کتف و بال مرغ نخورید برای بدنتان مضر است

کتف و بال مرغ نخورید برای بدنتان مضر است

کتف و بال مرغ نخورید برای بدنتان مضر است

 

کتف و بال مرغ نخورید برای بدنتان مضر است. کتف و بال مرغ تا به حال می دانستید ضرر های حیلی زیادی برای بدن دارد به خصوص بدن خانمها .در این مقاله عوارض خوردن کتف و بال مرغ را برای شما عزیزان خواهیم گفت با ما همراه باشید.

 

حتما شما هم راجع به مضرات بال کبابی، خوراکی محبوب این روزها به خصوص برای خانم‌ها شنیده‌اید. دکتر سید ضیاءالدین مظهری، متخصص تغذیه و رژیم درمانی و دکتر مسعود دوغایی مقدم، فوق‌تخصص گوارش، کبد و آندوسکوپی در این مطلب به تمام پرسش‌های شما پاسخ می‌دهد.حتما شما هم راجع به مضرات بال کبابی، خوراکی محبوب این روزها به خصوص برای خانم‌ها شنیده‌اید؛

 

راجع به اینکه خوردن این مرغ‌های کبابی خوشمزه گاهی به دردسرش نمی‌ارزد یا اینکه اصلا کباب کردن مرغ و جوجه با وجود طعم لذت بخشی که به این خوارکی‌ها می‌دهند شیوه پخت مناسبی نیستند. دکتر سید ضیاءالدین مظهری و دکتر مسعود دوغایی مقدم، در این مطلب به تمام پرسش‌های شما پاسخ می‌دهند.

 

مضرات کتف و بال مرغ

بال مرغ باعث رشد کیست پستان می شود

 

در مطالب قبلی اشاره ای به مضرات خوردن گردن و بال مرغ برای زنان داشتیم که به دلیل داشتن میزان زیادی هورمون های تحریک کننده و کیست ساز تا حد ممکن خانم ها بایستی از مصرف این قسمت از مرغ خودداری کنند . در ادامه همان بحث بررسی خواهیم کرد که آیا بال و گردن مرغ رابطه ای با کیست های سینه دارند یا نه؟

 

خوردن بال مرغ و کیست سینه زنان

 

یک متخصص زنان و زایمان گفت:مرغ های صنعتی که با هورمون رشد پیدا می کنند دارای مقادیر زیادی چربی به خصوص در قسمت بال هستند، لذا توصیه می شود همه افراد، به خصوص خانم ها از مرغ های هورمونی و قسمت بال مرغ استفاده نکنند زیرا چربی مرغ های هورمونی در تحریک رشد کیست های پستان تاثیرگذار هستند .

 

کیست های پستان دو نوع ساده و کمپلکس دارند؛ کیست های ساده، دیواره صافی دارند و داخل آنها مایع زلالی وجود دارد، بیشتر خانم ها دچار این نوع کیست می شوند که بی خطر است و بیمار فقط باید تحت نظر باشد .

 

پس این موضوع حقیقت دارد که نباید بال مرغ را خورد؟

 

نه، در مرغداری‌هایی که در آنها از مرغ‌های زیادی نگهداری می‌شود، این امکان وجود ندارد که بتوان به بال تک‌تک مرغ‌ها واکسن زد. شاید به بال قناری یا کاسکو در دامپزشکی واکسن بزنند. داروی مرغ صنعتی به شکل خوراکی داده و در آب اضافه می‌شود. حتی اگر فرض کنیم به بال مرغ واکسن می‌زنند، مشکلی ایجاد نمی‌کند زیرا واکسن به سرعت جذب می‌شود.

آیا آنتی‌بیوتیکی که گفتید در چربی مرغ ذخیره می‌شود، با حرارت از بین خواهد رفت؟

 

این به نوع آنتی‌بیوتیک بستگی دارد. ممکن است چند درصد برخی آنتی‌بیوتیک‌ها طی پخت از بین بروند اما برخی دیگر همچنان باقی می‌مانند.

