خوردن انار در بارداری + فواید و مضرات انار در دوران بارداری

خوردن انار در بارداری + فواید و مضرات انار در دوران بارداری

خوردن انار در بارداری برای زن حامله مفید است و به طور کلی خوردن میوه در دوران حاملگی بسیار توصیه می شود تا زنان باردار تغذیه مناسبی داشته باشند. یکی از میوه هایی که مصرف آن در دوران بارداری بسیار توصیه می شود انار است. در واقع می خواهیم بدانیم فواید و مضرات انار در بارداری چه  می تواند باشد و از شما دعوت می کنیم با سماتک همراه باشید.

 

خوردن انار در بارداری

همه مادران حامله در دوران بارداری می‌دانند که تغذیه جنین بسیار مهم است. در دوران بارداری، مادر تنها کسی است که تغذیه مورد نیاز جنین را تامین می کند. بیشتر غذاها و نوشیدنی های مصرف شده بر رشد جنین در حال باردار شدن تأثیر می گذارد و خواص خوردن انار در بارداری بر کسی پوشیده نیست.

 

بنابراین، زنان باردار باید به مصرف غذا و نوشیدنی در دوران بارداری توجه کند. مادر باید از غذاها و نوشیدنی های مقوی استفاده کند که یکی از آنها انار است. اسید فولیک موجود در انار می تواند از نقص لوله عصبی که باعث آسیب به نخاع جنین می شود جلوگیری کند. علاوه بر این، اسید فولیک می تواند از بروز شکاف لب برای نوزاد نیز جلوگیری کند.

 

انار نه تنها برای جنین عالی است، بلکه برای پوست مادر نیز مفید است. اسید فولیک و آنتی اکسیدان های موجود در انار قادر به تحریک و زیبایی پوست هستند. با مصرف مکرر انار و دریافت تغذیه مناسب مورد نیاز زنان باردار، نیاز تغذیه ای جنین برآورده می شود و پوست زن حامله در دوران بارداری زیبا به نظر می رسد.

خوردن انار در بارداری + فواید و مضرات انار در دوران بارداری

فواید انار برای زن باردار

در حال حاضر، انار اغلب به عنوان یک گیاه دارویی کاشته می شود و مصرف می شود، زیرا خود میوه برای خوردن آن خوشمزه است. علاوه بر این، برخی افراد این درخت را به عنوان یک گیاه زینتی نیز می کارند.

 

طبق یک مطالعه، این میوه دارای محتوای ویتامین C در حدود 40 درصد است که برای رفع نیاز روزانه بزرگسالان کافی است. علاوه بر ویتامین C، انار حاوی اسید فولیک، پتاسیم، فیبر، نیاسین، ویتامین E و ویتامین A نیز می باشد.

 

آنتی اکسیدان هایی که در انار نیز وجود دارد برای مبارزه با رادیکال های آزاد در بدن مفید است. در مقایسه با سایر میوه ها مانند زغال اخته، زغال اخته و انگور، محتوای آنتی اکسیدان انار بیشتر است.

 

انار حاوی مجموعه ای از مواد مغذی سالم است. در دوران بارداری، این میوه نه تنها هوس شیرینی خوردن را برطرف می کند، بلکه به آبرسانی بدن نیز کمک شایانی خواهد کرد.

 

بهبود هضم غذا

مقدار مناسب فیبر یکی از فواید انار در دوران بارداری است. انار غنی شده با فیبر، طیف وسیعی از اختلالات گوارشی از جمله یبوست را از بین می برد، زیرا فیبر موجود در آن سیستم گوارشی را ساده می کند. متخصصان خوردن غذاهای غنی از فیبر مانند انار را توصیه می کنند زیرا هضم غذا را تقویت می کنند و به تحریک حرکات روده کمک می کنند.

 

جلوگیری از کمبود آهن (کم خونی)

مصرف مکمل های آهن یا غذاهای غنی از آهن مانند انار در دوران بارداری ، آهن کافی در خون را تضمین می کند. انار سرشار از ویتامین C و آهن است. برای جذب بهتر آهن، ویتامین C توصیه می شود. علاوه بر این، مصرف کافی ویتامین C و آهن خطر کم خونی ناشی از فقر آهن را کاهش می دهد که منجر به زایمان زودرس می شود.

