سفر

نیم نگاهی به گذشته

الفبا
الفبا

احکام شرعی طلاق دادن زن در اسلام

مجموعه : مذهبی و دینی
احکام شرعی طلاق دادن زن در اسلام

یکی از بدترین حلال ها نزد خداوند طلاق است که با این عمل زوجین عرش خدا را به لرزه در می آورند. اما در این مطلب قصد داریم تا با یکدیگر احکام شرعی طلاق دادن زن را از نظر اسلام مرور کنیم.

 

سوال: آیا صدور طلاق خلع بدون بخشیدن مبلغى از مهریه به گونه‌اى كه رضایت مرد فراهم شود صحیح است؟
 جواب: طلاق خلع، طلاق با عوض است كه اگر عوض نداشته باشد، طلاق خلع نخواهد بود و لازم نیست عوض، مَهر یا جزئى از آن باشد.

 

سوال: آیا پس از فوت شوهر یا پس از طلاق، رابطه محرمیّت بین عروس و پدر شوهر باقى مى‌ماند؟

جواب: محرمیّت ابدى است و پس از فوت شوهر یا پس از طلاق باقى است.

 

سوال: آیا طلاق بدون رضایت قلبى طرفین و تنها با احراز رضایت زبانى، على‌رغم وجود شواهد کافى بر عدم رضایت صحیح است؟

جواب: طلاق اكراهى صحیح نیست ولى اگر بدون اكراه و اجبار با اراده و با اختیار و مراعات شرایط انجام بگیرد، صحیح است.

 

سوال: آیا مى‌توان زن حامله را طلاق داد؟ اگر شرایط خاصى موجود است بفرمایید.

جواب: طلاق زن حامله صحیح است.

 

سوال: اصلاح صورت و یا زینت متعارف برای خانمی که در عدّه وفات قرار دارد چه حکمی دارد؟

 

آیة الله خامنه ای (دام ظله):

واجب است بر زن که در عده وفات هر آنچه را که زینت برای زوج محسوب می شده برک کند گرچه زینت متعارف باشد بلی اصلاح موها و آنچه که نظافت به شمار آید بلامانع است.

 

آیة الله سیستانی (دام ظله):

برای زن است که ترک کند در مدت عده هر گونه عملی که در عرف اجتماعی همان جایی که زندگی می کند زینت حساب شود.

 

آیة الله شبیری زنجانی (دام ظله):

زن در عده وفات باید از زینت کردن خوداری کند.

 

آیة الله صافی گلپایگانی (دام ظله):

هر چه که زینت حساب شود که زن برای شوهرش انجام می داده باید ترک شود این اختلاف دارد از جهت زمان و شهرها و به حسب اشخاص.

 

آیة الله مکارم شیرازی (دام ظله):

هرگونه زینت در این مدت اشکال دارد.

 

آیة الله نوری همدانی (دام ظله):

هر زینتی که زن ها برای شوهرها انجام می دهند باید ترک کنند.

 
آیة الله وحید خراسانی (دام ظله):

هرچه که زینت محسوب شود باید ترک کند.

 

سوال: چرا زنی که 3 بار طلاق گرفته اگر خواست با شوهرش دوباره ازدواج کند باید با یکی دیگر ازدواج کند و بعد طلاق بگیرد تا بتواند با شوهر قبلی خود ازدواج کند؟

زنی که سه بار طلاق گرفته، برای ازدواج مجدّد با شوهرش، ابتدا باید با مرد دیگری ازدواج کرده وبعد طلاق بگیرد تا بتواند با شوهر قبلی خود ازدواج کند؛ در مورد دلیل چنین حکمی، از امام رضا (علیهالسلام) نقل شده که دلیل این امر به نوعی توبیخ و کیفر برای مردان است تا طلاق در بین آنها سبک شمرده نشود و تا زن‌ها مورد اذیت و آزار قرار نگیرند.[1]

 

البته برای روشن شدن مطلب چند نکته را باید تذکر دهیم:

 

