نکاتی در رابطه با خرید کردن از شهر مرزی بانه

نکاتی در رابطه با خرید کردن از شهر مرزی بانه

نکاتی در رابطه با خرید کردن از شهر مرزی بانه

هر کسی در ایران حداقل یک بار به شهر تجاری بانه برای خرید کردن رفته است بانه یکی از مراکز خرید در ایران می باشد که جنس های خوبش با قیمت های ارزان مورد توجه مردم ایران قرار می گیرد در ادامه نکاتی در رابطه با خرید کردن از شهر تجاری بانه برای شما عزیزان در سایت سماتک قرار داده ایم در ادامه مشاهده فرمایید.

 

بازار بزرگ بانه در قسمت شمالی شهر واقع شده است و براورد می شود در 3تا4 سال آینده به جهات دیگر نیز کشیده شود. از میدان ورودی تا میدان مرکز شهر مساحت این بازار بزرگ است و پاساژها در اطراف آن دو میدان پراکنده اند. پاساژهای بانه که تعدادشان بالغ بر 80 پاساژ است، موقعیت مناسبی برای خرید از شهر بانه خرید و گشت و گذار و دیدن لوازم مورد نیاز را برای مردم فراهم کرده اند. همه مسافران از دیدن این بازار بزرگ شگفت زده می شوند و لذت می برند. به جرات می توان گفت، که در ایام تعطیل (به ویژه نوروز) یکی از مسافرخیزترین شهرهای کشور است.

 

در این همهمه و شلوغی که جایی برای سوزن انداختن پیدا نمی شود، خرید و انتخاب دوچندان سخت می گردد. لذا لازم است اطلاعات مختصری را راجع به این شهر و پاساژهایش بدانید. می توانید از قبل قیمت های کالای مورد نظر خود را در شهر خود قیمت بگیرید و قیمت کالاها را از قبل چک کنید چون بدون اطلاع قبلی وقتتان هدر می رود. همه ی مردم ایران و حتی کشورهای دبی و چین و ترکیه و…. شهر بانه را به عنوان شهری تجاری و دارای پاساژهای پر زرق و برق و اجناس ارزان قیمت می شناسند.

 

خرید از شهر بانه ؛ تعداد پاساژها و مجتمع های تجاری در شهر بانه، سال به سال و ماه به ماه بیشتر از پیش می گردد. در چند سال اخیر، ورود گردشگران و مسافران به شهر بانه، روندی کاملا صعودی داشته است. در تعطیلات نوروز سال (1394) شهر بانه 502 هزار نفر مسافر داشته است. و این مسئله باعث رونق اقتصادی شهر می شود.

 

در 28 آذر سال 1389 بانه به عنوان منطقه ویژه ی اقتصادی و تجاری برگزیده شد

این چنین وضعی شهردار و مسئولین شهر بانه را ملزم می کند که بیشتر از سایر شهرها در راستای حل مشکلات موجود بکوشند. زیرا بی توجهی به مسائل عمران و آبادی شهر نتایج ناخوشایندی در پی دارد و ممکن است به این وضعیت مطلوب حاکم بر بازار بانه ضربه بزند.

 

سرمایه گذاران شهر بانه، اکثرا بانه ای هستند. و به جای سرمایه گذاری در کشورهای دیگر به آبادانی و توسعه ی شهر خودشان اهمیت می دهند. این حس وطن دوستی در وجود سایر مردم شهر بانه نهفته است. خدمت به شهر و وطنشان را جزء وظایف خود می دانند. وضعیت شهر بانه با تمام شهرهای مرزی کشور متفاوت است. شهر سخاوتمند بانه همه ی مردم کردستان و سایر شهرهای دیگر را در خود جای داده است و مردم در آنجا به تجارت و کسب و کار خود می پردازند.

