مشخصات پهپادهای رادارگریز جهان + تصاویر

مشخصات پهپادهای رادارگریز جهان + تصاویر

هواپیماهای بدون سرنشین در سراسر جهان

 

مشخصات پهپادهای رادارگریز جهان را در این پست سماتک گردآوری کرده ایم. پهپادها یا همان هواپیماهای بدون سرنشین که قدرت رادارگریزی دارند، در تکنولوژی نظامی، یکی از مهمترین قسمتها را برعهده دارند.حضور این هواپیماها به خصوص در مناطقی که در دست دشمن می‌باشد، باعث تدارک برد نظامی می‌گردند.یکی از خصوصیات بهترین انواع این پهپادها، بلند شدن و فرود بر روی ناوهای جنگی می‌باشد.نوعی از این پهپادها، حتی می‌توانند با چندین بار سوخت گیری بر روی آسمان، روزها در حالت پرواز باقی بمانند.در ادامه تصاویری از بهترین پهپاد های رادار گریز را خواهید دید.

مشخصات پهپادهای رادارگریز جهان + تصاویر

جنگاوران: در این مقاله قصد داریم تمامی پهپادهایی که از فناوری رادارگریزی بهره می گیرند را به شما معرفی نماییم. لازم است چند نکته را عنوان کنیم:

 

۱- در این مقاله در مورد پهپاد هایی که هنوز در مرحله ی طراحی هستند هیچ صحبتی به میان آورده نشده چرا که تا زمانی سلاحی عملیاتی یا حداقل نمونه مهندسی آن، رونمایی نشده است نمیتوان به درستی آن را تحلیل و بررسی کرد.

 

۲- در مورد پهپادهای مدرن اما غیر راهبری همچون پریدیتور و MQ-9 حتی گلوبال هاواک و شاهد۱۲۹ ایرانی صحبتی به میان آورده نشده چرا که کلاس این پهپادها با پهپادهای رادارگریز متفاوت می باشد در صورتی که برای برتری هوایی نیاز به چند صد پرداتور باشد اما این پهپادهای رادار گریز با چند ده فروند کارایی به مراتب بیشتر و بهتر را انجام میدهند چراکه هم رادار گریز هستند و هم سلاح قابل توجهی حمل میکنند و دقت و کیفیت پرواز بسیار متفاوتی با سری پهپادهای نظامی عادی دارند. پس خواهشا در پیامهایتان از سایر پهپادهایی که عادی و متعارف هستند حدالامکان صحبتی به میان نیاورید انشالله در آینده ای نزدیک مقاله ای در مورد پهپادهای متعارف تهیه خواهم کرد.

 

X-4

ناسا ایکس-۴۳ : هواپیمای بدون سرنشین مافوق صوت است که توسط ناسا ساخته شد. نسخه اولیه، ایکس-۴۳ سرعتی بیش از هفت ماخ در حدود ۸۰۵۰ کیلومتر / ساعت در ارتفاع ۳۰،۰۰۰ متر یا بیشتر را تجربه کرد. سه نمونه از ایکس-۴۳ ساخته شده که نمونه اولیه در اقیانوس آرام سقوط کرد ولی دو نمونه دیگر با موفقیت پرواز کردند.

 

مشخصات:

محصول: ناسا

نوع: بدون سرنشین

کشور سازنده: آمریکا

معرفی رسمی: ۲۰۰۱

ساختار:

خدمه: ۰

طول :  ۳٫۷ متر

ارتفاع:

وزن :  ۳۰۰۰ پوند معادل ۱۳۰۰ کیلوگرم

کارایی:

حداکثر سرعت: ۷۵۲۰ مایل در ساعت  معادل ۱۲،۱۰۰ کیلومتر در ساعت

حداکثر برد:

سقف پروازی:  ۹۸۴۰۰ فوت ۳۰۰۰۰ متر

توان

پیش ران (موتور): بکارگیری موتوری شبیه پگاسوس و  scramjet

مدل هاX-43B

X-43B

X-43C

X-43D

وضعیت: X-51 جایگزین آن شده است.

مشخصات پهپادهای رادارگریز جهان + تصاویر

Boeing X-45A

بوئینگ ایکس-۴۵ (به انگلیسی: Boeing X-45) نام یک هواپیمای بدون سرنشین ساخت شرکت بوئینگ آمریکا است. پروژه ساخت این هواپیما زیر نظر دارپا و برای نیروی هوایی آمریکا قرار دارد.

