بد غذایی کودک یک ساله + علت و راه درمان

بد غذایی کودک یک ساله + علت و راه درمان

بد غذایی کودک یک ساله

بد غذایی کودک یک ساله ممکن است علل گوناگونی داشته باشد. در اینجا علت بد غذایی کودک یک ساله و راه درمان بد غذایی کودک یک ساله را بیان خواهیم کرد. بد غذایی کودک یک ساله و بهانه‌ گیری کودک موقع خوردن غذا یکی از شکایت‌های اصلی مادرانی است که فرزندشان از غذای خانواده و سفره استفاده می‌کند. بسیاری از مادران در سنین 3 تا 5 سالگی که رسیدن مواد مغذی و کافی به کودک در رشد و بد غذایی کودک یک ساله سلامت جسمی او نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند با این معضل دست به گریبانند.

بد غذایی کودک یک ساله + علت و راه درمان

برای ایجاد علاقه و بیشتر شدن اشتهای کودک نسبت به غذا چند راهکار در زیر ارائه شده است:

 

راهکارهایی برای بد غذایی کودک یک ساله

1. قبل از وعده‌های غذایی جنب‌وجوش کنید: فعالیت روزانه و تحرک کافی کودک که از راه بازی و سرگرمی یا هواخوری در بیرون از منزل انجام می‌شود اگر قبل از وعده‌های غذایی باشد باعث بازشدن اشتهای کودک می‌شود و میل او برای خوردن غذا افزایش می‌یابد.

بد غذایی کودک یک ساله + علت و راه درمان

2. از دیزاین غافل نشوید: از موارد دیگری که می‌توان برای ترغیب کودک به غذا خوردن استفاده کرد و بسیار نیز موثر است تزیین غذاست. به کار بردن خلاقیت و تزیین غذای کودک با مواد خوراکی داخل بشقاب و ساختن تصویرها و شکل‌های جالب توجه باعث می‌شود کودک به خوردن غذا بیشتر از قبل علاقه نشان دهد. برای ایده گرفتن و تزیین غذا می‌توانید از طرح‌های مختلفی که در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی وجود دارند استفاده کنید.

 

درمان بد غذایی کودک یک ساله

طبخ غذاهای مورد علاقه کودک همیشه راهکار مفیدی برای ایجاد انگیزه برای غذا خوردن است.

 

3.موقع‌شناس باشید: بهتر است غذاخوردن کودک روی یک برنامه اصولی و منظم باشد و ساعت مشخصی داشته باشد. توجه به اینکه کودک موقع غذاخوردن خسته و خواب‌آلود نباشد نیز به مصرف بهتر غذا از سوی کودک کمک کند.

 

4.به علایق کودک توجه کنید: طبخ غذاهای مورد علاقه کودک همیشه راهکار مفیدی برای ایجاد انگیزه برای غذا خوردن است. اما این موضوع به این معنا نیست که اگر کودکی تمایل به مصرف نوع خاصی از غذا نشان نداد، به سرعت غذا را تعویض کنیم. همیشه نمی‌توان غذاهای مورد علاقه کودک را طبخ و مصرف کرد بنابراین سعی کنید غذاهای جدید را به دفعات و با فواصل زمانی مناسب به او دهید ولی توجه داشته باشید در صورتی که کودک تمایلی به خوردن غذا نشان نداد او را مجبور به تمام کردن آن نکنید اما چند روز بعد مجدداً آن غذا را درست کنید و این روش را تا مادامی که ذائقه کودک به خوردن آن غذا عادت کند تکرار کنید.

 

5. کودک را در روند طبخ شریک کنید: یک روش دیگر این است که از کودک بخواهید در طبخ غذایی که قرار است بخورد به شما کمک کند. بچه‌ها عاشق این هستند که مواد را با هم مخلوط و طبخ کنند. این پیشنهاد مطمئنا با استقبال کودک همراه می‌شود و علاوه بر اینکه فرآیند طبخ را برای شما و او تبدیل به یک فرصت وقت گذرانی و لذت بردن با هم می‌کند، کودک را برای خوردن آنچه خودش در تهیه آن نقش داشته است، ترغیب می‎کند.

 

درمان بد غذایی کودکان یک ساله

بهتر است غذاخوردن کودک روی یک برنامه اصولی و منظم باشد.

 

6.هله‌هوله ممنوع: عدم مصرف شیرینی، شکلات، آبمیوه‌های صنعتی و حتی محصولات شور مثل چیپس و پفک و امثال آنها در بین وعده‌های غذایی بر خوب غذا خوردن کودک تاثیر مثبتی می‌تواند داشته باشد. این خوراکی‌ها علاوه بر اینکه فاقد هرگونه مواد مغذی برای بدن هستند و با کالری بالا و مواد مضر به سلامت کودک آسیب می‌رسانند باعث بی‌اشتهایی و عدم رغبت به غذا و خوراکی‌های مفید نیز می‌شوند.

 

7.ترکیبات جدید بسازید: اگر بچه غذا را نخورد ترکیبات آن را برای کودک عوض کنید. به عنوان مثال اگر کودک شما به خوردن سوپ علاقه نشان نمی‌دهد موادی که دوست ندارد را حذف کنید و چیزهای دیگری به آن اضافه کنید. می‌توانند با حفظ ترکیب قبلی نیز مواد جدیدی به ترکیب اضافه کنند که به مورد پسند شدن طعم آن برای کودک کمک کند.

 

بد غذایی کودک یک ساله

جدیدترین مطالب