غده ای در ناحیه تناسلی زنان به نام «بارتولین»

غده ای در ناحیه تناسلی زنان به نام «بارتولین»

غده ای در ناحیه تناسلی زنان به نام «بارتولین»

در اندام تناسلی زنان برخی از بیماری ها وجود دارد که خانم ها از آن بی خبرند و شاید در موقع حاد این بیماری بدانند که مریض شده اند همه می توانند به راحتی بیمار شوند شما خانم ها باید از ابتلا به بیماری ها پیشگیری نمایید ولی به جای پیشگیری از بیماری زمینه ابتلا به بیماری را در خود فراهم می نماییم و وقتی بیمار شدند شروع به خود درمانی می نمایند که بیشتر باعث مشکل می شویم پارتولین نوعی غده در اندام تناسلی خانم ها می باشد که باید خیلی سریع درمان شود در ادامه جزئیات بیشتر غده ای در ناحیه تناسلی زنان به نام «بارتولین» را در سایت سماتک خواهید خواند با ما همراه باشید.

 

بارتولین نام غده ای در قسمتی از ناحیه تناسلی زنان است که وظایفی را بر عهده دارد، اما در بعضی مواقع این غده ممکن است با انسداد مواجه شود که یکی از بیماری‌های نهفته در ناحیه تناسلی خانم‌ها، به علت انسداد این غده، بوجود می آید

 

کیست «بارتولین» چیست؟

دکتر رقیه شمسایی، جراح زنان و زایمان، گفت: در خانم‌ها دو غده در انتهای لب‌های کوچک ناحیه تناسلی خارجی به سمت پایین در سمت چپ و راست قرار دارد که وظیفه آن‌ها افزایش ترشحی است که سبب لغزندگی ناحیه تناسلی در هنگام مقاربت می‌شود.

 

وی تشریح کرد: اگر یک یا هر دو غدد به هر دلیلی و یا به علت عفونت، مجرای آنها بسته شود، ترشح این غدد نمی‌تواند خارج شود و تجمع پیدا می‌کند و سبب تورم در این ناحیه می‌شود که به آن کیست «بارتولین» می‌گویند.

 

غده ای در ناحیه تناسلی زنان به نام «بارتولین»

شمسایی درباره تشکیل این کیست به دو حالت اشاره کرد و گفت: اگر تجمع این ترشحات باعفونت همراه نباشد و فقط ترشح خود غدد باشد، کیست بارتولین به جز برآمدگی علامت دیگری نخواهد داشت.

 

این جراح زنان و زایمان افزود: متورم شدن ناحیه غدد بارتولین و بسته شدن این غدد اگر به دلیل عفونت بعد از مقاربت و یا عفونت‌های دیگربه وجود بیاید، یعنی همراه ترشحات تجمع یافته، عفونتی نیز وجود داشته باشد، در نتیجه این کیست تبدیل به آبسه می شود و معمولا با تب و لرز همراه خواهد بود.

 

وی را ه درمان آن را در هر دو صورت جراحی دانست و گفت: اخیرا ابزاری در مطب‌ها وجود دارد که می توان با تخلیه کیست، آن را درمان کرد، البته در مواردی که تشخیص آبسه و عفونت داده شده باشد علاوه بر راه درمان ذکر شده، در صورت لزوم آنتی بیوتیک‌های وریدی هم تجویز خواهد شد. در زمان درمان هم توصیه به پرهیز از مقاربت می‌شود.

 

شمسایی، سنین شیوع این بیماری را ۱۵ تا ۴۵ سال اعلام کرد و افزود: این بیماری اگر زود تشخیص داده شود، درمان آن سریع‌تر و راحت‌تر خواهد بود، در برخی موارد اگر این بیماری عود کند پزشک مجبور به جراحی کل دیواره می‌شود و غدد بارتولین برداشته خواهد شد.

 

منبع: salamatonline.ir

جدیدترین مطالب