خارش نوك سينه | علت خارش نوك سينه در زنان

خارش نوك سينه | علت خارش نوك سينه در زنان

دلایل خارش نوك سينه

خارش نوك سينه در زنان ممکن است در بسیاری از مواقع به وجود آید. خارش نوك سينه در بارداري بسیار مرسوم است و تعداد زیادی از زنان باردار ممکن است خارش نوك سينه را تجربه کنند. علت خارش نوك سينه در زنان و راههای درمان خارش نوك سينه زنان در ادامه بررسی خواهد شد

خارش نوك سينه دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد. بطور کلی سينه ها اعضای حساسی در بدن هستند. همچنین برآمدگی نوك سينه ها می‌تواند منجر به تحریک ناشی از اصطکاک، اگزما، شیردهی یا حاملگی شوند. خارش سينه ها به ندرت می‌تواند نشانه‌ای از وضعیتی جدی‌تر باشد، اما به طور معمول حتی احساس خارش بیش از حد به راحتی قابل درمان است. اگر در عرض چند هفته از دارو‌های بدون نسخه استفاده کردید و نتیجه نگرفتید می‌توانید با پزشک خود مشورت کنید. در ادامه قصد داریم به علل بروز این عارضه اشاره نمائیم. با ما همراه باشید…

 

علت خارش نوك سينه

هوای خشک: آب و هوای سرد و خشک می‌تواند باعث تشدید خارش در سراسر بدن شما، از جمله سينه ها و نوك سينه ها شود. در صورتی که علت این باشد، نوك سينه ممکن است خراشیده یا ساییده شده به نظر برسد. در این صورت جهت رفع مشکل، مدت حمام و دوشتان را به زیر ۱۰ دقیقه کاهش دهید. از آب ولرم برای دوش گرفتن استفاده کنید، زیرا آب گرم روغن‌های ضروری و چربی طبیعی پوست را از بین برده و پوست شما را خشک‌تر می‌کند. بعد از حمام نیز به آرامی پوست خود را با یک حوله پاک کنید تا آنکه تقریبا خشک شود و با استفاده از کرم‌های مرطوب کننده یا پماد‌ها به حفظ رطوبت پوست نواحی اطراف سینه کمک کنید.

خارش نوك سينه | علت خارش نوك سينه در زنان

خارش نوك سينه بخاطر اگزما

اگزما می‌تواند ضایعات پوسته پوسته روی نوك سينه ها و اطراف آن ایجاد کند، مخصوصا اگر قبل از آن اگزما داشته‌اید. از مرطوب کننده‌های قوی حاوی سرامید، ترکیبی مومی که به حفظ سلامتی پوست کمک می‌کند استفاده کنید. کرم‌های موضعی استروئیدی مانند هیدروکورتیزون نیز می‌تواند به کاهش تورم و خارش سينه ها کمک کنند. پزشک شما می‌تواند پماد‌های قوی‌تری تجویز کند؛ بنابراین در صورت مشاهده هر گونه تراوش یا التهابی که می‌تواند نشانه‌ای از عفونت باشد در اسرع وقت با پزشک خود مشورت کنید.

 

خارش نوك سينه بخاطر صابون

صابون جدید، لوسیون یا مواد شوینده شستشوی لباس می‌توانند علت خارش نوك سينه باشند. مواد شیمیایی موجود در بسیاری از محصولات شوینده و بهداشتی می‌تواند باعث بروز التهاب پوستی بنام درماتیت تماسی شود که با علائمی مانند لکه‌های قرمز ملتهب خود را نشان می‌دهد. جهت رفع مشکل، صابون‌های هیپوالرژیک، بدون رایحه و بدون رنگ را جایگزین صابون‌های خود کنید.

 

لباس زیر علت خارش نوك سينه

سينه ها و نوك سينه ممکن است نسبت به رنگ یا مواد پلاستیکی و نایلونی استفاده شده در لباس‌های زیر شما واکنش نشان دهند؛ درماتیت تماسی در نواحی که پوست سینه و یا نوك سينه شما در تماس با لباس‌های زیر از این دست هست می‌تواند منجر به التهاب و خارش شود. اگر اخیرا استفاده از لباس زیر جدیدی را شروع کرده‌اید، مدت کوتاهی از پوشیدن آن خودداری کنید تا ببینید در صورت بهبود یا عدم بهبود خارش، علت بروز خارش حساسیت به لباس جدید است یا خیر.

 

اصطکاک دلیل خارش نوك سينه

ممکن است در اثر اصطکاک ناشی از لباس زیر و پوست در حین ورزش یا بدلیل تنگ بودن بیش از حد لباس زیر، پوست نوك سينه ها ساییده شود. در این موارد معمولا نوك سينه ها بیش از آنکه خارش داشته باشد دردناک می‌شود، اما بعضی از خانم‌ها ممکن است درد ناشی از اصطکاک را با اصطلاحاتی مانند خارش یا سوزش بیان کنند. در این موارد قبل از تمرین برای جلوگیری از سوزش، از روغن یا ژله‌های هیدروکربنی استفاده کنید و مطمئن شوید که از سایز‌های مناسب لباس زیر استفاده کنید.

