مسائلی که باید در انتخاب اسم فرزند لحاظ شود

مسائلی که باید در انتخاب اسم فرزند لحاظ شود

انتخاب اسم فرزند بر عهده کیست؟

اسم فرزند چه دختر باشد و چه پسر باید زیبا و معنی دار انتخاب شود و از انتخاب اسم های بیهوده و منفی برای فرزندتان دوری کنید. چند نکته مهم که در هنگام انتخاب اسم فرزند باید رعایت شود در اینجا بیان خواهد شد.

 

انتخاب اسم فرزند یکی از بزرگترین و اولین مسئولیتی است که بر عهده والدین گذاشته می شود. در ین مقاله به اهمیت این موضوع اشاره می کنیم.

 

انتخاب اسم فرزند نامناسب

انتخاب اسم مناسب تاثیر بسزایی در شکل‌گیری شخصیت افراد دارد؛ انتخاب اسم نامناسب حتی می‌تواند باعث سرخوردگی، گوشه‌گیری و انزوای فرد شود.

 

ابهری، رفتارشناس، با بیان اینکه انتخاب نام برای فرزندان توسط والدین یکی از اصلی‌ترین حقوق آنها است، گفت: انتخاب اسم فرزند نقش بسیار مهمی در زندگی، سرنوشت و آینده افراد دارد. اسم یکی از فرآیندهایی است که تا پایان عمر و حتی بعد از آن نیز همراه با فرد می‌ماند، بنابراین در انتخاب آن باید دقت و توجه کافی مبذول شود.

 

اسامی انتخاب شده باید خوش الحان با بیانی ساده باشد و مورد تمسخر کودکان نیز قرار نگیرد. در حقیقت نباید اسامی دشوار، مغایر با فرهنگ و آئین برای کودکان انتخاب شود. زیرا در دوران تحصیل به خصوص در دوران دبستان صدا کردن و خطاب فرد دشوار بوده و ممکن است باعث تمسخر وی شود.

 

اسامی باید بر اساس باورها، فرهنگ، عرف و سنت‌های خانوادگی و اجتماعی انتخاب شوند و برای افرادی که حامل آن اسامی هستند، غرور و شخصیت خاصی را فراهم آورد. اسامی باید دارای عناوین مذهبی یا فرهنگی بوده تا برای اشخاص شخصیت و فضای فرهنگی ایجاد کند. همچنین برخی از اسامی نه تنها هنگام خطاب، دشوار، ناموزون و ناهماهنگ است؛ بلکه مغایر با معیارهای ارزشی و فرهنگی ما هستند. بنابراین انتخاب اسم فرزند یکی از موضوعاتی است که در زندگی هر کس نقش مهمی داشته و والدین نیز هنگام انتخاب نباید گرفتار مسائل غیرفرهنگی و غیرارزشی و غیرسنتی شوند.

 

برخی از افراد از اسم خود خجالت می‌کشند و هنگامی که بزرگ‌تر می‌شوند، اسم خود را تعویض می‌کنند،این گونه اشخاص دو اسمی هستند؛ یعنی در شناسنامه اسم دیگری داشته و در خانه و جامعه به نام دیگری خطاب می‌شوند که در نهایت دچار تضاد شخصیت و دوگانگی می‌شوند؛ زیرا یک اسم برای هر فرد کافی است.

 

اسم نباید شکسته شود؛ زیرا برخی از افراد اسامی دیگران را به خاطر دشواری در صدا کردن و تلفظ به بخش‌های مختلف تقسیم کرده و می‌شکنند. بنابراین اسم اثر بسیار مهمی بر شخصیت افراد داشته و یکی از معیارهای ارزش‌یابی فرهنگی و اخلاقی افراد نیز خواهد بود. در حقیقت انتخاب اسامی برای فرزندان باید تابع معیارهای فرهنگی، اخلاقی و دینی ما باشد.

 

والدین نباید در فضای زمانی گرفتار شوند؛ زیرا انتخاب اسم فرزند فقط امروز یا روز تولد فرد نیست، گاهی شخصیت‌هایی در دوران تولد کودک وجود دارند که شناخته شده و معروفند و آنها اسامی این افراد را برای فرزندان‌شان انتخاب می‌کنند و بعد از چند سال آن شخص دچار گمنامی می‌شود. بنابراین اسامی رهبران دینی، شخصیت‌های فرهنگی اصیل ایرانی می‌تواند نام‌های بسیار خوبی برای فرزندان باشد.

 

برخی افراد اسم فرزندشان را اسکندر و چنگیز می‌گذارند در حالی که این افراد در تاریخ دشمنان ما بودند و به نظر از لحاظ رفتاری تاثیر منفی بر شخصیت افراد خواهد گذاشت، اسم از نظر رفتاری دارای بار روانی و عاطفی برای اشخاص است؛یعنی اسامی مذهبی می‌توانند در سرنوشت افراد نیز دخالت کنند. همچنین اسم اثر روانی سنگینی بر روی افراد دارد؛ به عبارت دیگر اسم نامناسب در زمان کودکی باعث می‌شود فرد مورد تمسخر قرار گیرد و به انزوا برود.در حقیقت اسم نامناسب می‌تواند باعث سرخوردگی، گوشه‌گیری و انزوای فرد شود.

جدیدترین مطالب