچال قرار داده تا  استراحت کند.

 

مرحله سوم

پیاز سرخ شده را به همراه برنج آبکشی، رب انار، آلو خیس خورده، گردو نگینی، سبزی معطر، نمک، فلفل و زعفران با هم ترکیب و داخل شکم مرغ را با مواد پر می کنیم.

 

مرحله چهارم

با نخ و سوزن تمیز دو لبه پایین شکم را بهم بدوزید. نیاز به قطع کردن نخ نیست و باید امتداد دهید و دو سر ران مرغ را هم با نخ بهم بپیچید.

 

مرحله پنجم

گردن مرغ را به داخل بدن هدایت کرده و با نخ و سوزن به پوست بدن بدوزید.

 

مرحله ششم

دو سر بال های مرغ را هم با نخ بهم بپیچید و یا با خلال دندان به اطراف بدن محکم کنید.

طرز تهیه مرغ شکم پر در قابلمه روی گاز

مرحله هفتم

مرغ را در روغن فراوان سرخ کنید.

 

مرحله هشتم

پس از سرخ کردن مرغ باید آنرا داخل قابلمه قرار داده و مقداری پیاز سرخ شده همراه با چند عدد آلو، کمی رب انار، زعفران حل شده، نمک و فلفل و ادویه، نصف لیوان آب را هم در قابلمه ریخته روی شعله گاز قرار دهید و بگذارید مرغ با حرارت ملایم دو ساعت بپزد تا کم آب و غلیظ شود.

 

مرحله نهم

سپس در ظرف کشیده و نخ های دوخت را می کشیم و با سبزیجات اطراف آن را تزیین می کنیم. یادتان باشد مرغ را به آرامی به ظرف مناسب سرو انتقال دهید تا از هم باز نشود.

طرز تهیه مرغ شکم پر در قابلمه روی گاز

فوت و فن تهیه مرغ شکم پر در قابلمه

1. به منظور مزه دار کردن مرغ شکم پر شمالی در قابلمه از شب قبل علاوه بر مواد ذکر شده در دستور تهیه، می توانید با موادی که در مقاله جوجه کباب را در چه موادی بخوابانیم آمده است هم این کار را انجام دهید.

 

2. بهتر است وزن جوجه بین ۸۰۰ تا ۱۳۰۰ گرم باشد و هرچه وزن مرغ کمتر باشد مرینت شدن بهتر و زمان پخت کمتر خواهد بود.

 

3. سبزی معطر را می توان بصورت تازه و ساطوری شده و یا سبزی خشک استفاده نمود.

 

4. ترجیحا از آبلیموی تازه استفاده کنید.

 

5. در صورت تمایل می‌توانید مقداری از رب انار را روی سطح مرغ بریزید.

 

6. زمانی که به مرغ آب اضافه می‌کنید، سطح آب نباید به مرغ برسد و در ادامه پخت اگر نیاز بود خیلی کم آب جوش اضافه کنید.

 

7. زمانی که شکم مرغ را پر کردید و آن را دوختید، می‌توانید به مدت چند ساعت مرغ را داخل یخچال نگهداری کنید و بعد در روغن سرخ کنید.

 

8. زمانی که مهمان دارید، می‌توانید مرغ را از قبل آماده کنید و یک الی یک ساعت و نیم قبل از سرو آن را بپزید تا به این ترتیب تازه و داغ سرو شود.

 

طرز تهیه مرغ شکم پر در قابلمه روی گاز مرحله به مرحله در این نوشتار برای شما کدبانوی گرامی توضیح داده شد و یکی از غذا‌های بسیار خوشمزه است که می‌توانید زینت بخش سفره‌های میهمانی تان باشد.

برچسب‌ها:

جدیدترین مطالب