 

مشخصات:

محصول: بوئینگ

نوع: بدون سرنشین

کشور سازنده: آمریکا

معرفی رسمی: ۲۰۰۲

ساختار:

خدمه: ۰

طول : ۲۶٫۵۷ فوت معادل ۸٫۱ متر

عرض: ۳۳٫۷۹ فوت معادل ۱۰٫۳۰ متر

ارتفاع: ۷٫۰۲ فوت معادل ۲٫۱۴ متر

وزن خالی:  ۸۰۰۳ پوند معادل ۳۶۳۰ کیلوگرم

حداکثر سرعت: ۵۷۲ مایل در ساعت معادل ۹۲۰ کیلومتر بر ساعت

حداکثر برد: ۱۴۹۱ مایل معادل ۲۴۰۰ کیلومتر

سقف پروازی: ۴۳۳۰۷ فوت  ۱۳۲۰۰ متر – ۸٫۲ مایل

پیش ران (موتور): ۱ عدد شرکت Honeywell F124-GA-100 موتور توربوفن خروجی رانش ناشناخته است.

جنگ افزار / ماموریت ظرفیت ترابری:

بمب های هدایت شونده دقیق در سراسر دو محفظه داخلی

مدل ها

X-45 سری پایه

X-45A مدل اصلی

X-45Cداراری موتور سری F404 توربوفن

X-45Nمدل سفارشی برای USN

X-45C phanto Ray مدل سفارشی با سرمایه گذاری خصوصی

مشخصات پهپادهای رادارگریز جهان + تصاویر

Boeing X-45C Phantom Ray

Phantom Ray (اشعه شبح) یک هواپیمای بدون سرنشین و رادار گریز در کلاس SUCAV یا همان Stealthy Unmanned Combat Air Vehicle (هواپیمای بدون سرنشین نظامی با قابلیت پنهانکاری) و با سرمایه گزاری مستقیم کمپانی بوئینگ می باشد فانتوم ری .با ابعادی مشابه هواپیماهای جنگنده، از قابلیت هایی همچون: نظارت هوایی، حملات زمینی و سوخت گیری هوایی در طول عملیات بهره مند میباشد.

 

این هواپیما در غالب یکی از پروژه های واحد Boeing Phantom Works (یکی از بخش های کمپانی بوئینگ با هدف ساخت نمونه اولیه تجهیزات دفاعی و امنیتی پیشرفته) توسعه یافت  فانتوم ریدر واقع نمونه توسعه یافته هواپیمای بدون سرنشین نظامی X-45C می باشد Boeing این هواپیما را با هدف ارائه به آژانس تحقیق پیرامون پروژه های دفاعی پیشرفته ایالات متحده (DARPA) و برنامه بهره برداری از هواپیماهای مشترک بدون سرنشین (J-UCAS) توسط نیروی هوایی (U.S.A.F) و دریایی (U.S Navy) ایالات متحده آمریکا، گسترش داد. با این حال فانتوم ری جهت رقابت و حضور در هیچ برنامه دیگری ساخته نشده است.

مشخصات پهپادهای رادارگریز جهان + تصاویر

 Boeing X-46A

بوئینگ ایکس-۴۶ هواپیمای ساخت شرکت هواپیماسازی بوئینگ آمریکا است که برای بکارگیری در نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا ساخته شده‌است. در آوریل سال ۲۰۰۳، پروژه ای به طور رسمی تحت برنامه مشترک DARPA / نیروی هوایی ایالات متحده / نیروی دریایی J-UCAV ترکیب شدند، بعد از تغییر نام J-UCAS (سیستم های هوایی بدون سرنشین). دو شرکت بوئینگ و نورث روپ گرومن در حال توسعه یک هواپیما دارای انطباق با الزامات J-UCAS بودند. با ایجاد J-UCAS، دو پهپاد X-45B و X-46A حاصل این ائتلاف بود.

مشخصات پهپادهای رادارگریز جهان + تصاویر

X-47A Pegasus

ایکس ۴۷- آ پگاسوس (به انگلیسی: X-47A Pegasus) نام یک هواپیمای بدون سرنشین ساخت شرکت نورثروپ گرومن و سکیلد کامپوزیتس آمریکا است. این هواپیما برای نیروی دریایی آمریکا سفارش داده شده‌است، که با نورثروپ-گرومن ایکس ۴۷-ب جایگزین خواهد شد.

 

برخی مشخصات این پهپاد  :

