طرز تهیه مربای توت فرنگی فوری خوشرنگ و خوشمزه

طرز تهیه مربای توت فرنگی فوری خوشرنگ و خوشمزه

طرز تهیه مربای توت فرنگی فوری برای شما کدبانوی عزیز که می خواهید در کمتر از یک ساعت یک مربای توت فرنگی خوشرنگ و خوشمزه درست کنید را در ادامه این مقاله آموزش خواهیم داد. در صورتی که به دنبال دستور تهیه مربای توت فرنگی درسته هستید با این بخش از سایت سماتک همراه ما باشید.

 

مربای توت فرنگی فوری

طرز تهیه مربای توت فرنگی فوری مشابه سایر مرباهای خانگی است و در مدت زمان کمی آماده می شود. برای تهیه مربای توت فرنگی فوری نیاز به توت فرنگی و شکر دارید. تهیه مربای توت فرنگی درسته می تواند علاوه بر مربا، مقداری شربت هم برای روزهای گرم در اختیارتان قرار دهد؛ فقط حواستان به نکات تهیه مربا باشد تا پس از مدتی که سراغ مربایتان رفتید با کپک یا شکرک مواجه نشوید.

طرز تهیه مربای توت فرنگی فوری خوشرنگ و خوشمزه

میزان شکر برای مربای توت فرنگی

توت فرنگی: یک کیلوگرم
شکر: 800 گرم
آب: نصف لیوان
جوهر لیمو یک هشتم قاشق چایخوری

طرز تهیه مربای توت فرنگی فوری خوشرنگ و خوشمزه

طرز تهیه مربای توت فرنگی درسته

در این بخش از مقاله طرز تهیه مربای توت فرنگی درسته خوشرنگ و خوشمزه را بیان خواهیم کرد:

 

1. برای تهیه مربای توت فرنگی بهتر است که از توت فرنگی های ریز و کاشته شده در مزرعه استفاده کنید تا بعد از پخته شدن ظاهر خودشان را حفظ کنند و له نشوند. توت فرنگی های کشت شده در گلخانه برای این مربا مناسب نیست.

 

2. اگر از توت فرنگی های درشت برای تهیه مربای توت فرنگی درسته استفاده کردید بهتر از آنها را به قطعات هم اندازه خرد کنید تا هم پروسه پخت آنها همزمان باشد و هم رنگ مربای شما بعد از پختن بیش از اندازه تیره نشود.

 

3. توت فرنگی ها را به خوبی بشویید و آن را داخل یک آبکش بریزید یا روی یک پارچه تمیز پهن کنید تا آب اضافی آن به طور کامل حذف شود.

 

4. دم میوه های توت فرنگی را جدا کرده و میوه ها را داخل یک قابلمه لعابی بریزید. حجم این ظرف باید حدود 3 برابر حجم توت فرنگی باشد.

طرز تهیه مربای توت فرنگی فوری خوشرنگ و خوشمزه

5. برای ریختن میوه های توت فرنگی در قابلمه باید دقت کنید که اول کمی از توت فرنگی ها را بریزید و روی آن را کمی شکر بریزید. به همین ترتیب باید توت فرنگی ها را طی 2 تا 3 مرحله داخل قابلمه بریزید و بعد از هر مرحله کمی از شکر را به قابلمه اضافه کنید.

 

6. مقدار شکر استفاده شده برای تهیه مربای توت فرنگی به طعم توت فرنگی ها بستگی دارد؛ برای توت فرنگی های ملس می توانید مقدار شکر را تا 1.5 برابر وزن توت فرنگی ها اضافه کنید.

 

7. وقتی همه توت فرنگی ها به ظرف اضافه شد نصف لیوان آب به آن اضافه کنید.

 

8. درب قابلمه را ببندید و آن برای برای مدت یک روز در یخچال بگذارید تا توت فرنگی ها آب بیندازد و شکر ها هم حل شود و داخل توت فرنگی ها نفوذ کند.

 

9. بعد از این مدت، ظرف حاوی شکر و توت فرنگی را روی حرارت زیاد بگذارید تا به جوش بیاید و سپس حرارت را کم کنید. در طول مدت به جوش آمدن مربای توت فرنگی باید حتما بالای سر آن باشید و گاهی آن را هم بزنید تا سرریز نشود ولی نیازی به هم زدن مداوم آن نیست.

 

10. در طول این مدت لازم است که کف درست شده بر روی سطح مربا را با قاشق بگیرید و حذف کنید. حذف این کف ها از شکرک زدن مربای توت فرنگی شما جلوگیری می کند.

