راهنمای انتخاب تخت خواب کودک

راهنمای انتخاب تخت خواب کودک

راهنمای انتخاب تخت خواب کودک را در این پست سماتک برای شما والدین عزیز گردآوری کرده ایم. اگر قصد خرید یا انتخاب تخت خواب کودک را دارید بهتر است قبل از اینکه به بازار بروید اطلاعاتی درباره ابعاد تخت خواب کودک و سایر چیزها داشته باشید.

 

نوزاد شما قرار است كجا بخوابد؟ در اتاق خودش یا در اتاق شما؟ تا چندماهگی نوزادتان را پیش خودتان می‌خوابانید؟ فضای اتاق شما چقدر برای یك تخت دیگر جا دارد؟ چقدر می‌خواهید برای خرید تخت هزینه كنید؟ كودك‌تان تا كی قرار است روی این تخت بخوابد؟ و… . اینها سوالاتی است كه قبل از اینكه وارد بازار متنوع و پرهزینه تخت نوزاد شوید، باید جوابش را بدانید.

 

پاسخ به هركدام از این سوال‌ها تعیین‌كننده نوع تختی است كه قرار است بخرید. بازارهای سیسمونی پر هستند از مادرانی كه تجربه‌ای در زمینه خرید وسایل نوزادی ندارند و خودشان را می‌سپارند دست فروشندگانی كه گاهی سودشان را به معرفی محصول خوب ترجیح می‌دهند.  با ما همراه باشید تا انتخابی مناسب برای خرید تخت اتاق کودک خود داشته باشید.

راهنمای انتخاب تخت خواب کودک

دسته اول؛ تخت‌های نوزاد و  نوجوان است
اینها تخت‌های جاگیر و بزرگی هستند كه خودشان دو دسته می‌شوند؛ یك دسته مخصوص دوران نوزادی تا سه یا چهار سالگی و دسته دیگر كه معروفند به تخت نوزاد- نوجوان كه تا 10 سالگی یا حتی بیشتر قابل استفاده هستند. اگر می‌خواهید چنین تختی بخرید، حتما باید اتاق مجزایی به نوزادتان اختصاص دهید. این تخت‌ها معمولا همراه كمد، دراور و بوفه به فروش می‌رسند و تركیب مناسبی برای چیدمان اتاق نوزاد ایجاد می‌كنند. شركت‌های تولیدكننده این تخت‌ها بسیار متنوع هستند و در این میان بازار شركت‌های خارجی هم بسیار داغ است.

راهنمای انتخاب تخت خواب کودک

دو طرف تخت‌های نوزادی  میله‌هایی با ارتفاع 70 سانتی‌متر دارد كه مانع افتادن كودك می‌شود. یك طرف این میله‌ها متحرك است و بالا و پایین می‌رود تا مادر برای گذاشتن و برداشتن كودك بیش از حد خم نشود. طرح‌های متنوع و رنگ‌های جذاب این تخت‌ها آنها را تبدیل به پرفروش‌ترین محصولات سیسمونی كرده است.

 

اگر می‌خواهید نوزادتان را قبل از یك‌سالگی در اتاق خودش بخوابانید، اگر فضای كافی برای قرار دادن این تخت دارید و در نهایت اگر می‌توانید بعد از چهار سال تخت دیگری برای كودك‌تان بخرید، این تخت گزینه خوبی برای شماست؛ البته به یاد داشته باشید اگر سرویس كمد و دراور این تخت را هم تهیه كنید با تعویض تخت، باید به فكر عوض كردن سرویس كمدش هم باشید.

 

تخت‌ های نوزاد- نوجوان
 این دسته تفاوت بسیار اندكی با تخت‌های صرفا نوزادی دارند. طول و عرض‌شان بیشتر از این تخت‌هاست اما بخش پایینی تخت با یك كمد كوچك پوشانده شده است. این كمد كوچك قابلیت جابه‌جایی دارد و شما می‌توانید بعد از چند سال آن را‌ بردارید و تخت بزرگ‌تری برای كودك‌تان درست كنید. معمولا این بخش طوری طراحی شده كه بعدها به عنوان عسلی كنار تخت قابل استفاده باشد. میله‌های قسمت نوزادی هم همراه این بخش اضافی از تخت جدا شده و یك تخت معمولی نوجوان برای شما مهیا می‌شود.