طول : ۸٫۵ متر

مساحت بال : حدود ۳۶ متر مربع

ارتفاع : ۱٫۸ متر

وزن خالی : ۱۷۴۰ کیلوگرم

حداکثر وزن برخاست : ۲۶۷۸ کیلوگرم

موتور : ۱ عدد موتور جت توربوفن Pratt & Whitney Canada JT15D-5C

برد : ۲۷۷۸ کیلومتر

تعداد تولید شده: براساس منابع یک نمونه

مشخصات پهپادهای رادارگریز جهان + تصاویر

Northrop Grumman X-47B

پهباد پنهانکار آمریکایی X-47B  قابلیت برخواستن و فرود خودکار  بر روی عرشه ناو هواپیمابر را دارد و در حقیقت هوشمندترین نمونه در کلاس خود به حساب می‌اید. X-47B نخستین پرواز خود را در منطقه هوایی- نظامی ادواردز در ایالت کالیفورنیا انجام داد. این هواپیما در طول پرواز آزمایشی ۳۰ دقیقه ای خود، تا ارتفاع ۱۵۲۴ متری اوج گرفت. این هواپیمای بدون سرنشین کپی کوچکی از بمب افکن B-2 را به خاطر می آورد و برای عملیات تاکتیکی تهاجمی از عرشه ناوهای هواپیمابر مورد استفاده قرار می گیرد. X-47B مجهز به سیستم سوخت گیری در هوا می باشد. علاوه بر این، هواپیما قادر به چندین بار سوخت گیری در هوا بوده و می تواند چندین روز به پرواز خود ادامه دهد. هواپیمای تک موتوره X-47B در مدل هایی با طول بال ۱۹ متر و ۱۱ متر تولید شده و قابلیت حمل تا ۲ تن سلاح در محفظه داخلی بدنه خود را دارد.

 

ویژگی های عمومی

کاربر: نیروی دریایی آمریکا

خدمه: بی سرنشین

طول: ۳۸٫۲ فوت معادل ۱۱٫۶۳ متر

بال: ۶۲٫۱ فوت و ۳۰٫۹ فوت معادل  ۹٫۴۱ متر الی ۱۸٫۹۲ متر بر اساس مدل

ارتفاع: ۱۰٫۴ فوت معادل ۳٫۱۰ متر

حداکثر وزن برخواست: ۴۴۵۶۷ پوند معادل ۲۰۲۱۵ کیلوگرم

پیشرانه: (۱× Pratt & Whitney F100-220U turbofan)

حداکثر سرعت: مافوق صوت !

سرعت کروز: ۰٫۹ ماخ

محدودی عملیاتی: بیش از ۳۸۹۹ کیلومتر

سقف پروازی: ۴۲۰۰۰ فوت معادل ۱۲۱۹۰ متر

ماموریت: جاسوسی نظامی

قابلیت سوخت گیری هوایی: مدل veh2 آری

تعداد تولید شده :۲ فروند عملیاتی

مشخصات پهپادهای رادارگریز جهان + تصاویر

BAE System Taranis

تارانیس که اولین پرواز خود را در دهم آگوست ۲۰۱۳ انجام داد، به عنوان پیشرفته‌ترین هواپیمای ساخته شده توسط مهندسان بریتانیایی به شمار می‌رود و البته محرمانه‌ترین پروژه‌ی نظامی این کشور نیز محسوب می‌شود. این پرنده‌ی هدایت‌پذیر از راه دور، در ابعاد خود به اندازه‌ی یک جنگنده‌ی هاوک بوده و دارای طول بال ۱۰ متر، طول بدنه‌ی ۱۱٫۳۵ متر و ارتفاع ۴ متر است. تارانیس با تجهیز به جدیدترین تکنولوژی‌های سری ، سیستم پیشرانه‌ی قدرتمند و تکنولوژی‌های هوایی پیشرفته، اوج مهندسی بریتانیا را به نمایش می‌گذارد و به منظور استفاده در عملیات بمباران، جاسوسی، نظارت و مراقبت، شناسایی و به طور کلی شرکت در حملات پیچیده، طراحی شده است.

 

توسعه‌ی این پهپاد از سال ۲۰۰۶ تاکنون با صرف بودجه‌ی ۱۸۵ میلیون پوندی (۳۰۰ میلیون دلار) از سوی وزارت دفاع انگلستان و بخش صنعت این کشور و بکارگیری یک و نیم میلیون نفر در ساعت، در حال جریان بوده است.مهمترین وجه تمایز این پهباد با سایر رقیبانش رسیدن به سرعت های مافوق صوت است در حالی که هیچ کدام از رقبا این قابلیت را دارا نمی‌باشند.

 

مشخصات:

محصول: BAe Systems – UK

نوع: بدون سرنشین

کشور سازنده: پادشاهی بریتانیا (انگلستان)

ورود به خدمت: ۲۰۱۸

خدمه: ۰

طول :  ۳۷٫۲۴ فوت معادل ۱۱٫۳۵ متر

عرض: ۲۹٫۸۶ فوت معادل ۹٫۱۰ متر

ارتفاع:  ۱۳٫۱۲ فوت (۴٫۰۰ متر)

وزن مجموع: ۱۷،۶۳۷ پوند (۸۰۰۰ کیلوگرم) 

پیش ران (موتور): ۱ عدد رولز رویس Adour Mk.951 موتور توربوفن رانش ۶،۵۰۰lbs 

جنگ افزار / ماموریت ظرفیت ترابری:

یک جفت بمب هدایت شونده

مشخصات پهپادهای رادارگریز جهان + تصاویر

Dassault nEUROn

نئورون یک پهپاد جنگی (Unmanned Combat Air Vehicle) است که توسط کمپانی فرانسوی Dassault Aviation توسعه یافته است. با وجودی که این پروژه هنوز حاضر نشده است اما تصاویر و اظهارات شرکای کنسرسیوم گویای این مطلب است که این پرنده قابل رقابت با Boeing X-45C و Northrop-Grumman X-47B خواهد بود. در فوریه ۲۰۰۶ ساب اعلام کرد که نرون ۱۰ متر طول و ۱۲ متر پهنا دارد و وزن آن ۵ تن است که تقریبا به اندازه یک جنگنده میراژ ۲۰۰۰ می باشد. این پهپاد دارای تجهیزات حمله ی هوا به زمینِ مستقل با مهمات هدایت شونده دقیق و متکی بر بدنه خفاکار پیشرفته ی خود خواهد بود. یکی دیگر از ویژگی های نرون قابلیت کنترل در حالت اتوماتیک توسط یک جنگنده پیشرفته مانند رافال یا گریپن است که در این حالت کنترل آن شبیه بازی های استراتژیک Real Time خواهد بود.

 

مشخصات:

محصول: داسو نرون

نوع: بدون سرنشین

کشور سازنده: جمهوری فرانسه

ورود به خدمت:

۲۰۱۸خدمه: ۰

طول : ۳۱٫۱۷ فوت معادل ۹٫۵ متر

عرض: ۴۱٫۰۱ فوت معادل ۱۲٫۵۰ متر

وزن خالی:  ۱۰۸۰۳ پوند معادل ۴۹۰۰ کیلوگرم

وزن مجموع:  ۱۵،۴۳۲ پوند ۷۰۰۰ کیلوگرم 

حداکثر سرعت: ۶۰۹ مایل در ساعت (۹۸۰ کیلومتر برساعت)

حداکثر برد:

سقف پروازی: ۴۵،۹۳۲ فوت  معادل ۱۴۰۰۰ متر؛ ۸٫۷ مایل

پیش ران (موتور): ۱ عدد رولز رویس-Turbomeca Adour / SNECMA M88 توسعه موتور توربوفن ۸۹۹۲ پوند نیروی پیشرانه

جنگ افزار / ماموریت ظرفیت ترابری:

۲عدد بمب ۵۰۰ کیلویی لیزری

مشخصات پهپادهای رادارگریز جهان + تصاویر

EADS Barracuda

Barracuda  در اصل نام یک ماهی شکارچی به نام کوتر ماهیان می باشد. پهپاد Barracuda یک پهپاد اروپایی ست(بیشتر آلمانی است تا اروپایی ولی به دلیل یگانگی کشور های اروپایی،این پهپاد اروپایی خوانده میشود)،که توسط کمپانی چند ملیتی اروپایی EADS برای ماموریت ها و هدف های دیدخ بانی و شناسایی و جنگی و درگیری توسعه یافته است.

 

Barracuda  یک پروژه مشترک بین آلمان و اسپانیا ست.پروژه Barracuda پس از سقوط نمونه اول در دریا به هنگام فرود لغو شد،ولی دوباره در سال ۲۰۰۸ از سر گرفته شد.دومین نمونه در نوامبر ۲۰۰۸ بازسازی و کامل شد.نمونه بازسازی شده Barracuda تست های پروازی خود را در پایگاه هوایی Goose کانادا در جولای ۲۰۰۹ با موفقیت به صورت خودکار و از راه کنترل زمینی پشت سر گذاشت.به دنبال آن در رقابت های هوایی سال های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۲ نیز شرکت کرد.

 

یکی از هدف های اصلی پروژه Barracuda رقابت با رقیب فرانسوی ساخت کمپانی Dassault،یعنی nEuron و به منظور رقابت استراژتیکی و دفاعی است.هر دو این پهپاد ها توانایی پنهانکاری و رادار گریزی(stealth) و بیشینه سرعت ۰٫۸۵ ماخ میباشند. در حالی که آلمان و اسپانیا درحال کار بر روی پروژه Barracuda بودند، فرانسه،ایتالیا،سویس،سوئد،یونان و باز هم اسپانیا بر روی پروژه nEURON سرمایه گذاری کردند.

 

به دلیل توسعه Barracuda،هنوز اطلاعات زیادی درباره این پهپاد در دست نیست.با این وجود انتظار میرود که باراکودا سقف پروازی ۶۱۰۰ متر و توانایی حمل ۳۰۰ کیلوگرم جنگ افزار داشته باشد.

 

یکی دیگر از هدف های اصلی طراحی و ساخت Barracuda به عنوان یک پهپاد،وارد کردن کمپانی EADS به بازار پهپاد های دارای ارتفاع پروازی متوسط و دور برد که زیر سلطه ۲ کشور آمریکا و اسراییل بود،است.آغاز به کار رسمی پروژه Barracuda در نمایشگاه بین المللی هوا فضا سال ۲۰۰۶ برلین با نمایش ویژگی ها و برنامه های نظامی Barracuda شروع شد. تمرکز فعلی EADS دریافت گواهینامه پرواز های نامنظم Barracuda در حریم هوایی آلمان است،در حالی که هدف بلند مدت دریافت گواهینامه پرواز در مرز های غیر تفکیک شده است.