طرز تهیه مربای توت فرنگی فوری خوشرنگ و خوشمزه

11. طول مدت قرار گرفتن مربای توت فرنگی روی حرارت بالا 30 دقیقه است و بعد از این مدت است که مربا قوام پیدا می کند. البته با توجه به میزان آبدار بودن میوه های توت فرنگی ممکن است طول این مدل کمی بیشتر طول بکشد.

 

12. به طور کلی اگر یک قطره از شربت مربا را بین دو انگشت شست و سبابه لمس کردید و حالت چسبنده و کشدار داشت نشان دهنده ان است که مربای توت فرنگی شما آماده است.

 

13. وقتی که از قوام آمدن مربای توت فرنگی مطمئن شدید می توانید جوهر لیمو را به آن اضافه کردن و مربا را از روی حرارت بردارید. می توانید به جای جوهر لیمو از یک قاشق سوپخوری آبلیمو استفاده کنید.

 

14. مربا را بعد از سرد شدن در ظرف شیشه ای مناسب بریزد و درب آن را ببندید و در داخل یخچال نگهداری کنید.

طرز تهیه مربای توت فرنگی فوری خوشرنگ و خوشمزه

نشانه قوام آمدن مربای توت فرنگی

مقداری از شربت مربای توت فرنگی را در قاشقی بریزد ، اگر شیره پس از خنک شدن سریع از قاشق نریخت یعنی که شربتش قوام آمده است.

 

نکات مهم در تهیه مربای توت فرنگی فوری

1. برای اینکه مربای توت فرنگی عطر و طعم منحصر بفردی پیدا کند می توانید از ادویه هایی مثل دارچین، هل، وانیل، زعفران یا بادیان ستاره ای استفاده کنید. وانیل را باید در حین حذف کف روی مربا به آن اضافه کنید.

 

2. شما می توانید این مربای خوشمزه را برای مدت شش ماه در یخچال و یا تا یک سال در فریزر نگهداری کنید.

 

3. روش دیگر تهیه مربای توت فرنگی فوری، برای اینکه سریع تر مربا تهیه شود آن است که شکر را در یک لیوان آب و روی حرارت حل کنید و بجوشانید تا قوام بیاید و سپس توت فرنگی ها را به شربت افزوده و بپزید.

طرز تهیه مربای توت فرنگی فوری خوشرنگ و خوشمزه

4. اگر توت های شما کمی آب دار باشند ممکن است بیش از نیم ساعت برای قوام آمدن شربت زمان نیاز داشته باشید؛ در واقع ملاک، همان قوام آمدن شربت است.

 

5. برای تهیه مربای توت فرنگی بهتر است از توت های ریز، سفت و بدون لک استفاده کنید تا توت ها هنگام پخت مربا له نشوند و ظاهر زیباتری به مربایتان ببخشند. البته اگر توت هایی که تهیه کردید بزرگ هستند و دوست ندارید به آن اندازه از آن ها در مربا استفاده کنید خرد کردن آن ها اشکالی ندارد. به علاوه ممکن است زمان پخت شان طولانی شده و مربای شما تیره شود.

 

6. هیچ گاه از قاشقی که خوب تمیز نشده برای هم زدن مربای توت فرنگی استفاده نکنید چون موجب می شود مربا توت فرنگی زود کپک بزند.

طرز تهیه مربای توت فرنگی فوری خوشرنگ و خوشمزه

علت کپک زدن مربای توت فرنگی

اگر بعد از تهیه مربای توت فرنگی درسته دیدید که مربای شما کپک می زند علت آن می توانید یکی از دلایل زیر باشد:

 

مقدار شکر مربای توت فرنگی را کم برداشته اید.
شربت مربا آبکی بوده و به اندازه کافی قوام نیامده بوده.
توت فرنگی ها به اندازه کافی پخته نشده است.
ظرف نگهداری مربا تمیز نبوده است.
جوهر لیمو یا آبلیمو اضافه نکرده اید.

طرز تهیه مربای توت فرنگی فوری خوشرنگ و خوشمزه

علت شکرک زدن مربای توت فرنگی

این حالت معمولاً در مرباها و شیره ها دیده می‌شود، وقتی شیره یا مربای توت فرنگی بیش از حد بجوشد یا آنکه شیرینی آن کم باشد شکرک می‌زند و برای رفع شکرک مربای توت فرنگی باید در شربت یا مربا کمی آب جوش و مقداری آبلیمو اضافه کنید و بگذارید چند جوش بزند تا شکرک آن از بین برود.

طرز تهیه مربای توت فرنگی فوری خوشرنگ و خوشمزه

طرز تهیه مربای توت فرنگی فوری را در بالا به شما خانم های علاقه مند به آشپزی آموزش دادیم و امیدواریم این مربای خوشمزه را در خانه درست کنید و برای اعضای خانواده در وعده صبحانه سرو کنید.

برچسب‌ها: ,

جدیدترین مطالب