مقدار ترکیب‌ها و آنتی‌بیوتیک موجود در مرغ با وزن و اندازه آن ارتباط دارد؟

 

احتمال مصرف دارو در مرغی که ۶۰ روز در مرغداری مانده در مقایسه با مرغ ۴۵ روزه بیشتر و احتمالا باقیمانده‌های دارویی در بدنش بالاتر است. مردم معمولا مرغ‌های درشت را بیشتر می‌پسندند در حالی که مرغ ۲.۵ کیلویی هم از مرغ‌های درشتی است که مصرفش توصیه نمی‌شود.

پس بهتر است مرغ کوچک انتخاب کنیم؟

 

بله، وزن بعد از کشتار مرغ خوب باید حدود ۱۲۰۰ تا ۱۹۰۰ گرم باشد. مرغ‌هایی که نه خیلی ریز هستند و نه خیلی درشت، بهترین انتخاب هستند. مرغ‌های خیلی ریز در بازار ما به مرغ‌های «پنچری» یا «بیمار» معروف‌اند ولی در دیگر نقاط دنیا این‌طور نیست و مرغ‌های کوچک گران‌ترند و برای جوجه‌کباب مصرف می‌شوند. معمولا وقتی بازار فروش مرغ خوب نیست، مرغدار کشتار مرغ را به تاخیر می‌اندازد و مرغ درشت می‌شود ولی کیفیت و طعم گوشت مرغ‌های درشت چندان مناسب نیست.

پس مصرف بال و گردن مرغ از نظر بهداشتی مشکلی ندارد. درست است؟

 

از دید تغذیه‌ای، مصرف بال و گردن مرغ به دلیل چربی‌های اشباعی که دارند،‌ مضر است و باید تا حد امکان چربی‌های قابل مشاهده بدن مرغ گرفته شود اما از دید بهداشت موادغذایی، بال و گردن مرغ هیچ مشکلی ندارند.

منبع چربی و آلودگی در کتف و بال مرغ

 

پوست مرغ آلودگی‌های محیطی خیلی زیادی را می‌تواند منتقل کند. چربی‌های اشباع شده‌ای که دارد، می‌تواند میزان کلسترول را بالا ببرد و به کبد آسیب برساند، اگر زندگی سالم می‌خواهید یا می‌خواهید خود را در برابر بسیاری از بیمار‌ی‌ها بیمه کنید بهتر است از خوردن چربی‌ حیوانی در حد امکان پرهیز کنید، حتی پوست ماهی هم می‌تواند بسیاری از آلودگی‌ها و بیماری‌ها را به مصرف‌کننده‌ منتقل کند.چاقی یک بیماری محسوب می‌شود و می‌تواند صدها بیماری را زمینه‌سازی کند یا بیماری‌های موجود در بدن را تثبیت ‌کند.

 

امروزه مشخص شده برخلاف تصور گذشته بافت چربی در بدن، یک بافت مرده نیست و بسیار فعال است و در ردیف غدد درون‌ریز شمرده می‌شود و می‌گویند انواع آنزیم‌ها از این بافت‌های چربی ترشح می‌شود طوری‌که تمام سیستم کنترل‌ گرسنگی و اشتها را تحت‌تاثیر خود قرار می‌دهد. به‌خصوص اگر این چربی‌ها در ناحیه شکم انباشته شده باشند.

 

و هرچه قطر و طول شکم بیشتر باشد عمر فرد کوتاه‌تر می‌شود و اغلب انواع اسیدها از بافت چربی شکمی‌وارد جریان خون می‌شوند و تمام رگ‌ها را طوری تحت تاثیر قرار می‌دهند که حالت کشسانی آنها از بین می‌رود.کبد چرب می‌تواند به سمت بیماری‌ای به نام استارتو هپاتایتیسم برود که در 20درصد افرادی که به این بیماری مبتلا می‌شوند موجب نارسایی کبدی می‌شود که این بیماری بسیار خطرناک است و در نوع خودش می‌تواند باعث مرگ‌ومیر شود.