 

همچنین برنامه ای برای توسعه Barracuda به عنوان یک پلت فرم مدولار دارند که آن را توانا میسازد تا برای هدف ها و کاربرد های مختلف همچون گشت دریایی سرهم بندی شود.اگر چه برای توانایی دفاعی برنامه ای در دست نیست ولی ممکن است در صورت تمایل خریداران این پهپاد برای داشتن این ویژگی،Barracuda با توانایی سرهم بندی برای حمل جنگ افزار نیز ارائه شود.Barracuda ممکن است توانا به داشتن سیستم جنگ افزاری باشد که ممکن است در قسمت فرو رفتگی مرکزی آن قرار گیرد.(همان فرو رفتگی که در بالا در وسط پهپاد میبینید).

 

نمونه اولیه Barracuda اولین پروازش را در آپریل ۲۰۰۶ و درحالی که مرکز کنترلش در شبه جزیره Iberian که در جنوب غربی اروپا قرار دارد با موفقیت انجام داد.ولی همانطور که گفته شد در یک تست پروازی دیگر در تاریخ ۲۳ سپتامبر ۲۰۰۶ به هنگام فرود در خارج از ساحل اسپانیا در دریا سقوط کرد.(باند فرود در “شبه جزیره Iberian قرار داشت ولی هواپیما پس از گذراندن پرواز به هنگام بازگشت برای فرود به ساحل نرسید و در دریا سقوط کرد)

 

Barracuda در اصل برای رقابت در بازار تجاری ساخته شد ولی ممکن است هدفش هایش تغییر کند(هدفی هایی فراتر از یافتن جایگاهی در بازار تجارت).

 

بدنه Barracuda کاملا از فیبر کربن ساخته شده است که انعطاف پذیری بالایی دارد(در ساخت بدنه Eurofighter Typhoon هم به مقدار قابل توجهی از این ماده استفاده شده است).تنها در ساخت تیرک های اسکلت داخلی بال به منظور تقویت بال از فلز استفاده شده است. تیرک های اسکلت بال به همراه بال به راحتی از پرنده جدا شده و جا به جایی نقل پهپاد را آسان میکنند.

 

ویژگی ها:

طول:۸٫۲۵ متر

فاصله ۲ سر بال:۷٫۲۲ متر

وزن بدون ابزار دیده بانی و جنگ افزار:۲۳۰۰ کیلوگرم

بیشینه وزن هنگام برخاستن:۳۲۵۰ کیلوگرم

بیشینه سرعت:۰٫۸۵ ماخ

سقف پروازی:۲۰۰۰۰ فوت

(بیش از این داده هایی درباره ویژگی ها حتی در سایت های انگلیسی زبان در دسترس نیست)

مشخصات پهپادهای رادارگریز جهان + تصاویر

Mikoyan MiG SKAT

میگ اسکات به روسی (Скат) پهپادی رادارگزیر در کلاس پهپادهای x45 و x47 و تارانیس و نرون است که یکی از دو طرح پیشرفته برای پهپادهای ارتش روسیه به حساب میاید.این پهپاد جنگی دارای دو محفظه داخلی حمل سلاح می باشد که می تواند موشکی به بزرگی KH-31 را حمل کند. قدرت  SKAT توسط یک موتور توربوفن Klimov RD-5000B که تغییر یافته ی RD-93 است تامین می‌گردد. وظیفه SKAT سرکوب و حمله به دفاع هوایی دشمن می باشد. تعدادی از تنظیمات پیکربندی آیرودینامیکی این پهپاد در تونل باد تست شده اند که شامل دو بالچه کوچک نیز هست. میگ بر پیکربندی بدون دم کار می کند. قالبیت حمل ۲تن سلاح و دارای برد جنگی ۲۰۰۰ کیلومتر است. پروژه ی فعلی لغو شده است. هیچ نمونه ای به شکل واقعی از این هواپیما ساخته نشد ولی در برخی از منابع امده است بین ۱۲ و ۱۷ فروند از این نسخه ساخته شده است ولی نمیتواند این مطالب  به دو دلیل درست باشد  زیرا هیچ خبری از پرواز ویا نخستین پرواز و یا ازمایش این پرنده حتی توسط خود روسها منتشر نشده و هیچ تصویری نیز  به غیر از همان ماکتی (در همین تصویر ) که نخستین بار به نمایش گذاشته شد از ان منتشر نشده و هرگز هیچ مقام روس نیز از ساخته شدن ان خبری را اعلام نکرده است

 

مشخصات:

محصول: میگ (میکویان)

نوع: بدون سرنشین

کشور سازنده: فدراسیون روسیه

ورود به خدمت: ۲۰۱۵

خدمه: ۰

طول : ۳۳٫۶۳ فوت معادل ۱۰٫۲۵ متر

عرض:  ۳۷٫۷۳ فوت معادل ۱۱٫۵۰ متر 

وزن مجموع:  ۱۹،۹۹۶ پوند معادل ۹۰۷۰ کیلوگرم  

حداکثر سرعت: ۴۹۷ مایل در ساعت (۸۰۰ کیلومتر بر ساعت)

