رالی کامیون داکار + تصاویر

رالی کامیون داکار + تصاویر

رالی کامیون داکار

رالی کامیون داکار این نوع خودرو برای مسابقه بسیار خوب می باشد و طرفدار بسیاری در جهان دارد مسابقاتی که با این ماشین ها برگزار می شود در ادامه تصاویر و جزئیات بیشتر رالی کامیون داکار را در سایت مساتک خواهید دید با ما همراه باشید.

 

به گزارش سماتک: مسابقات خودرویی و موتوری داکار یکی از هیجان انگیزترین مسابقات در سطح دنیاست که در رده های مختلف موتوری برگزار می شود و رده کامیونی آن نیز از گذشته تا امروز طرفداران زیادی داشته است. رده کامیونی مسابقات داکار از سال 1979 تا امروز در جریان است و در آن شرکت های مختلفی حضور دارند و به عناوین برتر رسیده اند که در بین آنها باید به مرسدس بنز، کاماز، تاترا، ایویکو، MAN و … اشاره کرد.

 

در این میان 3 شرکت تاترا، ایویکو و کاماز را باید به نوعی خاص ترین آنها در سال های اخیر بدانیم که یکی سابقه طولانی در قهرمانی های این رشته دارد و دو شرکت دیگر نیز به شدت دنبال جاه و مقامی برای خود هستند که اتفاقا به موفقیت های زیادی نیز رسیده اند. هینوتراک دیگر شرکتی است که یک بار سابقه قهرمانی در این مسابقات را دارد و برای کسب شهرت و اعتبار ساخته هایش به حضور و قهرمانی در این رشته نیازمند است.

 

تاترا

رالی کامیون داکار + تصاویر

رالی کامیون داکار

 

کامیون رالی برای مسابقه های صحرای مناسب می باشد بسیاری از افراد دوست دارند با این ماشین ها در دشت ها به مسابقه بپردازند شرکت های معتبر از این خودرو برای مسابقه های بزرگ با قدرت موتور بیشتر استفاده می نمایند.

 

تاترا محصولی خاص و قلدر به نام فونیکس در بین محصولاتش دارد که از آن برای حضور در مسابقات کامیون رالی داکار نیز استفاده می کند. فونیکس در حالت استاندارد کامیونی پرتوان برای عبور از بیراهه ها و مسیرهای صعب العبور است که به لطف داشتن سیستم شاسی و محورهای خاص خود، پایداری بالایی نیز در عبور از اینگونه مسیرها دارد. محورهای فونیکس کاملا مستقل از هم بازی می کنند که این نحوه عملکرد محورها می تواند درگیری تایرهای کامیون با مسیر را در شرایط خاص، بیشتر از دیگر رقیبان کند ضمن این که شاسی تیوپی آن انعطاف بالایی به خودرو در عبور از پستی و بلندی ها می دهد. هر دو محور دارای سیستم تعلیق پنوماتیکی هستند تا ضربات وارده در پرش ها را به بهترین نحو ممکن جذب کند.

رالی کامیون داکار + تصاویر

پیشرانه های تاترا از سری موتورهای PACCAR است که در کامیون مخصوص رالی این شرکت نیز پیشرانه MX-13 آن با 12.9 لیتر حجم دیده می شود. این موتور توانایی تولید 870 اسب بخار قدرت را دارد که بالاترین گشتاور تولیدی آن نیز به 3800 نیوتن متر می رسد ضمن این که این تاترا 4×4 نیز گیربکس 16 سرعته از ساخته های ZF دارد که به کلاچی سرامیکی مجهز شده است. این کامیون در شاسی خود نیز یک گیربکس 2 سرعته دارد که وظیفه آن تغییر در میزان گشتاور ارسالی به چرخ هاست. مخازن سوخت در نظر گرفته شده برای این کامیون نیز دو باک سوخت به مجموع ظرفیت 800 لیتر است.

 

کاماز

یکی از شرکت های پیشرو در رده کامیونی مسابقات داکار، کاماز است. این شرکت روسی در سال های اخیر در مسابقات داکار از کامیون 4326 خود استفاده می کند که در حالت عادی کامیونی با موتور 8 سیلندر به قدرت 240 اسب بخار و بالاترین گشتاور تولیدی به میزان 912 نیوتن متر است. این کامیون یک نمونه بی دماغ است که در سال 2014 برای آن از موتورهای ساخت لیبهر نیز استفاده شد تا قدرت مانور بیشتری برای این کامیون غول پیکر ایجاد شود. کاماز 14 قهرمانی در مسابقات داکار دارد و از این نظر رکورددار این رشته به حساب می آید و به خوبی با زیر و بم این کار آشناست؛ از این رو در پی حرکتی که ایویکو در استفاده از کامیون های دماغ دار انجام داد، این شرکت روسی نیز برای فصل 2017 خود از شاسی کامیون 4326 خود با هیبتی جدید پرده برداشت آن هم کامیونی دماغ دار با موتور 980 اسب بخاری بود تا کاماز بتواند از مزایای کامیون های دماغ دار در این مسابقات استفاده کند.رالی کامیون داکار + تصاویر

پیشرانه این کامیون برای مسابقات فصل 2017 یک نمونه 12.5 لیتری به قدرت 980 اسب بخار است که این نیرو از طریق یک گیربکس 16 سرعته ساخت ZF به هر چهار چرخ منتقل می شود و می تواند این غول آهنین را به حداکثر سرعت 160 کیلومتر در ساعت برساند، ضمن این که برای این خودرو یک مخزن سوخت هزار لیتری نیز در نظر گرفته شده است.