رابطه طیور و آنتی‌بیوتیک

 

در خوردن بال و گردن مرغ احتیاط کنید، بسیاری از مواد شیمیایی و مواد سمی‌که در دنیای خارج از بدن شما وجود دارد در بال مرغ انباشته می‌شوند و شما با خوردن این قسمت لذیذ مرغ، خود را دچار بسیاری از بیماری‌ها می‌کنید. اینکه می‌گویند به بعضی از طیور مثل مرغ هورمون‌های استروئیدی تزریق می‌شوند به نظر من درست نیست زیرا این هورمون‌ها بسیار گران هستند و از نظر اقتصادی استفاده از آنها برای دامداران به صرفه نیست.به طیور معمولا آنتی‌بیوتیک می‌دهند، آنتی‌بیوتیک‌ها آنها را در مقابل بیماری‌ها محافظت می‌کند و هم باعث می‌شود.

 

به اصطلاح زودتر وزن بگیرند و رشد کنند به همین دلیل توصیه می‌شود، زمانی دام و طیوری که از آنتی‌بیوتیک‌ها استفاده کرده‌اند ذبح شوند که نیمه عمر دارو سپری شده باشد تا وقتی‌که این گوشت‌ها به بازار مصرف ارائه می‌شوند، این آنتی‌بیوتیک‌ها به انسان‌ها منتقل نشوند، ولی متاسفانه در بسیاری از موارد این نکته رعایت نمی‌شود، به همین علت بعضی از افراد در مقابل انواع آنتی‌بیوتیک‌ها از خودشان مقاومت نشان می‌دهند بدون اینکه خودشان علت آن را بدانند، دریافت این آنتی‌بیوتیک‌ها می‌تواند از طریق شیر، گوشت و انواع منابع حیوانی باشد.

 

و اما فلسفه اینکه می‌گویند در خوردن بال و گردن مرغ احتیاط کنید این است که معمولا مواد شیمیایی و مواد سمی‌در چربی حل می‌شوند و اصولا بیماری‌هایی که در حال حاضر در کشور ما خیلی گسترده هستند بیماری‌های قلبی و عروقی ناشی از افزایش چربی خون یا افزایش چربی LDLنانجیب است که از طریق چربی‌های حیوانی منتقل می‌شوند.

 

در مورد مرغ توصیه می‌شود، پوست مرغ را نخورند برای اینکه بیشتر اسیدهای چرب اشباع شده یا چربی‌هایی که می‌تواند باعث افزایش وزن و افزایش کلسترول شود در این پوست وجود دارد. این چربی‌ها گاهی در داخل شکم و کناره‌های ران مرغ هم دیده می‌شوند که باید حتما جدا شوند.پوست مرغ آلودگی‌های محیطی خیلی زیادی را می‌تواند منتقل کند، چربی‌های اشباع شده‌ای که دارد، می‌تواند میزان کلسترول خون شما را بالا ببرد و به کبد آسیب برساند.

لذت آنی، حسرت دائمی

 

علت خوشمزگی بال مرغ، چربی زیادی است که در آن‌ قسمت‌ها انباشته شده و هرچیزی که خوشمزه باشد یک لذت آنی و یک حسرت دائمی‌ایجاد می‌کند. در رابطه با گردن مرغ هم گفته می‌شود که گردن محل عبور خیلی از بافت‌های اعصاب است و بسیاری از غدد لنفاوی در گردن قرار دارد که احتمالا این‌ها می‌تواند موجبات انتقال بعضی از ترکیب‌ها را فراهم کند.

 

که برای انسان مضر است و توصیه می‌شود که خانم‌ها و دخترخانم‌ها میل نکنند.خانم‌ها وقتی که به مرحله بلوغ می‌رسند یک جهش پیدا می‌کنند و یکی از تغییراتی که در آنها علاوه بر افزایش طول قدشان دیده می‌شود، تغییرات ترکیبی بدن‌شان است، دخترخانم‌ها قبل از بلوغ از نظر ذخایر چربی بدن‌شان با پسرها یکسان هستند ولی به محض اینکه به مرحله بلوغ می‌رسند و اولین دوره قاعدگی را تجربه می‌کنند مقدار چربی انباشته شده بدن‌ آنها تا 30درصد افزایش پیدا می‌کند.

 

و به این دلیل خانم‌ها نسبت به آقایان در معرض خطر شدیدتری برای افزایش وزن و انباشتگی چربی قرار دارند و وقتی‌ در بدن مقدار چربی بالا باشد سوخت‌و‌ساز آن بدن پایین می‌‌آید، درنتیجه به حجم عضلانی بدن پسران اضافه می‌شود و در دختران چربی‌ به بدن‌شان اضافه می‌شود.

