رمز ماندگار ماندن در ذهن دیگران

رمز ماندگار ماندن در ذهن دیگران

چگونه در ذهن دیران ماندگار شویم؟

برای اینکه بتوانید خاطزه ی خوبی از خودتان در ذهن دیگران به جاب بگذارید باید یک تاثیر بسیار زیادی بر ذهن دیگران، به خصوص افرادی را که دوستشان دارید بگذارید. اما اینکه چکار کنیم تا ماندگار شویم در ذهن افرادی که دوستشان داریم/ف مهارتی است که با رعایت چند نکته به آسانی بدست می اید. پس با ما همراه باشید:

 

کارمن سیمون، دانشمند شناختی و نویسنده‌ی غیرقابل چشم‌پوشی: خلق محتوای به یاد ماندنی برای نفوذ بر تصمیمات، می‌گوید این موضوع مهمی است که باید در نظر داشته باشید زیرا فراموش شدن برای موفقیت سمی است.

رمز ماندگار ماندن در ذهن دیگران

او می‌گوید ” آدم‌ها احتمالا ۹۰٪ آن‌چه را می‌گویید فراموش می‌کنند و این بدان معنا است که برندتان، پیغام‌تان، دعوت‌تان به اقدام، هرچیزی که می‌خواهید شنوندگان‌تان به آن عمل کنند، نادیده انگاشته خواهد شد. برای آن‌که در ذهن آدم‌ها بمانید، باید بخشی از واکنش‌ها، عادات و/یا اهدافی باشید که برایشان باارزش است.” این به معنای هدف‌مندتر بودن درباره‌ی چیزهایی است که می‌گویید یا کارهایی که انجام می‌دهید. در ادامه به هفت عادت اشاره می‌کنیم که افراد به یاد ماندنی برای در خاطر ماندن انجام می‌دهند.

 

1. از قدرت غافلگیری استفاده می‌کنند.

سیمون می‌گوید انتخاب طبیعی به سود کسانی است که می‌توانند آینده را دقیقا پیش‌بینی کنند، و مغز ما به گونه‌ای تکامل یافته است که باور کند غافلگیری بد است. “وقتی غافلگیری بد نباشد تضاد شناختی بزرگی به وجود می‌آید. گنجاندن یک روایت یا غافلگیری غیرمنتظره در پیغام‌تان یک پاسخ ستیز و گریز، از نوع لذت‌بخش، به راه می‌اندازد. ”

 

او می‌گوید از آن‌جایی‌که مغز دوست دارد به سوی الگوها حرکت کند، انجام کاری غیرمنتظره برای آن انحرافی از معیار خواهد بود، و شما را به یاد ماندنی‌تر می‌کند. برای مثال، به جای ایمیل، یک یاداشت تشکر دست‌نویس ارسال کنید، رفتاری که روز به روز نادرتر می‌شود. یا با لباس پوشیدن متفاوت با سایرین، یکی از آن قوانین “صنعت‌تان” را زیر پا بگذارید.

 

2. به ارز‌ش‌های اولیه تمسک می‌جویند.

اسکات سوبل، مدیر اجرایی ارشد راهبردها و ارتباطات کی‌گلوبال می‌گوید به طور کلی انسان‌ها ابتدا با سیستم لیمبیک مغز، که چیزهایی از قبیل خشم، امنیت، یا خشنودی را تولید می‌کند، به محرک بیرونی واکنش نشان می‌دهند.

 

و دونالد ترامپ، صرف‌نظر از نظرتان راجع به او، مثال خوبی است که نشان می‌دهد این تاکتیک چگونه می‌تواند شما را به یاد ماندنی کند. وقتی ترامپ به کسی برچسب تنبلی، دروغگویی، کوچک بودن یا چیزهای دیگر می‌زند، یا از ساخت دیواری برای محافظت از ما حرف می‌زند، مغز اولیه‌ی ما معنای ابتدایی و اساسی را تشخیص می‌دهد و آن جمله‌ها را از طریق مغز شناختی‌مان ترکیب کرده و یک تصویر و خاطره می‌سازد.

 

برای ما واقعا سخت است از دست آن خاطرات ابتدایی خلاص شویم. ترامپ در به جا گذاشتن تصاویر به یاد ماندنی که از نیازهای اولیه‌مان سوءاستفاده می‌کنند، استاد است. سوبال می‌گوید هنگام نزدیک شدن به فرد دیگری می‌توان از این ارتباط مغزی به شیوه‌ای مثبت استفاده کرد. از خودتان بپرسید برای کمک به محافظت از آن‌ها، افزایش موفقیت یا امنیت‌شان، یا حتی احساس خوبشان نسبت به خود چه چیزی می‌توانم فراهم ‌کنم، ؟ زیرا شما را می‌شناسند و می‌دانند قادر هستید چه چیزی به آنها دهید.