1. بر اساس نظریۀ صحیحی که فقها و دانشمندان شیعه بدان معتقدند، احکام خداوند بر اساس مصالح و مفاسد است؛ یعنی اگر انجام عملی دارای منفعت مهم و حیاتی است، آن عمل واجب خواهد بود، یا اگر منفعت آن حیاتی نباشد آن عمل مستحب است و اگر انجام عملی، دارای ضرر خطرناک و مهلک باشد، انجام آن حرام و اگر ضرر آن خطرناک و مهلک نبوده، مکروه است و در صورتی که منفعت یا ضرر آن غالب نباشد و مساوی الطرفین باشد، آن عمل مباح است. البته منظور از منفعت و ضرر صرف منفعت و ضرر مادی نیست، بلکه به معنای عام و گسترده است که به جامعیت و گستردگی ابعاد وجودی انسان می‌باشد.

 

2. هرچند اصل کلیت این قاعده که احکام الاهی بر اساس مصالح و مفاسد است، قطعی و یقینی است، ولی کشف مصالح و مفاسد در جزئیات و مصادیق، بسیار مشکل است.

 

چون اولاً: نیازمند داشتن امکانات وسیع، در ابعاد مختلف علمی است.

 

ثانیاً: بشر هر قدر از نظر علم و صنعت پیشرفت کند، باز معلومات او در برابر مجهولاتش، قطره‌ای است در برابر دریا “جز اندکی از دانش به شما داده نشده است”.[2]

 

و شاید علت عدم بیان علت و فلسفۀ تمام احکام، از سوی اولیای الاهی دین، یکی این بوده که بیان تمام اسرار احکام برای انسان‌هایی که بسیاری از حقایق علمی هنوز برایشان کشف نشده، مانند گفتن معما و لغز است، که چه بسا موجب تنفر شنوندگان گردد، امام علی (علیه السلام) می‌فرماید: “مردم، دشمن آن چیزی هستند که نمی‌دانند”.[3] لذا اولیای الاهی در حد فهم انسان‌ها به بعضی از علت‌ها و فلسفه‌های احکام اشاره نمودند.

 

علاوه این که، هدف از دین و شریعت، آراستگی انسان‌ها به خوبی‌های علمی و عملی، و اجتناب از زشتی‌های فکری و عملی است، این هدف با عمل به شریعت به دست می‌آید و لو این که افراد فلسفه و علت احکام را ندانند؛ نظیر این که مریض با انجام دادن دستورات پزشک، بهبودی را به دست می‌آورد و لو فایده و فلسفۀ دارو و دستورات پزشکی را نداند.

 

مضافاً این که مومنان، چون اطمینان و یقین دارند به این که دستورات دینی، از کسانی صادر می‌شود که علم و آگاهی آنان خطاناپذیر است، پس یقین به اثربخشی و مفید‌بودن این دستورات دارند.

 

3. هرچند فهم علت و فلسفۀ احکام مشکل است، ولی پیدا نمودن ضوابط کلی احکام، امر ممکنی است. البته کلیت در مسائل حقوقی، مثل کلیت در مسائل فلسفی نیست که استثناناپذیر باشد، بلکه کلیت در مسائل حقوقی و اجتماعی به معنای اکثری است، لذا قابل استثناست.

زیبایی و تناسب اندام


بینی
گونه
آرایشی
زنان
کرم چربی سوز
قطره زاندروکس
سفر
نوترینو

جدیدترین مطالب

پربیننده ترین مطالب

مجله خبری

انواع عسل طبیعی و خواص درمانی عسل های مختلف آموزش تکنیک های مهم برای درست کردن فلافل بازاری آموزش درست کردن سوپ مناسب سرماخوردگی آموزش درست کردن مربا توت فرنگی آموزش درست کردن فرنی انبه طرز تهیه خورشت داوود پاشا طرز تهیه کافه گلاسه دسر خوشمزه و باکلاس طرز تهیه ماکارونی با پنیر چدار و سس گوجه فرنگی آموزش درست کردن آش خوشمزه شلغم با خوردن این سبزی دندان های سفید و سالم خواهید داشت عناب خشک و فواید آن برای بدن انسان طرز تهیه سالاد تخم مرغ مناسب برای وعده شام