حداکثر برد:  ۱۲۴۳ مایل معادل ۲۰۰۰ کیلومتر

سقف پروازی: ۳۹،۳۷۰ فوت (۱۲۰۰۰ متر؛ ۷٫۵ مایل)

پیش ران (موتور): ۱ عدد موتور کلیموف RD-5000B تراست ناشناخته

جنگ افزار / ماموریت ظرفیت ترابری:

دارای دو محفظه داخلی برای تسلیحات – خا۳۱

مشخصات پهپادهای رادارگریز جهان + تصاویر

Li Jian or Sharp Sward

پهباد چینی “شمشیر بران” توسط شرکت هواپیمایی ملی “هوندو” طراحی شده است. به گفته طراحان، این پهپاد از لحاظ ویژگی هایی که دارد، معادل هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی “گرومن “X- 47 و پهپاد فرانسوی nEUROn می باشد. این پهپاد می تواند هم برای جمع آوری اطلاعات و هم برای حمله به اهداف زمینی استفاده شود. به نظر می رسد که چینی ها موفق شده اند تا پهپادی شبیه X-47 آمریکایی را مهندسی معکوس کنند.

مشخصات پهپادهای رادارگریز جهان + تصاویر

Northrop Grumman RQ-180

پهپاد جدید مدل بزرگتر و پیشرفته‌تری از پهپاد RQ-170 Sentinel نیروی هوایی آمریکاست که توسط شرکت «لاکهید مارتین» توسعه یافته است. پهپاد جدید RQ-180 مجهز به رادار، حسگرهای فرکانس رادیویی و ابزار شناسایی برای استفاده در مأموریت‌های جمع آوری اطلاعات، نظارت و شناسایی مورد است و برای انجام جنگ الکترونیک نیز کاربرد دارد. طول بال پهپاد RQ-180 بیش از ۴۰ متر است، درحالیکه طول بال RQ-170‌ سنتینل بین ۲۰ و ۲۷ متر تخمین زده می‌شود. پروژه طبقه بندی شده RQ-180 در پایگاه نظامی مخفی در صحرای نوادا مورد آزمایش قرار گرفته است. این پهپاد پیشرفته که جزو یکی از پروژه‌های فوق سری نیروی هوایی آمرspan lspan lang=”FA”ang=”FA”یکا محسوب می‌شود، احتمالا از سال ۲۰۱۵ میلادی در مأموریت‌های نظارت و شناسایی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

مشخصات:

نوع: بدون سرنشین

کشور سازنده: ایالات متحده آمریکا

ورود به خدمت: ۲۰۱۵

خدمه: ۰

وزن خالی:  ۱۴۱۱۰ پوند معادل ۶۴۰۰ کیلوگرم

وزن مجموع:  ۴۴،۵۳۳ پوند معادل ۲۰،۲۰۰ کیلوگرم  

حداکثر برد:  ۲۴۲۳ مایل معادل ۳۹۰۰ کیلومتر

سقف پروازی:  ۴۰،۰۲۶ فوت معادل ۱۲۲۰۰ متر؛ ۷٫۶ مایل

پیش ران (موتور): ۱ موتور توربوفن – اطلاعاتی از پیشران در دسترس نیست البته فعلا

مشخصات پهپادهای رادارگریز جهان + تصاویر

Lockheed Martin RQ-170 Sentine

قطعا این نام برای هر که آشنا نباشد برای ما ایرانی ها، به دلایلی که همه می‌دانیم نامی آشناست و اما مشخصات این پهباد.

 

لاکهید مارتین آرکیو ۱۷۰ سنتینل به انگلیسی (Lockheed Martin RQ-170 Sentinel) یک هواپیمای شناسایی است که توسط شرکت لاکهید مارتین ساخته شده است. از مشخصات این هواپیما اطلاعات اندکی به بیرون درز پیدا کردهاست، اما کارشناسان نظامی معتقدند که دارای قابلیت هواپیما رادارگریز بوده و دارای ابزارهای شناسایی میباشد. از پهبادهای هم خانواده این نوع پهباد MQ170  بوده که قابلیت حمل مهمات را داراست. این پهپاد بیشتر به عنوان ابزاری برای جاسوسی استفاده میشود.تکنولوژی بکار گرفته شده در این هواپیما با تکنولوژی به کار گرفته شده در هواپیماهای بی ۲ و جنگنده اف-۳۵ لایتنینگ ۲ همسان است.از ارکیو دهها فروند نسخه عملیاتی تولید شده است.

