خواص ماست برای پوست | خواص ماست برای لاغری

خواص ماست برای پوست | خواص ماست برای لاغری

خواص ماست برای پوست | خواص ماست برای لاغری

شاید خیلی از افراد از خواص ماست بی خبر باشند ولی ماست خواص بسیاری دارد که شما می توانید روزانه از ماست استفاده کرده تا بتوانید ماست یک چربی سوز قوی می باشد کسانی که رژیم غذایی دارند ماست را به غذای خود بیفزایند چون باعث می شود ماست قوه ی ادراکتان را بالا می برد و باعث می شود عملکرد مغزتان بالا رود ماست  سیستم گوارشی بدن را تقویت می نماید و باعث می شود شما دچار پیوست نشوید در ادامه خواص ماست برای پوست | خواص ماست برای لاغری را در سایت سماتک خواهید دید با ما همراه باشید.

 

از دور کردن سرماخوردگی تا کمک به کاهش وزن، همه از فواید ماست، اولین و بهترین دوست بدن شماست! ماستی که قرار است درباره‌ی فوایدش با شما صحبت کنیم کمی با ماست معمولی فرق دارد، در واقع منظور ما ماست یونانی است که نسبت به ماست معمولی، پروتئین و کلسیم بیشتر و سدیم و کربوهیدرات کمتری دارد. نسبت به ماست معمولی غلیظ‌تر و خامه‌ای‌تر است اما کالری کمتری دارد.

 

قدمت ماست یونانی به یونان باستان باز‌ می‌گردد. به سرزمینی که آن را خواستگاه دموکراسی می‌شناسند که در پیشرفت تمدن غرب مؤثر بوده است. تمدنی که بازی‌های ورزشی (المپیک) را برای نشان دادن قابلیت‌های بدن انسان بنیان نهاد.

 

ماست یونانی سرشار از مواد عضله‌ساز، پروتئین چربی‌سوز شکم، کلسیم قوی‌کننده‌ی استخوان‌ها و پروبیوتیک سفت‌کننده‌ی شکم است که هم اکنون به عنوان نشانه‌ی بهبود عملکرد ماست شناخته می‌شود. البته باید این را هم بدانید که اگر هر کدام (چه ماست یونانی و چه ماست معمولی) را از نوع بدون قند آن انتخاب کنید بهترین گزینه برای یک میان‌وعده‌ی سالم را در اختیار خواهید داشت. خیلی نگران نشوید، ماست یونانی چیز عجیب و غریب و دور از دسترسی نیست و در واقع همان ماست معمولی چکیده‌ی خودمان است که حدودا دو سه برابرِ ماست معمولی، شیر برای تهیه‌ی آن استفاده می‌شود.

 

در این نوشته قصد داریم درباره‌ی فواید ماست، با شما صحبت کنیم. ماده‌ی خوراکی که به شما حس الهه‌گان و خدایان یونانی را می‌دهد! با ما همراه باشید.

 

قبل از صحبت درباره‌ی فواید ماست، بیایید درباره‌ی نحوه‌ی درست کردن ماست یونانی نکته‌ای را یاد بگیریم: یادتان باشد همان‌طور که گفتیم ماست یونانی در واقع همان ماست چکیده است که مقدار بیشتری شیر دارد، پس اگر خواستید ماست یونانی درست کنید تمام مراحل درست کردن ماست معمولی را انجام دهید، ولی نسبت به مایه‌ی ماست‌تان از مقدار بیشتری شیر استفاده کنید و ماست را بیشتر حرارت دهید تا شیر غلیظ‌تری داشته باشید و البته نکته‌ی مهم این است که بعد از درست شدن ماست، آن را در یک پارچه‌ یا تنظیف بریزید تا آب آن جدا شده، غلیظ و سفت‌تر شود، اگر با این روش یک ماست چکیده‌ی سفت داشته باشید در واقع شما همان ماستی را که در یونان باستان و مدرن و تا زمان حال وجود داشته و به ماست یونانی شهرت دارد، میل می‌کنید.

