نحوه گرفتن امریه سربازی دانشجویان | شرایط امریه سربازی دانشجویان

نحوه گرفتن امریه سربازی دانشجویان | شرایط امریه سربازی دانشجویان

امریه سربازی دانشجویان

نحوه گرفتن امریه سربازی دانشجویان و شرایط امریه سربازی دانشجویان برای مشمولانی که اکنون در دانشگاه های کشور در حال تحصیل هستند و یا می خواهند به دانشگاه بروند. اگر مشمول هستید و می خواهید بدانید نحوه گرفتن امریه سربازی دانشجویان چگونه است در پایین شما را راهنمایی خواهیم کرد. بخشی از داوطلبان شرکت در آزمون سراسری دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی را آقایانی تشکیل میدهند که هنوز به هر نحوی، کارت پایان خدمت سربازی را در اختیار ندارند و اصطلاحا، مشمول هستند. این افراد، محدودیت هایی برای تحصیل دارند و معمولا دانش آموزان مشمول، با سوالاتی روبرو هستند هم در موضوع شرایط تحصیل همزمان با سربازی و در بحث امریه سربازی که این گفتار تلاش دارد تا اطلاعاتی را در اختیار مخاطبان سایت قرار دهد.

 

اگر برای آگاهی از شرایط تحصیل همزمان و نحوه گرفتن امریه سربازی دانشجویان و حتی شرایط دریافت کارت معافیت سربازی دانشجویان با پرسشی روبرو شدید، می توانید سوالات خود را از اداره وظیفه عمومی ناجا سوال کنید.

نحوه گرفتن امریه سربازی دانشجویان | شرایط امریه سربازی دانشجویان

۱-آیا میتوان در کنار انجام خدمت مقدس سربازی، در یکی از دانشگاه های کشور تحصیل کرد؟

پاسخ: طبق قوانین سازمان نظام وظیفه عمومی و ابلاغیه های ستاد کل نیروهای مسلح و شرایط عمومی شرکت در آزمون سراسری دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی، امکان تحصیل همزمان با خدمت سربازی مشمولان وجود ندارد. حتی اگر دانشگاه مقصد با تحصیل شما موافقت کند، این طرح مغایر با قوانین کشور بوده و برای اینگونه از دانشجویان، معافیت تحصیلی صادر نمی شود و زمان عدم حضور آن ها در مجموعه نیروهای مسلح، به عنوان زمان غیبت در نظر گرفته شده و به طول مجاز خدمت آنها افزوده می شود.

 

اگر سربازی واجد شرایط تحصیل باشد، می تواند از ادامه خدمت سربازی مرخصی گرفته و در صورت تایید مرخصی وی از طریق یگان مربوطه، به ادامه تحصیل پرداخته و پس از فراغت از تحصیل،‌خدمت خود را تکمیل کند.

 

۲-آیا امکان خدمت همزمان با تحصیل در دانشگاه پیام نور وجود دارد؟

پاسخ:‌اگر داوطلبی در حین خدمت در دانشگاه پیام نور یا هر دانشگاهی پذیرفته شود، امکان تحصیل همزمان با خدمت برای وی وجود نخواهد داشت و معافیت تحصیلی صادر نمی شود. برای اطلاع از شرایط تحصیل بدون کنکور در دانشگاه پیام نور در صورتی که معافیت از خدمت دارید به این نشانی بروید.

 

۳-آیا امکان تحصیل همزمان با خدمت در دوره های کاردانی دانشگاه جامع علمی کاربردی وجود دارد؟

پاسخ:‌خیر.

 

۴-من امریه سربازی دارم و در یگانی در نیروهای مسلح مشغول به خدمت هستم. آیا امکان ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد برای بنده وجود دارد؟

پاسخ: امریه سربازی از هر نوعی که باشد، خدمت سربازی محسوب می شود و مشمولان به جای خدمت در یگان های نظامی و انتظامی در سراسر کشور، در ارگان و ادارات دولتی یا غیر دولتی طبق نظر نیروهای مسلح، مشغول به خدمت می شوند. بنابراین امریه سربازی هم نوعی خدمت سربازی (هر چند غیر نظامی) محسوب شده و تحصیل همزمان با خدمت دارندگان امریه نیز غیر مجاز است و معافیت تحصیلی صادر نمی شود.