 

محافظت در برابر رادیکال های آزاد

برخی از فرآیندهای بدن می توانند باعث تشکیل رادیکال های آزاد در بدن شوند. این رادیکال ها عموماً مواد زائدی هستند که به سموم تبدیل می شوند و از این رو بدن باید آنها را حذف کند. اگر سموم دفع نشوند، با سلول های سالم یا مولکول های DNA تعامل دارند. این در مقابل، علاوه بر آسیب رساندن به جفت جنین، به بدن نیز آسیب می رساند.

 

انار که سرشار از آنتی اکسیدان است در دوران بارداری به مبارزه با رادیکال های آزاد کمک می کند. آنتی اکسیدان ها به ترمیم هرگونه آسیب وارد شده به سلول ها کمک می کنند و همچنین از جنین در برابر آسیب سلولی محافظت می کنند.

 

از گرفتگی عضلات جلوگیری می کند

یکی دیگر از مواد معدنی ضروری برای زنان باردار پتاسیم است. پتاسیم به عملکرد ماهیچه ها کمک می کند و بنابراین از گرفتگی در دوران بارداری جلوگیری می کند . اگر می خواهید از مقدار کافی پتاسیم در بدن برای جلوگیری از گرفتگی عضلات اطمینان حاصل کنید، غذاهای غنی از پتاسیم مانند انار را در دوران بارداری در رژیم غذایی خود بگنجانید.

 

سیستم گوارش را سالم نگه می دارد

انار منبع خوبی از فیبر است. مصرف سبزیجات و میوه هایی که سرشار از فیبر هستند به زنان باردار توصیه می شود تا از یبوست و سایر اختلالات گوارشی جلوگیری کنند. با تحریک حرکات روده، فیبر نقش کلیدی در ساده‌سازی کل سیستم و تسکین بسیاری از ناراحتی‌ها دارد. انار سرشار از آنتی اکسیدان ها و فیبر است که به تعادل سیستم گوارشی و جلوگیری از یبوست در زنان باردار و سایر مشکلات کمک می کند.

خوردن انار در بارداری + فواید و مضرات انار در دوران بارداری

آیا خوردن آب انار در بارداری ضرر دارد

آب انار ممکن است با برخی داروها تداخل داشته باشد، بنابراین برای جلوگیری از هرگونه عارضه، زنان باردار باید قبل از گنجاندن این میوه در برنامه غذایی منظم خود با پزشک مشورت کنند. همچنین مانند تمام میوه‌ها، به دلیل فیبر اضافه شده، بهتر است انار تازه بخورید تا آب انار.

 

خوردن مقدار زیادی میوه تازه در دوران بارداری برای رفع نیازهای روزافزون برای تغذیه بسیار توصیه می شود و یکی از این میوه ها که به دلیل غنی بودن از مواد مغذی و فواید ضروری برای سلامتی در دوران بارداری ارزشمند است انار است.

 

در حالی که آب میوه حاوی مقدار زیادی ویتامین های ضروری است، قند خون شما را خیلی سریعتر از زمانی که انار را در سالاد، همراه با ماست یا به عنوان چاشنی روی کاری میل کنید، بالا و پایین می کند.

 

علاوه بر این، مطالعات نشان می‌دهد که آب انار تأثیر امیدوارکننده‌ای برای جلوگیری از مسمومیت بارداری، محدودیت رشد و زایمان زودرس در دوران بارداری دارد و مصرف آن زیر نظر پزشک متخصص زنان و زایمان مشکلی ندارد.

خوردن انار در بارداری + فواید و مضرات انار در دوران بارداری

خواص آب انار در بارداری

آب انار دارای ذخایر فراوان ویتامین C، K، فولات ، A، پتاسیم و آنتی اکسیدان است. برخی از فواید شگفت انگیز مصرف آب انار در دوران بارداری عبارتند از:

 

درمان فشار خون بالا

برخی از زنان در دوران بارداری از پره اکلامپسی (مسمومیت بارداری) رنج می برند که در آن فشار خون بالا می رود. این وضعیت سلامتی می تواند خطر مرگ و میر مادر و جنین را افزایش دهد. نوشیدن آب انار می تواند به کاهش فشار خون زن حامله کمک کند، زیرا سرشار از پلی فنل پونیکالاژین است، که ویژگی های زیست فعال قوی را نشان می دهد که عضلات را شل می کند و گردش خون را بهبود می بخشد، بنابراین آب انار فشار خون زنان باردار را کنترل می کند.