 

۱. لبخندتان را مداوم و طولانی می‌کند

خواص ماست برای پوست | خواص ماست برای لاغری

احتمالا باید بدانید حتی ماستِ ساده هم مقداری قند دارد، اما برخلاف سایر انواع محصولات لبنی، قند آن طبیعی است. قند ماست، لاکتوز است که در شیر هم وجود دارد و تقریبا در هر ۲۳۰ گرم ماست، ۹ گرم از این قند موجود است.

 

خبر خوب این است که حتی با وجود این قند طبیعی، ماست موجب کرم‌خوردگی دندان نمی‌شود. پژوهش‌گران دانشگاه مِرمره‌ی ترکیه انواع ماست را از جهت تأثیر روی پوسیدگی مینای دندان مورد بررسی قرار دادند و به این نتیجه رسیدند که هیچ‌کدام از انواع آنها، تأثیر عمده‌ای روی پوسیدگی دندان ندارند.

 

پس خوب است بدانید پاداش افرادی که اهل مصرف حداقل ۵۰ تا ۶۰ گرم ماست هستند، این است که خطر ابتلای آنها به بیماری‌های دندانی شدید، ۶۰ درصد کمتر از کسانی‌ است که ماست دوست ندارند.
مقاله مرتبط: لبخند زدن چه تاثیری روی شما و اطرافیان‌تان دارد؟

 

۲. قوه‌ی ادراک‌تان را برانگیخته می‌کند

پس از مطالعاتی که ثابت کرد عملکرد مغز حیوانات توسط باکتری‌های روده دچار تغییر می‌شوند، محققان دانشگاه UCLA تصمیم گرفتند درباره‌ی مشابه این عملکرد در انسان هم تحقیق کنند، بنابراین سه‌ گروه از افراد را انتخاب کردند.

 

گروه اول با ماست پروبیوتیک تغذیه شدند، گروه دوم با محصولاتی لبنی مشابه ماست و گروه سوم با ماست شیرین سنتی.

 

نتیجه این بود که در زنانی که ماست طبیعی خورده بودند افزایش برقراری ارتباط در سلول‌های خاکستری مغز و غشای جلویی مغز (قسمت پیشانی) که روی قوه‌ی ادراک و شناخت ما تأثیر دارد، مشاهده شد. پس احتمالا با مصرف ماست باهوش‌تر خواهید شد!
مقاله مرتبط: ۱۰ اشتباهی که افراد باهوش دو بار تکرار نمی‌کنند
۳. سیستم گوارش‌تان را دوباره بازسازی می‌کند

 

در حالی که افراد صاحب‌نظر هنوز ماستِ پروبیوتیک را بی‌تأثیر می‌دانند اما عده‌ای همچنان مصرف ماستِ پروبیوتیک را توصیه می‌کنند و دلیل این توصیه را هم تأثیر ماستِ پروبیوتیک در تنظیم دستگاه گوارش و تقویت سیستم ایمنی بدن عنوان می‌کنند.

 

ماستِ یونانی معمولا نسبت به ماستِ سنتی، سفت‌تر است، پروتئین چربی‌سوز بالاتری دارد و دارای میزان بیشتری پروبیوتیک است. باکتری‌های خوب (میکروارگانیسم) موجود در ماست، نه تنها به سیستم گوارش شما کمک می‌کند بلکه باعث جذب بیشتر مواد مغذی به بدن‌تان می‌شود و سلامت سیستم ایمنی بدن را بهبود می‌بخشد.

 

ماست به روند گوارش شما کمک می‌کند و موجب عدم ابتلا به یبوست می‌شود، بیماری‌های التهابی روده به سراغ‌تان نمی‌آید و البته چون لاکتوز کمتری نسبت به شیر دارد، دچار عدم تحمل لاکتوز نمی‌شوید.
مقاله مرتبط: ۱۰ نکته برای جلوگیری از بیماریهای گوارشی

 

۴. دور کمرتان را کم می‌کند

خواص ماست برای پوست | خواص ماست برای لاغری

گنجاندن منظم ماست در رژیم غذایی سالم، لاغرتان می‌کند! در تحقیقات دانشگاهی این مطلب اثبات شده است. محققان دریافتند، نمونه‌های تحقیقی که هم‌زمان با رژیم غذایی و کم کردن کالری کلی بدن‌شان، روزانه حدود ۵۰۰ گرم ماست خوشمزه و ترش می‌خورند، تقریبا ۲۲ درصد بیشتر وزن کم می‌کنند و به طور باورنکردنی ۸۱ درصد بیشتر از کسانی که فقط کالری مصرفی‌شان را محدود می‌کنند، چربی شکمی از دست می‌دهند.

