درمان خانگی تبخال لب در 5 دقیقه

درمان خانگی تبخال لب در 5 دقیقه

تبخال لب را در خانه درمان کنید

درمان خانگی تبخال لب در 5 دقیقه را در ادامه به شما توضیح خواهیم داد. اگر به دنبال راه رهایی از تبخال لب هستید در اینجا سماتک بهترین داروهای گیاهی برای درمان خانگی تبخال لب در 5 دقیقه را بیان خواهد کرد.

 

درمان خانگی تبخال لب

تبخال‌ها به‌خاطر سرماخوردگی بروز پیدا نمی‌کنند. تبخال به‌خاطر ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) ایجاد می‌شود که ناشی از تماس با پوست عفونی یا مایعات بدن است. دو نوع HSV وجود دارد که اغلب تبخال‌ها به واسطه نوع یک ایجاد می‌شوند. نوع یک از طریق بازتولید خود باعث آسیب به پوست می‌شود و تبخالی که ایجاد می‌شود تا یک هفته روی پوست می‌ماند. بین فواصل عود کردن تبخال، ویروس نوع یک در لا‌به‌لای سلول‌های عصبی پنهان می‌شود، بنابراین هیچ‌وقت به‌طور کامل درمان نمی‌شود.

 

چه کسانی مستعد تبخال هستند؟
بیش از نیمی از ما حتما دچار ویروس نوع یک تبخال شده‌ایم که اغلب به‌خاطر روبوسی با آشنایان انتقال پیدا می‌کند. پس چرا این وسط تنها عده‌ای از افراد بدشانس دچار تبخال می‌شوند؟ جواب این سوال تا حد زیادی به ژن شما مربوط می‌شود. در تحقیقی مشخص شده افرادی که مجبورند تبخال لب را تحمل کنند، 6ژن مشترک دارند. سه تا از این ژن‌ها مشخص می‌کند که ویروس نوع یک تبخال لب چگونه باعث فعالیت مجدد و در‌نتیجه عود کردن تبخال لب می‌شود.

 

چه چیزی باعث تحریک تبخال می‌شود!
ویروس نوع یک تبخال بیشتر زمان خود را در حالت غیرفعال به‌سر برده و در لا‌به‌لای عصب‌ها پنهان می‌شود. بسیاری از مردم عوامل محرک مشابهی دارند که باعث می‌شود این ویروس از حالت مخفی بودن بیرون آمده و منجر به تبخال شود. نور خورشید، تب، استرس و قاعدگی عوامل محرک شایع آن هستند. برخی افراد دو بار در سال دچار تبخال لب می‌شوند اما برخی دیگر با تجربه هر بار استرس تبخال می‌زنند.

 

ویروس تبخال چگونه منتشر می‌شود؟
ویروس تبخال از طریق مایعات بدن منتشر می‌شود. در حقیقت ویروس تبخال اغلب روی لب‌ های فردی که دچار عفونت شده، وجود دارد، حتی اگر هیچ جراحت آشکاری نداشته باشد.

 

بنابراین یکی دیگر از راه‌های اصلی انتقال و انتشار آن از راه بوسیدن است. از آنجایی که ویروس نوع یک ویروس تبخال در بزاق هم می‌تواند زندگی کند، استفاده مشترک از ابزارها و وسایل آشپزخانه یا داشتن لیوان‌های مشترک برای نوشیدن هم می‌تواند باعث انتشار ویروس آن شود.

 

درمان تبخال با طب سنتی

با سیر و پیاز ضدعفونی کنید

خوراکی‌هایی که طعم تند و تیز دارند مثل سیر، پیازچه و پیاز معمولا اثرات ضد‌ویروسی داشته و استفاده از آنها به‌صورت موضعی بر بهبود تبخال موثر است. فقط باید توجه داشت که این مواد حالت خورندگی دارند و مصرف زیاد آنها ضایعه را زخمی و خشک می‌کند. سرکه نیز به‌صورت موضعی در خشک شدن تبخال موثر است.

درمان خانگی تبخال لب در 5 دقیقه

خوراکی‌هایی که طعم تند و تیز دارند مثل سیر و پیاز به‌صورت موضعی برای بهبود تبخال لب موثر است

 

روغن اسطوخودوس
اسطوخودوس دارویی گیاهی است که اگر به مدت یک هفته روی تب خال قرار بگیرد، علاوه بر ضدعفونی کردن محل تب خال، موجب درمان آن نیز می شود.

درمان خانگی تبخال لب در 5 دقیقه

اسطوخودوس دارویی گیاهی است که اگر به مدت یک هفته روی تبخال لب قرار بگیرد آن را درمان می کند.