راهنمای انتخاب تخت خواب کودک

اگر فضای مناسبی در یك اتاق جداگانه برای فرزندتان دارید و اگر نمی‌خواهید هزینه تخت نوجوان را در سال‌های آینده روی دوش خودتان بیندازید، این تخت گزینه مناسبی برای شماست؛ البته به یاد داشته باشید اگر تخت نوزاد ـ نوجوان می‌خرید، انتخاب طرح و رنگش كار آسانی نیست. شما باید چیزی انتخاب كنید كه هم مناسب یك نوزاد باشد و هم دل یك نوجوان را به دست بیاورد و این كار آسانی نیست.

 

نکات خرید تخت خواب کودک

  • فاصله بین میله‌های محافظ آن را حتما بررسی كنید. این فاصله نباید كمتر از پنج  و بیشتر از 10 سانتی‌متر باشد تا دست یا سر بچه بین آنها گیر نكند.
  • میله‌ها و تخته‌های آن را با دقت بررسی كنید كه شكستگی یا ترك نداشته باشد.
  • پیچ و مهره‌های تخت باید مخفی باشد تا دست كودك را زخمی نكند.
  • باز كردن و بستن تخت باید به حدی ساده باشد كه خودتان به‌راحتی بتوانید برای جابه‌جایی‌اش اقدام كنید.

 


دسته دوم؛ انواع تخت و پارك‌ها هستند 
از اسم‌شان هم پیداست كه تخت‌های دوكاره‌اند؛ قسمت بالایی‌شان تخت است كه برای دوران نوزادی مناسب است و قسمت پایینی هم مخصوص بازی كودك طراحی شده است. این تخت‌ها معمولا پارچه‌ای یا توری هستند كه به همین دلیل ایمنی بیشتری برای نوزاد دارند. در ضمن به‌راحتی هم جمع شده و قابل جابه‌جایی هستند. بعضی مدل‌های این دسته، سینی تعویض جداگانه‌ای دارند كه روی تخت قرار می‌گیرد و به‌راحتی قابل استفاده است و بعضی مدل‌های دیگرش هم موزیكال بوده و آویز بالای تخت نوزاد همراه‌شان است.

راهنمای انتخاب تخت خواب کودک

 از آنجایی كه این تخت‌ها به نسبت سبك و قابل جابه‌جایی هستند، می‌توانید آنها را در طول روز هر جای خانه كه خواستید بگذارید و به كارهای‌تان برسید. زمین بازی پایین این تخت هم از بیرون قابل دیدن است؛ برای همین كودك‌تان مدام زیر نظر شماست. این تخت‌ها را می‌توانید توی اتاق خودتان هم قرار دهید.

 

اگر فضای زیادی برای قرار دادن یك تخت جداگانه برای فرزندتان ندارید یا نمی‌خواهید هزینه خریدن یك سرویس كامل نوزاد را بپردازید یا اگر دل‌تان می‌خواهد در سفر هم فرزندتان را در تخت خودش بخوابانید یا اگر می‌خواهید فضای بازی فرزندتان محدود و ایمن باشد، این تخت گزینه خوبی برای شماست؛ البته به یاد داشته باشید ممكن است فرزند شما به بازی كردن در یك فضای محدود و محصور تن ندهد.

راهنمای انتخاب تخت خواب کودک

نکات خرید

  • قابلیت‌های مختلف آن را از جهت كارآیی حتما بررسی كنید.
  • شیوه جمع شدن آن را یاد بگیرید.
  • مطمئن شوید كه فضای صندوق عقب ماشین‌تان برای حمل و نقل تخت كافی است.
  • به پایداری و مقاومت این تخت‌ها اهمیت دهید و جنس پارچه‌ای یا توری‌شان را حتما بررسی كنید.

