زنان جنگجوی ایران در زمان های قدیم + تصاویر

زنان جنگجوی ایران در زمان های قدیم + تصاویر

زنان جنگجوی ایران باستان در زمان های قدیم

 

در دوران قدیم ایران باستان زنان جنگجوی زیادی وجود داشتند که در این مطلب سماتک تعدادی از بهترین بانوان جنگجوی ایران باستان را به شما علاقه مندان به تاریخ و تمدن معرفی خواهیم کرد.

 

وقتی صحبت از تاریخ و تمدن ایرانی می شود، بسیاری از مورخان و اساتید تاریخ باستان تردیدی در خصوص ویژگی های منحصر به فرد ایران یا همان Persia ندارند. یک امپراتوری عظیم که بشر امروز بسیاری از دست آوردهای علمی و فرهنگی خود را وامدار آن می داند.

 

دوره ای در تاریخ ایران باستان وجود داشته است که بانوانی جنگاور (بخوانید سردارانی جنگجو) دوشادوش همرزمان مرد از کیان این سرزمین و اهداف آن پاسداری می کرده اند. بانوانی که تست DNA استخوان های یافت شده از آنها در ایران کنونی، نشان می دهد داخل مقبرهای ۲۰۰۰ ساله شان شمشیرهایی وجود داشته که مصداقی بر شجاعت، هوش و روحیه قهرمانی شان است.

 

پایگاه اینترنتی (سماتک) در مطلبی به قلم جِن شولمان به معرفی تعدادی از این زنان دلاور ایران باستان پرداخته که در ادامه باهم آنها را مرور می کنیم.

 

شهبانو تهم رییش ( تومیریس)

زنان جنگجوی ایران در زمان های قدیم + تصاویر

آنگونه که مورخان نوشته اند، ملکه تومیریس یکی از بی رحم ترین جنگویانی زنی بوده که تاریخ به خود دیده است. او با متجاوزین به قلمرو و حقوق مردم تحت امرش کوچکترین مماشاتی نمی کرد. وی بسیار باهوش، خشن و بی رحم بود و تاکتیک های بر رحمانه نظامی، یکی از عوامل اصلی شهرت اش محسوب می شود.

 

اگرچه درباره زندگی غیرنظامی ملکه تهم ریش اطلاعات چندانی در دست نیست، اما روش های مجازات و شکنجه بسیار بی رحمانه دشمنان توسط وی بسیار مشهور است. نکته جالب اینکه وی شخصا در بسیاری از این شکنجه ها حضور داشته و بر نحوه اجرای مجازات نظارت می کرده است.

 

سورا پارت

زنان جنگجوی ایران در زمان های قدیم + تصاویر

سورا دختر اردوان پنجم، آخرین پادشاه امپراتوری اشکانی بود و در جنگ‌ های اشکانیان و رومی‌ ها نیز شرکت داشت. از این بانوی جنگجو که در قرن نخست میلادی زندگی می کرده است بعنوان یک نابغه نظامی و قهرمان نظامی شاهنشاهی اشکانی (یا پارت ها) نیز یاد می کنند. سورا که دست راست پدرش محسوب می شد، تمام تلاشش را در جهت توسعه ارتش اشکانیان به کار گرفت. سورا که کینه اردشیر اول را به خاطر کشتن پدرش در سال ۲۲۵ میلادی در جنگی بزرگ به دل گرفت، دست به انتقام زد. او به تضعیف و خسته کردن نیروهای دشمن پیش از پیروزی نهایی شهرت داشت. به دلیل حضور پیوسته در جنگ، سربازانش تنها دوستان او محسوب می شدند. سورا سرانجام با افتخار در میدان نبرد و در راه جنگیدن برای نام پدرش جانش را از دست داد.

 

آپرانیک، دلاور ساسانی

زنان جنگجوی ایران در زمان های قدیم + تصاویر

آپرانیک بعنوان دختر یکی از ژنرال های پارسی از همان کودکی با عشق به میدان نبرد و هیجانات جنگ های بزرگ آشنا شد. او همچون پدرش تبدیل به سربازی تمام عیار گشت تا جایی که در ارتش تحت فرمانرواییِ پدرش به مقام فرماندهی دست یافت. در زمان حمله خلیفه راشدین به ایران، آپرانیک ضمن فرماندهی نیروهای تحت امرش، چندین تاکتیک نظامی بدیع را بکار بست.

 

از آنجایی که اعراب اغلب در مواجهه با حمله های غافلگیرانه به بیابان‌ ها پناه می‌بردند، تاکتیک‌ های جنگی قدیمی جواب نمی‌ داد. آپرانیک از تاکتیک «جنگ‌ و گريز» استفاده کرد که بیشترین ضربه را به نیروهای دشمن وارد ساخت. اگرچه آن امپراتوری پابرجا نماند، اما نام این بانوی دلاور همواره به عنوان یکی از جنگجویان دلیر ایرانی زنده ماند.

 

زنوبیا

زنان جنگجوی ایران در زمان های قدیم + تصاویر

زنوبیا که به او “ملکه شورشی سوریه” نیز گفته می‌شود، امپراتوری پالمیرا را در قرن نخست میلادی بر عهده گرفت و جزو معدود زنانی است که قدرت امپراتوری روم را به چالش کشید. «بحران شاهنشاهی» موجود در دوران او باعث وقوع جنگ‌ های داخلی متعددی شده بود، از این رو چندین ژنرال رومی برای تصاحب کنترل در امپراتوری‌ زنوبیا جنگ هایی را در قلمرو وی به راه انداختند.