 

در ایام تعطیلات رسمی خیابان ها و کوچه ها و مراکز تجاری بانه جای سوزن انداختن نیست و مسافران در طول روز در قسمت تجاری شهر به گشت و گذار و خرید مشغولند و شبها در خیابان های بانه مخصوصا پارک ها و بلوارها و خیابان های نزدیک مراکز تجاری مسافران چادرهای خود را بر پا می کنند و تا صبح در کمال امنیت در چادر های خود استراحت می کنند. همه مردم بانه در قبال مسافران و مهمانان خود را مسئول می دانند و برای پاسخ به سوالات آنها وقت صرف می کنند بعضا هست مواردی که حتی برای نشان دادن مکانی در جای دیگری از شهر آنها را همراهی می کنند.

 

شفاف سازی تصوری نادرست از شهر مرزی بانه

تصور غلطی که مردم از شهر بانه دارند این است که گمان می کنند بانه چون یک شهر مرزی است بنابراین فقط یک بازار مرزی است و گول راههای خاکی و پرپیچ و خم کلمه ی «مرز» را می خورند. در واقع شهر بانه شهر پاساژهاست، شهری است که با روندی بسیار صعودی نسبت به ساخت و ساز پاساژ و مجتمع های تجاری طی چند سال اخیر اقدام کرده است. وقتی وارد بانه می شوید با انبوهی از پاساژهای و مغازه ها و اجناس خارجی مواجه می شوید. و وقتی تفاوت قیمت را نسبت به شهرهای خودتان می بینید. بسیار متعجب خواهید شد. شهر بانه یک شهر مرزی تجاری است.

 

خرید و فروش یا قاچاق کالا کدام درست است؟

برداشت عموم ما مردم ایران از کلمه قاچاق با معنی اصلی آن فاصله زیادی دارد در ایران قاچاق به کارهای غیر قانونی گفته می شود، هر نوع کاری که قانونی نباشد مانند مشروبات الکلی – قاچاق انسان و هر نوع کار بدی را قاچاق برداشت می کنند اما اجازه دهید تا برایتان کمی آن را شفاف سازی کنم؛ قاچاق کلمه ای اصالتا ترکی است که به معنی فرار از گمرک و مالیات است و با معاملات و خرید و فروش اجناس خارجی در بانه تفاوت و فرق زیادی دارد. در بانه نیز مانند هر شهر دیگری 90% مغازه دارها داری جواز کسب (مجوز فروش) کالا هستند و شرکت های ثبت شده ای نیز در این زمینه بازرگانی ثبت شده اند و بیش از 80% مالیات و گمرکات خود را پرداخت می کنند و مالیات و عوارض شهرداری برای هر مجتمع تجاری و فروشنده جداگانه باید پرداخت شود.

 

شهر بانه از آنجاییکه هر ساله به جای دریافت بودجه کشوری، بودجه تخصیص داده شده به شهر را برگشت می دهد درآمد بسیاری برای کشور دارد. که این درآمد از بازار شهر بانه تامین می شود. و بانه؛ هم منطقه ویژه اقتصادی است و هم به عنوان منطقه آزاد تجاری تصویب شده است اما هنوز اجرایی نشده است. حالا موارد مالیاتی که مسلما چندین برابر درآمد شهرداری و … است آن هم به خزانه کشور واریز می شود. حال با این تفاسیر خودتان قضاوت کنید آیا کلمه قاچاق برای بانه نادرست و دور از انصاف نیست؟ همه خرید و فروش با اجازه و مجوز و آگاهی انجام می شود و از دید قانون پنهان نیست.

 

برای شهری که از 2 طرف هم مرز کشور عراق است، ایجاد و حفظ امنیت و آسایش کاری دشوار است، اما مردم این شهر در کمال نظم و امنیت به زندگی خود مشغولند. و به قول یکی از دوستان که چند سال پیش یک کارمند دولت با یک گردان سرباز نمی توانستن از مسیر سبدلو به بانه عبور کنند. اما الان در همان جاده به قدری امنیت بر قرار است که شبانه خانواده های زیادی با امنیت کامل در آن مسیر چادر می زنند. و در قیاس با شهرهای شرق کشور که مرزهای زاهدان و…. است خیلی تفاوت دارد. به قدری که خودتان شاهد موارد زیادی از جمله به مرزبانان عزیز کشورمان بوده اید. وقتی یک مرزبان در امنیت نباشد دیگر عبور و مرور هم زیر سوال خواهد رفت. پس هر گونه کلمه نادرست در مورد بانه به دور از انصاف و کاملا کوتاه بینانه و اجحاف در مورد یکی از شهر های کشور عزیزمان است.

