خصوصیات چپ دست ها + فواید چپ دست بودن

خصوصیات چپ دست ها + فواید چپ دست بودن

خصوصیات چپ دست ها بر هیچ انسانی پوشیده نیست و این افراد ویژگی های شخصیتی بارزی دارند و بسیاری از دانشمندان معتقدند افراد چپ دست باهوش تر از دیگران هستند و استعداد چپ دست ها بیشتر از راست دست ها است. همه ساله در تمام دنیا روز 13 آگوست مصادف با 22 مرداد به عنوان روز جهانی چپ دست ها جشن گرفته می شود و در این مقاله شما را با حقایقی درباره این افراد آشنا خواهیم کرد.

خصوصیات چپ دست ها + فواید چپ دست بودن

خصوصیات چپ دست ها

احتمالاً تا زمانی که مجبور نشوید کنار یک چپ دست سر میز شام بنشینید و در نهایت با آرنج در دنده ها گیر کنید، به افراد چپ دست فکر نمی کنید. چپ دست ها تنها 10 درصد از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند، با این حال آن‌ها برای مدت طولانی چنان جذاب بوده‌اند که مطالعه‌ای پشت سر هم در مورد اینکه چه چیزی آنها را منحصر به فرد می‌کند، انجام شده است و خصوصیات چپ دست ها بسیار است که در اینجا بیان خواهیم کرد.

 

به طور خلاصه ویژگی های افراد چپ دست به شرح زیر است:

• حل کننده سریع مشکلات
• بر چالش ها غلبه می کنند
• صبر بالا
• ارایه راه حل های منحصر به فرد
• چپ دست ها باهوش ترند
• مهارت های زبانی بهتر
• مهارت های رهبری
• تفکر واگرا
• خلاق
• شهودی
• ورزشکاران بهتر
• پردازش سریع اطلاعات در مغز
• مهارت انجام چند کار باهم

 

1. رویا پردازند

چپ دست ها تنها حدود 10 درصد از جمعیت را تشکیل می دهند، اما مطالعات نشان می دهد که افرادی که چپ دست هستند در زمینه خلاقیت، تخیل، خیال پردازی و رویا پردازی امتیاز بیشتری کسب می کنند. از دیگر خصوصیات افراد چپ دست حس تجسم آنهاست و به خوبی می توانند هر چیزی را در ذهن خود مجسم کنند.

 

2. در دست گرفتن مشاغل مهم

بنجامین فرانکلین و هنری فورد به همراه چهار نفر از پنج رئیس جمهور اخیر ایالات متحده به عنوان چپ دستان ذکر شده اند. شاهزاده ویلیام انگلستان نیز چپ چپ است. میکائل آنژ، رافائل، لئوناردو داوینچی و رنوار نیز در این فهرست قرار گرفتند. همچنین فارغ التحصیلان دانشگاهی چپ دست 26 درصد ثروتمندتر از دانشجویان راست دست می شوند. علاوه بر این، چهار نفر از پنج طراح اصلی اپل جزء افراد چپ دست می باشند.

خصوصیات چپ دست ها + فواید چپ دست بودن

3. سالم تر هستند

گزارش شده است که قربانیان سکته مغزی که چپ دست هستند، سریعتر بهبود می یابند. در حالی که دلیل آن نامشخص است، برخی معتقدند این به این دلیل است که افراد چپ دست باید برای موفقیت در دنیای راست دست، هر دو طرف مغز را تقویت کنند. از آنجایی که بسیاری از چپ دست ها در استفاده از دست غیر غالب خود بهتر عمل می‌کنند، بهبودی پس از سکته‌ای که به بخشی از مغزشان آسیب می‌زند، برایشان دشوارتر است.

 

4. چپ دست ها سخنان را متفاوت می شنوند

صدا در قسمت های مختلف مغز به طور متفاوتی پردازش می شود. از آنجایی که چپ دست ها بر سمت راست مغز غالب هستند، صدا توسط آنها متفاوت درک می‌شود. آنها صداها را کندتر از افراد چپ مغز پردازش می کنند. این بدان معنی است که آنها می توانند نکات ظریف را در گفتار و موسیقی بهتر درک کنند و آنها را به ترانه سرای عالی تبدیل کند.

 

5. شغل مناسب چپ دستها

گفته می شود که افراد چپ دست در استدلال پیچیده خوب هستند و در نتیجه تعداد زیادی برنده جایزه نوبل، نویسندگان، هنرمندان، موسیقی دانان، معماران و ریاضیدانان چپ دست هستند و شغل مناسبی برای آنها است. بر اساس تحقیقات منتشر شده در یک مجله آمریکایی روانشناسی، به نظر می رسد چپ دست ها در تفکر واگرا بهتر عمل می کنند.

 

6. ورزشکاران بهتری هستند

چپ دست بودن یک مزیت در برخی رشته های ورزشی است. بیسبال، بوکس، هاکی، شمشیربازی و تنیس روی میز همگی ورزش هایی هستند که در آن چپ دست ها به طور گسترده در بالاترین سطح حضور دارند. به عنوان مثال، در بیسبال، بیش از 50 درصد از بهترین بازیکنان جهان، چپ دست هستند.