 

3. عاشق کمک کردن به دیگران هستند.

جوزف واینتراب، بنیان‌گذار و مدیر موسسه‌ی کوچینگ‌فور‌لیدرشیپ بابسون و برنامه‌ی کار تیمی دانشگاه بابسون می‌گوید آدم‌های نابغه در کمک کردن به موفقیت دیگران، به یاد ماندنی هستند. او می‌گوید ” کسانی که به کمک دیگران می‌شتابند و به آنها فرصت می‌دهند بتوانند کاری را که به خاطرش استخدام شده‌اند واقعا انجام دهند، حتی سال‌ها بعد نیز با علاقه به خاطر آورده می‌شوند.”

رمز ماندگار ماندن در ذهن دیگران

وینتراب اضافه می‌کند که این می‌تواند شامل تسهیم اطلاعات نیز باشد.او می‌گوید “خارج شدن از مسیرتان برای آن‌که بدون درخواست اطلاعاتی را با دیگران به اشتراک بگذارید یکی از بهترین راه‌های به یاد ماندنی شدن است زیرا افراد کمی واقعا این کار را انجام می‌دهند.”

 

4. تمایل دارند مخالفت‌جو باشند.

دن ویدن، نویسنده‌ی رهبری آزاد: به حداکثر ساندن استعداد و عملکرد با گشودن دروازه‌های فرصت، ‌می‌گوید موافقت با هر چیز و هر کسی به صدای برفکی تبدیل می‌شود. آدم‌هایی که به یاد ماندنی هستند تمایل دارند نظرشان را بیان کنند، حتی اگر برخلاف نظر جمع باشد. او می‌گوید “حتی اگر یکی از آنها با آن مفهوم موافقت کند، برای ایجاد علاقه راه متفاوتی در چارچوب‌بندی آن می‌یابد.”

 

5. عمل‌کننده هستند.

وینتراب می‌گوید یکی از بهترین راه‌های به یاد ماندن عملکرد در سطوحی است که دائما از آن‌چه ” آزمایش‌شده و درست” است فراتر رود. او می‌گوید “بین حرف زدن و عمل کردن تفاوت زیادی وجود دارد، کسانی‌که دائما از انتظارات فراتر می‌روند و همواره به دنبال راه‌هایی برای عملکرد در سطوح بالاتر هستند، و بعد در آن سطوح عمل می‌کنند، توسط اطرافیانشان به صورت فردی و سازمانی به یاد آورده و ارزش‌مند دانسته می‌شوند.”

 

6. قصه‌گوهای قهاری هستند.

ویدن می‌گوید آدم‌های به یاد ماندنی اغلب در قصه‌گویی مهارت دارند. او می‌گوید ” این ویژگی را در زندگی حرفه‌ای و شخصی‌تان می‌توانید بیابید و آن آدم‌هایی که می‌توانند یک داستان را با پیغامی تطابق دهند قابل توجه‌تر هستند.” سیمون در این باره موافق است و می‌گوید افزودن تصاویر به داستان‌ها کمک می‌کند به یاد ماندنی شوید. او می‌گوید “پردازش تصاویر موثرتر از پردازش متن است، از زبان برای خلق یک تصویر ذهنی استفاده کنید. طرف شما آن کلمات را با چنان دقتی به خاطر خواهد آورد گویی تصاویری به نمایش درآمده بوده‌اند.”

 

7. دایره‌ی واژگانی وسیع و متنوعی دارند

دن ویدن می‌گوید “در دوره‌ای که به نظر می‌رسد زیرکی در باب وازگان رو به کاهش است، کسانی که در آن قوی هستند به چشم می‌آیند. هرگز نباید آن را به معنی پرافاده‌ بودن قلمداد کرد، بلکه به معنی ویژگی ایجاد فهم بهتر با کلمات درست است.”

 

هم‌چنین مت استوارت، معاون موسسه‌ی روابط عمومی آنتنا‌گروپ می‌افزاید آدم‌های به یاد ماندنی در نورافشانی‌های کلامی شرکت می‌کنند. او می‌گوید ” با استفاده از قیاس و صنایع ادبی پویا عبارات‌تان را متنوع نگه دارید. این رویکرد هم‌چنین شما را از دست صحبت‌های حاوی اصطلاحات خاص یک گروه و گفتار بی‌رنگ و روح خلاص می‌کند که به سرعت رنگ می‌بازند.”

 

رمز ماندگار ماندن در ذهن دیگران

جدیدترین مطالب