 

دلیل ارزانی اجناس در شهر بانه چیست ؟

بانه چند سال است که مقصد مسافرانی است که برای خرید اجناس و کالای ارزان وارد بانه می شوند. اجناس شهر بانه کالاهای وارداتی از شهر های اروپایی مانند لهستان و ژاپن، کره جنوبی، مالزی، ایتالیا، چین و ترکیه و فرانسه و تایلند و مجارستان و اندونزی و… است. این کالاها شامل لوازم صوتی و تصویری، موبایل و دوربین، لوازم آرایش و بهداشتی، کیف و کفش و پوشاک در مدلها و مارکهای متنوع می باشند.

 

همین موضوع باعث می شود،که کالاهای شهر بانه نصف قیمت شهرهای دیگر به فروش برسد، و این اختلاف قیمت فاحش از نحوه ی ورود اجناس ناشی می شود. و به اصل و بدل بودن کالاها ربطی ندارد.

 

نحوه ی ورود اجناس به شهر بانه کاملا متفاوت است و برای اجناس خارجی به این شهر حق گمرک پرداخت نمی گردد و دلیل ارزانی اجناس در این شهر نپرداختن حق گمرک و انصاف بعضی از فروشنده ها است که سود کمی دریافت می کنند.

 

( خرید از شهر بانه ) این مطلب واقعا اغراق نشده عرض می کنم حتی خودتان می توانید مقایسه شهر های تجاری را انجام بدید قیمت های بانه از شهر جوانرود و شهر گناوه یا همون بندر گناوه و شهر استارا و شهر جلفا و شهر های دیگری مانند بندر گچین و بندر دیلم یندر چابهار و مریوان و درگهان ارزانتر است و در ایران همه این به وضوح لمس کرده اند.

 

هوشیار باشید تا کلاه سرتان نرود؛ با چشم باز خرید کنید !

در مجتمع ها و پاساژهای شهر بانه،اجناس متفاوت و متنوعی وجود دارند.اجناس و لوازم برقی در شهر بانه ساخت کشورهای ژاپن، کره، سنگاپور، مالزی، ترکیه، چین و البته چینی… است. مارکهای بسیار معتبری در بازار بانه به چشم میخورد و البته اجناس بدل و چینی هم وجود دارد دقت کنید که اجناس ساخت چین و اجناس چینی بسیار با هم فرق دارند اجناس و کالاهای ساخت چین با کیفیت و مرغوب هستند اما اجناس چینی بدل می باشند.

 

اینکه گفته می شود همه ی اجناس بازار بانه چینی است، طبیعتا شایعه است.

که اگر شما در زمینه خرید و فروش یا تشخیص اصالت مشکل داشته باشید و دنبال یه قرون دو هزار ارزانتر بگردید ممکن است کلاه سرتان برود. چون در بازار مخصوصا دست فروشها کالا های ارزان و بدل می فروشند. شما باید بین ارزان و ارزانتر یکی را انتخاب کنید. اینکه مردم وسوسه می شوند و کالاهای بسیار ارزانتر و چینی را به کالاهای ارزان و مارکدار یا چین اصل ترجیح می دهند ممکن است کلاه هم سرشان برود. توصیه ی ما به شما این است که آگاهانه خرید کنید. یا آشنایی داشته باشید که مورد اعتماد باشد.

نکاتی در رابطه با خرید کردن از شهر مرزی بانه

مجتمع های تجاری شهر بانه

اگر شما آشنایی ندارید یا تشخیص اصالت کالا برایتان مشکل است می توانید به صورت اینترنتی کالا را از فروشگاه اینترنتی آنجا خریداری کنید و درب منزل تحویل بگیرید و پول را درب منزل بعد از اطمینان کامل پرداخت کنید.