 

خارش نوك سينه در بارداري

آیا افزایش وزن، حالت تهوع، نوسان هورمونی و… با خارش نوك سينه ها ارتباط دارد؟ بله و باید به این موارد علائم بارداري را نیز اضافه کنید. دلیل اصلی این التهابات، تغییرات هورمونی و کشش سطحی پوست سينه ها جهت آماده شدن آن‌ها برای شیردهی و تغذیه نوزاد است. مالیدن کره کاکائو، روغن نارگیل یا پماد لانولین بر روی نوك سينه می‌تواند به کاهش خارش کمک کند.

 

خارش نوك سينه در دوران شیردهی

باقی مانده‌های شیر، کانال‌های بسته شده شیردهی و مشکلات مربوط به مکش سينه ها توسط نوزاد در طی تغذیه، می‌توانند منجر به خارش و درد نوك سينه ها شوند. حتما توجه کنید که این منطقه را تمیز و خشک نگه دارید تا بتوانید به شیردهی فرزندتان ادامه دهید. استفاده از پماد لانولین و ژل‌های سیلیکونی خنک نگهداری شده در یخچال می‌تواند به کاهش ناراحتی شما کمک کند.

خارش نوك سينه | علت خارش نوك سينه در زنان

خارش نوك سينه بخاطر برفک های قارچی

اگر در دوران شیردهی هستید و نوك سينه و ناحیه اطراف آن نه تنها خارش، بلکه براق یا پوسته پوسته شده است و در هنگام شیردهی احساس درد شدید دارید، به پزشک خود مراجعه کنید؛ چرا که این موارد از علائم نوعی عفونت قارچی هستند. پزشک شما ممکن است کرم‌های ضد قارچی برای استعمال خارجی و همچنین قرص‌های ضد قارچی برایتان تجویز کند.

 

یائسگی علت خارش نوك سينه

این مرحله از زندگی شما می‌تواند پوست شما را نازک تر، خشک‌تر و راحت‌تر تحریک کند. دلیل اصلی آن نیز تغییرات سطوح هورمونی بدن و کاهش مقادیر استروژن می‌باشد. به دنبال آن بدن شما چربی پوستی کمتری تولید می‌کند و بنابراین حفظ رطوبت پوستی سخت‌تر می‌شود. خارش حاصل از این تغییرات می‌تواند در هر نقطه‌ای از پوست بدن از جمله واژن و سر سينه ها اتفاق بیافتد. بهترین راه درمانی در این شرایط استفاده از پاک کننده‌های پوستی ملایم، استفاده از مرطوب کننده‌ها و کاهش دفعات دوش‌های گرم می‌باشد.

 

خارش نوك سينه به دلیل تابش پرتوها

درمان‌های موجود برای سرطان سینه، حتی با گذشت زمانی طولانی پس از پایان درمان می‌تواند منجر به افزایش شدت خارش در سينه ها و نوك سينه شود. اشعه‌های تابشی سلول‌های پوستی را می‌کشد و همراه با پوسته پوسته شدن پوست باعث خشکی، سوزش و خارش پوست می‌شود. ماساژ ناحیه متورم با یخ، پوشیدن لباس‌های نرم و گشاد، نوشیدن زیاد مایعات و استفاده از آنتیس هیستامین‌ها می‌تواند به وضعیت موجود کمک کند. پزشک نیز ممکن است پماد‌های کورتیکواستروئید تجویز کند.

 

بیماری پاجت عامل خارش نوك سينه

پاجت فرم نادری از سرطان سینه است که از کانال‌های سینه شروع می‌شود و به نوك سينه و ناحیه نزدیک آن گسترش می‌یابد. این بیماری می‌تواند با علایمی از قبیل: پوسته پوسته شدن، فلسی شدن و خارش بسیار شبیه اگزما همراه باشد. اما اغلب فقط یک نوك سينه را درگیر می‌کند و ممکن است ترشحات خونی یا زرد رنگ نیز از سینه تحت تاثیر بیماری مشاهده کنید. اگر بثورات به درمان‌های اگزما پاسخ نداد، شما به بیوپسی و تست نمونه بافت سینه برای اطمینان از نوع بیماری نیاز دارید. این بیماری معمولا با جراحی و پرتو درمانی بهبود می‌یابد.

خارش نوك سينه | علت خارش نوك سينه در زنان

خارش نوك سينه بخاطر تومور خوش خیم

گاهی اوقات یک تومور خوش خیم در مجرای سینه می‌تواند علت خارش نوك سينه بوده و به پوسته پوسته شدن آن منجر شود. شما ممکن است یک توده کوچک احساس کنید و یا متوجه ترشحاتی روشن و یا آغشته به خون از نوك سينه شوید. برای تشخیص، پزشک ممکن است از روش‌های تشخیصی مختلف از قبیل: اشعه ایکس، سونوگرافی التراسوند، ماموگرافی یا بیوپسی استفاده کند و در نهایت بهترین شیوه درمانی در چنین حالتی جراحی است.

برچسب‌ها:

جدیدترین مطالب