رالی کامیون داکار + تصاویر

همان طور که می دانیم به علت قرارگیری کابین و صندلی راننده در بین دو محور عقب و جلو در کامیون های دماغ دار نسبت به نمونه های بی دماغ، رانندگی با کامیون های دماغ دار راحت تر و نرم تر است و راننده ضربات انتقالی از تایر به شاسی و سیستم تعلیق را مستقیما دریافت نمی کند، ضمن این که به خاطر دوری از دماغه خودرو، ایمنی بیشتری برای کابین و سرنشینان آن وجود دارد و از طرفی توزیع وزن در این حالت نیز بهتر است تا جایی که به گفته لیدر تیم کاماز، رانندگی با کاماز جدید بیشتر شبیه رانندگی با یک خودرو شاسی بلند بزرگ است تا یک کامیون غول پیکر.

 

هینو

کامیون مخصوص رالی داکار ساخت شرکت هینو، هیولای کوچک نام دارد که دلایل آن هم حضور این کامیون با موتوری به قدرت 641 اسب بخار در کلاسی است که شرکت کننده های آن با هیولاهای بالای 850 اسب بخاری حضور دارند. این کامیون بر اساس محصول HINO500 این شرکت طراحی و توسعه داده شده و پیشرانه آن نیز یک نمونه 6 سیلندر توربو دیزل به حجم 8.8 لیتر است که بالاترین توان و گشتاور تولیدی آن به ترتیب برابر با 641 اسب بخار و 2255 نیوتن متر است.

رالی کامیون داکار + تصاویر

مخزن سوخت این کامیون برابر 700 لیتر است و نکته جالب اینجاست که بر اساس مدل HINO500 گفته شده، 2 کامیون طراحی شده است که جدا از تفاوت هایی که در وزن و فاصله محوری دارند، یکی تیپ حرکتی چهار چرخ آن از نوع فول تایم است و دیگری از نوع پارت تایم. تفاوت این دو نوع تیپ حرکتی در این است که در سری فول تایم نیرو و گشتاور تولیدی موتور دائما به هر چهار چرخ منتقل می شود اما در نوع پارت تایم، انتقال نیرو به8 یک محور که معمولا محور جلو است به انتخاب راننده و به تشخیص او صورت می گیرد.

رالی کامیون داکار + تصاویر

گیربکس در نظر گرفته شده برای این خودرو نیز یک نمونه 1+6 دنده است و نهایت سرعت این دو کامیون کوچک مبارز هم در حدود 140 کیلومتر در ساعت اعلام شده است.

ایویکو

رالی کامیون داکار + تصاویر

ایویکو 2 نماینده از نظر اتاق و شکل ظاهری در مسابقات داکار دارد که یکی کامیون بی دماغ تراکر است و دیگری کامیون دماغ دار پاور استار. پاور استار در بازار استرالیا فروخته می شود و در اروپا نیز به نام استراتور در بازارهای فروش حضور دارد و می توان آن را اساسا یک استرالیس دماغ دار دانست که در بازار استرالیا با موتورهای پر قدرت کامینز نیز تجهیز می شود. ایویکو در اولین سال حضور خود با این کامیون توانست به قهرمانی در مسابقات رالی داکار برسد و این در حالی است که در سال های گذشته با تراکر خود مسابقه می داد. در فصل 2017 این مسابقات که ایویکو با یک دستگاه پاور استار و 2 دستگاه تراکر حاضر شد.

رالی کامیون داکار + تصاویر

هر 3 کامیون از پیشرانه های تقویت شده کرسر 13 ایویکو استفاده کردند که توانایی تولید 900 اسب بخار قدرت را به همراه 3600 نیوتن متر گشتاور دارا هستند که این قدرت تولیدی توسط یک گیربکس 8 سرعته ساخت. ZF به هر چهار چرخ منتقل می شود. برای درک گشتاور عظیم این پیشرانه می توان آن را با قوی ترین موتور تولید انبوه دیزلی دنیا یعنی پیشرانه 750 اسب بخاری ولوو مقایسه کرد که بالاترین گشتاور تولیدی این پیشرانه برابر با 3550 نیوتن متر است. این موتور 12.9 لیتری که با تقویت مدل های استاندارد آن به این خروجی رسیده است، در سال های گذشته توانایی تولید 840 اسب بخار قدرت را داشت.

رالی کامیون داکار + تصاویر

 

منبع: bartarinha.ir

جدیدترین مطالب