طرز نگهداری گل ارکیده در آپارتمان

طرز نگهداری گل ارکیده در آپارتمان

نگهداری گل ارکیده در آپارتمان می‌تواند تجربه‌ای دلپذیر و در عین حال چالش‌برانگیز باشد. این گل‌های زیبا نیازمند مراقبت‌های خاصی هستند تا در محیط آپارتمانی به خوبی رشد کرده و همیشه باطراوت باشند. در اینجا به برخی از مهمترین اصول طرز نگهداری گل ارکیده در آپارتمان اشاره خواهیم کرد.

 

طرز نگهداری گل ارکیده در آپارتمان

گل ارکیده یکی از زیباترین گل‌های جهان بشمار می‌رود. نگهداری از گل ارکیده در آپارتمان می‌تواند ارزشمند باشد؛‌ زیرا ارکیده‌ها گیاهانی هستند که به مراقبت کمتری نیاز دارند و برای شخصی که می‌خواهد آن‌ها را در خانه نگهداری کند گزینه مناسب‌تری می‌باشند.

 

آبیاری یکی از مهم‌ترین اصول نگهداری گل ارکیده است و باید مطمئن شوید که گیاه به اندازه کافی و نه بیش از حد، آب دریافت کند. آبیاری با استفاده از تکه‌های یخ به شما اطمینان می‌دهد که گیاه‌تان آب کافی را دریافت کرده و ریشه‌ها این آب را به آرامی جذب خود می‌کنند.

 

همچنین تغذیه گیاه، کندن برگ‌های زرد و جابجایی گلدان از دیگر مراحل مراقبت از ارکیده در خانه است. این گیاه در خانه معمولاً سالی ۲ الی ۳ مرتبه گل می‌دهد. برای نگهداری گل ارکیده در آپارتمان، موارد زیر را باید در نظر داشته باشید:

طرز نگهداری گل ارکیده در آپارتمان

زهکشی گلدان

برای پرورش گل ارکیده در آپارتمان لازم است از گلدانی استفاده کنید که دارای سوراخ های زهکشی باشد؛ چرا که این گونه گلدان‌ها از پوسیده شدن ریشه درون گلدان جلوگیری می‌کند. معمولا گلدان‌هایی که دارای سوراخ‌های زهکشی نیستند، عمدتا باعث پوسیده شدن ریشه گل ها می‌شوند. برای اینکه زیر گلدان شما خیس نشود و محیط پیرامون خود را خیس نکند، بهتر است در چنین مواردی از یک زیر گلدانی استفاده کنید.

 

خاک مناسب

استفاده از خاک مناسب راز دوباره گل دادن ارکیده است​​​​. بهترین خاک برای این گیاه، پوسته درخت یا چیپس است که به زهکشی بهتر هم کمک می‌کند​​. گل ارکیده آپارتمانی در خاک معمولی رشد خوبی نخواهند داشت. از این رو سعی کنید خاک ارکیده‌ها را از دو نوع دانه ریز و دانه درشت انتخاب کنید و در ضمن این خاک را با مقداری از پوست خشک شده درخت و یا برگ و حتی شاخه های خیلی ریز مخلوط کنید تا همواره خاکی سبکی را در اختیار گیاه خود قرار داده باشید. وجود مقداری خزه درون خاک باعث می شود تا این گیاه همواره به رطوبت کافی دسترسی داشته باشد.

 

هرس و کود دهی

هرس کردن و استفاده از کود مناسب برای سلامت گل ارکیده ضروری است​​. البته برای استفاده از کود به هیچ عنوان زیاده روی نکنید؛ چرا که کود زیاد باعث خشک شدن گل‌ها می شود.

 

طریقه آبیاری

آبیاری گل ارکیده باید بر اساس نیاز گیاه انجام شود. خاک باید قبل از آبیاری مجدد کمی خشک باشد. برای تشخیص زمان مناسب آبیاری گل ارکیده در آپارتمان، از رطوبت خاک با لمس آن یا فرو بردن انگشت یا یک سیخ چوبی در خاک استفاده کنید. هنگام آبیاری، آب باید به گونه‌ای داده شود که سطح گلدان را بپوشاند و از زهکشی بیرون برود​​​​.

