نام قرص جلوگیری از بارداری در دوران شیردهی

نام قرص جلوگیری از بارداری در دوران شیردهی

اسم قرص جلوگیری از بارداری در دوران شیردهی

قرص جلوگیری در شیردهی بسیار لازم و ضروری است و اگر شما در دوران شیردهی قصد برقراری رابطه جنسی با همسرتان را دارید باید نام قرص جلوگیری از بارداری در دوران شیردهی را بدانید اگر می خواهید با بهترین قرص جلوگیری از بارداری در دوران شیردهی بیشتر آشنا شوید شما را در ادامه راهنمایی خواهیم کرد.

 

نام قرص جلوگیری از بارداری در زمان شیردهی

ممکن است شنیده باشید که قرص های جلوگیری تولید شیر را کاهش می‌دهند، بله درست است. برخی هورمون‌ها تولید شیر را کاهش می‌دهند. قرص جلوگیری در شیردهی اما نه همه آن‌ها!

 

نام قرص های جلوگیری از بارداری در دوران شیردهی

قرص‌های حاوی ترکیبات استروژن و پروژسترون
قرص‌های حاوی پروژسترون

 

استروژن می‌تواند باعث کاهش تولید شیر شود. اگر به پزشک خود بگویید که شیر می‌دهید، احتمالا برایتان قرص پروژسترون تجویز می‌کند که تاثیر نامطلوبی بر شیردهی ندارد.

 

اگر مجبور به استفاده از قرص های ترکیبی هستید، بهتر است در ماه اول شیردهی، این قرص را مصرف نکنید. زیرا ممکن است باعث خشک شدن شیر در همان ماه‌های اولیه شود.

 

مصرف قرص جلوگیری از بارداری در شیردهی

هنگام مصرف قرص جلوگیری از بارداری در دوران شیردهی باید در نظر داشته باشید که اگر قرص های جلوگیری از بارداری تنها حاوی پروژسترون باشند، روی مقدار و کیفیت شیر تاثیر نمی‌گذارند. اگرچه برخی هورمون‌ها از طریق شیر مادر به نوزاد می‌رسند، اما عوارض جانبی روی بدن نوزاد ندارند.
اگر به طور منظم به نوزاد خود شیر می‌دهید، معمولا نیازی به مصرف قرص جلوگیری از بارداری ندارید. زیرا تا شش ماه پس از تولد نوزاد، معمولا تخمک گذاری در بدن انجام نمی‌شود و قاعدگی اتفاق نمی‌افتد. یعنی تخمدان‌ها تخمک نمی‌سازند تا تخمک‌ها در اثر تماس با اسپرم بارور شوند و بارداری اتفاق بیفتد. البته همیشه موارد استثنا وجود دارد. پس بهتر است که در صورت عدم تمایل به بارداری، از روش‌های محافظت کننده، جهت جلوگیری استفاده کنید.

نام قرص جلوگیری از بارداری در دوران شیردهی

عوارض قرص جلوگیری از بارداری در دوره شیردهی

میلیون‌ها زن در دنیا از قرص های جلوگیری از بارداری استفاده می‌کنند. هیچ گزارشی از عوارض جدی و خطرناک در رابطه با این قرص‌ها وجود ندارد. اما برخی عوارض جانبی ناخوشایند نیز گزارش شده است.

 

زنانی که از قرص های جلوگیری از بارداری ترکیبی استروژن و پروژسترون استفاده کرده‌اند، به مدت یک یا دو روز احساس تهوع داشته‌اند. ۲۰% آن‌ها استفراغ کرده‌اند.

 

این عوارض در زنانی که قرص جلوگیری از بارداری پروژسترون را مصرف کرده‌اند بسیار خفیف‌تر بوده است.

 

اگر قرص اورژانس ترکیبی استفاده می‌کنید، پزشک می‌تواند قرص ضد تهوع برایتان تجویز کند که یک ساعت قبل از مصرف اولین دوز، استفاده کنید تا از عوارض تهوع و استفراغ در امان بمانید.

 

از دیگر عوارض جانبی قرص های جلوگیری از بارداری عبارتند از: سرگیجه، خستگی، حساسیت پستان‌ها و درد‌های شکمی. طی یک یا دو روز این علایم از بین می‌روند. ممکن است به مدت چند روز لکه بینی یا خونریزی نیز دیده شود.

 

نحوه عملکرد قرص جلوگیری از بارداری در شیردهی

قرص اورژانسی، حاوی ترکیبی از هورمون‌هاست که پس از رابطه جنسی محافظت نشده، به طور موقت، از تخمک گذاری جلوگیری و با اختلال در باروری تخمک و جلوگیری از لانه گزینی تخمک بارور در رحم، مانع بارداری می‌شود. حدود ۵ روز طول می‌کشد تا تخمک بارور شده در رحم، مستقر شود. اگر قرص اورژانسی، پس از استقرار تخمک بارور در رحم استفاده شود، تاثیری بر بارداری نخواهد داشت. البته آسیبی نیز به رویان داخل رحم نمی‌زند.