 

طبیعتا خرید اینترنتی برایتان به صرفه تر خواهد بود چون شما در بانه یا شهر خودتان در هر مغازه 10 دقیقه یا کمتر مهلت تست دارید اما در منزل خودتان با خیال راحت می توانید کالا را بیشتر از 30 دقیقه تست کنید یا حتی یک سرویس کار یا تعمیر کار وارد برای تشخیص اصالت کالا داشته باشید تا برایتان تست کامل کند. طبیعتا اولین چیزی که ممکن است شما در هنگام خرید یک کالای ارزان از ذهنتان بگذرد اصل نبودن آن است، اما اگر شرکتی به شما اطمینان کامل برای اصل بودن کالا بدهد نیمه گم شده آرزویتان را یافته اید.

 

تفاوت قیمتها در شهر بانه در مقایسه با دیگر شهرها ( خرید از شهر بانه )

اجناسی که اختلاف قیمت زیادی دارند شامل لوازم خانگی، لوازم آشپزخانه مانند یخچال و لباسشویی و ظرفشویی و هود و اجاق گاز و لوازم کوهنوردی و لوازم و ابزار الات صنعتی پوشاک و پتو و وسایل اتاق خواب، لوازم آرایشی و ارایشگری و زیبایی، و پوشاک و موبایل و تلفن ثابت و لوازم صنعتی و دوربین عکاسی و فیلمبرداری و کولر گازی و تلویزیون ال ای دی و سه بعدی و مانیتور کامپیوتر و تبلت و لپ تاب و سینمای خانگی و اسباب بازی و تجهیزات ماشین و دی وی دی و موقعیت یاب جی پی اس و آیفون دیواری و رم ریدر و انواع فلش یو اس بی و اسمارت واتچ یا اسمارت واچ یا فکس و پرینتر و چاپگر و مودم ها و لوازم جانبی کامپیوتر و انواع چادر های مسافرتی و لوازم گردشگری و کونوردی و یخچال فریزر و ساید بای ساید و یخچال ماشین و ابسرد کن و پکیج و رادیاتور های گرمایشی و بخاری و منوپاد و لوازم گیم و بازی و …. است.

 

سوالی که ممکن است ذهن شما را درگیر کند این است؛ که اختلاف قیمت اجناس در شهر بانه با شهرهای دیگر چقدر است؛ و آیا هزینه ی ناشی از سفر این تفاوت قیمت را خنثی می کند یا نه؟

 

این اختلاف قیمت بسته به محصول و میزان خرید شما متغیر است. اما آنقدر چشمگیر است که مردم را در هر کجای کشور که باشند به سوی خود فرا بخواند یا تشویق به خرید کند. البته به ضمانت اصل بودن کالا، مثلا پشت یک تلویزیون نوشته ساخت کره. اما همین در ایران ساخت کره نیست و مونتاژ است.

 

کولرهای گازی نیز بسیار پرفروش و پرطرفدار هستند، و اختلاف قیمتی در حدود هفتصد هزار تا یک میلیون به بالا دارند که 40 تا 50 درصد بعضا ارزانتر هستند و این اختلاف را باید مثل بالا خودتان محاسبه کنید. کلیه ی اجناس و لوازم برقی و خانگی دیگر نیز به همین میزان دارای تفاوت قیمت هستند. پوشاک و لوازم آرایشی و بهداشتی نیز در شهربانه رونقی دارند؛ و حتما به دلیل اختلاف قیمت زیاد با سایر مکان های تجاری متمایز است. مثلا شما نمی توانید آن را با کیش یا قشم یا چالوس و آستارا مقایسه کنید چونه همه این مکان ها و شهر ها قیمت هایشان خیلی بالاتر از بانه است.

 

شاید باور کردنی نباشد بعضی مواقع هست که قیمت کالایی در بانه از دبی ارزانتر است.

 

راهنمای خرید از شهر بانه ،بهتر است از کجا خرید کنیم؟

اگر هدفتان فقط خرید کردن است، بنا به چند دلیل پیشنهاد من این است که از شرکتهای مطمئن بازرگانی و مغازه های معتبر یا آشنایان تایید شده خرید کنید.