 

در هنگام آبیاری این گیاه دقت کنید تا تمام نواحی خاک گلدان از وجود آب سیراب شوند. در چنین شرایطی اگر سینی زیر گلدان نیز پر شود، مشکلی به وجود نمی آید. معمولا بسته به شرایط آب و هوایی و میزان رطوبت خاک گلدان، این گیاه ممکن است به چندین بار در هفته یا یک بار در هفته نیاز به آبیاری داشته باشید.

 

تامین نور مناسب

ارکیده‌ها به نور خورشید نیاز دارند، اما نور مستقیم به آنها آسیب می‌زند. بهترین حالت تامین نور، نور غیر مستقیم است و برای تشخیص نور کافی می‌توان به رنگ برگ‌های گیاه دقت کنید. برگ‌های سبز روشن نشان‌دهنده نور مناسب و برگ‌های زرد یا قهوه‌ای نشانه نور زیاد است​​​​. بهترین مکان برای نگهداری ارکیده در نزدیکی پنجره های شرقی و جنوبی ساختمان است که نسبت به سایر پنجره‌ها دارای نورگیری بهتر و قوی‌تری است.

 

دمای مناسب

ارکیده‌ها به دمای متعادل بین ۱۶ تا ۲۴ درجه سانتیگراد نیاز دارند. دماهای پایین‌تر از ۱۶ درجه سانتیگراد ممکن است به گیاه آسیب برساند​​.

 

رطوبت کافی

ارکیده‌ها به رطوبت بالا نیاز دارند، ترجیحا بین ۵۰% تا ۷۰%، و در رطوبت بالاتر سریع‌تر رشد می‌کنند.

 

گردش هوا

فراهم کردن گردش هوای مناسب برای ریشه‌های ارکیده مهم است. همواره پنجره اتاق را کمی باز بگذارید تا هوای تازه به ریشه‌ گل‌هایتان برسد. اگر امکان باز کردن پنجره وجود ندارد، می‌توانید از یک پنکه کوچک برای ایجاد جریان هوا استفاده کنید​​.

 

جداسازی برگ‌های زرد و پژمرده

در پاره ای از مواقع برخی از برگ‌های گیاه ممکن است، زرد و پژمرده شوند. همچنین قرار دادن میوه‌های معطر کنار گیاه به دلیل تولید گاز اتیلن، باعث تغییراتی مانند پژمردگی غنچه‌ها خواهد شد.

 

از این رو سعی کنید با یک قیچی باغبانی تیز و یا یک چاقوی تیز برگ‌های مرده را از گل جدا کرده و معدوم سازید. چرا که این برگ‌های زرد و پژمرده می‌توانند بستر مناسبی را برای رشد انواع قارچ‌ها و باکتری‌ها ایجاد کنند.

 

توجه داشته باشید وقتی برگ‌های پژمرده و مرده را از گیاه جدا می کنید به هیچ عنوان آن‌ها را روی خاک مورد استفاده گیاه نریزید. برخی بر این باورند که این برگ‌ها می توانند به عنوان کود برای گیاه مفید باشند؛ اما نباید از یاد برود که این برگ‌های مرده می توانند موثرترین عامل برای آلوده شدن سایر قسمت‌های گل ارکیده آپارتمانی شما باشند.

 

مبارزه با آفات

بررسی منظم گیاه برای تشخیص زودهنگام آفات یا بیماری‌ها مهم است. در صورت مشاهده آفات یا نشانه‌های بیماری، باید سریعاً اقدامات لازم برای مبارزه با آفات انجام شود. ضمن اینکه حشرات می‌توانند به گیاه آسیب برسانند.

 

دقت داشته باشید که زیر و روی برگ‌های گیاه‌تان را به خوبی نگاه کنید. اگر حشره و یا کرمی را روی آن مشاهده کردید، آن‌ها را از روی برگ جدا کنید؛ چرا که برخی از کرم‌ها و حشرات باعث نابودی گیاه شما می‌شوند.