 

7. ترسوتر هستند

دانیل کاسانتو، محقق می‌گوید: «ممکن است تعامل با دنیایی که عمدتاً توسط راست دستان برای حقوق بشر ایجاد شده و چپ دستان را مجبور می‌کند بیشتر از دست راست خود استفاده کنند، باعث افزایش فعالیت در نیمکره مغز شود که مسئول احساساتی مانند ترس است. چپ دستها معمولاً به دلیل پاسخ‌های منفی که پیش بینی می‌کنند، نسبت به محیط خود ترس بیشتری دارند.

خصوصیات چپ دست ها + فواید چپ دست بودن

8. آنها بسیار سازگار هستند

یکی از مهمترین فواید چپ دست بودن، سازگاری بیشتر با مردم و جامعه است. تقریباً همه ابزارها و ماشین ها توسط افراد راست دست ساخته شده اند. این بدان معناست که چپ دست ها در طول زندگی خود مجبور بوده اند خود را با شرایط کمتر از ایده آل وفق دهند.

 

9. مستعد ابتلا به بیماری های روانی

افراد چپ دست بیشتر از راست دست ها از ابتلا به بیماری های روانی رنج می برند. این نشان می دهد که شخصیت چپ دست ها ممکن است نسبت به سایرین نامتعادل تر باشد. آنها به طور نامتناسبی در بین بیماران مبتلا به روان پریشی و اسکیزوفرنی نشان داده می شوند. با این حال این بدان معنا نیست که همه این افراد شخصیت‌های نامتعادل دارند و فقط خطر مشکلات شخصیتی آنها کمی بیشتر است.

 

10. استعداد چپ دست ها

چپ دست ها ممکن است در مسابقاتی که حریفان مقابل یکدیگر قرار می گیرند، مانند تنیس، بیسبال و بوکس برتری داشته باشند و این از مهمترین فواید چپ دست بودن می باشد. این ممکن است به این دلیل باشد که ورزشکاران چپ دست فرصت بیشتری برای تمرین در برابر حریفان راست دست دارند. چپ دست بودن را هرکسی به شکل خاص خود تعبیر می کند؛ برخی اعتقاد دارند که این افراد از هوش بیشتری نسبت به راست دست ها برخوردار هستند و برخی نیز در گذشته تصور می کردند که چپ دست ها شوم بوده و این امر را یک عیب می دانستند.

 

11. شیوع بیشتر در دوقلوها

یک مطالعه نشان داد که 21 درصد از دوقلوها چپ دست هستند.

 

12. ضریب هوشی چپ دست ها

افراد چپ دست از تمرکز و IQ بالایی برخوردار می باشند و میزان هوش آنها به مراتب بیشتر از راست دست ها می باشد. بسیاری از افراد چپ دست ثروتمندتر از سایرین هستند و درک و احساسات قوی تری دارند. آنها معمولاً نسبت به افراد راست دست از سطح IQ بالایی برخوردارند و به جزئیات توجه دارند. به هر حال، چپ دست ها از سنین پایین یاد گرفته اند که راه حل ها را بیابند و از ابزارها به نفع خود استفاده کنند، مثلاً زمانی که اولین مداد خود را در مهدکودک نگه داشته اند.

خصوصیات چپ دست ها + فواید چپ دست بودن

13. خرافات

در زمان های قدیم اگر مشخص می شد کودکی چپ دست است، او را شیطانی و شوم فرض نموده و مجبورش می کردند از دست راست خود برای نوشتن استفاده کند. حتی معلم های مدرسه که انسان های تحصیل کرده و فرهیخته ای محسوب می شدند نیز دانش آموزان چپ دست را به نوشتن با دست راست مجبور می کردند. اما خوشبختانه دوره این خرافه ها به پایان رسیده و انسان های این زمانه به خوبی می دادند که این تفاوت به شیطانی یا معیوب بودن آن فرد مربوط نیست.

 

14. طول عمر چپ دست ها

اینکه زمان مرگ چپ دست ها زودتر از راست دست ها می رسد به کلی رد شده است ولی هنوز برخی افراد روی این موضوع پافشاری زیادی دارند. در سال های بسیار دور در کالیفرنیا یک تحقیق روی مردگان انجام شد و مشخص گردید طول عمر چپ دست ها 66 سال است و سایر افراد در حدود 75 سال عمر می کنند. البته بسیاری از افراد در گذشته پس از ورود به مدرسه چپ دست بودند اما رفته رفته به دلیل سخت گیری والدین و خرافات مردم، راست دست شدند و همین موضوع باعث شده تا نتیجه این تحقیق غلط از آب درآید و این افراد در زمان مرگ شان به عنوان چپ دست شناخته نشدند. طبق آخرین یافته ها طول عمر افراد هیچ ربطی به چپ یا راست دست بودن آنها ندارد.

 

نتیجه گیری

چپ دست ها معمولاً زندگی پر استرس‌ تری دارند، زیرا در دنیایی زندگی می‌کنند که برای افراد راست‌ دست ساخته شده است، بنابراین یکی از راه‌های داشتن زندگی ایده آل، سازگاری بیشتر با سایر مردم و امکانات جامعه است. اگر چپ دست هستید، به یاد داشته باشید که در اینترنت تعداد زیادی فروشگاه وجود دارد که در زمینه کالاهای مخصوص چپ دستان کار می کنند.

برچسب‌ها:

جدیدترین مطالب