علت دیدن لکه خون قبل از پریود نشانه چیست

علت دیدن لکه خون قبل از پریود نشانه چیست

دیدن لکه خون قبل از پریود

لکه خون قبل از پریود شدن ممکن است به دلایل متعددی به وجود آید بعضی از خانمها دو یا سه روز مانده به پریود شدن شان ممکن است لکه خون روی شورت ببینند که در اینجا علت دیدن لکه خون قبل از پریود را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

لکه خون قبل از پریود به خونریزی اندک واژن گفته می‌شود که خارج از زمان قاعدگی روی می‌دهد. به این نوع خونریزی یا لکه خون قبل از پریود، خونریزی غیر طبیعی واژینال یا خونریزی میان قاعدگی نیز گفته می‌شود.
به طور معمول، لکه خون قبل از پریود حاوی مقدار کمی خون است. احتمالا این خون را پس از اجابت مزاج بر روی دستمال توالت یا لباس زیر خود مشاهده خواهید کرد و این خونریزی در حدی نیست که نیاز به نوار بهداشتی داشته باشید.
عوامل مختلفی سبب بروز لکه خون قبل از پریود می‌شوند. گاهی اوقات لکه خون قبل از پریود می‌تواند نشانه‌ای از بروز مشکل باشد. اما اغلب اوقات جای نگرانی ندارند.

علت دیدن لکه خون قبل از پریود نشانه چیست

علت دیدن لکه خون قبل از پریود

دلایل متعددی می‌توانند سبب لکه خون قبل از پریود شوند و بسیاری از این عوامل می‌توانند درمان شوند. در ادامه به این دلایل خواهیم پرداخت.

 

۱. روش‌های جلوگیری از بارداری: قرص‌های هورمونی ضد بارداری، چسب‌های ضد بارداری، حلقه‌های مهبل، آمپول‌های جلوگیری از بارداری و کپسول‌های کاشتنی ضد بارداری، می‌توانند باعث بروز لکه خون قبل از پریود شوند. لکه خون قبل از پریود می‌تواند خود به خود روی داده یا ناشی از موارد زیر باشد:

 

در اوایل استفاده از روش‌های جلوگیری از بارداری
عدم مصرف صحیح قرص‌های ضد بارداری
تغییر نوع روش جلوگیری از بارداری
استفاده از روش‌های جلوگیری از بارداری برای مدت زمان طولانی

 

۲. تخمک گذاری: حدود ۳ درصد از زنان به علت تخمک گذاری دچار لکه خون قبل از پریود می‌شوند. علت لکه خون قبل از پریود ناشی از تخمک گذاری زمانی روی می‌دهد که شما نزدیک به زمان قاعدگی خود هستید. این حالت می‌تواند پس از آخرین دوره قاعدگی و در بین روز‌های ۱۱ تا ۲۱ روی دهد.
لکه خون قبل از پریود ناشی از تخمک گذاری به رنگ صورتی روشن یا قرمز بوده و حدود ۱ تا ۲ روز طول می‌کشد. دیگر علائم تخمک گذاری عبارتند از:

 

افزایش مخاط دهانه رحم
غلیظ شدن مخاط دهانه رحم (شبیه به سفیده تخم مرغ)
تغییر در موقعیت یا سفتی دهانه رحم
کاهش دمای بدن قبل از تخمک گذاری و افزایش شدید آن پس از تخمک گذاری
افزایش میل جنسی
ایجاد درد خفیف در اطراف شکم
حساس شدن سینه‌ها
نفخ
افزایش حس بویایی، چشایی یا بینایی

 

۳. خونریزی ناشی از لانه گزینی تخمک: لکه خون قبل از پریود ناشی از لانه گزینی تخم زمانی روی می‌دهد که تخمک بارور شده و به لایه داخلی رحم می‌چسبد. اما همه زنان این نوع لکه خون قبل از پریود را تجربه نمی‌کنند. لکه خون قبل از پریود ناشی از لانه گزینی تخم، چند روز قبل از دوره قاعدگی روی می‌دهد. این خون معمولا به رنگ صورتی روشن تا قهوه‌ای تیره است. علائم این لکه بینی عبارتند از:

سردرد
حالت تهوع
نوسانات خلقی
گرفتگی خفیف
حساس شدن سینه‌ها
ایجاد درد در قسمت پایین کمر
خستگی

خونریزی ناشی از لانه گزینی تخمک جای نگرانی نداشته و هیچ گونه خطری برای جنین ندارد. هرچند اگر باردار هستید و دچار خونریزی زیاد شدید، باید با پزشک خود تماس بگیرید.