 

اگر احساس می کنید با جمع آوری حشرات روی گیاه باز هم این گونه حشرات روی آن مشاهده می شوند، سعی کنید با اسپری کردن مواد ضد حشرات و آفات، گیاه خود را از شر چنین موجوداتی خلاص کنید.

 

استفاده از قیم

به دلیل ساقه‌های نازک ارکیده، استفاده از قیم تزیینی توصیه می‌شود​​.

 

تعویض گلدان

زمانی که نیاز به تعویض گلدان است، به آرامی گیاه را از گلدان بیرون آورده و خاک قبلی را دور بریزید. ریشه‌های پوسیده را بریده و گیاه را دوباره در گلدان با خاک جدید قرار دهید​​.

طرز نگهداری گل ارکیده در آپارتمان

نگهداری گل ارکیده سفید

برای نگهداری از گل ارکیده سفید در آپارتمان باید تمام موارد بالا اعم از خاک مناسب،‌ هرس و کود دهی، آبیاری صحیح، تامین نور مناسب، دما و رطوبت کافی، گردش هوا و تعویض گلدان را مد نظر داشته باشید. یکی از زیباترین و محبوب‌ترین انواع ارکیده‌ها، گل ارکیده سفید می‌باشد و نگهداری از آن می‌تواند تجربه‌ای لذت‌بخش باشد.

 

گل ارکیده سفید به دمای مناسب نیاز دارند که معمولا بین ۱۸ تا ۲۹ درجه سانتی‌گراد می‌باشد. همچنین رطوبت نقش مهمی در رشد این گونه دارد و آن‌ها به رطوبت حداقل ۵۰٪ در روز و حداقل ۷۰٪ در شب نیاز دارند​​. آبیاری نیز همانند سایر گونه‌ها، برای نگهداری گل ارکیده سفید هم بسیار مهم است و باید از آبیاری بیش از حد اجتناب شود.

 

این گل‌های زیبا با رعایت نکات خاصی می‌توانند در محیط داخلی خانه به خوبی رشد کرده و شکوفا شوند. ضمنا به یاد داشته باشید خاک گل ارکیده سفید باید هر چند سال یک بار تعویض گردد تا از تجمع نمک‌ها و مواد زائد جلوگیری شود.

 

نگهداری گل ارکیده در آب

دو روش برای پرورش گل ارکیده در آب وجود دارد:

 

در روش اول، گل ارکیده خود را در آب قرار دهید و هر هفته یا دو هفته یک بار آب آن را تعویض کنید.

 

در روش دوم، ارکیده‌ها را به مدت ۲ روز در آب بگذارید و سپس اجازه دهید تا پنج روز خشک شود​​.

 

چند نکته کلیدی دیگر برای نگهداری گل ارکیده در آب وجود دارد که باید به آنها هم توجه داشته باشید:

 

تزئین ظرف نگهداری

می‌توانید ظرف نگهداری گلدان را با تزئیناتی که برای آب بی‌خطر هستند و به درستی استریل شده‌اند، تزئین کنید. تزئینات مربوط به تنگ ماهی معمولاً بی‌خطر هستند. از استفاده سنگ‌های باغ که ممکن است در آب حل شوند و به گیاه آسیب برسانند، خودداری کنید​​.

 

استفاده از کود مایع

چون محیط آبی عناصر لازم برای رشد گیاه را ندارد، استفاده از کود مخصوص گل ارکیده به شکل مایع یا پودری در فصول رشد گیاه ضروری است​​.

 

دقت در آب دهی

هنگام اضافه کردن آب به گلدان، از ریختن آب روی برگ‌ها خودداری کنید تا برگ‌ها مرطوب نشوند و پوسیدگی ایجاد نشود. برگ‌های پوسیده می‌توانند گیاه را ضعیف کرده و آب را کثیف کنند​​. سطح آب را زیر پایین‌ترین برگ‌ نگه دارید و همیشه آب را به آرامی اضافه کنید تا از ریختن آب روی برگ‌ها خودداری شود​​​​.