 

مشخصات:

محصول: لاکهید مارتین

نوع: بدون سرنشین

کشور سازنده: ایالات متحده آمریکا

ورود به خدمت: ۲۰۰۷

خدمه: ۰

طول : ۱۴٫۷۶ فوت (۴٫۵ متر)

عرض: ۸۵٫۳۰ فوت (۲۶٫۰۰ متر)

ارتفاع:  ۶٫۰۴ فوت (۱٫۸۴ متر)

سقف پروازی:  ۴۹،۲۱۳ فوت معادل ۱۵۰۰۰ متر؛ ۹٫۳ مایل

پیش ران (موتور): ۱ عدد جنرال الکتریک موتور توربوفن خروجی رانش ناشناخته است.

جنگ افزار / ماموریت ظرفیت ترابری:

با توجه به نیاز انواع حامل سلاح- جاسوسی و همین طور چند منظوره جاسوسی عملیاتی طراحی و ساخته شده است.

مشخصات پهپادهای رادارگریز جهان + تصاویر

DRDO AURA

رقابت تاریخی هند با چین و پاکستان خصوصاً‌ در زمینه موازنه قوای نظامی باعث شد تا با ادامه دادن همین مسیر و ارتباط با صنایع هوافضایی کشورهای دیگر خصوصاً روسیه و البته رژیم صهیونیستی، در عصر دسترسی کشورهای در حال توسعه به فناروی های پیشرفته، کاستی های خود را تا حدود زیادی جبران کرده و امروزه نمونه های جدیدی از پهپاد را با کمک شرکت های خارجی ساخته و به خدمت بگیرند. مهمترین طرح پهپادی هندی ها پهپاد تهاجمی «آئورا» نام دارد که با استفاده از طرح بال پرنده شباهت های زیادی با پهپادهایی نظیر «آر-کیو-۱۷۰»، «نئورون» و «فانتوم ری» یافته است.

 

هم از نظر علوم مختلف هوافضا و هم از بابت زیرسامانه های عملیاتی، این پهپاد یک جهش رو به جلو برای صنعت پهپادی هند به شمار می رود. قرار است این پهپاد کمتر از ۱۵ تن جرم و دست کم ۹هزار متر سقف پرواز داشته و در سال ۲۰۱۵ نخستین پرواز خود را به انجام رسانده است هرچند که اطلاعات بسیار اندکی از این پهپاد در میان است اما انتظار می رود این پهپاد هند را وارد باشکاه دارندگان پهپادها جاسوسی-نظامی رادارگریز کند

مشخصات پهپادهای رادارگریز جهان + تصاویر

Polecat

یکی از غیر منتظره ترین اتفاقاتی که در نمایشگاه هوایی فانبرو ۲۰۰۶ افتاد رونمایی از پهپاد P_175 ملقب به Polecat (به معنای راسو) توسط کمپانی لاکهید مارتین بود.

 

این پهپاد از نوع بدون دم بوده و در ارتفاع بالا با مداومت پروازی زیاد قادر به انجام عملیات است. گفتنی است که بر اساس اطلاعات منتشره از سوی شرکت لاکهید مراحل طراحی و ساخت این پهپاد تنها ۱۸ ماه به طول انجامیده است.

 

این پروژه که در ماه مارس سال ۲۰۰۳ میلادی آغاز شد ۲۷ میلیون دلار برای شرکت لاکهید مارتین هزینه در بر داشته است و این در حالی است که این پرنده تا سال ۲۰۰۵ هیچ گونه پرواز آزمایشی انجام نداده بود و اولین پرواز آزمایشی خود را به احتمال زیاد در سال ۲۰۰۵ در پایگاه گروم لیک واقع در صحرای نوادا به انجام رساند.

 

مشخصه کلیدی در طراحی آن بالهایی به عرض ۲۷٫۴۴ متر ان است که جریان هوا را به صورت یکنواخت مثل هواپیمای بمباردیه مدل DHC-8 از خود عبور میدهد و به مدد این طراحی ائرو دینامیک بر کارایی آن به میزان قابل توجهی افزوده شده است. اما در حالی که هدف از طراحی و ساخت این پرنده انجام امور تحقیقاتی بیان شده بود ولی بالهای آن طوری طراحی شده بودند که دید راداری این پرنده را به حداقل میزان ممکنه میرساندند در حالی که از هیچ کدام از طرح های پنهان کاری مثل مواد جاذب راداری در آنها استفاده نشده بود.

 

این پهپاد برای عملیات در ارتفاعی معادل ۶۵۰۰۰ پا یا به عبارتی ۲۰۰۰۰ متر طراحی شده و از آنجایی که در ارتفاعی بالاتر از این مقدار هواگردها از خود ردی سفید رنگ متشکل از بخار آب پشت سر خود بر جای میگذارند میتوان برای جلوگیری از این عمل از یک کمپرسور (مثل جنگنده F_117) استفاده کرد.