 

بعد از بلوغ نیاز پسران به انرژی و پروتئین خیلی بیشتر از خانم‌هاست زیرا محل سوخت ترکیب‌های درشت مغذی‌هایی که تولید انرژی می‌کند مثل قندها و چربی‌ها در عضلات، صورت می‌گیرد. خانم‌ها عضلات ظریف‌تر و بافت چربی بیشتر و درنتیجه مقاومت بیشتری دارند و آقایان عضلات بزرگ‌تر و بافت چربی کمتر و درنتیجه مقاومت کمتری دارند. ذخیره انرژی خانم‌ها باعث می‌شود در مقابل درد، گرسنگی و تشنگی و استرس‌ها مقاوم‌تر باشند گرچه اندام ظریف‌تری دارند. مساله چاقی به جز چند مورد که جزو بیماری‌هاست برمی‌گردد به دریافت انرژی و مصرف انرژی؛ درست مثل درآمد می‌ماند هرچه درآمد ما بیشتر از مخارج‌مان باشد به‌صورت پس‌انداز ذخیره می‌شود و تبدیل به یک سرمایه می‌شود.

 

در بدن هم هرچقدر انرژی دریافتی‌مان بیشتر از انرژی مصرفی‌مان باشد مازاد آن تبدیل به بافت چربی می‌شود که در خانم‌ها این انباشتگی چربی خیلی راحت‌تر رخ می‌دهد و اگر از قسمت‌های چرب دام‌ها و طیور استفاده شود این دریافت انرژی افزایش پیدا می‌کند و …

 

درنتیجه آن چاقی سریع‌تر تجلی پیدا می‌کند.وقتی آقایان چاق می‌شوند استروژن بدن‌شان افزایش پیدا می‌کند و فرم بدن‌شان به سمت فرم بدن خانم‌ها می‌‌رود و خانم‌هایی هم که از این طریق چاق می‌شوند هورمون‌های‌شان دچار اختلال می‌شوند و نسبت هورمون تستسترون آن در خون‌شان افزایش پیدا می‌کند و دچار مشکلاتی مثل رویش موهای زائد می‌شوند.

 

مضرات کتف و بال مرغ

 

رابطه بال مرغ با انواع کیست سینه

 

این متخصص زنان و زایمان ادامه داد:کیست های سینه معمولاً مشکل بسیار حاد پاتولوژیک به حساب نمی آیند زیرا این کیست ها با تغییرات قائدگی دچار تغییراتی از نظر تعداد و اندازه می شوند و درد و احساس ناراحتی را برای خانم ها به وجود می آورند، در این حالت سینه ها دردناک و متورم می شوند؛ کیست سینه به طورطبیعی با یک سری جریان ها از جمله داروهای هورمونی با مقدار زیاد، خوردن هر نوع چربی، محرک های کیست سینه مانند فلفل، کافئین، شکلات و قهوه تشدید می شوند و درد را افزایش می دهند.

 

وی گفت:مرغ های صنعتی که با هورمون رشد پیدا می کنند دارای مقادیر زیادی چربی در قسمت بال هستند، اگرچه بال مرغ لذیذترین قسمت آن است اما از نظر سلامتی بدترین قسمت به حساب می آید زیرا چربی در این ناحیه تجمع پیدا می کند؛ توصیه می شود همه به خصوص خانم ها از بال مرغ چه به صورت کباب شده و چه به صورت پخته شده در غذا استفاده نکنند زیرا چربی مرغ های هورمونی در تحریک رشد کیست های پستان تاثیرگذار هستند؛ بنابراین تغییرات فایبروکیستیک که اکثرا خوش خیم هستند با کمتر شدن مصرف چربی کاهش پیدا می کنند.

 

خانم ها می توانند با مصرف مرغ های سبز که به سبب جوان بودن، کاهش مصرف دارو و مدت کوتاه پرورش از کیفیت بالاتری نسبت به مرغ های معمولی برخوردارند، و همچنین با افزایش خوردن مایعات و مواد قندی از کیستیک شدن سینه ها جلوگیری کنند.

جدیدترین مطالب