ماساژ شکم، راه حلی برای درمان یبوست

ماساژ شکم، راه حلی برای درمان یبوست

برای درمان یبوست، شکمتان را ماساژ دهید

 

ماساژ شکم، راه حلی برای درمان یبوست است. یکی از معضلاتی که بسیاری از افراد با آن درگیر هستند، یبوست است. این عارضه که در حقیقت ارتباط مستقیمی با متابولیزم معده و روده دارد باعث ایجاد درد به هنگام دفع مدفوع در بیمار ایجاد میکند. اما اگر شما به تغذیه ی خود دقت کنید و سعی داشته باشید که از ملین های گوناگون و طبیعی استفاده کنید، قدم بزرگی در رفع این عارضه برداشته اید. یکی دیگر از درمان های ساده ی یبوست، ماساژ دادن شکم است. با ما همراه باشید.

 

ماساژ شکم و پبوست

اگر همیشه در جدال با یبوست هستید، خودتان می توانید با ماساژ، مشکلاتان را برطرف کنید. ماساژ شکمی به دلایل گوناگون می تواند یبوست را درمان کند؛ مانند تحریک عضلات مسئول در ایجاد حرکات روده ای و کاهش استرس مزمن که بسیاری از افراد دچار مشکلات گوارشی با آن درگیر هستند.

 

درد شکم

یبوست معمولا به اجابت مزاج کمتر از سه بار در هفته اطلاق می شود. به غیر از استرس، عوامل دیگری می توانند منجر به یبوست شوند، مانند تغذیه کم فیبر، عدم تحرک کافی و ننوشیدن آب کافی. خیلی ها هم در سفر دچار یبوست می شوند.

 

پژوهش ها چه می گویند

هر چند ماساژ درمانی، شیوه ای استاندارد برای برطرف کردن یبوست نیست، اما تعدادی از تحقیقات علمی نشان داده اند که می تواند در تنظیم دفع مزاج موثر باشد، مثلا تحقیقی که در سال 2011 روی افراد دچار یبوست مزمن صورت گرفت نشان داد ماساژ شکمی می تواند با تقویت حرکات دودی روده (یک سری انقباضات موج مانندی که به جلو راندن غذا در سیستم گوارش کمک می نمایند ) تا حدودی یبوست را برطرف کند.

 

یادتان باشد که ماساژ به تنهایی نمی تواند مشکل یبوست را برطرف کند و هدف باید بهبود وضعیت کلی دستگاه گوارش باشد تا جریان این سیستم به خوبی صورت بگیرد

 

همچنین معلوم شد ماساژ شکمی می تواند زمان ترانزیت کولون را کاهش دهد؛ یعنی زمانی که طول می کشد تا غذا در روده بزرگ تان حرکت کند.

 

ضمنا ماساژ شکمی برای تسکین دردها و احساس های ناخوشایند مربوط به یبوست مفید است. افراد حاضر در این تحقیقات اعلام کردند که بعد از ماساژ درمانی، کیفیت زندگی شان نیز بهتر شد.

 

تکنیک ماساژ برای رفع یبوست

تکنیک های متعددی از ماساژ برای تسکین یبوست و افزایش حرکات روده مفید هستند. یکی از تکنیک های متداول این است که کف دست تان را روی شکم تان بگذارید و حرکات دایره ای کوچک دور ناف انجام دهید. می توانید به مرور این دایره ها را بزرگ تر کنید، تا جایی که حرکات ماساژ تمام شکم تان را دربربگیرد.

 

تکنیک دیگر به این صورت است که دست تان را زیر استخوان جناغ سینه بگذارید. سپس این دست را در یک حرکت نرم و ناگهانی در طول شکم به سمت پایین بلغزانید. همین حرکت را فورا با دست دیگرتان تکرار کنید و این چرخه را تا چند دقیقه ادامه دهید.

 

همیشه ماساژ را با فشارهای سبک و آرام شروع کنید و سپس تدریجا فشار را بیشتر نمایید. اگر احساس درد یا ناراحتی کردید، از فشار کم کنید تا به وضعیتی راحت تر برسید.

 

بهتر است که دو بار در روز ماساژ را انجام دهید و هر بار، بیست دقیقه برای این کار وقت بگذارید. حین ماساژ، نفس عمیق را فراموش نکنید. همیشه قبل از ماساژ و یا هر گونه درمان خانگی با پزشک مشورت کنید.

 

زنان باردار باید از هر گونه ماساژ در ناحیه شکم شان اجتناب نمایند. همچنین باید بدانید که گاهی یبوست می تواند علامتی از یک بیماری پنهان باشد که نیاز به درمان های پزشکی دارد، مثل کم کاری تیروئید.

 

سایر شیوه های درمان یبوست

یادتان باشد که ماساژ به تنهایی نمی تواند مشکل یبوست را برطرف کند و هدف باید بهبود وضعیت کلی دستگاه گوارش باشد تا جریان این سیستم به خوبی صورت بگیرد، مثلا به اندازه کافی آب بنوشید، یعنی دست کم هشت لیوان در روز، غذاهای سرشار از فیبر به وفور مصرف کنید و تحرک بدنی و ورزش را همیشه در برنامه هایتان داشته باشید.

 

ماساژ شکم، راه حلی برای درمان یبوست

برچسب‌ها:

جدیدترین مطالب