 

سلامت قلب را افزایش می دهد

آنتی اکسیدان های خوب موجود در این آبمیوه باعث کاهش سطح کلسترول و کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی در مادران باردار می شود. بنابراین، میوه انار و آب انار طبیعی افزودنی عالی برای بهینه سازی عملکرد قلب و سلامت است.

 

سلامت مغز جنین را ارتقا می دهد

وجود آنتی اکسیدان های پلی فنولیک در آب انار دارای اثرات ضد التهابی است که به کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو معروف است. نوشیدن این آب میوه در دوران بارداری می تواند از مغز جنین در برابر صدمات محافظت کند.

 

استخوان ها را تقویت می کند

آب انار که ذاتاً سرشار از کلسیم و سایر مواد مغذی ضروری است، مواد مغذی استخوان را برای زنان باردار تامین می کند. در نتیجه به جلوگیری از تحلیل استخوان و افزایش استحکام استخوان کمک می کند.

 

از زایمان زودرس جلوگیری می کند

برخی از زنان باردار ممکن است مشکلات جفتی داشته باشند که می تواند منجر به زایمان زودرس یا تولد نوزادان کم وزن شود. این شرایط ممکن است به دلیل استرس اکسیداتیو رخ دهد. آب انار منبع آنتی اکسیدانی است که اثرات مثبتی از خود نشان می دهد و مصرف آن از این خطرات جلوگیری می کند.

 

سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند

آب انار به دلیل غنی بودن از آنتی اکسیدان ها و ویتامین ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از عفونت ها شناخته شده است. از این رو، زنان باردار می توانند با مصرف این آب میوه شگفت انگیز، سیستم ایمنی قوی بسازند.

 

خوردن انار در بارداری و زیبایی جنین

آیا مصرف انار در بارداری می تواند پوست نوزاد را تیره کند؟ خیر هیچ مدرک علمی ثابت نمی کند که خوردن انار در دوران بارداری روی زیبایی جنین تاثیرگذار بوده باشد و باعث تیره شدن پوست کودک شود.

خوردن انار در بارداری + فواید و مضرات انار در دوران بارداری

بهترین زمان مصرف انار در بارداری

به طور کلی مصرف مرکبات مانند انار برای زنان باردار در صبح ها توصیه می شود و بهترین زمان مصرف انار در بارداری صبح ها است. مرکبات اگر قبل از خوردن چیز دیگری مصرف شوند می توانند به بدن شما آسیب وارد کنند. زیرا این میوه ها بسیار اسیدی هستند.

 

بهترین روش مصرف انار در بارداری

زنان باردار می توانند انار را به روش های زیر مصرف کنند تا از طعم و فواید آن لذت ببرند:

 

• آن را به عنوان یک میان وعده مستقل میل کنید.

 

• مصرف یک لیوان آب انار طبیعی در بارداری می تواند به شما احساس انرژی و شادابی بدهد.

 

• انار را در غلات و سالاد تزیین کنید تا طعم و مزه بیشتری داشته باشد و تغذیه بهتری داشته باشد.

 

• اسموتی یا میلک شیک انار می تواند هوس شما را برای چیزی شیرین برطرف کند.

 

• آن را در حین پخت یا در دستور العمل های دسر مورد علاقه خود اضافه کنید.

 

نکات مهم مصرف انار در بارداری

خوردن میوه انار می تواند برای شما و کودک تان مفید باشد؛ اگر آن را به شکل صحیح و در مقادیر متوسط ​​مصرف کنید. این نکات ساده را دنبال کنید تا بیشترین بهره را از این میوه خوشمزه ببرید:

 

1. فقط انارهای تازه و رسیده بخرید و انارهایی با پوست سفت انتخاب کنید.

 

2. قسمت پوست دانه ها را جدا کنید، در حالی که دانه ها را بیرون بیاورید

 

3. از خوردن آب انار در مغازه های بیرون خودداری کنید، زیرا ممکن است حاوی مواد نگهدارنده باشند و برای جنین ضرر داشته باشند. همیشه آن را در خانه تازه و طبیعی درست کنید و لذت ببرید.

 

4. به یاد داشته باشید که میوه انار را قبل از پوست کندن کاملاً بشویید و لبه های آن را بکنید تا باقی مانده سموم روی پوست میوه از بین بروند. همچنین این کار از آلودگی متقاطع که ممکن است بر جنین تأثیر بگذارد جلوگیری می کند.

