روش صحیح پیاده روی برای کاهش وزن و لاغری

روش صحیح پیاده روی برای کاهش وزن و لاغری

آموزش روش صحیح پیاده روی

پیاده روی موثرترین راهکار لاغری و کاهش وزن است. روش صحیح پیاده روی برای کاهش وزن و لاغری در ادامه بیان شده است. اصول صحیح پیاده روی و نحوه صحیح پیاده روی برای لاغری را در سماتک می خوانید:

 

برای لاغر شدن روش ها و تمیرنات بسیاری وجود دارد اما بهترین آنها پیاده روی است. در این مقاله به شما می گوییم چگونه می توانید با پیاده روی لاغر شوید.

 

اضافه وزن و بزرگ شدن شکم یکی از مشکلات قرن جدید است. کاهش وزن تغییرات غذایی، افزودنی‌ها، فست فودها و امثال این خوراکی‌ها در کنار بی تحرکی و ایجاد مشاغلی که با مدتها نشستن انجام می‌شود همه به این موضوع دامن زده است. برای رهایی از این چاقی مزمن راه‌ های پیشنهادی زیادی هست اما شاید ساده‌ترین و بی‌دردسرترین آنها راه رفتن یا پیاده‌ روی باشد. اگر بتوانید برنامه‌ریزی کنید و روزی نیم ساعت راه بروید حتماً تأثیر آن را خواهید دید. پیاده روی احتمالاً بهترین ورزش برای کاهش دائمی وزن است.

 

پیاده‌ روی صحیح

پیاده راه رفتن هم مثل سایر کارها باید با دقت و درست انجام شود. اینکه ما فکر کنیم همین راه رفتن ساده می‌تواند دو سه روزه شکم ما را لاغر و اندام را مناسب کند باور غلطی است. برای شروع یک پیاده‌روی خوب با یک میزان متناسب و نسبتاً کوتاه، شروع کنید، برای مثال ۱۵ تا ۲۰ دقیقه با سرعت متوسط راه بروید.

 

برای رهایی از این چاقی مزمن راه‌ های پیشنهادی زیادی هست

پیاده‌ روی یک ورزش است پس باید قواعد ورزش را در آن اجرا کنید. پیاده‌ روی باید شامل سه بخش باشد : گرم کردن، طی کردن مسافت مورد نظر و خنک کردن بدن. برای گرم شدن، پنج دقیقه اول را با سرعت کم، در حدود نصف سرعت عادی خودتان راه بروید. چند لحظه بایستید و حرکات کششی انجام دهید. سعی کنید تمرکز حرکاتتان روی مچ پا، ران‌ها و پشت ساق پا باشد. این کار موجب نرمی و انعطاف‌پذیری ماهیچه‌هایتان می‌شود؛ اما به شرطی که حتماً قبل از آن بدنتان را گرم کرده باشید.

 

کشش‌ها باید آرام و با مکث باشد و فشار بیش از حد بر ماهیچه‌ها وارد نکند. بعد از آن با سرعت عادی شروع به راه رفتن کنید. سرعت و مسافت پیاده‌روی باید متناسب با سن و شرایط عمومی بدنتان باشد. هرگز از حد تعادل خارج نشوید. وقتی توانستید بدون تنگی نفس هنگام راه رفتن گفتگو کنید، یعنی سرعت مناسبی دارید. شانه‌ها را عقب نگه دارید و عضلات خود را آزاد کنید. دست‌ها را آزادانه در کنارتان تاب دهید. قدم‌های خود را به صورت پاشنه – پنجه بردارید.

 

سرعت و مسافت پیاده‌ روی باید متناسب با سن و شرایط عمومی بدنتان باشد

کف پا را زمین نکوبید. با گام‌های منظم سرعتتان را یکنواخت کنید. در پنج دقیقه آخر پیاده‌روی، به تدریج قدم‌ها را کوتاه و سرعتتان را کم کنید تا به سرعت اولیه زمان گرم کردن برسید. پیاده‌روی خود را با انجام تعدادی حرکت کششی تمام کنید. این کار ماهیچه‌ها را از انقباض خارج کرده و ضربان قلب را به حالت طبیعی برمی‌گرداند.

 

کفش و لباس مناسب

برای پیاده‌ روی بهتر باید لباس مناسب پوشیده باشید. راه رفتن با هر کفش و لباسی می‌تواند برعکس برای شما خسته کننده و بی تأثیر باشد. از یک جفت کفش راحت و کاملاً اندازه شروع کنید. همه فروشگاه‌ها کفش‌های مخصوص پیاده‌روی دارند. می‌توانید از یک فروشگاه مطمئن کفش مناسب تهیه کنید. کفش، کف طبی متناسب با گودی کف پا و کناره‌هایی محکم داشته باشد. همه فروشگاه‌ها کفش‌های مخصوص پیاده‌روی دارند

 

سعی کنید حتماً با جوراب راه بروید کفش بدون جوراب می‌تواند آسیب به پاها بزند. جوراب‌هایی را انتخاب کنید که بیشتر می‌پسندید. می‌توانید جوراب‌هایی با بافت متراکم و ضخیم انتخاب کنید که چسبان هستند و از میزان اصطکاک پا و کفش کم می‌کنند و یا نوع نازک که جاذب رطوبت هستند و یا نوع نخی را ترجیح دهید. لباس‌های آزاد و راحت بپوشید و اگر هوا سرد است، به‌جای یک پوشش ضخیم، از چند پوشش نازک و سبک استفاده کنید تا بتوانید پس از گرم شدن از تعداد آنها کم کنید.

