راههای مقابله با خواب در رانندگی و پشت فرمان ماشین

راههای مقابله با خواب در رانندگی و پشت فرمان ماشین

مقابله با خواب در رانندگی

خواب در رانندگی منجر به فاجعه می شود و خواب رفتن هنگام رانندگی در بسیاری از رانندگان به وجود می آید و اگر شما می خواهید راههای مقابله با خواب در رانندگی را یاد بگیرید در ادامه ترفندهای مقابله با خواب در رانندگی را برای شما رانندگان عزیز بیان خواهیم کرد. توصیه می شود قبل از شروع رانندگی ، خواب کافی داشته باشید تا از تصادفات جلوگیری شود. زمانی که شما با ماشین از شهری به شهر دیگر سفر میکنید ، میتوانید هزینه بلیط یک هواپیما را ذخیره کنید، اما باید به یاد داشته باشید که پس ازمدتی در صندلی راننده احساس خستگی میکنید و باید بیدار بمانید بسیار مهم است که آماده و هوشیار باشید و از عواملی که باعث خواب در رانندگی میشود جلوگیری کنید و در نهایت سفری بدون خطر که اغلب آنها ناشی از خواب در رانندگی می شود داشته باشید. باید بدانید که تهویه هوای مناسب و گرمای کافی از عوامل کلیدی برای بیدار ماندن در حال رانندگی است، زیرا گرمای بیش ازحد باعث خواب در رانندگی میشود اما این همه چیز نیست در اینجا چند نکته وجود دارد که کمک می کند تا شما حین رانندگی احساس خواب آلودگی نکنید.

راههای مقابله با خواب در رانندگی و پشت فرمان ماشین

جلوگیری از خواب در رانندگی

1- قبل ازاینکه وارد جاده شوید کمی استراحت کنید

اگر شما برای یک سفر طولانی برنامه ریزی میکنید بهتر است که قبل از حرکت حداقل 7 ساعت استراحت کنید خواب خوب به شما کمک خواهد کرد که برای چند ساعت اینده هشیار بمانید .این موضوع اثبات شده است ،افرادی که شب قبل کمتر از 3 ساعت خوابیده باشند روز بعد تمرکز کمتری خواهند داشت هنگامی که شما همچنان خسته باشید بر توانایی شما در عمل و عکس العمل هنگام رانندگی تاثیر میگذارد .

 

2- مطمئن شوید که صبحانه خوب و کاملی میخورید

اولین وعده غذایی در روز به شما انرژی میدهد و به حفظ توانایی های جسمانی شما کمک میکند یک صبحانه که دارای مقدار زیادی پروتیین, کربوهیدرات و مواد معدنی باشد، شما را برای نیمه اول روز هشیار نگه میدارد .

 

3- تهویه مناسب روشن

رانندگی در هوای گرم و یا بدون تهویه مناسب میتواند میزان رسیدن اکسیژن به شما را کاهش دهد و باعث خواب در رانندگی شود از طرف دیگر,نسیم خنک برای هشیار ماندن به شما کمک خواهد کرد . این بسیار مهم است که, تمام عواملی را, که باعث خستگی و کوفتگی میشود را ازبین ببرید .

 

قرار گرفتن در معرض گرمای شدید میتواند باعث:

افزایش فشار عصبی
سرگیجه
حالت تهوع …. می شود همه این عامل ها میتواندباعث، افزایش خطر از دست دادن کنترل شما در حال رانندگی شود.

راههای مقابله با خواب در رانندگی و پشت فرمان ماشین

مقابله با خواب هنگام رانندگی

4- در طول سفر غذاهای سبک بخورید

کسانی که سفرهای طولانی دارند در طول سفر غذاهای سنگین میخورند، به همین دلیل بیشتر در معرض خواب در رانندگی قرار میگیرند ، خوردن غذاهایی مانند گوشت قرمز و کربوهیدراتهای پیچیده در مقادیر زیاد هضم غذا را سخت تر میکند. به همین دلیل باعث خواب در رانندگی میشود .چه اتفاقی می افتد که بدن برای هضم به انرژی نیاز دارد و باعث خستگی میشود؟با خوردن غذاهای سبک و متعادل زندگیتان را نجات دهید .

 

5- توقف کردن برای استراحت مناسب

تمرکز طولانی در افق باعث خستگی میشود و مقدار زیادی از انرژی را مصرف میکند یک راه خوب برای کاهش استرس و جلوگیری از خواب در رانندگی این است که یک توقف کوتاه داشته باشید ودر هوای تازه نفس بکشید ؛به خوبی شناخته شده است که استراحت به طور مداوم و منظم باعث افزایش توجه و فعالیت مغز میشود .هر دوساعت یک بار 10تا 15 دقیقه استراحت کردن در حال رانندگی باعث میشود که فعالیت مغز و رفلکس های شما افزایش یابد.

 

6- با سرعت مطمئن و کم رانندگی کنید

رانندگی با سرعت بالا، باعث میشود که وسایل نقلیه ی دیگر از شما فاصله بگیرند و هوشیار باشند که این باعث میشود حواس شما جمع باشد اما باعث خستگی زودرس میشود بهتر است که با سرعت کمتر رانندگی کنید و برای مدت طولانی انرژی داشته باشید .

 

7- از رانندگی بین ساعت 2تا 5 صبح خودداری کنید

بدن شما بین ساعت 2تا 5صبح به شدت نیاز به خواب دارد در این دوره زمانی همیشه بیشترین ارامش به بدن منتقل میشود در این دوره، خواب عمیق اتفاق می افتد و این زمانی است که سیستم عصبی شما آرام است ، با خودداری از رانندگی در این ساعات، سطح ریسک چپ کردن پشت فرمان را کاهش دهید.

راههای مقابله با خواب در رانندگی و پشت فرمان ماشین

راه مبارزه با خواب آلودگی در رانندگی

8- استفاده از الکل و مواد مخدر

این عادت غلط و مخرب باعث کاهش هشیاری شما میشود علاوه بر این الکل در مقادیر کم دارای اثرات ارام بخش و مهارکننده است . نوشیدنی های الکلی به عنوان انتقال دهنده های عصبی شناخته شده اند که حالت اضطراب را کنترل و تنظیم میکنند در نتیجه زمانی که شما رانندگی میکنید، هشیاریتان را از دست میدهید. مصرف قرص های خواب اور ,قرص های ضد الرژی میتواند به همان اندازه مضر باشد .

 

9-یک کمک راننده همراه خود داشته باشید

اگر در سفر،یک کمک راننده پر حرف داشته باشید رانندگی در شب بسیار آسان تر میشود آنها میتوانند در مورد حوادث جاده به شما هشدار دهند و اگر شما شروع به چرت زدن کردید شمارا هشیار کنند و همچنین میتوانید به نوبت رانندگی کنید .این بسیار مهم است کسی که کنار شما مینشیند خواب نباشد در این صورت شانس خود را برای خوابیدن در پشت فرمان افزایش میدهید.

برچسب‌ها:

جدیدترین مطالب