 

۵-آیا برای سازمان نظام وظیفه عمومی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، پذیرش بدون کنکور یا با کنکور در رشته های دانشگاهی در صدور معافیت تحصیلی تاثیر دارد؟

پاسخ: خیر. هیچ تاثیری نخواهد داشت.

 

۶-اگر در حین خدمت سربازی در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی داخل کشور قبول شویم، معافیت تحصیلی صادر می شود؟

پاسخ: بله.

 

۷-من فارغ التحصیل یکی از دانشگاه های داخل کشور هستم و مشمول بوده اما در یکی از دانشگاه های خارج از کشور برای ادامه تحصیل پذیرفته شده ام. آیا معافیت از تحصیل برای بنده صادر می شود؟

پاسخ. بله. برای دریافت مدارک مورد نیاز چهت صدور معافیت تحصیلی و معرفی به اداره گذرنامه جهت اخذ گذرنامه یک بار مصرف، به سایت نیروی انتظامی مراجعه کنید.

 

۸-آیا امریه سربازی برای فارغ التحصیلان دانشگاه ها به یگان های نظامی و انتظامی هم مربوطه می شود؟

پاسخ: امریه سربازی،‌همان خدمت سربازی بوده و به جای فعالیت در پادگان های نظامی و انتظامی، در ارگان های دولتی یا نیمه دولتی یا تشخیص و ابلاغ نیروهای مسلح، فرد مشمول دانش اموخته، مشغول به خدمت می شود.

 

۹-من بزودی در رشته کارشناسی از دانشگاه فارغ التحصیل می شوم. چگونه بر اساس رشته تحصیلی میتوانم به فعالیت تخصصی در پروژه ها و برنامه های نیروهای مسلح در قالب امریه سربازی اقدام کنم؟

پاسخ: باید بدانید که شمار امریه سربازی برای همه داانش اموختگان کارشناسی تا دکترا دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کفایت نمیکند و تعداد محدودی از افراد برگزیده و واجد شرایط، امریه سربازی دریافت می کنند تا در ارگان های دولتی و نیمه دولتی مشغول به کار شوند. برای آگاهی از جذب دانش آموختگان مشمول جهت امریه سربازی، می بایست به اطلاعیه های ارگان های دولتی و نیمه دولتی و شرکت های دانش بنیان مرتبط مراجعه کنید.

 

۱۰-مهم ترین عامل برای جذب امریه سربازی دانش آموختگان مشمول نیست؟

پاسخ: مدرک تحصیلی و رشته ای که درس خوانده اید و پایان نامه شما چه در مقطع کارشناسی و چه کارشناسی ارشد و حتی دکترا، تاثیر زیادی در جذب ارگان ها برای اعطای امریه سربازی دارد.

 

۱۱-بهترین رشته های تحصیلی که موفق به اخذ امریه سربازی می شوند کدام است؟

پاسخ: هیچ بهترین رشته و بهترین مدرک و بهترین دانشگاه برای اعطای امریه سربازی دانشجویان به مشمولان وجود ندارد و نیروهای مسلح بر اساس نیاز خود، دانش آموختگان واجد شرایط برای دریافت امریه و معرفی به ارگان های غیر نظامی معرفی می کنند. حتی در ادارات محیط زیست، امکان ارائه امریه سربازی به دارندگان مدرک دیپلم هم وجود دارد. در سازمان های تخصصی مانند سازمان بازرسی کل کشور، معمولا مدرک کارشناسی ارشد در رشته های مرتبط با اقتصاد، حسابداری و مدیریت به عنوان شرط دریافت امریه در نظر گرفته می شود.

 

۱۲-برای دریافت امریه سربازی دانشجویان باید چه شرایطی داشته باشند؟

پاسخ:‌برای دریافت امریه سربازی، باید با دانشگاه محل تحصیل خود تسویه کرده باشید و تاییدیه عدم بدهکاری را ضمیمه مدارک کنید و به سازمان نظام وظیفه عمومی تحویل دهد. همچنین بایستی به قسمت کارگزینی سازمان های دولتی و اداره ها جهت تایید برای پذیرفته شدن به عنوان امریه مراجعه کنید. معمولا مهلت ارائه مدارک به سازمان نظام وظیفه عمومی جهت دریافت امریه، ۱۲ ماه از زمان فارغ التحصیلی در داخل کشور است. اولویت دریافت امریه همواره بر اساس زمان مراجعه است.