 

به طور کلی، نگهداری گل ارکیده در آب نیازمند دقت و توجه به جزئیات مختلفی است که با توجه به گونه مخصوص آن متفاوت خواهد بود. به این نکات کلیدی که در بالا بیان شد با دقت عمل کنید تا از سلامت و زیبایی گل ارکیده‌تان در محیط آبی اطمینان حاصل کنید.

 

نگهداری گل ارکیده در گلدان شیشه ای

نگهداری از گل ارکیده در خانه و به‌خصوص در گلدان‌های شیشه ای نیازمند دقت و مراقبت‌های ویژه‌ای است. ارکیده‌ها گیاهانی زیبا و در عین حال حساس هستند که با رعایت نکات خاص می‌توانند در محیط داخلی خانه به خوبی رشد کنند.

 

گلدان‌های شیشه‌ ای برای ارکیده‌ها انتخاب خوبی هستند زیرا رطوبت را به خوبی حفظ کرده و از طرفی اجازه می‌دهند نور به ریشه‌ها برسد. همچنین اندازه گلدان شیشه ای باید به گونه‌ای باشد که فضای کافی برای رشد ریشه‌ها را فراهم آورد.

 

همانطور که پیشتر اشاره کردیم ارکیده‌ها به نور زیاد اما غیرمستقیم نیاز دارند. قرار دادن گلدان شیشه ای گل ارکیده در نزدیکی پنجره‌ای که نور غیرمستقیم دارد، ایده‌آل‌ترین کار است.

 

نور مستقیم خورشید می‌تواند به برگ‌ها آسیب برساند، بنابراین باید از قرار دادن گلدان در معرض نور مستقیم خودداری کرد. جالب است بدانید که ریشه‌های ارکیده نه تنها برای جذب مواد مغذی و آب، بلکه برای جذب نور نیز مهم هستند. نور به فتوسنتز در گیاه کمک می‌کند و برای سلامت کلی ارکیده ضروری است.

 

این نکات کلیدی را همراه با نکاتی که در بالاتر برای طرز نگهداری گل ارکیده در آپارتمان گفته شد در نظر داشته باشید تا بتوانید به بهترین شکل ممکن از گل ارکیده‌تان در گلدان شیشه ای مراقبت کنید.

طرز نگهداری گل ارکیده در آپارتمان

عمر گل ارکیده

عمر گل ارکیده می‌تواند بسیار طولانی باشد. در شرایط طبیعی برخی گونه‌های ارکیده تا ۱۰۰ سال هم عمر می‌کنند. این در حالی است که ارکیده‌هایی که در منازل نگهداری می‌شوند، معمولاً بین ۱۰ تا ۱۵ سال عمر خواهند داشت. البته این عمر می‌تواند بسته به شرایط نگهداری و مراقبت شما متفاوت باشد. به عنوان مثال محل نگهداری گیاه باید به دقت انتخاب شود. نباید در کنار وسایل گرمایشی یا سرمایشی قرار بگیرد، زیرا این امر باعث استرس و آسیب به گیاه می‌شود.

 

گل ارکیده با تنوع بسیار زیادی که دارد، یکی از گیاهان جذاب و دوست‌داشتنی بوده که در بسیاری از خانه‌های ویلایی و آپارتمانی یافت می‌شود. برای مثال، ارکیده دندروبیوم به دلیل شرایط آسان رشد و نگهداری در آپارتمان محبوب‌ترین است. همچنین ارکیده فالانوپسیس، که به ارکیده پروانه‌ای معروف است، در طول سال چندبار گل می‌دهد و در هتل‌ها، اداره‌جات، رستوران‌ها و خانه‌ها به وفور دیده می‌شود​​.

 

نتیجه گیری

طرز نگهداری گل ارکیده در آپارتمان را در این نوشتار بیان کردیم و در پایان باید بدانید که هر یک از گونه‌های گیاه ارکیده ویژگی‌های خاص خود را برای رشد، مراقبت و نگهداری دارد. برای مثال گل ارکیده اونسیدیوم، که به بانوی رقصنده معروف است، به رطوبت ثابت نیاز دارد و محیط خنک‌تر را ترجیح می‌دهد​​. امیدواریم این مقاله مورد توجه‌تان قرار گرفته باشد.

جدیدترین مطالب