خوراکی های به ظاهر سالم اما پرکالری و دشمن لاغری

خوراکی های به ظاهر سالم اما پرکالری و دشمن لاغری

خوراکی های پرکالری تعدادشان بسیار بیشر از خوراکی های کم کالری و لاغر کننده است و برخی از خوراکی های پرکالری به ظاهر سالم هستند اما دشمن لاغری شما به شمار می روند. اگر اضافه وزن دارید و می خواهید لاغر شوید باید حواستان را جمع کنید و کالری آنچه را که می خورید بهتر است حساب کنید.

 

همه ما می‌دانیم که کنار گذاشتن هله‌هوله از رژیم غذایی اولین گام برای آب کردن چربی‌هاست، با این حال بهتر است این را هم بدانید که میزان کالری، چربی و شکر موجود در برخی غذاهای به ظاهر سالم که جایگزین این هله‌هوله‌ها می‌کنید بسیار بالاتر از چیزی است که انتظارش را دارید. حتی غذاهایی مثل سالاد، ماست، میوه و آجیل اگر به اندازه و درست مصرف نشوند، می‌توانند باعث بروز مشکلات جدی شوند. این پرکالری‌های آب زیر ‌کاه می‌توانند قابلیت شما را برای سالم ماندن و کاهش وزن، کم کنند. دستورالعمل‌های ما را دنبال کنید تا بدانید کدام غذاها به ذخیره چربی‌های‌تان اضافه می‌کنند و باعث خراب شدن رژیم لاغری‌تان می‌شوند.

 

وقتی ماست، قند دارد
ماست ساده یک انتخاب غذایی سالم است، چون فقط 100کالری دارد و سرشار از پروتئین است، اما همین ماست ممکن است مملو از قند باشد. اغلب ماست‌های میوه‌ای بیش از 26‌گرم قند دارند؛ در‌حالی که استاندارد مصرف قند برای زنان تنها 25‌گرم در روز است، بنابراین اگرچه بدن‌تان به این ماده غذایی نیاز دارد اما هنگام خرید به انتخاب‌تان و میزان کالری آن دقت کنید.

 

حواس‌تان به چاشنی غذاهای  گیاهی باشد
سبزیجات، غذاهایی سالم هستند، برگرها و غذاهای گیاهی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. با این حال بسیاری از رستوران‌های گیاهی، در تهیه غذا مرتکب اشتباهات بزرگی می‌شوند. افزودن روغن، کره، پیاز سرخ شده، مایونز و پنیر به برگرهای گیاهی باعث می‌شود مقدار چربی و کلسترول این برگرها از گوشت گاو هم بیشتر باشد. اگر به رستوران گیاهی می‌روید تا کالری دریافتی خود را کاهش دهید لطفا حواس‌تان به روغن و پنیر و چاشنی‌های دیگر هم باشد. مثلا توفو یکی از غذاهای محبوب گیاهخواران است. توفو، اگرچه مثل برگرهای گیاهی یک غذای سالم است، اما در تهیه این غذا از روغن زیادی استفاده می‌شود، بنابراین برخلاف ظاهر گول زننده‌اش کالری زیادی دارد.

 

اسموتی  هم چاق‌تان می‌کند
اسموتی‌ها انواع گوناگونی دارند؛ بعضی آنها میان‌وعده‌های سالمی هستند و برخی دیگر به‌عنوان دسرهای سرشار از قند شناخته می‌شوند. متاسفانه بسیاری از کارخانجات تولید مواد غذایی، اسموتی‌های قندی را به‌عنوان یک غذای سالم عرضه می‌کنند. می‌توانید به‌جای اسموتی‌هایی که در بیرون از منزل تهیه می‌شوند (چه انواع کارخانه‌ای آن و چه انواعی که در کافی‌شاپ‌ها ارائه می‌شوند)، خودتان در منزل اسموتی درست کنید.

 

آووکادو؛ میوه پرکالری
آووکادو سرشار از آنتی‌اکسیدان، فیبر و چربی‌های اشباع نشده و ضروری است. با این همه کالری و چربی زیادی دارد. آووکادو به‌طور متوسط بیش از 350‌کالری دارد؛ یعنی اگرچه جزء میوه‌ها محسوب می‌شود اما بسیار پرکالری است.