 

1- شهر بانه اکثرا میزبان مسافران زیادی است که از نقاط مختلف کشور به این شهر آمده اند. در بعضی مواقع وارد هر مغازه ای که می شوید بسیار شلوغ است و چند نفر در حال خرید کردن هستند. و در این صورت نه مغازه دار وقت می کند به تک تک سوالات شما پاسخ دهد،نه مکان و فضایی هست که شما محصول مورد نظر را، مخصوصا اگر لوازم خانگی باشد، برانداز کنید و همه ی گزینه های آن را امتحان کنید. پس بهتر است که با بررسی مشخصات آن روی سایت متخص آن را در منزل خودتان از طریق اینترنت ببینید و قیمت ها را می توانید مقایسه کنید و مشخصات آن را ببینید و حتی چند عکس از هر کالا و از همه جهات ببینید و حتی کشور های سازنده را از قبل ببینید و با خیال آسوده امتحان کنید شاید اصلا خواستید محصولات سنگین را به صورت اینترنتی بخرید و برای خرید محصولات ریز به بانه آمدید.

 

2- خیلی از دوستان می پرسند که ما اومدیم بانه و کالا هایی که می خواستیم در بانه آن مدل نامبر موجود نبود !!! دلیل این است که کالای شما از طریق نمایندگی های داخلی و به سفارش آنها تولید شده است و کالا های بانه ممکن است به سفارش همه کشور های دیگر باشد و مدل نامبر آن با مدل نامبر تهران و نمایندگی فرق داشته باشد و این مورد هم بسیار است و اشتباه نکنید این بدل نیست مثلا اگر تلویزیون uf950 در بانه موجود است این مدل در تهران uf9500 یا uf95000 است یا تلویزیون سامسونگ h5500 در تهران h5990 یا f6400 در تهران f6960 است و برای اطمینان از این مدل ها می توانید مدل را به انگلیسی سرچ کنید و سایت های سازنده کشور های دیگر آن را دارند دقت کنید سایت samsung.com/iran مختص نماینده ایران یعنی سامسرویس است و سایت samsung.com/uk مختص انگلیس است و lg.com/us مال امریکا و همه کشور های دیگر که بر روی سایت های دیگر کشور ها موجود است.

نکاتی در رابطه با خرید کردن از شهر مرزی بانه

تنها کاری که باید انجام دهید این است که مدل را به انگلیسی و با نام مارک سرچ کنید. و البته پیشنهاد من به شخصه این است که از قبل می توانید کالاها را سرچ کنید و به موجود بودن و نبودن آنها توجه کنید و با شهر خودتان کنید و بعد خرید کنید. « کسی که بدون لیست قصد خرید دارد کلاه سرش خواهد رفت »

 

3- وقتی کسی می تواند به صورت اینترنتی و تلفنی خرید کنید. بعضا ارزانتر از سفر به بانه خرید انجام دهد چرا باید آن را موکول به سفر کند. سفر به جای خودش، اما به نظر من برای اجناس ارزان قیمت و سبک که اینترنتی نمی توان خرید کرد سفر تجاری خوب است مانند پوشاک و… چون اگر کالایی گران قیمت مانند تلویزیون و کولر یا یخچال که هم بزرگ هستند و هم سنگین ممکن است در راه ضربه ببینند و کالا دچار عیب فنی شود. کسی که می گوید من از بانه خرید کردم و خراب از آب در امد یا ارزان خریده که در بالا به ان اشاره کردیم یا اصل خریده و در راه ماشین را به دست اندازها و چاله ها زده و کالا ضربه دیده و ممکن است در منزل باز کند و ببیند کار نمی کند.

