بیشترین کافئین در چیست | خواص و مضرات کافئین

بیشترین کافئین در چیست | خواص و مضرات کافئین

بیشترین کافئین در چیست

کافئین نوعی ماده انرژی زا است که به میزان زیادی در قهوه و نسکافه وجود دارد. بیشترین کافئین در قهوه است و بعد از قهوه، بیشترین کافئین در نسکافه و بعدا هم چای وجود دارد. قهوه و چای دو نوشیدنی پرطرفدار در ایران هستنند که بیشترین کافئین را دارا می باشند. در ادامه با خواص و مضرات کافئین بیشتر آشنا خواهید شد. کافئین ماده ای شیمیایی است که در کاکائو، چای، قهوه و کولا یافت می شود.

 

تاثیرات کافئین بر بدن ما سالهاست که توسط دانشمندان مورد مطالعه قرار گرفته است. تا این تاریخ، تحقیقات متعددی انجام شده است، اما در نتایج، بسیار از هم متفاوتند. با اینحال تاثیرات مثبت و منفی شناخته شده‌ی کافئین بر بدن کاملا مشخص است.

 

خواص و مضرات کافئین

1. تاثیر کافئین بر شما به بدن و سیستم عصبی، وزن، جنسیت‌تان و عوامل متعدد دیگری بستگی دارد. با این حال، تاثیرات کافئین می‌تواند تا 8 ساعت بر بدن شما باقی بماند.

 

2. یکی از اتفاقات واضح این است که کافئین بر قلب و خون شما تاثیر می‌گذارد. کافئین رگ‌های شما را تنگ‌تر کرده و باعث می‌شود تا قلب شما خون را سریع‌تر پمپاژ کند. به همین دلیل، کافئین برای کسانی که دارای فشار خون بالا هستند خطرناک است. حتی می‌تواند باعث سکته مغزی نیز بشود!

 

3. محصولات کافئینی، مانند قهوه، کاکائو و چای، سرشار از آنتی اکسیدان هستند، که از پیری زودرس و حتی سرطان پیشگیری می‌کنند. این محصولات همچنین غنی از اسیدهای چرب و برخی ویتامین‌ها نیز می‌باشند. تمام این ترکیب‌ها بدن شما را سالم نگاه خواهد داشت.

 

4. با این حال، کافئین می‌تواند اثرات منفی‌ای بر سلامتی نیز داشته باشد. می‌تواند با شل کردن عضلات روده، سرعت هضم را کاهش دهد. به همین دلیل، نباید پس از صرف وعده‌های غذایی خود، قهوه یا چای بنوشید. کمی صبر کنید و حداقل نیم ساعت پس از صرف غذا خوردن، نوشیدنی‌های کافئین دار بنوشید.

بیشترین کافئین در چیست | خواص و مضرات کافئین

مضرات مصرف کافئین

 

5. کافئین بر سیستم عصبی شما نیز تاثیر دارد. نتیجتا، برخی مردم از اثرات شدید کافئین همچون لرزش دست و احساس غم یا اضطراب بصورت دائم رنج می‌برند.

 

6. اغلب مردم نوشیدنی‌های کافئینی را با شکر می‌نوشند. چنین نوشیدنی‌هایی باعث می‌شود تا غده‌ی پانکراس آن‌ها برای هضم آن شیرینی، انسولین بیشتری تولید کند. ترکیب کافئین و شکر زیاد می‌تواند سطح انسولین را در بدن شما تشدید کند.

 

7. کافئین بر بدن شما تاثیری همانند تاثیر استرس بر بدن دارد. زندگی مدرن به اندازه‌ی کافی دارای چالش‌هایی است که سطح استرس شما را افزایش دهد. کافئین هم به تاثیرات آن استرس خواهد افزود!

جدیدترین مطالب