 

اما این همه‌ی ماجرا نیست، دکتر مایکل زمل (Michael Zemel) استاد تغذیه و پژوهش‌گر می‌گوید «ماست برای کسانی‌ که رژیم می‌گیرند، یک سوم بیشتر، عضله‌ی بدون چربی ذخیره می‌کند و این بدان معناست که ماست متابولیسم (سوخت‌وساز) بدن را بالا می‌برد، کالری بیشتری می‌سوزانید و در نتیجه کاهش وزن بیشتری خواهید داشت.»

 

از آنجایی‌ که چربی دور کمر باعث ترشح هورمون کورتیزول می‌شود، بدن برای مقاومت، چربی شکمی بیشتری ذخیره می‌کند. کلسیم که ماست مقدار زیادی از آن را دارد به سلول‌ها پیام می‌دهد که کورتیزول کمتری دریافت کنند و این کاهش وزن را ساده‌تر می‌کند.
مقاله مرتبط: آب کردن شکم و پهلو با رعایت چند توصیه هوشمندانه

 

۵. اشتها‌یتان را متعادل‌تر می‌کند

مطالعات درباره‌ی غذاهای حاوی پروتئین بالا نشان می‌دهد این غذاها می‌توانند گرسنگی شما را برطرف کنند و مانع پُرخوری زیادتان در لحظه می‌شوند. باید بدانید که ماست منبع ابتدایی پروتئین است اما همه‌ی انواع ماست‌ها دارای میزان یکسان پروتئین نیستند. در حالی که ماست چکیده، مقدار قابل توجهی پروتئین در هر وعده‌ تأمین می‌کند. در واقع این مقدار می‌تواند دو برابر حالت عادی باشد بنابراین در هر ظرف ماست بالای ۲۰ گرم پروتئین وجود دارد. توصیه‌ی ما این است برای آنکه حس سیری کنید، یکی از انواع ماست را که حداقل ۱۰ گرم پروتئین در هر وعده به شما برساند، انتخاب کنید. با توجه به مواردی که عنوان شد جای تعجب نیست اگر ماست یکی از بهترین میان‌وعده‌های با پروتئین بالا در آمریکا محسوب می‌شود.

 

۶. فشارخون را کاهش می‌دهد

تحقیقی در مجله‌ی آمریکایی Clinical Nutrition نشان می‌دهد بزرگ‌سالانی که روزانه دو وعده یا بیشتر لبنیات کم چرب می‌خورند، ۵۴ درصد کمتر به فشارخون بالا مبتلا می‌شوند. می‌پرسید چرا؟ توضیح این موضوع با نمک موجود در بدن شما ارتباط دارد. بیشتر از دوسوم ما، بیش از دو برابر مقدار توصیه شده نمک مصرف می‌کنیم و این امر با گذشت زمان می‌تواند به فشارخون بالا و بیماری‌های قلبی و کلیوی منجر شود. اما پتاسیم می‌تواند مازاد سدیم را از بدن خارج کند و خبر خوب اینکه یک وعده ماست، مقدار فراوانی پتاسیم دارد. هر ۲۳۰ گرم ماست، حدودا ۶۰۰ گرم پتاسیم دارد. این مقدار از میزان پتاسیم موجود در یک موز بزرگ هم که حدودا ۵۴۴ میلی‌گرم پتاسیم دارد بیشتر است.
مقاله مرتبط: کنترل فشار خون بالا؛ این رژیم غذایی‌ زندگی شما را نجات می‌دهد

 