 

۱۳- من امریه سربازی دریافت کرده ام. آیا از انجام آموزش نظام معاف هستم؟

پاسخ: در صورتی که منعی برای انجام آموزش نظامی و فعالیت های نظامی از جهت مسایل جسمی و روحی نداشته باشید، کلیه مشمولان موظف به گذراندن دوره آموزشی در پادگان نظامی هستند.

نحوه گرفتن امریه سربازی دانشجویان | شرایط امریه سربازی دانشجویان

۱۴-از کدام ارگان های دولتی میتوان امریه گرفت؟

پاسخ: بسیاری از ارگان های دولتی، امریه سربازی و جذب سرباز تحصیل کرده دارند که از آن جمله میتوان به :‌ سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، سازمان آتش نشانی، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی، وزارت خانه های آموزش و پرورش، نفت، صعت و معدن، مسکن و شهرسازی و جهاد کشاورزی اشاره کرد. البته سازمان برنامه و بودجه و هواپیمایی کشوری نیز معمولا امریه سربازی را بر اساس نیازهای سالانه خود ارائه می کنند.

 

۱۵-فرار از خدمت سربازی چه مشکلاتی را برای تحصیل مشمولان ایجاد میکند؟

پاسخ. فرار از خدمت سربازی مشکلات بسیاری را برای مشمولان ایجاد میکند که در اینفوگرافی زیر مشاهده می کنید.

 

۱۶-چگونه از شرایط دریافت کارت معافیت سربازی در حین تحصیل و پس از فراغت از تحصیل آگاهی اطلاع حاصل کنم؟

پاسخ: بهترین راه ، مراجعه به بخش وظیفه عمومی سایت پلیس بوده که در این نشانی در دسترس است.

 

۱۷-من در خارج از کشور تحصیل میکنم . شرایط معافیت از تحصیل یا دریافت کارت پایان خدمت چیست؟

پاسخ: برای اطلاع از دقیق ترین قوانین و شرایط به سایت سازمان وظیفه عمومی مراجعه و مشاوره غیر حضوری دریافت کنید. شرایط معافیت در این بخش در دسترس است.

 

۱۸-مشمول چه کسی است و مدت زمان خدمت چقدر است؟

پاسخ: بهترین اطلاعات را در اینفوگرافی زیر دریافت کنید.

 

۱۹-مصادیق غیبت سربازی كدامند؟

پاسخ: توجه داشته باشید که مشمولين خدمت وظيفه عمومی كه براي رسيدگی و يا اعزام احضار می شوند چنانچه در مهلت يا موعد مقرر خود را معرفی نكنند غايب تلقی می گردند. موارد غيبت به شرح زير است:

 

الف) افرادي كه پس از رسيدن به سن ۱۸ سال تمام، ظرف مدت شش ماه خود را معرفي نكنند (اين بند شامل افرادي مي‌شود كه قبل از سن مشموليت ترک تحصيل كرده و يا ديپلم گرفته باشند و در مهلت ۶ ماهه معرفی، وارد دانشگاه نشده باشند.)

 

ب: دانش‌آموزان و دانشجويان مشمولی كه پس از ترک تحصيل، انصراف، اخراج و يا فراغت از تحصيل، ظرف مدت يك سال خود را معرفي نكرده باشند.

 

پ: مشموليني كه معافيت موقت دريافت داشته و پس از انقضای مدت اعتبار، ظرف يك ماه خود را برای تجديد رسيدگی معرفی نكنند.

 

ت : كاركنان نيروهاي مسلح و متعهدين خدمت در دستگاه‌هاي غير نظامي كه پس از استعفاء يا بركناري، ظرف مدت ۶ ماه خود را معرفي نكنند.

 

ث: دانش‌آموزان و دانشجويان مشمول كه مدت تحصيل آنان بيش از سقف مجاز به طول انجاميده باشد.

 

ج :مشمولانی كه براي آنان برگ آماده به خدمت صادر شده ولی در موعد اعزام حاضر نشوند.

برچسب‌ها:

جدیدترین مطالب