خوراکی های به ظاهر سالم اما پرکالری و دشمن لاغری

در انتخاب صبحانه دقت کنید
شیر منبع کلسیم، پروتئین و ویتامین‌A و ‌D است. با این حال یک لیوان شیر کامل 8‌گرم چربی و 150‌کالری دارد. پنیر هم مثل شیر یکی از بهترین منابع کلسیم و پروتئین است؛ با این حال کالری و چربی زیادی دارد. تنها 30‌گرم پنیر چدار حاوی 9‌گرم چربی و بیش از 100کالری است. اگر می‌خواهید لاغر شوید شیر و پنیر کم‌چرب را به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید.

 

نان سبوس‌دار؛ عضو ثابت رژیم چاقی
آرد مورد استفاده در تهیه نان سبوس‌دار مثل نان سفید فرآوری می‌شود. این نان به‌راحتی هضم می‌شود، اما کالری‌های آن به شکل چربی در بدن ذخیره می‌شوند. در رژیم‌های افراد لاغر همیشه توصیه می‌شود نان سبوس‌دار را به‌جای نان ساده مصرف کنند، بنابراین اگر می‌خواهید لاغر شوید نان سبوس‌دار کمتری مصرف کنید.

 

شروع روز با غلات
غلات سرشار از فیبر، پروتئین و سبوس است؛ از این رو غذای مناسبی برای شروع روز محسوب می‌شود. پس می‌توانید به‌جای قند و سدیم، غلات بخورید. با این حال پیش از خرید غلات بسته‌بندی شده به مقدار قند درج شده روی بسته‌بندی توجه کنید.

 

چاشنی‌های خطرناک سوشی
ماهی خام کالری کمی دارد اما سرشار از پروتئین است. شکی نیست که ماهی یک غذای سالم است، اما در تهیه سوشی از مایونز، پنیر خامه‌ای، میگوی سرخ شده و برنج سفید استفاده می‌شود که کالری زیادی دارند. چاشنی سوشی، کالری آن را بالا می‌برد.

 

قهوه؛ مفید و مضر
قهوه خواص درمانی زیادی دارد، کافئین موجود در قهوه به سلامت مغز کمک می‌کند و آنتی‌اکسیدان‌ها از بیماری‌های گوناگون جلوگیری می‌کنند. با این حال افزودن شیر و سیروپ‌های طعم‌دار به قهوه، این نوشیدنی را به یک فنجان پرکالری تبدیل می‌کند. حواس‌تان باشد قهوه را به چه صورت مصرف می‌کنید تا خواص آن را به مضرات تبدیل نکنید.

 

سالاد، با سرکه یا آبلیمو لطفا!
سبزی‌های برگ‌دار انتخاب مناسبی برای شام هستند؛ با این حال، قبل از سفارش دادن سالاد در رستوران بیشتر دقت کنید. بسیاری از سالادها ناسالم هستند، چون در تهیه آنها از چاشنی‌ها و طعم‌دهنده‌های مختلفی استفاده می‌شود که ممکن است پرکالری باشند. مثلا سس مایونز یا انواع پنیر که به شکل چاشنی در سالاد استفاده می‌شوند، کالری و چربی بسیار بالایی دارند. می‌توانید سس را با آبلیمو یا سرکه جایگزین کنید.

خوراکی های به ظاهر سالم اما پرکالری و دشمن لاغری

میوه یخ زده، قند بیشتر
میوه تازه سالم است، منجمد کردن میوه هم ضرری ندارد. اما میوه‌های یخ زده بسته‌بندی شده معمولا دارای قند هستند. بسیاری از تولیدکنندگان مقدار قند مصرفی در محصول خود را روی بسته‌بندی درج نمی‌کنند. لازم است به میزان قند موجود در این محصولات توجه داشته باشید و آنهایی را مصرف کنید که قند کمتری دارند.

 

یک اشتباه رایج
گوشت چرخ‌کرده بوقلمون به روش‌های مختلفی تهیه می‌شود. این گوشت به‌طور معمول چرب و روغنی بوده اما از گوشت سفید سالم‌تر است. با این حال از برخی از انواع گوشت گاو چربی کمتری دارد. از این رو گوشت بوقلمون گزینه‌ای کم‌کالری بین انواع گوشت‌ها نیست که مصرف بی‌برنامه آن به کاهش وزن منتهی شود.