 

۴. بارداری: لکه خون قبل از پریود در زمان بارداری غیر معمول نیست. حدود ۱۵ تا ۲۵ درصد زنان در طول سه ماهه اول بارداری خود دچار دیدن لکه خون قبل از پریود می‌شوند. این خون اغلب کم بوده و به رنگ‌های صورتی، قرمز یا قهوه‌ای دیده می‌شود.
معمولا لکه خون قبل از پریود جای نگرانی ندارد. اگر دچار خونریزی زیاد یا درد لگن شدید، با پزشک خود تماس بگیرید. ممکن است این علائم، نشانه‌ای از سقط جنین یا حاملگی خارج از رحم باشند.

 

۵. پری منوپوز (حوالی یائسگی): نزدیک شدن به دوره یائسگی می‌تواند علت لکه خون قبل از پریود باشد. همچنین این شرایط باعث اختلال در قاعدگی شده و ممکن است خونریزی قاعدگی کمتر یا بیشتر از حد معمول باشد.

 

۶. ضربه: گاهی اوقات ضربه و آسیب به مهبل یا دهانه رحم می‌تواند منجر به لکه خون قبل از پریود شود. آسیب‌ها می‌توانند ناشی از موارد زیر باشند:

تجاوز جنسی
رابطه جنسی خشن
وارد کردن یک وسیله به داخل مهبل مانند تامپون
معاینه مانند معاینه لگن

 

۷. پولیپ رحم یا دهانه رحم: پولیپ، توده‌ای کوچک بوده که می‌تواند به علت التهاب در رحم و دهانه رحم رشد کرده و علت لکه خون قبل از پریود باشد. اکثر پولیپ‌ها خوش خیم یا غیر سرطانی هستند. پولیپ‌ های دهانه رحم معمولا علائمی از خود نشان نمی‌دهند، اما ممکن است باعث بروز موارد زیر شوند:

خونریزی کم پس از رابطه جنسی
خونریزی کم بین دوره‌های قاعدگی
ترشحات غیر معمول

به طور کلی، پولیپ‌ها نیاز به درمان ندارند، مگر آنکه علائم آن‌ها باعث ناراحتی شما شوند.

 

پولیپ‌های رحم را می‌توان با سونوگرافی تشخیص داد. آن‌ها اغلب خوش خیم هستند، اما درصد کمی از آن‌ها می‌توانند سرطانی شوند. این پولیپ‌ها اغلب در افراد یائسه شایع است. علائم آن عبارتند از:

خونریزی نامنظم قاعدگی
قاعدگی شدید
خونریزی واژینال پس از یائسگی
ناباروری

 

۸. عفونت‌های منتقله جنسی: عفونت‌های منتقله جنسی (STIs)، مانند کلامیدیا یا سوزاک، می‌توانند باعث بروز لکه خون در فواصل قاعدگی یا بعد از رابطه جنسی شوند. دیگر علائم عفونت‌های منتقله جنسی عبارتند از:

سوزش یا دردناک بودن ادرار
ایجاد ترشحات سفید، زرد یا سبز رنگ
خارش واژن یا مقعد
درد لگن

 

۹. بیماری التهابی لگن: خونریزی غیرطبیعی بین قاعدگی از علائم شایع بیماری التهابی لگن (PID) است. بیماری التهابی لگن زمانی روی می‌دهد که باکتری‌ها از واژن وارد رحم، لوله فالوپ یا تخمدان‌ها شوند. دیگر علائم عبارتند از:

دردناک بودن ادرار یا رابطه جنسی
ایجاد درد شکمی
تب
افزایش ترشحات واژن

 

۱۰. فیبروم: فیبروم رحم نیز می‌تواند علت لکه خون قبل از پریود در برخی از زنان باشد. همانگونه که از نام این بیماری مشخص است، فیبروم‌های رحم درون رحم رشد می‌کنند و علاوه بر دیدن لکه خون قبل از پریود می‌توانند علائم دیگری را از خود بروز دهند؛ از جمله:

قاعدگی شدید یا طولانی
درد لگن
ایجاد درد در قسمت پایین کمر
مقاربت دردناک
مشکلات ادراری

فیبروم‌ها معمولا خوش خیم بوده و خود به خود کوچک می‌شوند.