 

زنوبیا با اتخاذ تدابیر زیرکانه سیاسی توانست ضربه‌ای مهلک به بدنه امپراتوری روم وارد کند؛ وی از فرمان رومیان سرپیچی کرد و با قطع دسترسی آنها به منابعشان، پادشاهی مستقل را بنیاد نهاد. روابط تنگاتنگ زنوبیا با فرماندهان نظامی و بازرگانان مهم در آن دوران بی‌سابقه بود و باعث شد در کشوری مردسالار، سری میان سرها درآورد.

 

بانو خرمدین (همسر بابک)

زنان جنگجوی ایران در زمان های قدیم + تصاویر

چنانکه در سوابق تاریخی موجود است بانو، دوشادوش همسرش، بابک در برابر خلیفه عباسی جنگید. بانو و بابک را از جمله دلیرترین جنگجویان آزادی‌خواه ایرانی برشمرده‌اند که جنبش خرم‌ دینان را آغاز کردند. اگرچه بانو به خاطر تند مزاجی‌ اش شهرت داشت، اما او در پرتاب کمان از چنان مهارتی برخوردار بود که تقریبا هیچ هدفی را از دست نمی داد.

 

بانو و همسرش بابک به مدت ۲۳ سال برفراز کوه ها و تپه های ایران و به همراه سپاه تحت امر خود موسوم به “سرخ جامگان” در برابر حمله اعراب ایستادگی کردند و در کنار هم بیش از ۵۰۰ هزار نفر از دشمنانشان را کشتند.

 

آنها در واقع در هیچ یک از جنگ‌ هایی که در آن شرکت داشتند، شکست نخوردند؛ ولی در نهایت بر اثر خیانت یکی از افسران مورد اعتمادشان به خلیفه عباسی تحویل داده شدند. بانو آزاد شد اما بالاجبار به تماشای اعدام شوهرش در ملا عام نشست. در مورد نحوه اعدام بابک گفته شده که در ابتدا دست‌ها و پاهای او قطع و سپس بدنش به پوست گاو دوخته شد تا همزمان با خشک شدن پوست، او نیز به تدریج جان بدهد.

 

آرتمیس، شهبانوی جنگجوی هالیکارناس

زنان جنگجوی ایران در زمان های قدیم + تصاویر

هرودوت- مورخ مشهور یونانی بارها حیرت و شگفتی خود از شرکت این بانو در جنگهای ضد یونان را مکتوب کرده است. بنابر گفته هرودوت هیچ کدام از فرماندهان تابع ایران به اندازه او به خشایار شاه رأی صائب ارائه نداده و راهنمایی گرانبها نکرده‌ است.

 

در جنگ “سالامیس” (نام سومین نبرد، از دومین دوره جنگ‌ های ایران و یونان) از سری لشکرکشی های خشایار شاه- پادشاه هخامنشی- در ۴۸۰ پیش از میلاد به یونان، نزدیک به ۱۰۰۰ کشتی جنگی وارد دریای اژه شدند. خشایار شاه در آستانه پیروزی در آن نبرد دریایی در برابر یونانی‌ ها بود، زیرا یونانی‌ ها تنها با ۳۷۰ تری‌ ریمِس (كشتى‌ جنگى‌ روم‌ و يونان‌ باستان‌ که سه ردیف پارو در هر سمت داشتند) تاب مقاومت در برابر ۸۰۰ کشتی جنگی وی را نداشتند. اما سرانجام جنگ به گونه ای دیگر رقم خورد.

 

بدلیل موقعیت سوق الجیشی میدان نبرد، کشتی های ایرانی مجبور شدند برخلاف همیشه که آرایشی عرضی می گرفتند، اینبار به شکل خطی و پشت سرهم آماده نبرد شوند و همین موضوع صحنه جنگ را به نفع یونانی ها تغییر داد. ناوگان ایران برای فرار از کشتی‌ های آتنی که در تعقیبشان بودند، از یک تنگنا عبور کردند و از قدرت مانورشان به شدت کاسته شد.

 

آرتمیس چاره‌ای اندیشید؛ او چند کشتی ایرانی را با حمله‌ای مهلک غرق ساخت. با غرق کردن این کشتی ها فرمانده ناوگان دریایی یونان تصور کرد با کشتی یونانی طرف است بنابراین از تعقیب آرتیمیس باز ایستاد و هدف دیگری را تعقیب کرد. گفته شده خشایار شاه با مشاهده آن صحنه و شکست در آن جنگ بسیار استراتژیک با عصبانیت گفته است: «مردانم زن شده‌ اند و زن‌ ها مرد.»

 

ارتشبد پانته آ

زنان جنگجوی ایران در زمان های قدیم + تصاویر

ارتشبد پانته‌آ در دوران کوروش کبیر در قرن ۶ میلادی یکی از فرمانروایان نظامی بود که به شکلی خستگی‌ ناپذیر برای تامین امنیت میهنش می‌جنگید. هنگامی که کوروش کبیر بر امپراتوری بابِل چیره شد، او و شوهرش سپاه «گارد جاویدان» را تشکیل دادند که متشکل از خبره‌ ترین نیروهای نظامی بود. از گارد جاویدان بعنوان قدرتمندترین نیروی نظامی در تمام تاریخ ایران یاد می شود.

 

شمار سپاه گارد جاویدان به ۱۰ هزار تن می‌رسید. از آن روی به آن گارد جاویدان گفته می‌شد زیرا هیچ‌ گاه از تعدا آنها کاسته نمی‌ شد؛ اگر یک نفر بازنشسته یا کشته می‌شد، فرد جدیدی به سرعت جای او را پر می‌ کرد.

جدیدترین مطالب