غذاهای مفید برای سوزش سر دل | غذاهای مضر برای سوزش سر دل

غذاهای مفید برای سوزش سر دل | غذاهای مضر برای سوزش سر دل

سوزش سر دل دارید به راحتی می توانید با انتخاب رژیم غذایی برای سوزش سر دل این بیماری را بهبود بخشید بسیاری از افراد باید غذاهای مفید برای سوزش سر دل را مصرف کنند و از غذاهای مضر برای سوزش سر دل پرهیز کنند. بر اساس تحقیقات سوزش سر دل نسبت به یک دهه پیش 47 درصد افزایش پیدا کرده است. بنابراین احتمال اینکه خودتان یا کسی که می شناسید دچار این مشکل باشد زیاد است.

 

سوزش سر دل می تواند باعث ایجاد درد در قسمت مری یا بالای معده شود، چون اسید معده دوباره به بالا بر می گردد و وارد مری می شود. مری مانند معده طوری طراحی نشده که بتواند اسید را تحمل کند، بنابراین احساس سوزش خواهید کرد.

 

دیگر علائم همراه با سوزش مزمن عبارتند از: بوی بد دهان، مزه اسید در قسمت پشته گلو هنگام غذا خوردن، حالت تهوع، درد معده، مشکلات تنفسی یا از بین رفتن دندان ها.

 

اگر دچار سوزش سر دل شده اید که با داروهای بدون نیاز به نسخه یا تغییرات غذایی بهتر نمی شود، باید حتما با پزشکتان صحبت کنید. سوزش سر دل می تواند نتیجه افزایش وزن، بارداری، عوارض برخی از داروها، استنشاق دود سیگار دیگران و یا به دلیل دیگر مشکلات پزشکی باشد.

 

برای اینکه ناراحتی مربوط به سوزش سر دل را تسکین دهید می توانید این موارد را در برنامه غذایی خود جای دهید اما به خاطر داشته باشید نیازهای فردی در هر شخص متفاوت است.

این غذاها ممکن است برای تمام کسانی که دچار سوزش سر دل هستند بهترین نتیجه را نداشته باشند، بنابراین بهتر است با پزشک خود نیز مشورت داشته باشید.

 

غذاهای مفید برای سوزش سر دل

غذاهای مناسب برای سوزش سر دل را در ادامه به شما معرفی خواهیم کرد توصیه می شود از این رژیم غذایی برای سوزش سر دل استفاده کنید.

 

سبزیجات مفید برای سوزش سر دل

مصرف رازیانه شاید در برنامه های غذایی امروزی زیاد باب نباشد اما از سبزیجات خوش طعم است و از همه مهمتر به کاهش سوزش سر دل کمک می کند.

 

رازیانه از سبزیجات کم اسید به حساب می آید، بنابراین برای بیشتر افرادی که مشکل سوزش سر دل دارند استفاده اش آزاد است.

 

دیگر سبزیجات مانند سبزیجاتی که برگ سبز دارند نیز مفید هستند. برای مثال بروکلی، مارچوبه و لوبیا سبز از موارد کم اسید به حساب می آیند.

غذاهای مفید برای سوزش سر دل | غذاهای مضر برای سوزش سر دل

گوشت مفید برای سوزش سر دل

انتخاب پروتئین های کم چرب از راه های اصلی پیشگیری از سوزش سر دل است. قسمت های کم چرب گوشت مانند سینه مرغ را انتخاب کنید.

 

بلغور جو دوسر مفید برای سوزش سر دل

بلغور جو دو سر و دیگر غلات کامل خطر سوزش سر دل را افزایش نمی دهند. بلغور جو دو سر می تواند جایگزین مناسبی برای غلات صبحانه شیرینی باشد که هم قندشان بالا است و هم فیبر کمی دارند.

فیبر بالای موجود در بلغور جو دو سر و غلات کامل باعث می شود تا مدت ها پس از خوردنشان احساس سیری کنید. برای اینکه بیشترین بهره را از بلغور جو دوسر ببرید از نوع ساده آنها استفاده کنید و با مقداری میوه کم اسید میل کنید.

دیگر غلات کامل مانند نان های سبوس دار و برنج قهوه ای از مواردی مانند نان سفید و برنج سفید انتخاب های بهتری هستند.