 

اگر بعد از مصرف قرص جلوگیری از بارداری در دوران شیردهی، رابطه جنسی محافظت نشده داشته باشید، قرص اثری بر احتمال بارداری نخواهد داشت. حتی مصرف قرص، باعث باروری بیشتر نیز می‌شود!

 

نام قرص اورژانسی جلوگیری از بارداری در دوران شیردهی

اگر رابطه جنسی محافظت نشده از راه واژن داشته باشید، استفاده از قرص اورژانسی، احتمال بارداری را به شدت کاهش می‌دهد. اگر نمی‌خواهید باردار شوید و یکی از اتفاقات زیر افتاد، حتما از قرص جلوگیری از بارداری استفاده کنید.

 

هنگام رابطه جنسی کاندوم پاره شده یا ناگهان بیرون آمد.
مصرف قرص پیشگیری را قبل از رابطه جنسی فراموش کرده بودید.
در روز‌های تخمک گذاری رابطه جنسی داشتید.

 

هم چنین زنانی که مورد تجاوز جنسی قرار گرفته‌اند، با استفاده از قرص اورژانسی، احتمال بارداری را کاهش می‌دهند.

 

میزان تاثیر قرص جلوگیری از بارداری در دوران شیردهی یا غیر از آن چقدر است؟

قرص‌های جلوگیری از بارداری که تنها حاوی پروژسترون است، تا ۸۸% احتمال بارداری را کاهش می‌دهد. اولین دوز مصرفی باید تا ۷۲ ساعت (سه روز) پس از رابطه جنسی محافظت نشده باشد.

 

قرص های جلوگیری از بارداری حاوی پروژسترون و استروژن، تا ۷۵% احتمال بارداری را کاهش می‌دهد. اولین دوز مصرفی باید تا ۷۲ ساعت (سه روز) پس از رابطه جنسی محافظت نشده باشد.

نام قرص جلوگیری از بارداری در دوران شیردهی

قرص های اضطراری برای جلوگیری از بارداری

هر قدر قرص جلوگیری از بارداری زودتر مصرف شود، موثر‌تر است. اما تا حدود ۵ روز بعد از رابطه جنسی نیز کارایی دارد. در نظر داشته باشید که قرص جلوگیری از بارداری اثر گذاری کمتری از قرص های جلوگیری که به طور منظم استفاده می‌شوند، دارد.

 

قرص های جلوگیری از بارداری برای مصرف هر روزه مناسب نیستند و تنها سالی یک یا دو بار مجاز به مصرف آنها هستید. در صورت تکرار رابطه جنسی محافظت نشده، بهتر است از یک روش پیشگیری مناسب استفاده کنید. در‌این باره با پزشک خود مشورت کنید.

 

در صورت استفراغ بعد از مصرف قرص اورژانسی، آیا نیاز به مصرف مجدد قرص است؟

اگر تا دو ساعت پس از مصرف قرص استفراغ کردید، ممکن است نیاز به مصرف مجدد داشته باشید. با پزشک خود تماس بگیرید. اگر بعد از دو ساعت این اتفاق افتاد، مشکلی نیست، اما بهتر است قبل از مصرف دوز بعدی، قرص ضد تهوع بخورید.

 

در صورت مصرف همزمان دیگر داروها، چه تاثیری می‌گذارد؟

اگر هنگام مصرف قرص اورژانسی، آنتی بیوتیک، داروی ایدز یا داروی تشنج استفاده می‌کنید، میزان تاثیر قرص جلوگیری از بارداری کاهش می‌یابد.

 

آیا مصرف قرص جلوگیری از بارداری بر باروری در آینده اثر می‌گذارد؟

خیر، قرص های اورژانسی، هیچ گونه اثری بر باروری شما در آینده نخواهند گذاشت.

 

چه مدت پس از مصرف قرص جلوگیری از بارداری قاعدگی اتفاق می‌افتد؟

بیشتر زنان، یک ماه پس از مصرف قرص اورژانسی، در موعد مقرر خود پریود می‌شوند. اما در برخی ممکن است، این زمان یک هفته جلو یا عقب بیفتد.

 

برای جلوگیری از بارداری چه باید کرد

نام قرص جلوگیری از بارداری در دوران شیردهی را بهتر است از پزشک متخصص زنان و زایمان سوال کنید و توصیه می شود از مصرف خودسرانه قرص جلوگیری از بارداری در دوران شیردهی به شدت پرهیز کنید زیرا ممکن است عواقب بدی برای زن شیرده و نوزاد شیرخوار داشته باشد.

 

نام قرص جلوگیری از بارداری در دوران شیردهی

جدیدترین مطالب