مقایسه خودروهای شاسی بلند در ایران

مقایسه خودروهای شاسی بلند در ایران

مقایسه خودروهای شاسی بلند در ایران

شاسی بلند ها خودروهای وارداتی در ایران می باشند که هر کدام دارای امکاناتی ویژه می باشند در ادامه تصاویر و جزئیات بیشتر مقایسه خودروهای شاسی بلند در ایران را در سایت سماتک خواهید دید با ما همراه باشید.

 

رقبای ژاپنی و تک و توک خودروسازان اروپایی، نمایندگانی در این کلاس پر طرفدار در ایران دارند تا با وجود تنوع کاملا مناسب، برای خرید یک شاسی بلند 200 تا 250 میلیون تومانی حسابی گیج شوید. میتسوبیشی اوتلندر، کیا سورنتو، هیوندای سانتافه، تویوتا RAV4، هوندا CRV، نیسان ایکس تریل و رنو کولئوس جدید، اعضای تشکیل دهنده کلاس شاسی بلندهای متوسط هستند.به گزارش سماتک در این مقایسه جمعی تصمیم گرفتیم 4 مدل از پرطرفدارترین این شاسی بلندها را در کنار یکدیگر قرار دهیم. کیا سورنتو و میتسوبیشی اوتلندر از نظر فرم ظاهری شباهت زیادی نسبت به هم دارند و به همین دلیل در کنار یکدیگر قرار گرفته اند. در سوی دیگر تویوتا RAV4 و هیوندای سانتافه با فرمی متفاوت تر تقریبا در یک کفه ترازو قرار می گیرند.

 

خودروهای شاسی بلند در سال جدید امکانات و تجهیزات بسیاری در آنها اضافه شده است کیفیت این خودروها از سالهای قبل زیاد فرق نکرده است بدنه این خودرو ها کمی اسپرت شده است و نمای داخی این شاسی بلند ها بسیار مدرن می باشد.

 

هیوندای سانتافه IX45

برای سال 2015 هیوندای دست به تغییراتی جزیی در ظاهر سانتافه زده که باعث شده به روزتر و جذاب تر باشد. با ورود به کابین، خود را در فضایی شلوغ با طراحی اغراق آمیز و البته هماهنگ و زیبا مشاهده خواهید کرد.

مقایسه خودروهای شاسی بلند در ایران

کیفیت متریال کابین با سورنتو جدید تفاوت چندانی ندارد و برای جذب مشتری سعی شده تا جایی که ممکن است، مطلوبیت کیفیت متریال و مونتاژ حفظ شود. سانتافه جدید به سیستم FLEX STEER مجهز شده است و به لطف این سیستم می توان فرمان را در 3 حالت اسپرت، کامفورت و نرمال تنظیم کرد. همچنین نمایشگر 8 اینچی لمسی جلو، کیفیت مناسبی دارد و تصویر منتقل شده از دوربین دید عقب را نمایش می دهد.

مقایسه خودروهای شاسی بلند در ایران

ردیف دوم صندلی ها فضای مناسبی دارد اما به راحتی سورنتو و RVA4 نیست. همچنین در کف صندوق بار 2 صندلی کوچک قرار دارد که با باز کردن آنها ظرفیت کابین به 7 نفر می رسد. سانتافه جدید از امکاناتی نظیر سقف پانوراما و ترمز دستی الکترونیکی نیز بهره می برد که نمونه آنها در رقیب ژاپنی اش دیده نمی شود. همچنین آپشن هایی نظیر سنسورهای فاصله سنج جلو سیستم اتوپارک به مدل 2016 سانتافه اضافه شده است.

