شربت های ضد عطش مناسب روزه داران در ماه رمضان

شربت های ضد عطش مناسب روزه داران در ماه رمضان

شربت های ضد عطش مناسب روزه داران در ماه رمضان

شربت های گیاهی و سنتی ضد عطش باعث می شوند تا روزه داران در ماه مبارک رمضان احساس تشنگی کمتری کنند و اگر می خواهید در روزهای گرم ماه رمضان تشنه نشوید توصیه می کنیم از این شربت های ضد عطش درست کرده و در وعده های سحر و افطار نوش جان کنید.

 

شربت خاکشیر یخمال

این شربت یکی از سنتی‌ترین نوشیدنی‌های رفع گرمازدگی و تشنگی است. دانه‌های خاکشیر وقتی درون آب قرار می‌گیرند، می‌توانند چند برابر وزن خود آب جذب کرده و متورم شود. در نتیجه این دانه‌ها آب زیادی را در بدن نگه داشته و وقتی بدن به تعریق افتاده و با کمبود آب مواجه می‌شود از ذخیره آب آنها استفاده می‌کند؛ بنابراین مصرف این شربت در روزهای روزه‌داری بسیار مفید است. برای تهیه آن اول خاکشیر را بشویید و با خیساندن آن به مدت یکی دوساعت بگذارید خاکشیرها ته‌نشین و از شن‌ها جدا شوند. بعد با اضافه کردن آبلیمو، خرده‌های یخ، عسل و گلاب، شربت ضدگرمازدگی شما آماده است.

 

تخم شربتی و گلاب و عسل
تخم شربتی (تخم ریحان) علاوه بر منبع غنی کلسیم و پتاسیم، برای جلوگیری از تشنگی نیز بسیار مفید است. برای تهیه این مقوی انرژی‌زا، تخم شربتی‌ها را چند دقیقه در آب بخیسانید که لایه ژله مانندی دور آن تشکیل شود، بعد با اضافه کردن آب لیموی تازه و عرق بهارنارنج و بیدمشک و عسل، آن را به نوشیدنی‌ای مناسب برای افطار و سحری تبدیل کنید.

 

شربت سکنجبین خیار

شربت سکنجبین خیار که یکی از معروف‌ترین و پرخاصیت‌ترین نوشیدنی‌ها در طب سنتی ایران است، علاوه بر آن که باعث افزایش نشاط می‌شود، تاثیرات درمانی و شفابخشی زیادی دارد و برای رفع تشنگی نیز بسیار مفید است.

 

برای تهیه این نوشیدنی قبل از هر چیز لیمو ترش را پوست بگیرید و فیله آن را جدا کرده و همراه عرق نعناع درون پارچ مخلوط کن بریزید. پس از آن خیار را خوب شسته و رنده کنید و به مواد داخل پارچ اضافه کنید. بعد از مخلوط شدن این مواد، آنها را درون لیوان بریزید و به اندازه شیرین شدن آن سکنجبین به لیوان‌ها اضافه کنید.

 

می‌توانید با کم و زیاد کردن میزان سکنجبین یک شربت سکنجبین ـ خیار شیرین یا کم شیرین تهیه کنید. بهترین روش برای تزئین این نوشیدنی خوش آب و رنگ آن است که پس از اضافه کردن چند قطعه یخ به داخل لیوان، با یک برش نازک لیموترش و کمی نعنای تازه آن را تزئین کنید.

 

منبع : jamejamonline.ir/sara

جدیدترین مطالب