 

4- مورد دیگر این است که شما محدودیت حمل بار دارید یعنی اگر برای سفر به بانه می خواهید لیستی کامل مانند خرید جهیزیه انجام دهید قطعا به مشکل خواهید خورد چون ماشین های حمل بار مجوز حمل بار از بانه به شهرهای مرکزی کشور را ندارند و ماشین های دیگر هم که خورده و تک تک بار می برند ممکن است مورد اعتماد نباشند و خودتان هم نمی توانید بیشتر از دو قلم کالای سنگین بار بنید مانند یک تلویزون و یک یخچال یا یک ظرفشویی یا کلا چند قلم کالای خورد می توانید بار بزنید بیشتر بار زدن به معنا حمل تجاری است و کالای شما در راه ضبط خواهد شد. و بعضا جریمه هم خواهند شد و کالای آنها هم قابلیت بازپس دادن ندارد و کار و مراحل قانونی و دادگاه هم طاقت فرسا و بعضا به ضرر شما تمام خواهد شد. هیچ ماشین و باربری در بانه حتی پست برای مصارف تجاری قابل استفاده نیست و پست هم برایشان بخشنامه آمده است که کالاها را نمی توانند قبول کنند. پس بهترین گزینه برای خرید کالاهای خورد سفر تجاری و برای خرید کالاهای سنگین خرید اینترنتی است. هر چند همه کالاها را می توانید از طریق اینترنت خرید کرده و سفری تفریحی به بانه داشته باشید.

 

5- بعضی اجناس هستند که حجم زیادی را اشغال می کنند و حمل و نقل و جابجایی آنها سخت است و علاوه بر آن احتمال خراشیدن و شکستن آن نیز ضمن جابجایی و حمل وجود دارد. اگر قصد خرید ال ای دی و کولر گازی و لباسشویی و سایر وسایل برقی سنگین را دارید، بهتر است که این ریسک را نکنید و این مسولیت سنگین را عهده دار نشوید. زیرا بارها پیش آمده که محصول خریداری شده، یا در حین جابجایی و جاسازی در ماشین و یا تا رسیدن به مقصد و در مسیر دچار مشکلاتی شده و سالم به مقصد نرسیده است. و این به دلیل مسافت دوری است که باید طی شود و شما بدون نگرانی و دغدغه می توانید محصول را درب منزل خود دریافت کنید.

 

جدیدترین محصولات صوتی و تصویری و لوازم آشپزخانه و هر محصول جدیدی که در هرکجای دنیا تولید می شود در بازار بانه وجود دارد.

 

اما اگر به شهر بانه سفر کردید پیشنهاد من به شما این است که به همه ی پاساژها و مجتمع ها سر بزنید، و بعد از گشتن و شناختن اجناس و بررسی اختلاف قیمت ها خرید کنید. البته اختلاف قیمت زیادی نیست ولی در حالت کلی سو استفاده کنند گان همیشه در همه جا هستند. موضوعی که بسیار خوشحال کننده است، این است که پاساژهای بانه در نزدیکی هم و در یک منطقه قرار دارند. طوری که به محض خروج از یک پاساژ می توانید به پاساژ بقلی مراجعه کنید. و این نزدیک بودن خستگی ناشی از خرید و گشت و گذار در پاساژها را کمتر می کند. این تنوع و گستردگی محصولات باعث می شود که مسافران در عرض چند ساعت برای جمع کردن محصولات جایی نداشته باشند و ظرفیت ماشینشان پر شود. بنابراین حتما باربند به همرا داشته باشید. « البته با توجه به توصیه های بالا »

 

سقف خرید از شهر بانه و عبور قانونی آن از شهر !

نکته ی قابل توجه برای مسافرانی که قصد خرید از شهر بانه را دارند این است که، مسئولان استان کردستان تنها به میزان معینی اجازه ی خروج قانونی اجناس از این شهر را می دهند. خرید و فروش در شهر بانه توجیه اقتصادی دارد و منطقه ویژه اقتصادی است ولی برای مصارف بالا و تجارت در تعداد زیاد و خرید انبوه خارج کردن کالا از شهر بانه از راه قانونی ممکن نیست. جهت رضایت مسافران، برای هر ماشین سقفی را تعیین کرده اند و به آن میزان می توانند اجناس خارجی را از شهر خارج کنند. در ایست بازرسی ای که در خروجی شهر قرار دارد معمولا باربند و صندوق عقب و گاه ها داخل ماشین را نیز بازرسی می کنند.

جدیدترین مطالب