 

IX45 یک پیشرانه 4 سیلندر 2.4 لیتری را در دل خود جای داده. اگر با ذهنیتی که از پیشرانه 6 سیلندر 3.5 لیتری مدل قبلی دارید، پشت فرمان سانتافه جدید بنشینید، از آن ناامید خواهید شد، چرا که iX45 تنها 176 اسب بخار قدرت در دوره 6 هزار تولید می کند و قابلیت های فنی آن، فدای کاهش مصرف سوخت آن شده است. البته سانتافه در بحث مشخصات فنی پیشرانه تفاوتی با RAV4 ندارد و از این نظر با رقیب ژاپنی در یک کفه ترازو قرار می گیرد.

مقایسه خودروهای شاسی بلند در ایران

سواری سانتافه جدید نرم تر و راحت تر از قبل شده و سیستم تعلیق آن به خوبی ضربات ریز را جذب می کند. سروصدای اتاق نیز نسبت به مدل قدیمی کمتر است و به لطف عایق بندی مناسب، صدای موتور کمتر داخل کابین شنیده می شود. در حالت دو دیفرانسیل، دیفرانسیل مرکزی به صورت الکترونیکی نیرو را بین محورها تقسیم می کند تا سانتافه مشکلی از نظر کشش نداشته باشد. سامانه HAC به شروع حرکت در سربالایی کمک می کند و با فعال شدن سیستم DBC دور موتور از حد خاصی بالا نمی رود. این سامانه کاربرد خود را به خوبی در مسیرهای آفرود نشان می دهد. از دیگر سامانه های الکترونیکی در سانتافه جدید، می توان به مدیریت پایداری VSM، کنترل هرزگردی TCS و چسبندگی بیشتر در پیچ ها ATCC اشاره کرد.

 

در کل باید سانتافه را ترکیبی از طراحی پویا و هماهنگ و فهرست بلندبالای آپشن ها برشمرد، که اگر قابلیت های فنی عالی و چابکی خودرو برای تان اهمیت چندانی نداشته باشد، می تواند گزینه مناسبی برای تردد در مسیرهای هموار به شمار آید.

 

مشخصات فنی سانتافه

تعداد سیلندر: 4 سیلندر
حجم پیشرانه: 2359 سی سی
قدرت: 188 اسب بخار
گشتاور: 245 نیوتن متر
گیرباکس: 6 سرعته خودکار
وزن: 1568 کیلوگرم

 

کیا سورنتو جدید

کیا سورنتو در ایران سابقه خوبی دارد و حضورش در ایران با تولید نخستین نسل اش همراه بود. حضور سورنتو در ایران همواره در سایه هیوندای سانتافه بوده و همیشه رقابت سختی با همتای کره ای خود داشته اما در یکی دو سال اخیر و با وضع محدودیت های گمرکی،
واردات سورنتو به ایران نیز تحت الشعاع قرار گرفت.

مقایسه خودروهای شاسی بلند در ایران

اما حالا غول مهربان کره ای دوباره به میدان رقابت بازگشته و با قیمت منطقی تر و ظاهر جذاب تری برای سانتافه خط و نشان می کشد. هر چند از سوی دیگر رقبای جدیدی نیز مقابل اش قرار گرفته اند که شاید بتوان میتسوبیشی اوتلندر را یکی از مهم ترین آنها برشمرد. چهره سورنتو به شاسی بلندهای فورد و شورولت شباهت زیادی دارد و قوس روی درب هایش هم بی شباهت به شاسی بلندهای آلمانی نظیر پورشه کاین نیست.

 

 به گزارش سماتک طراحی کابین سورنتو نسبت به سانتافه ساده تر و آرامش بخش تر است و از نظر دیزاین داخلی در حد و اندازه اوتلندر ارزیابی می شود. سادگی دکوراتیو کابین و زیاد نبودن تعداد دکمه ها و ابزارک ها باعث شده تا کابین سورنتو ارگونومی مناسبی داشته باشد و گیج کننده نباشد. همچنین 10 سانتی متر طول بیشتر بدنه نسبت به سانتافه، فضای جاداری برای کابین اش به ارمغان آورده که این مسئله در ردیف عقب به خوبی مشخص است.

