راهنمای انتخاب و خرید بهترین کاموا برای بافتنی

راهنمای انتخاب و خرید بهترین کاموا برای بافتنی

راهنمای انتخاب و خرید بهترین کاموا برای بافتنی

راهکارهایی برای انتخاب کاموای مناسب برای بافتنی وجود دارد و ما قصد داریم آنها را برای شما معرفی کنیم تا در حین بافتنی دچار مشکل نشوید. بسیاری از خانم ها علاقه بسیاری به بافتنی دارند و حتی بافتنی یکی از سرگرمی های آنها می باشد.اما هر کاموایی مناسب بافتنی نمی باشد. پس باید در انتخاب کاموای مناسب دقت کرد.

 

بافتنی یکی از مهم‌ترین سرگرمی‌های بانوان در فصل زمستان است و هر سال با اولین موج سرما، بازار خرید کاموا داغ می‌شود. اما هر کاموایی برای مدل‌های مختلف بافتنی مناسب نیست و کاموا باید براساس معیارهای مختلف انتخاب شود. در ادامه شیوه‌هایی معرفی می‌شوند که می‌توانید براساس آن‌ها مناسب‌ترین کاموا برای بافتنی خود را انتخاب کنید.

 

۱- مقیاس

راهنمای انتخاب و خرید بهترین کاموا برای بافتنی
بر روی هر کاموا، مقیاسی نوشته شده که به شما می‌گوید با استفاده از دو میل بافتنی یا قلاب، در هر سانتی‌متر چند گره جا می‌گیرد. اگر مقیاس کاموای خود را ندارید، کافی است به اندازه‌ی ۱۵ سانت یک نمونه‌ی ساده از آن را ببافید و تعداد گره‌های زده شده را تقسیم بر ۱۵ کنید.

 

با این حال اگر دو کاموای مختلف دارای مقیاس یکسانی هستند، اصلا به این معنا نیست که بافتنی نهایی هر دو به یک شکل خواهد بود؛ چرا که شاخص‌های دیگری مثل جنس کاموا، نوع الیاف، شل یا سفت بودن نخ کاموا و موارد بسیار دیگری در نوع بافت تأثیرگذار هستند.

 

۲- وزن

راهنمای انتخاب و خرید بهترین کاموا برای بافتنی

۲- وزنبه طور کلی کامواها از نظر وزنی به ۷ دسته تقسیم می‌شوند که به ترتیب از سبک‌ترین به سنگین‌ترین وزن عبارتند از: لِیس (Lace)، فینگرینگ (Fingering)، اسپرت (Sport)، لایت وُرستِد (Light Worsted)، وُرستِد (Worsted)، بالکی (Bulky) و راوینگ (Roving).

 

وزن هر کاموا برای بافتنی خاصی مناسب است. مثلا کاموای لِیس برای قلاب‌بافی، کاموای فینگرینگ برای بافت جوراب، کاموای اسپرت برای لباس بچه، کاموای لایت ورستد برای بافت دوبل، کاموای ورستد برای روتختی، کاموای بالکی برای شال و کاموی راوینگ برای کاردستی‌های نمدی به کار می‌روند.

 

براساس وزن کاموا باید میل مورد نظر خود را انتخاب کنید و قاعده‌ی کلی این است که هر چه کاموا سنگین‌تر باشد، شماره‌ی میل بافتنی بالاتر و میل ضخیم‌تر است.

 

۳- جنس الیاف

راهنمای انتخاب و خرید بهترین کاموا برای بافتنی

جنس الیاف در کاموا با خاصیت کشسانی نخ کاموا در ارتباط است و قطعا هر نوع الیافی برای بافتنی مورد نظر شما مناسب نیست. جنس الیاف می‌تواند پنبه، ابریشم، الیاف حیوانی، الیاف گیاهی و کشمیر باشد.

 

پنبه و ابریشم خاصیت کشسانی کمی دارند و برای بافت لباس مناسب نیستند. شما می‌توانید برای بافتن رومیزی، دستکش و دستگیره‌ی آشپزخانه، پرده و قلاب‌بافی از آنها استفاده کنید.

 

الیاف حیوانی گرم و سبک بوده و بهترین انتخاب برای لباس‌های زمستانی است. الیاف گیاهی محکم، بادوام و جاذب رطوبت بوده و برای لباس‌های بهار و تابستان مناسب است. کشمیر سبک و دوام اما گرانقیمت است و انتخابی خوب برای بافت شال و ژاکت به حساب می‌آید.

 

نکته‌ی مهم این است که هر جنس کاموایی در وزن‌های مختلف در بازار موجود است و شما می‌توانید با توجه به نوع بافتنی، پس از انتخاب جنس الیاف مناسب، وزن مورد نظر خود را انتخاب کنید.

 

۴- رنگراهنمای انتخاب و خرید بهترین کاموا برای بافتنی

رنگ کاموا

اگرچه به نظر بسیاری از افراد، انتخاب رنگ سلیقه‌ای است، باید بدانید که گاهی رنگی نامناسب کارتان را دشوار می‌سازد. به طور کلی هر چه رنگ روشن‌تر باشد، الگوی بافتنی باید ساده‌تر شود. چون گره‌ها در رنگ‌های روشن سخت‌تر دیده شده و اگر اشکالی در کار پیش بیاید، اصلاح آن دشوارتر است.

 

به خصوص رنگ روشن برای افراد تازه‌کار پیشنهاد نمی‌شود، چرا که حتی ممکن است چشم فرد را اذیت کند.

 

اگر طرح پیچیده‌ای انتخاب کردید، سعی کنید از رنگ‌های متضاد استفاده کنید تا کارتان بیشتر به چشم بیاید.کامواها از نظر رنگ معمولا در چهار دسته‌ی ساده، سایه روشن، چند رنگ و خالدار قرار می‌گیرند.

جدیدترین مطالب