 

از آنجایی که سالهاست که شرکتهایی نظیر جنرال اتمیک با پهپاد های خانواده Predator و شرکن نورثروپ گرومن با گلوبال هاوک و بوئینگ با Bird of Pray بازار پهپاد های عملیاتی ارتش آمریکا و چندین کشور متحد این کشور را در دست دارند و شرکت لاکهید توفیق چندانی در این امر به دست نیاورده است پیشرفتهای سریع و طرح های این شرکت در زمینه ساخت پهپاد ها عموما این پیام را برای مسئولین وزارت دفاع آمریکا دارد که این شرکت کماکان در صنعت ساخت و تکنولوژی پهپادهای پیشرفته همانند صنعت ساخت هواپیما در خط مقدم قرار دارد.

 

در این خصوص با طراحی و ساخت سریع به همراه سرعت در انجام پروازهای ازمایشی به همراه بودجه زیاد شرکت لاکهید تمام توجه خود را معطوف به سه حوزه اساسی و حساس برای طراحی نسل جدیدی از پهپادها کرده است که عبارتند از: کاهش هزینه های مربوط به تولید انبوه و طراحی بدنه های کامپوزیتی و نیز کاهش عمده هزینه ها در بخش ساخت با استفاده از تجهیزات پیشرفته ساخت و مدیریت تولید و مهمتر از آن یکپارچه کردن سیستم مستقل کنترل پرواز با سیستم اداره و بررسی ماموریت (Mission handling system) که نتیجه آن عدم نیاز به هرگونه مداخله و فرمان از سوی کنترلر زمینی میباشد و این پهپاد را قادر میسازد تا به طور خودکار از زمین بلند شده و ماموریتش را انجام دهد و سپس به پایگاه خود باز گردد بی آنکه نیازی به صدور فرمان یا کنترل خاصی از سوی تجهیزات و نفرات مستقر روی زمین داشته باشد.

 

اما در ماه مارس سال ۲۰۰۷ خبری که از سوی مقامات شرکت لاکهید منتشر شد همگان را حیرت زده کرد. این خبر چیزی نبود جز اعلام نقص و در پی آن سقوط تنها نمونه ساخته شده از پهپاد polecat. بر اساس این خبر تنها نمونه از این پرنده در ماه دسامبر سال ۲۰۰۶ در حالی که داشت آزمایشی در مورد برد پروازی را انجام میداد در پایگاه نلیس واقع در نوادا سقوط کرده بود.در اصل این پرنده در حال سپری کردن سومین پرواز آزمایشی خود بود که نقص در سیستم اتمام پرواز (flight termination) در تجهیزات زمینی باعث میشود تا حالت تخریب خودکار (fail-safe mode) فعال شده و از ادامه پرواز این پرنده جلوگیری نماید.

 

این حالت به عنوان یک نیاز برای موشک های دور برد و هواگردهای بدون سرنشین در نظر گرفته شده و هدف از آن خاتمه دادن به پرواز در حالتی است که موشک یا پهپاد کنترل خود را از دست میدهند و یا از برد موثر خود خارج میشوند و هدف از ایجاد این حالت جلوگیری از بروز حوادث جانبی اعم از برخورد با مناطق مسکونی یا نظامی است.(نمونه ای از این حالت در موشک هایی مثل فینیکس وجود دارد که بعد از اینکه از برد خود خارج شده یا کنترلشان را از دست میدهند آنها را در هوا منهدم میکند)

 

البته تاخیر در اعلام سانحه به علت طولانی شدن مراحل امنیتی و نیز به درازا کشیدن تحقیقات و بررسی ها بر روی لاشه پرنده برای یافتن علت سانحه و نیز ایزوله کردن(از لحاظ امنیتی) منطقه سقوط و آشیانه این هواگرد در پایگاه گروم لیک نوادا که به عنوان منطقه ۵۱ نیز شناخته میشود اعلام شده بود. با توجه به این که این شرکت توانایی خود در رابطه با طراحی و ساخت پهپاد در مدp dir=”RTL” style=”text-align: justify”ت زمان کم راspan dir=”LTR”span lang=”FA” اثبات نموده است میتواند به همراه شرکت هایی مثل بوئینگ و نورثروپ گرومن به عنوان یکی از پیمانکاران ساخت هواگرد بلند پرواز مورد نیاز نیروی هوایی آمریکا وارد بازار رقابت شود.

 

مشخصات فنی:

نقش: پهپاد آزمایشی و احتمالا شناسایی

شرکت سازنده: لاکهید مارتین آمریکا

عرض بالها: ۲۷٫۴۴ متر

وزن خالی: ۴۰۸۰ کیلوگرم

توان حمل محموله: ۴۵۵ کیلوگرم

سقف پرواز عملیاتی: ۱۹۸۱۷ متر معادل ۶۵۰۰۰ پا

پیشرانه: دو موتور توربو فن مدل Williams FJ44-3E هر یک با کشش ۱۳٫۳۸ کیلو نیوتن

مداومت پروازی: حدودا بین ۱۸ تا ۲۴ ساعت

 

مشخصات پهپادهای رادارگریز جهان

جدیدترین مطالب