طرز تهیه ماهی شکم پر جنوبی در فر با سبزیجات معطر

طرز تهیه ماهی شکم پر جنوبی در فر با سبزیجات معطر

ماهی شکم پر جنوبی در فر

ماهی شکم پر جنوبی در فر بهتر است درست شود و اگر شما می خواهید طرز تهیه ماهی شکم پر جنوبی در فر را یاد بگیرید در ادامه 2 روش طبخ ماهی شکم پر جنوبی را به شما آموزش خواهیم داد. طرز تهیه ماهی شکم پر جنوبی در فر با سبزیجات معطر را در سایت سماتک بخوانید. اکثر مردم ایران ماهی را به صورت سرخ شده مصرف می‌کنند. اما تهیه ماهی شکم پر جنوبی در فر، آن هم به صورت شکم پر، هم از سلامت بیشتری برخوردار است و هم به دلیل استفاده از سبزیجات معطر و چاشنی‌های متنوع، خوشمزه‌تر است و طرفداران زیادی دارد.

 

مواد پرکننده ماهی شکم پر جنوبی بسیار متنوع هستند و تفاوت ماهی شکم پر جنوبی و ماهی شکم پر شمالی بیشتر مربوط به همین مورد است. ماهی شکم پر جنوبی در فر با سبزی های معطری مانند گشنیز و شنبلیله درست می‌شود و چاشنی طعم دهنده آن تمر هندی است. در حالیکه ماهی شکم پر شمالی با گردوی آسیاب شده و سبزی‌های معطر محلی تهیه می‌شود و طعم دهنده اصلی آن رب انار است. ماهی شکم پر را در جنوب بیشتر با ماهی صبور درست می‌کنند، ولی در شمال از ماهی سفید برای این منظور استفاده می‌شود.

 

مواد اولیه برای تهیه ماهی شکم پر جنوبی در فر

ماهی صبور 2 عدد
گشنیز و شنبلیله ریز خرد شده 450 گرم (400 گرم گشنیز، 50 گرم شنبلیله)
تمر هندی نصف بسته
پیاز بزرگ 1 عدد
سیر 5-6 حبه
آبلیموی تازه 4 قاشق غذاخوری
کره 2 قاشق غذاخوری
محلول زعفران 4-5 قاشق غذاخوری
نمک، زردچوبه، فلفل و ادویه کاری به میزان لازم

 

طرز تهیه ماهی شکم پر جنوبی در فر

ماهی را بشویید، روی ماهی و داخل شکم آن را با کمی نمک، فلفل و آبلیمو آغشته کنید و حدود ۲-۱ ساعت در یخچال قرار دهید تا مزه دار شود.
فر را روی دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد گرم کنید.
پیاز را ریز خرد کرده و با ۲-۱ قاشق غذاخوری روغن در تابه روی حرارت ملایم تفت دهید تا پیاز نرم شود. سپس سیر خرد شده به پیاز اضافه کنید و با هم تفت دهید تا طلایی شوند.
زردچوبه، نمک و ادویه به تابه اضافه کرده و با سیر و پیاز مخلوط کنید.
سبزی خرد شده را اضافه کرده و تفت دهید تا آب آن کشیده شود.
کمی آب جوش روی تمر هندی ریخته و چند دقیقه صبر کنید تا تمر در آب حل شود، سپس آن را صاف کنید.
شیره تمر هندی را به مواد موجود در تابه اضافه کنید و اجازه دهید روی حرارت ملایم بجوشد و آب آن کشیده شود.
ماهی را از یخچال خارج کرده و شکم آن را با مواد پر کنید.
کف یک ظرف نچسب را با کمی روغن چرب کنید و ماهی را در آن قرار دهید.
دو قاشق غذاخوری کره را در یک تابه کوچک روی حرارت ملایم ذوب کنید و ۵-۴ قاشق غذاخوری محلول زعفران به آن اضافه کنید.
پس از ۳۰ دقیقه ماهی شکم پر جنوبی را از فر خارج کرده، مخلوط کره و زعفران را روی آن بمالید و دوباره به مدت ۱۰ دقیقه در فر قرار دهید. شعله بالای فر را روشن کنید تا روی ماهی برشته شود.

طرز تهیه ماهی شکم پر جنوبی در فر با سبزیجات معطر

دستور پخت ماهی شکم پر جنوبی در فر

بیشتر سبزی مورد استفاده برای ماهی شکم پر جنوبی در فر پر گشنیز است و مقدار شنبلیله باید کم باشد. اگر از شنبلیله به مقدار زیاد استفاده شود تلخ مزه خواهد شد.
از آنجا که ماهی صبور در همه فصول سال موجود نیست و از طرفی بسیار کمیاب است، می‌توانید ماهی شکم پر جنوبی در فر را با هر نوع ماهی دیگری نیز درست کنید.
برای تهیه ماهی شکم پر جنوبی در فر از ماهی تازه و با کیفیت استفاده کنید.
استفاده از ادویه کاری در تهیه ماهی شکم پر جنوبی در فر ، یکی از اصول مهم است که نباید از قلم بیفتد.
در صورت درست کردن ماهی شکم پر جنوبی در سینی فر، برای اینکه ماهی به کف سینی نچسبد کف سینی را با کاغذ آلومینیوم بپوشانید یا سبزیجاتی مانند هویج، کرفس و پیاز کف سینی بچینید و ماهی را روی آن قرار دهید.
ماهی شکم پر جنوبی در فر را با برنج ساده سرو کنید. مصرف این غذا همراه با سبزی پلو مناسب نیست، زیرا ماهی به اندازه کافی با سبزیجات و ادویه‌های مختلف طعم دار شده است.
ماهی شکم پر را به شرط اینکه مایه پرکننده شکم ماهی کاملا بی آب باشد، می‌توانید در تابه هم سرخ کنید. برای این منظور سطح ماهی را با آرد مخلوط شده با ادویه بپوشانید و سپس دو طرف آن را در روغن سرخ کنید.
ماهی شکم پر جنوبی را می‌توان روی ذغال کباب کرد که البته با ماهی صبور بسیار لذیذ و خوشمزه خواهد شد.
بهترین نوشیدنی همراه با ماهی شکم پر جنوبی در فر ، شربت آبلیموی تازه است. از خوردن نوشیدنی‌هایی مانند دوغ با این غذا به شدت بپرهیزید.
بهتر است در تهیه این غذا از روغن کمتری استفاده کنید و برای دریافت کالری کمتر، به جای برنج با سبزیجات پخته‌ای مانند نخود فرنگی و ذرت پخته مصرف کنید.

ماهی شکم پر جنوبی در فر بسیار خوشمزه تر است تا ماهی شکم پر جنوبی بدون فر و ما توصیه می کنیم برای خوشمزه تر شدن ماهی شکم پر جنوبی حتما آنرا درون فر طبخ نمایید.

جدیدترین مطالب