 

دسته سوم؛ گهواره‌ها و تخت‌های كنار مادر هستند 
این دسته تنوع و گستردگی بسیار زیادی داشته و فقط از این جهت كه در اتاق مادر قرار گرفته و كوچك ترند با یكدیگر شباهت دارند.  گهواره‌ها تخت‌هایی هستند كوچك كه قابلیت حركت‌شان به خوابیدن نوزاد كمك می‌كند. این دسته از تخت‌ها از قدیم مورد استفاده بوده‌اند و آزمون كارآیی‌شان را با سربلندی پشت سر گذاشته‌اند. مزیت معدودی از گهواره‌های امروزی نسبت به گهواره‌های نسل قبل در تنظیم ارتفاع‌شان است. با این حساب شما چه روی زمین نشسته باشید و چه روی تخت خودتان، می‌توانید ارتفاع گهواره را تنظیم كنید. بعضی از این گهواره‌ها قابلیت اتوماتیك هم دارند؛ یعنی حتی لازم نیست شما زحمت تكان دادن‌شان را به خودتان بدهید. بعضی شركت‌های تولیدكننده تخت نوزاد، گهواره‌هایی با طرح سرویس‌های خودشان هم تولید می‌كنند.

راهنمای انتخاب تخت خواب کودک

اگر حتما می‌خواهید نوزاد را پیش خودتان بخوابانید و هزینه زیادی هم صرف نكنید، گهواره‌ها گزینه خوبی هستند؛ البته به یاد داشته باشید معمولا سایز كوچك این گهواره‌ها باعث می‌شود كه نهایتا شش ماه بتوانید از آنها استفاده كنید و بعد از آن باید به فكر تخت دیگری برای نوزادتان باشید.

 

تخت‌های كنار مادر، ابتكار جدیدی از شركت‌های تولیدكننده لوازم نوزادی است. این تخت‌ها در عین اینكه فضایی كاملا مجزا برای نوزاد دارند، كاملا به تخت مادر می‌چسبند و حتی می‌توان پایه‌های‌شان را به تخت مادر قفل كرد. مزیت بزرگ این تخت‌ها این است كه لازم نیست مادر در طول شب برای سرزدن به نوزاد از جایش بلند شود و به اتاق دیگری برود یا حتی لازم نیست خم شود و نوزادش را از تخت بردارد.

 

كافی است چشمش را باز كند تا بتواند نوزادش را ببیند یا نهایتا توی تختش بنشیند. معمولا این تخت‌ها با قابلیت تنظیم ارتفاع ساخته می‌شوند تا كنار هر تختی قرار بگیرند. علاوه بر این وقتی دوران نوزادی به پایان رسید، می‌توان آنها را تبدیل به نیمكت یا حتی میز تحریر كرد. مجموعه این مسائل باعث شده كه مادرهای امروزی اقبال زیادی نسبت به خرید این مدل تخت‌ها داشته باشند.

راهنمای انتخاب تخت خواب کودک

اگر حتما قصد دارید نوزادتان را پیش خودتان بخوابانید و در طول شب به‌راحتی او را زیر نظر داشته باشید و نیازهایش را فوری برطرف كنید، بدون اینكه فشار مضاعفی به خودتان وارد كنید، این تخت‌ها گزینه خوبی برای شماست؛ البته به یاد داشته باشید این تخت‌ها هم معمولا بسیار كوچك تولید می‌شوند و در نتیجه خیلی زود كارآیی‌شان را از دست می‌دهند و شما را مجبور می‌كنند تخت دیگری برای فرزندتان تهیه كنید.

 

نکات خرید
گهواره

  • استحكام آن را حتما بررسی كنید.
  • به فكر تهیه تشك و لحاف مناسبی باشید.
  • جوری آن را كنار تخت قرار دهید كه مانع تكان خوردنش نشود.

تخت‌ های كنار مادر

  • تنظیم ارتفاع آن را حتما بررسی كنید. اگر قابلیت تنظیم ارتفاع ندارد، حتما تختی بخرید كه هم‌ارتفاع تخت خودتان باشد.
  • این تخت‌ها از جهتی كه به تخت مادر قفل می‌شوند باید زبانه‌ای داشته باشند تا بین تخت مادر و نوزاد فاصله نیفتد.
  • فاصله بین میله‌های محافظ را بررسی كنید كه كمتر از پنج و بیشتر از 10 سانتی‌متر نباشد.
  • برای این تخت‌ها هم باید به فكر تشك و لحافی مناسب باشید.

جدیدترین مطالب