مقایسه خودروهای شاسی بلند در ایران

سورنتو از صندلی های ردیف سوم نیز بهره می برد که این صندلی ها در نسخه داخل کرم اوتلندر نیز به چشم می خورند. کیفیت کابین سورنتو در سطح مطلوبی قرار دارد و از این نظر در حد و اندازه های اوتلندر، ارزیابی می شود. صندلی ها فرم راحتی دارند و با بالشتک های پهلویی و جاپایی وسیع جای هیچ گله ای را باقی نمی گذارند. صندلی های جلو به صورت الکتریکی تنظیم می شوند و تنظیمات آنها در سیستم حافظه فایل ذخیره است. همچنین صندلی های جلو و عقب از گرمکن و سردکن نیز بهره می برند.

 

عایق بندی کابین نیز از مدل های قبلی بهتر شده و کابین آرام تر و کم تنش تری دارد. درب صندوق بار به صورت برقی باز و بسته می شود و به حسگر نزدیک شدن افراد برای باز شدن مجهز شده که از این نظر نسبت به سانتافه مدرن تر است. سورنتو با نمونه مجهز به پیشرانه 2.4 لیتری دو دیفرانسیل در ایران حضور پیدا کرده است. پیشرانه 2.4 لیتری سورنتو که به سیستم GDI تزریق مستقیم سوخت مجهز شده می تواند 188 اسب بخار قدرت و 240 نیوتن متر گشتاور تولید کند که از این نظر روی کاغذ از 3 شاسی بلند دیگر این مقایسه وضعیت بهتری دارد.

مقایسه خودروهای شاسی بلند در ایران

نیروی محرکه تولید شده به هر چهار چرخ منتقل می شود و قفل دیفرانسیل نیز در مسیرهای آفرودی به کمک راننده می آید. 3 حالت رانندگی اکونومی، اسپرت و معمولی برای سورنتو تعریف شده که در نرم ترین حالت، جذب ضربات اش از اوتلندر پر سروصداتر است و در کل باید گفت نرمی سواری اوتلندر را ندارد.

 

سورنتو جدید مقاوم تر و مستحکم تر از قبل است و 53.7 درصد بدنه آن از فولاد با مقاومت کششی بالا تشکیل شده که این عدد 2 برابر قبل است. همچنین استفاده از سامانه های کنترلی نظیر نمایشگر نقطه کور، ایمنی سواری با سورنتو را تامین می کند. به لطف بهره گیری از دوربین عقب و سیستم کمکی پارک، در پارک کردن نگرانی با توجه به ابعاد بزرگ بدنه ایجاد نمی شود. با توجه به زیربندی متفاوت و ارتفاع بیشتر نسبت به سانتافه، این طور به نظر می رسد که قابلیت خارج جاده ای بهتری نسبت به رقیب کره ای داشته باشد و از نظر قابلیت های خارج جاده ای عملکردی مشابه اوتلندر دارد.

 

مشخصات فنی سورنتو

تعداد سیلندر: 4 سیلندر
حجم پیشرانه: 2.4 لیتر
قدرت: 188 اسب بخار
گشتاور: 241 نیوتن متر
گیرباکس: 6 سرعته
وزن: 1680 کیلوگرم

 

تویوتا RAV4

اگر از تغییرات جزیی قسمت عقب فاکتور بگیریم، تنها از چراغ های عقب باید به عنوان اصلی ترین تغییرات نسخه فیس لیفت RAV4 نام ببریم. کابین نیز در نسخه فیس لیفت تقریبا دست نخورده باقی مانده. یکی از مهم ترین برتری های RAV4 نسبت به سانتافه، فضای جادار و راحت کابین مخصوصا در قسمت عقب است. در صندلی های جلو و عقب با این خودرو مشکلی از نظر فضای سر و پا احساس نمی شود.