 

سس گوجه‌ فرنگی، بازی قند و نمک
کچاپ یک چاشنی سالم است. کالری و چربی کمی دارد و حاوی ویتامین‌A و C است. با این حال مشکل این است که در تهیه سس کچاپ از نمک و شکر استفاده می‌شود. تنها یک قاشق غذا‌خوری سس کچاپ، نمک و شکر فراوانی را به غذای شما اضافه می‌کند.

 

سوپ آماده ممنوع!
سوپ یک غذای سالم و سیر‌کننده است، به‌طور معمول کالری کمی دارد و از گوشت و سبزیجات تهیه می‌شود‌، اما متاسفانه بسیاری از سوپ‌های کنسروی حاوی سدیم هستند و از مواد تشکیل‌دهنده فرآوری شده تهیه شده‌اند، بنابراین کالری زیادی دارند و گزینه مناسبی برای سفره شما نیستند. به‌جای استفاده از محصولات کنسروی و آماده، سوپ را در منزل تهیه کنید.

 

سس سیب یا خود سیب؟
سیب حاوی فیبر و ویتامین‌C است، با این حال در تهیه سس سیب معمولا از شکر زیادی استفاده می‌شود. اگر سس سیب خانگی تهیه کنید تفاوت را احساس می‌کنید.

 

دور املت خط بکشید

تخم‌مرغ به‌تنهایی مفید است؛ پروتئین و کولین دارد و سرشار از ویتامین‌D است، اما وقتی از تخم‌مرغ برای تهیه املت استفاده می‌کنید فایده چندانی ندارد، چون معمولا با فرآورده‌های لبنی چرب، سیب‌زمینی و گوشت چرب و روغن مخلوط می‌شود.

 

آیس‌تی؛ چای شیرین
چای حاوی آنتی‌اکسیدان و کافئین است و شما را در طول روز بیدار نگه می‌‌دارد. چای سرد نیز همین‌طور است، اما برخی از انواع چای سرد شکر زیادی دارند که بعضا از نوشابه‌های گازدار هم بیشتر است.

 

رول ساندویچ، نازک اما پر و پیمان
رول‌ها نازک هستند، از این رو بسیاری از افراد فکر می‌کنند که رول‌های ساندویچ از نان سالم‌ترند، اما بعضی رول‌ها نزدیک به 200کالری، 400میلی‌گرم سدیم و 6گرم چربی دارند.

خوراکی های به ظاهر سالم اما پرکالری و دشمن لاغری

دشمن لاغری
ماهی تن سرشار از پروتئین است، تقریبا 40گرم پروتئین و 180کالری دارد. با این حال وقتی از ماهی تن برای تهیه سالاد استفاده می‌کنیم به آن مایونز می‌زنیم که برای سلامت مضر است و کالری آن را زیاد می‌کند.

 

مواد غذایی فاقد گلوتن؛ نشاسته بالا
بسیاری از مواد غذایی فاقد گلوتن (جو، گندم و غیره) از جایگزین‌های ناسالم تهیه شده‌اند. این مواد غذایی معمولا کالری و نشاسته زیادی دارند، فرآوری شده هستند و قند خون را افزایش می‌دهند.

 

هرگز زیاده‌روی نکنید!
دانه‌ها (حبوبات و آجیل‌ها) منبع پروتئین، فیبر و اسید‌های چرب هستند با این حال کالری و چربی زیادی دارند. از آنجا که دانه‌ها اندازه کوچکی دارند، افراد فکر می‌کنند، می‌توانند مقدار زیادی از این دانه‌ها را بخورند. لازم است بدانید یک‌چهارم فنجان بادام حاوی 130‌کالری است که ممکن است شما را دچار اضافه‌وزن کند.

 

میوه؛ منبع فیبر و البته قند
میوه سرشار از فیبر، مواد مغذی و ویتامین‌های ضروری است؛ کالری کمی دارد و سیر کننده است. با این حال بعضی میوه‌ها قند زیادی دارند، اما مردم معمولا به این موضوع توجهی ندارند و فکر می‌کنند، می‌توانند هر نوع میوه‌ای بخورند. اگر می‌خواهید لاغر شوید به نوع میوه‌ای که می‌خورید توجه داشته باشید

 

منبع : bartarinha.ir

جدیدترین مطالب