۷. کمک می‌کند سیستم عصبی شما چیزهایی که دوست دارد را دریافت کند

در هر بار مصرف حدود ۲۳۰ گرم ماست یک منبع قابل توجه پتاسیم، فسفر، ویتامین B2، یُد، روی و ویتامین B5 به بدن‌تان جذب می‌شود. این ماده‌ی غذایی بسیار مفید، حاوی ویتامین B12 نیز هست که از گلبول‌های قرمز خون محافظت و به عملکرد درست سیستم عصبی کمک می‌کند. B12 ویتامینی است که تنها در محصولات حیوانی یافت می‌شود و از این جهت برای گیاه‌خواران ویتامینی حیاتی به حساب می‌آید که کامل‌کننده‌ی رژیم غذایی آنهاست. اگر شما یک وگان (زیر مجموعه‌ی گیاه‌خواران) نیستید می‌توانید قسمت عمده‌ی ویتامین B12 خود را با خوردن فقط یک وعده ماست تأمین کنید.

 

 

۸. به بازیابی بدن بعد از ورزش کمک می‌کند

خواص ماست برای پوست | خواص ماست برای لاغری

متخصصان معتقدند، ۶۰ دقیقه بعد از تمرینات ورزشی، بهترین زمان برای تغذیه و بازیابی بدن با مواد غذایی مغذی است. در این بین پروتئین یک انتخاب عالی است که می‌توانید از ماست به عنوان یک میان وعده‌ی ایده‌آل در یک ساعت بعد از تمرین دریافت کنید. در عین حال که کربوهیدرات هم می‌تواند جایگزین ذخایر انرژی در ماهیچه‌های شما پس از یک تمرین ورزشی سخت باشد، پروتئین انتخاب کامل‌تری نسبت به کربوهیدرات است، چون ۹ نوع آمینواسید که بدن نمی‌تواند بسازد، اما عضلات برای ترمیم به آنها نیاز دارند را فراهم می‌کند.

 

۹. سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند

محققان دانشگاه وین کشف کرده‌اند که خوردن ماست یکی از بهترین راه‌های بالا بردن سیستم ایمنی بدن در برابر سرماخوردگی است. آنها دریافتند زنانی که روزانه حدود ۱۱۵ گرم ماست می‌خورند، بدن قوی‌تری دارند و سلول‌های T (سلول‌هایی که با بیماری و عفونت مبارزه می‌کنند) آنها نسبت به زمانی که هنوز شروع به خوردن ماست نکرده بودند فعال‌تر شده‌اند. دکتر الکس مایر (Alexa Meyer) محقق تغذیه در این رابطه می‌گوید: «باکتری‌های سالم موجود در ماست به ارسال پیام به سلول‌های تقویت ایمنی در بدن برای بالابردن قدرت آنها کمک می‌کنند تا بتوانند با مواد مضر مقابله کنند.»

 

۱۰. می‌تواند ویتامین D مورد نیاز بدن را تأمین کند

شما برای سلامتی و قدرت استخوان‌ها به کلسیم نیاز دارید، اما آیا می‌دانستید کمبود ویتامین D بهره بردن از همه‌ی فوائد مواد مغذی تقویت‌کننده‌ی سالم را تقریبا غیرممکن می‌سازد؟ یعنی خود ویتامین D باعث جذب مواد معدنی، ویتامین‌های دیگر و جذب بیشتر کلسیم می‌شود. درست است! اما این تنها دلیلی نیست که شما باید ماست بخورید تا مقدار مناسبی از هر دوی این مواد را دریافت کنید.

 

علاوه بر اینکه خوردن ماست استخوان‌های شکننده را سرجای‌شان محکم نگه می‌دارد، مواد مغذی آن با افسردگی و سرماخوردگی مبارزه می‌کند، خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها را کاهش می‌دهد، التهابات را کم می‌کند و با توجه به گزارش یک مجله‌ی پزشکی حتی از اختلالات نعوظ هم جلوگیری می‌کند. پس ماست بخورید چون یک خوراکیِ همه فن حریف است!

 

منبع:chetor.com

جدیدترین مطالب