مقایسه خودروهای شاسی بلند در ایران

صندوق بار بزرگ همه نیازهای مسافرتی یک خانواده 4 نفره را پاسخ می دهد. البته برخلاف سانتافه، خبری از صندلی های تاشونده ردیف سوم در RAV4 نیست. کیفیت متریال استفاده شده داخل کابین در سطح مطلوبی قرار دارد و به دوام بالا و استهلاک پایین قطعات توجه ویژه ای شده است. البته می توانید ایرادهایی از کیفیت مونتاژ بعضی قطعات کابین نیز بگیرید. RAV4 از فهرست امکانات محدودتر نسبت به سانتافه و حتی 2 رقیب دیگر رنج می برد و در این بخش خریدار را از پرداخت مبلغ بیش از 250 میلیونی ناامید می کند اما در نسخه فیس لیفت امکانات جدیدی نظیر سنسورهای پارک جلو و آینه های جانبی تاشو برقی به فهرست آپشن های RAV4 اضافه شده اند تا شرایط کمی بهتر باشد.

مقایسه خودروهای شاسی بلند در ایران

RAV4 جدید از یک پیشرانه 4 سیلندر 2.5 لیتری VVTI برخوردار است که توانایی تولید 177 اسب بخار و 233 نیوتن متر گشتاور را دارد. از سواری با RAV4 انتظار نرمی برادران بزرگ ترش نظیر برادو و لندکروزر را نداشته باشید. سواری خشک و پرتکان RAV4 در مسیرهای ناهموار بیشتر خودش را نشان می دهد اما در مجموع می توان گفت در مسیرهای خارج جاده نمایش بهتری از سانتافه دارد و کف خودرو کمتر به پستی و بلندی ها برخورد می کند.

 

سیستم کنرتل گشتاور پویا، گشتاور تولید شده را میان چرخ های جلو و عقب را مدیریت می کند و تعادل مناسبی را برای RAV4 به ارمغان می آورد. RAV4 به سیستم فرمان پذیری الکترونیکی ACTIVE DRIVE و سامانه EPS مجهز شده و دقت فرمانش دلچسب است. همچنین اگر هوس کردید با RAV4 به تپه نوردی و آفرود بروید، سامانه های بالا رفتن از تپه HILL START و پایین آمدن از تپه DOWNHILL ASSIST به کنترل راحت تر کمک شایانی می کنند.

مقایسه خودروهای شاسی بلند در ایران

جعبه دنده 6 سرعته تیپ ترونیک نیز با پیشرانه هماهنگ است اما در حالت تیپ ترونیک و تعویض توسط اهرم قرار گرفته در کنسول میانی، سفتی دنده در تعویض ها تا حدودی به اصطلاح توی ذوق می زند. تویوتا RAV4 خودرویی کم استهلاک و با دوام است اما برای خریداران آپشن زده جذابیتی ندارد. اگر به نرمی سواری اهمیت می دهید، کلا RAV4 را فراموش کنید اما اگر به دنبال شاسی بلندی مطمئن هستید، RAV4 انتخاب مناسبی است.

 

مشخصات فنی RAV4

تعداد سیلندر: 4 سیلندر
حجم پیشرانه: 2.5 لیتر
قدرت: 177 اسب بخار
گشتاور: 233 نیوتن متر
گیرباکس: 6 سرعته اتوماتیک
وزن: 1780 کیلوگرم

 

میتسوبیشی اوتلندر

داستان نمونه فیس لیفت کاملا با قبل متفاوت است. در کل باید گفت اوتلندر جدید از نظر ظاهری نسبت به 3 رقیب دیگر دلنشین تر و ماندگارتر است و هم اصالت ژاپنی را با خود به همراه دارد. هم هماهنگی و جذابیت کلی بدنه را با قرار گرفتن داخل کابین، خود را در فضایی گرم و خوش ترکیب احساس خواهید کرد. در مدل فیس لیفت شاهد 2 تغییر هستیم. یکی افزایش کیفیت کلی متریال و مونتاژ کابین و دیگری غربیلک جدید فرمان با شکل و شمایلی متفاوت، روکش شده با چرم دوخته شده و محل جدید دکمه های کنترل سیستم صوتی است.