 

شیر سرد

شیر دارای ماده ای به نام لیزین است که پس از جذب توسط پوست، ویروسی که سبب ایجاد تبخال می شود را مهار می کند. از طرفی دمای سرد شیر نیز دردهای تبخال لب را کم خواهد کرد. پنبه را در شیر زده و کاملا چندین بار در روز روی زخم بزنید. می توانید از همان لحظه که احساس کردید زخم ها تشکیل شده اند، از این مرهم استفاده کنید.

 درمان خانگی تبخال لب در 5 دقیقه

شیر، ویروسی که سبب ایجاد تبخال لب می شود را مهار می کند

 

 مصرف لبنیات
برای درمان تب خال، مصرف لبنیات و سیب زمینی به دلیل دارا بودن لیزین باید افزایش یابد و از خوردن شکلات، کاکائو، غلات، بادام زمینی و ژله خودداری کنید.

 درمان خانگی تبخال لب در 5 دقیقه

برای درمان تب خال، مصرف لبنیات و سیب زمینی به دلیل دارا بودن لیزین باید افزایش یابد

 

گوجه فرنگی

آنتی اکسیدان های موجود در گوجه فرنگی برای تحریک بازسازی سلولی در مناطقی که تحت تاثیر زخم تبخال لب هستند، ایده آل است. مصرف گوجه فرنگی سرعت رشد میکروارگانیسم ها را کاهش می دهد. کمی از رنده شده گوجه فرنگی را برای ۳۰ دقیقه روی تبخال قرار دهید و این کار را روزی دو بار تکرار کنید.

 درمان خانگی تبخال لب در 5 دقیقه

آنتی اکسیدان های موجود در گوجه فرنگی برای بازسازی تبخال مناسب است

 

سکنجبین و خاکشیر بنوشید
شربت سکنجبین و خاکشیر در بهبود و جلوگیری از عود تبخال لب موثر است. در میزان مصرف سکنجبین معمولا محدودیتی وجود ندارد مگر اینکه فرد مبتلا به دیابت باشد. مصرف خاکشیر نیز به‌صورت روزانه تا سه قاشق غذاخوری در یک لیوان آب هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند. پوره سیب رنده شده مخلوط با سکنجبین و گلاب هم می‌تواند در بهبود ضایعات کمک‌ کننده باشد.

 درمان خانگی تبخال لب در 5 دقیقه

شربت سکنجبین و خاکشیر در بهبود و جلوگیری از عود تبخال موثر است

 

شیرین بیان

نشان داده شده که عناصر و ترکیبات موجود در شیرین بیان زمان بهبودی تبخال لب را سرعت می بخشد. به طور منظم شیرین بیان بخورید و یا مکمل های شیرین بیان مصرف کنید. می توانید کمی از پودر مکمل شیرین بیان را به صورت خمیر در آورده و چندین بار در روز به طور مستقیم روی محل زخم ضربه ای استفاده کنید.

 درمان خانگی تبخال لب در 5 دقیقه

ترکیبات موجود در شیرین بیان زمان بهبودی تبخال را سرعت می بخشد

 

عصاره دانه گریپ فروت

دانه گریپ فروت خواص ضد ویروسی دارد و می تواند منجر به کاهش فعالیت منفی ویروس تبخال شود. این عصاره دارای ویتامین سی است که به تعمیر پوست آسیب دیده کمک می کند و مانع ایجاد میکروارگانیسم ها می شود. کافیست دوقطره از عصاره این دانه را روی منطقه آسیب دیده قرار دهید و این کار را دو بار در روز تکرار کنید.

 درمان خانگی تبخال لب در 5 دقیقه

دانه گریپ فروت خواص ضد ویروسی دارد و می تواند منجر به کاهش فعالیت منفی ویروس تبخال لب شود

 

یخ

عملکرد یخ به این شکل است که محیطی نامناسب برای رشد ویروس تبخال لب ایجاد کرده و همچنین دردهای ناشی از تبخال را به خوبی کاهش می دهد. بهتر است از کیسه یخ استفاده کنید تا اینکه خود یخ را مستقیما به کار ببرید. درمان با یخ را روزی سه بار و به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه انجام دهید.

 درمان خانگی تبخال لب در 5 دقیقه

یخ، دردهای ناشی از تبخال لب را به خوبی کاهش می دهد

 

درمان خانگی تبخال لب در 5 دقیقه

 

منابع:

مجله سیب سبز

نمناک

آوای سلامت

برچسب‌ها:

جدیدترین مطالب