 

5. بعضی داروها با آب انار تداخل دارند. مانند گریپ فروت که می تواند از جذب برخی داروها در بدن شما جلوگیری کند. بنابراین اگر به طور منظم دارو مصرف می کنید، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

 

خطرات خوردن انار در بارداری

خوردن انار می تواند به پیشگیری از انواع عفونت های مرتبط با بارداری نیز کمک کند. اما به هیچ وجه نباید انار را به مقدار زیاد مصرف کنید زیرا ممکن است عوارض خاصی را به دنبال داشته باشد. در زیر به خطرات مصرف انار در بارداری اشاره شده است:

 

1. میزان کالری انار در سطح بالاتری قرار دارد. این برای زنانی که به دلیل محدودیت های غذایی دیگر برای تامین کالری مورد نیاز روزانه خود تلاش می کنند مفید است. با این حال، با مصرف بیش از حد این میوه به راحتی می توان از آستانه کالری سالم خود عبور کرد.

 

2. اگر خانمی عصاره انار مصرف کند، ممکن است باعث انقباضات زودرس شود. زنان باردار باید به هر قیمتی از عصاره انار خودداری کنند. همانطور که عصاره بدون جدا کردن پوست از بقیه میوه تهیه می شود و این عصاره با پوست حاوی عناصر خاصی است که می تواند با بدن زن باردار تعامل داشته باشد و در نتیجه باعث انقباضات زودرس شود.

 

3. انار کالری بالایی دارد. بنابراین مصرف بیش از مقدار مورد نیاز می تواند وزن شما را در دوران بارداری افزایش دهد.

خوردن انار در بارداری + فواید و مضرات انار در دوران بارداری

سوالات متداول

یک زن باردار چند انار در روز می تواند بخورد؟

میوه ها و سبزی ها برای بدن مفید هستند، اما هر چیزی که زیاده روی کند، هر چقدر هم که مفید باشد، برای سلامتی مفید نیست و انار نیز از این قاعده مستثنی نیست. در حالت ایده آل، یک انار در روز برای به دست آوردن فواید انار در بارداری کافی است.

 

در عین حال، پرخوری می تواند به پوشش مینای دندان آسیب برساند. بنابراین خوردن انار زیاد توصیه نمی شود. برای جلوگیری از این آسیب، می توانید قبل از خوردن دانه ها مقداری پنیر بخورید. با این حال، قبل از گنجاندن هر میوه ای در رژیم بارداری خود باید با پزشک خود مشورت کنید.

 

آیا زنان باردار می توانند آب انار بنوشند؟

بله، زنان باردار می توانند آب انار بخورند. آب انار به شدت به زنان باردار توصیه می شود زیرا سالم و مغذی است و می تواند بخشی جدایی ناپذیر از رژیم غذایی روزانه زنان باردار باشد. در دوران بارداری می توانید آب انار را با صبحانه معمولی خود میل کنید.

 

آیا مصرف پرده های سفید داخل انار در دوران بارداری بی خطر است؟

پرده های سفید اطراف دانه های انار به طور کلی طعم تلخی دارد، بنابراین در دوران بارداری از خوردن آن خودداری کنید.

 

آیا نوشیدن دمنوش انار در بارداری خوب است؟

بله، می توانید در دوران بارداری دمنوش انار بخورید، زیرا این میوه سرشار از آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها و ترکیبات فیتوشیمیایی است که برای قلب بسیار مفید است.

 

آیا می توان در هر سه ماهه بارداری انار خورد؟

بله، در تمام سه ماهه دوران بارداری می توانید انار بخورید. گنجاندن انار در رژیم بارداری یکی از بهترین راه ها برای اطمینان از برآورده شدن برخی از نیازهای تغذیه ای شما به صورت روزانه است. فواید این میوه بسیار زیاد است و تنها در صورت مصرف بیش از حد آن یا مصرف عصاره آن عوارض ایجاد می شود. میوه را همانطور که هر ماده سالم دیگری می خورید بخورید و بارداری بی خطری خواهید داشت!

 

نتیجه گیری

انار میوه‌ای است که مقدار زیادی از مواد مغذی و فواید درمانی ضروری را برای خانم های باردار به همراه دارد و یک مکمل سالم برای برنامه رژیم غذایی زنان باردار در نظر گرفته می شود. این میوه خوشمزه و مفید سرشار از ویتامین‌های C، A، K، فولات و آنتی اکسیدان‌ها است و از خواص خوردن انار در بارداری می‌توان به چندین فایده برای سلامتی در دوران حاملگی اشاره کرد.

برچسب‌ها: ,

جدیدترین مطالب