مقایسه خودروهای شاسی بلند در ایران

طراحی منحصر به فرد کنسول جلو، قسمت پیش روی راننده را به کلی از قسمت مقابل شاگرد متمایز کرده و تمایل چند درجه ای کنسول مرکزی به سمت راننده، باعث شده تا ادوات و ابزارک های کنسول جلو به راحتی در دسترس راننده باشد. فاصله 3670 میلی متری بین 3 محور باعث شده تا مشکلی از نظر فضای پا در صندلی های جلو و ردیف دوم وجود نداشته باشد. البته سایش سر افراد قد بلند با سقف در ردیف دوم صندلی ها اجتناب ناپذیر است و صندلی های ردیف سوم بیشتر مناسب کودکان و افراد ریزنقش است. صندلی ها با چرم با کیفیت روکش شده اند. صندلی راننده نیز به صورت برقی در 6 جهت تنظیم می شود و به گرمکن و خنک کننده نیز مجهز شده است.

 

سیستم صوتی راکفورد با قدرت 710 وات و متشکل از 9 اسپیکر، کیفیت مناسبی دارد. همچنین سامانه های نویگیشن و مولتی مدیا را نیز می توان از طریق نمیاشگر لمسی 7 اینچی تعبیه شده در کنسول جلو انجام داد. شاید اوتلندر تیپ 13 از نظر سطح تجهیزات در مقابل رقبای کره ای حرفی برای گفتن نداشته باشد، اما تیپ 5 اوتلندر با تجهیزاتی کامل تر می تواند در مقابل سورنتو قد علم کند.

مقایسه خودروهای شاسی بلند در ایران

میتسوبیشی اوتلندر با موتوری به حجم 2.4 لیتر در بازار عرضه می شود که توانایی تولید 170 اسب بخار قدرت را دارد. به نظر می رسد قدرت تولید شده با وزن 1590 کیلویی این خودرو هماهنگی داشته باشد. تقسیم وزن آن به صورت 56 درصد در جلو و 44 درصد در عقب صورت گرفته و همین مورد باعث شده علی رغم ارتفاع 19 سانتی متری از سطح زمین، پایداری مناسبی در پیچ ها و سرعت های بالا داشته باشد. به علاوه می توان توسط اهرمی، حالت های اکونومی، نرمال و قفل دیفرانسیل را برای رانندگی با اوتلندر انتخاب کرد.

 

گیرباکس CVT اوتلندر در مدل فیس لیفت مورد بازنگری قرار گرفته و عملکرد دلچسب تری نسبت به قبل دارد. آن مکث اولیه که در مدل قبلی احساس می شد به حداقل رسیده و عملکرد این گیرباکس در مجموع مطلوب تر از قبل است. همچنین برخلاف 3 رقیب دیگر، اوتلندر به شیفترهای تعویض دنده پشت فرمان مجهز شده که هیجان بیشتری را در رانندگی به ارمغان می آورد.

مقایسه خودروهای شاسی بلند در ایران

البته شتاب خودرو علی رغم تغییرات اعمال شده در گیرباکس بهبودی نداشته و همچنان 10.5 ثانیه زمان می خواهد تا از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد اما از نظر قابلیت های خارج جاده ای، اوتلندر به لطف سیستم دو دیفرانسیل کاربردی و سیستم تعلیق قابل قبولش چیزی از رقبای دیگر کم ندارد و می توان گفت در بعضی موارد عملکردش از رقبای کره ای بهتر نیز هست. همچنین از نرمی سواری اوتلندر در مقابل سواری نه چندان کم تکان سورنتو نیز نباید گذشت.

 

مشخصات فنی اوتلندر

تعداد سیلندر: 4 سیلندر
حجم پیشرانه: 2.4 لیتر
قدرت: 170 اسب بخار
گشتاور: 2.9 نیوتن متر
گیرباکس: CVT
وزن: 1590 کیلوگرم

 

منبع: bartarinha.ir

جدیدترین مطالب