درمان یبوست شدید در بزرگسالان

درمان یبوست شدید در بزرگسالان

درمان یبوست شدید در بزرگسالان

یبوست نوعی بیماری بشمار می رود اگر دچار یبوست هستید از داروهای شیمیایی استفاده نکنید مواد غذایی وجود دارد که برای یبوست شما خیلی موثر می باشد درباره غذا خوردن تان کمی دقت نمایید با برخی از مواد غذایی روده شروع به کار کردن می نماید که بهتر از دارو مصرف کردن می باشد شما می توانید با طرز غذا خوردن کاری نمایید یبوست تان برطرف شود در ادامه راه های درمان یبوست شدید در بزرگسالان را در سایت سماتک خواهید دید با ما همراه باشید.

 

وقتی دچار یبوست می شوید همه چیز از خلق و خو گرفته تا انرژیتان دچار مشکل می شود. پریشان می شوید و احساس سنگینی دارید. برای درمان این مشکل، قبل از استفاده ی داروها بهتر است روی غذاها تمرکز کنید. در ادامه، غذاهایی را به شما معرفی خواهیم کرد که شکمتان را مجبور به کار کردن می کنند.

 

تمشک

تمشک یکی از غذاهای سرشار از فیبر است و هر فنجانش حدود 8 گرم فیبر دارد – این میزان، برابر فیبر توت فرنگی است. فیبر حجم مدفوعتان را افزایش می دهد تا کمک کند غذا به نرمی در مسیر گوارش به حرکت درآید. بعلاوه فیبر باکتری های درون روده را برای گوارش بهینه تغذیه می کند.

 

پرتقال

پرتقال در این زمینه کمک زیادی می تواند به شما بکند. پرتقال مقدار زیادی ویتامین C دارد که به نرم شدن مدفوع کمک می کند، فیبر دارد که به حجم گرفتن مدفوع کمک می کند و همچنین حاوی فلاونوئیدی به نام نارینجنین است که محققان می گویند مانند ملیّن عمل می کند. پرتقال را به صورت میان وعده یا در سالاد مورد استفاده قرار دهید.

 

آب

تامین آب بدن برای حرکت دادن روده ها ضروری است. بدون آب فراوان، مدفوع نمی تواند نرم شود و به راحتی در مسیر گوارش حرکت کند. جای تعجب نیست که چرا کم آب شدن بدن یکی از عوامل یبوست است. در روز همیشه به خاطر داشته باشید که آب بنوشید. می توانید با قطعات لیمو و خیار به آبی که می نوشید طعم اضافه کنید.

 

کفیر

نوشیدنی های لبنی تخمیر شده سرشار از پروبیوتیک هستند. کفیر 10 برابر بیشتر از ماست پروبیوتیک دارد. پروبیوتیک ها در اصل غذای باکتری های درون روده هستند و کمک می کنند گوارشتان تقویت شود. محققان به این نتیجه رسیده اند که پروبیوتیک می تواند به بهبود یبوست کمک و مدفوع را نرم تر کند. کفیر و ماست های حاوی پروبیوتیک را به صورت میان وعده یا همراه با وعده های اصلی میل کنید.

 

بادام

بادام ها سرشار از چربی های مفید برای قلب، پروتئین و فیبر هستند اما این میزان منیزیم بالای بادام است که روده را هیجان زده می کند. منیزیم اسید معده را خنثی می کند و مدفوع را در روده به حرکت در می آورد. تنها یک مشت بادام ( 28 گرم ) حاوی 25 درصد از منیزیم مورد نیازتان در طول روز است. بادام میان وعده خوبی است می توانید حتی در حال حرکت هم از آن استفاده کنید، می توانید از آرد بادام در پخت و پز و یا اسموتی نیز استفاده کنید.

 

آلو سیاه

این التیام دهنده قدیمی یبوست نه تنها سرشار از فیبر است ( 6 گرم فیبر در هر نصفه فنجان ) بلکه حاوی دی هیدروکسی فنیل ایزاتین نیز می باشد، ترکیب طبیعی که روده را تحریک می کند و همچنین نوعیقند(سوربیتول) که اثر ملین دارد. بعلاوه آلو سیاه دو برابر موز حاوی پتاسیم است. اگر به اندازه کافی پتاسیم دریافت نکنید ممکن است دچار یبوست و خستگی شوید. آلو سیاه را به صورت مستقیم، در سالاد یا به همراه ماست میل کنید.

 

گیاهانی که برگ سبز دارند

اسفناج، برگ چغندر و کلم سرشار از مواد مغذی هستند که به فعال شدن دستگاه گوارش از جمله فیبر کمک می کند( یک فنجان برگ چغندر حاوی 4 گرم فیبر است ). منیزیم به منقبض شدن روده و پتاسیم که برای تنظیم تعادل مایعات و انقباض عضلات مفید است کمک می کند. این سبزیجات را به سالاد و ساندویچ خود اضافه کنید و یا با روغن زیتون و سیر تفت دهید و میل نمایید.

 

سبوس گندم و قهوه، چای یا نوشیدنی های بدون کافئین

جای تعجب نیست که سبوس گندم به درمان یبوست و بهبود گوارش کمک می کند. لایه بیرونی دانه گندم حاوی فیبر است و هر فنجان آن 25 گرم فیبر دارد. می توانید از سبوس گندم در پخت و پز استفاده کنید تا مزایایش به بدنتان برسد و اگر به تنهایی برایتان کارساز نبود یک فنجان قهوه یا چای را نیز اضافه کنید.

 

منبع :kermany.com

برچسب‌ها:

جدیدترین مطالب