 

۱۱. آندومتریوز: آندومتریوز زمانی روی می‌دهد که سلول‌های طبیعی رحم در خارج از رحم رشد کنند. این شرایط باعث دیدن لکه خون قبل از پریود و دیگر علائم می‌شود. علائم دیگر عبارتند از:

درد لگن و گرفتگی
قاعدگی دردناک
قاعدگی شدید
مقاربت دردناک
ناباروری
دردناک بودن ادرار
اسهال، یبوست، نفخ یا حالت تهوع
خستگی

 

۱۲. سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)» لکه خون قبل از پریود گاهی نشانه‌ای از سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) است. این بیماری زمانی روی می‌دهد که تخمدان یا غدد فوق کلیه، بیش از حد هورمون‌های مردانه تولید کنند. دیگر علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک عبارتند از:

نامنظمی دوره‌های قاعدگی
درد لگن
افزایش وزن
افزایش رشد مو
ناباروری
آکنه

 

۱۳. استرس: استرس می‌تواند باعث انواع تغییرات در بدن از جمله نوسانات چرخه قاعدگی شود. برخی از زنان به علت فشار بالای فیزیکی یا عاطفی، دچار لکه خون قبل از پریود می‌شوند.

 

۱۴. دارو‌ها: مصرف برخی از دارو‌ها مانند رقیق کننده‌های خون، دارو‌های تیروئید و دارو‌های هورمونی می‌توانند علت لکه خون قبل از پریود باشند.

 

۱۵. مشکلات تیروئید: گاهی اوقات کم کاری غده تیروئید می‌تواند باعث بروز لکه خون پس از اتمام قاعدگی شود. دیگر علائم کم کاری تیروئید عبارتند از:

خستگی
افزایش وزن
یبوست
خشکی پوست
حساسیت به سرما
گرفتگی صدا
نازک شدن مو
ضعف یا درد عضلات
درد یا سفتی مفصل
کلسترول بالا
پف کردن صورت
افسردگی
کاهش سرعت ضربان قلب

 

۱۶. سرطان: برخی از سرطان‌ها می‌توانند باعث بروز خونریزی غیرطبیعی، لکه خون قبل از پریود یا دیگر ترشحات واژن شوند. مواردی از قبیل:

سرطان آندومتر یا رحم
سرطان دهانه رحم
سرطان تخمدان
سرطان واژن

 

۱۷. دیگر عوامل: بعضی از بیماری‌ها مانند دیابت، بیماری کبد، بیماری کلیه و اختلالات خونریزی نیز ممکن است علت لکه خون قبل از پریود باشند.

علت دیدن لکه خون قبل از پریود نشانه چیست

تفاوت لکه خون قبل از پریود با خونریزی قاعدگی چیست؟

لکه خون قبل از پریود با خونریزی زمان قاعدگی تفاوت دارد. به طور معمول در لکه خون قبل از پریود:

میزان خونریزی کمتر است
رنگ خون صورتی، مایل به قرمز یا قهوه‌ای است
یک یا دو روز بیشتر طول نمی‌کشد

 

از سوی دیگر، خونریزی ناشی از دوره قاعدگی:

معمولا زیاد بوده و به نوار بهداشتی نیاز است
۴ تا ۷ روز طول می‌کشد
بدن حدود ۳۰ تا ۸۰ میلی لیتر خون از دست می‌دهد
هر ۲۱ تا ۳۵ روز اتفاق می افتد

 

در پایان باید خاطر نشان کرد که اگر لکه خون قبل از پریود با موارد زیر همراه بود، بهتر است به پزشک مراجعه کنید:

تب
سرگیجه
کبود شدن بدن
درد شکمی
خونریزی شدید
درد لگن

 

لکه خون قبل از پریود ممکن است به دلیل بیماریهای زنانه به وجود آید که در این صورت باید خیلی زود به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید علت دیدن لکه خون قبل از پریود در هر خانمی متفاوت است و باید به علائم و نشانه ها توجه کرد.

جدیدترین مطالب