 

ملون مفید برای سوزش سر دل

ملون ها نیز از میوه هایی هستند که اسید بسیار کمی دارند و برای آنهایی که دچار سوزش سر دل هستند مناسبند.

تمام انواع ملون ها از هندوانه گرفته تا طالبی و عسلک همگی مناسب اضافه شدن به برنامه غذایی هستند.

غذاهای مفید برای سوزش سر دل | غذاهای مضر برای سوزش سر دل

موز خوراکی مفید برای سوزش سر دل

مانند زنجبیل، موز نیز مزایای مختلفی برای گوارش دارد. موز به سادگی هضم می شود و خطر سوزش سر دل را نیز افزایش نمی دهد. گاهی میوه ها باعث تحریک سوزش سر دل می شوند اما مصرف میوه هایی مانند موز که اسید بسیار کمی دارند به کاهش مشکل سوزش سر دل کمک می کند.

حدود 99 درصد افراد بدون اینکه دچار سوزش سر دل شوند می توانند موز را هضم کنند و اما آن یک درصد حتی ممکن است با موز نیز دچار این مشکل شوند!

 

زنجبیل مفید برای سوزش سر دل

قرن ها است که از زنجبیل به عنوان دارویی برای کمک به هضم استفاده می کنند. بررسی های سال 2013 روی خواص دارویی زنجبیل روی سیستم گوارش نیز نشان داد اضافه کردن آن به برنامه غذایی به کاهش سوزش سر دل کمک می کند.

مصرف محصولات حاوی زنجبیل علاوه بر تسکین سوزش سر دل می تواند التهاب معده، حالت تهوع، سوء هاضمه و زخم معده را نیز بهبود ببخشد.

می توانید خودتان زنجبیل را خرد کنید و داخل اسموتی، کیک و شیرینی که خودتان می پزید، سس و دیگر غذاها استفاده کنید.

نوشیدن چای زنجبیل می تواند یکی از راه های آوردن زنجبیل به برنامه غذایی باشد. از خوردن نوشیدنی های حاوی زنجبیل که شیرین شده اند پرهیز کنید چون مقدار زیادی قند دارند و ممکن است برخی تاثیرات مثبت زنجبیل روی سوزش سر دل را از بین ببرد.

 

غذاهای مضر برای سوزش سر دل

اگر پیوسته دچار سوزش سر دل می شوید از خوردن این غذاها پرهیز کنید:

 

الکل مضر برای سوزش سر دل

در پایان، الکل نیز می تواند باعث تحریک علائم سوزش سر دل شود. بنابراین حذف چنین نوشیدنی هایی از برنامه غذایی می تواند تا حدود زیادی به کاهش سوزش سر دل کمک کند.

 

گوجه فرنگی مضر برای سوزش سر دل

گوجه فرنگی ها نیز حاوی اسید هستند، بنابراین کاهش مصرف گوجه فرنگی یا محصولاتی که حاوی آن هستند می تواند کمک کننده باشد.

 

غذاهای چرب مضر برای سوزش سر دل

غذاهای چرب باعث می شود غذا برای مدت زمان طولانی تری در معده باقی بمانند و احتمال دچار شدن به سوزش سر دل افزایش بیابد. در عوض غذاهایی انتخاب کنید که چربی شان کم است و هنگام پخت نیز از روش های آشپزی بدون روغن استفاده کنید. غذاهای تند نیز می توانند باعث افزایش ساخت اسید توسط معده شوند که احتمال بروز سوزش سر دل را افزایش می دهد.

 

نعناع مضر برای سوزش سر دل

نام بردن از نعناع شاید برایتان تعجب آور باشد چون برخی داروهای ضد سوزش سر دل با طعم نعناع تولید می شوند. با این حال محققان توصیه می کنند اگر دچار سوزش سر دل هستید از طعم نعنا پرهیز کنید. به جای نوشیدن چای نعناع از چای زنجبیل استفاده کنید. اگر می خواهید به دنبال گیاهی هستید که به تسکین سوزش سر دلتان کمک کند، جعفری انتخاب مناسبی است.

 

کافئین مضر برای سوزش سر دل

کافئین می تواند موجب افزایش احتمال دچار شدن به سوزش سر دل در بعضی افراد شود، کافئین و چای از مواردی هستند که باید به وضوح حذف شوند اما محصولات حاوی شکلات نیز باید در نظر گرفته شوند چون برخی از آنها حاوی کافئین هستند.

جدیدترین مطالب