 

پیاده‌ روی با شکم خالی یا پر

بر اساس یک سری تحقیقات که توسط گروهی از محققان فرانسوی دانشگاه پل ساباتیۀ تولوز انجام شده، نتایجی گرفته‌اند که نشان می‌دهد چربی سوزی با شکم خالی بیشتر است. افرادی که دچار چاقی مفرط هستند، در شرایط تمرین با شدت متعادل ۴۷% از چربی‌ها را می‌سوزانند، درحالی‌که بعد از غذا خوردن این عدد به ۳۱% می‌رسد، حالا اگر این تمرین ورزشی را به‌طور منظم تکرار کنید و همراه با یک رژیم غذایی کم‌ کالری باشد، قطعاً به کاهش وزن منتهی خواهد شد.

 

چربی سوزی با شکم خالی بیشتر است

اگر ۸ تا ۱۲ ساعت قبل از انجام ورزش، غذایی خورده باشید، مصرف گلوکز نصف خواهد شد. انجام فعالیت ورزشی با شکم خالی نسبت به زمانی که شکم پر است یا حتی سه ساعت بعد از مصرف غذا، چربی بیشتری می‌سوزاند. هر چه تمرین زمان بیشتری طول بکشد، بدن مقدار بیشتری از انرژی مورد نیازش را از بافت‌های چربی برمی‌دارد، حالا اگر فرد ناشتا هم باشد، مقدار این برداشتن بازهم افزایش خواهد یافت. دویدن به مدت چند ساعت با ریتم متعادل یا مثلاً دوچرخه سواری طولانی مدت با شکم خالی بسیار بیشتر از اسکواش یا دو سرعت مفید هستند.

 

نظر پزشک

برخی تصور می‌کنند برای از بین بردن چربی‌های شکم و پهلو، باید حرکات ورزشی مربوط و موضعی به این نواحی را انجام دهند، اما باید بدانید برای از بین بردن چربی‌های شکم و پهلو باید از تمرینات هوازی و به‌ویژه پیاده‌روی پیوسته استفاده کرد.ورزش‌هایی مثل دویدن، پیاده‌روی تند، دوچرخه ثابت و حتی استفاده از تردمیل نیز با توجه به شرایط فیزیکی، سنی و سلامت جسمانی و به‌ویژه نداشتن مشکل مفاصل می‌تواند در از بین بردن چربی‌های شکم و پهلو بسیار مؤثر باشد.

 

ورزش کردن باید همراه با یک رژیم غذایی کم‌ کالری باشد

اما سؤال اینجاست که اگر فردی اضافه وزن خیلی زیاد داشت یا بیماری‌ها قلبی و عروقی، آیا انجام این ورزش‌ها به او توصیه می‌شود؟ دکتر توانا در پاسخ می‌گوید: «افرادی که وزن بالا دارند پیش از آغاز ورزش باید با بهره‌گیری از یک رژیم غذایی اصولی وزنشان را کاهش دهند. همچنین این افراد باید از ورزش‌های هوازی ملایم چون پیاده‌روی سبک شروع کرده و از انجام ورزش‌های مقاومتی که ضربان قلب را به‌ شدت بالا می‌برد، پرهیز کنند. این امر در ارتباط با بیماران قلبی نیز درست است. همچنین بیماران قلبی نباید در گرما ورزش کنند، بلکه باید پیاده‌روی یا نرمش را به صبح زود موکول کنند. همچنین انجام حرکات دراز و نشست نیز به کسانی که مشکلات کمر دارند یا عضلات کمرشان ضعیف است به‌هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.»

 

نکته مهم دیگری که باید بدانید این است که برای کوچک ‌کردن شکم‌های بزرگ و چربی‌های انباشته‌شده در ناحیه شکم، در مرحله اول و پیش از هر چیز به داشتن رژیم غذایی و کم کردن کالری دریافتی بازمی‌گردد. به بیان دیگر مقاومت چربی ذخیره‌ای بدن در ناحیه شکم، فقط می‌تواند با رژیم لاغری و ورزش شکسته شود.

 

پیش از آغاز ورزش باید با بهره‌گیری از یک رژیم غذایی اصولی وزنشان را کاهش دهند

دکتر توانا متخصص طب فیزیکی با تأکید بر این‌که تنها راه از بین بردن چربی شکم، رژیم غذایی اصولی و ورزش است، می‌گوید:«پیاده‌روی پیوسته با سرعت معمولی یعنی نه بسیار تند و نه خیلی آرام و به شکلی که باعث افزایش ضربان قلب و تعرق شود، برای کسانی که دچار مشکل یا بیماری مفاصل نباشند، بهترین ورزش برای کوچک کردن شکم است. راهپیمایی برای کسی که آمادگی لازم برای ورزش کردن را ندارد، باید در سطح صاف و به مدت نیم ساعت در هر روز آغاز شود، اما به‌تدریج و پس از یک ماه این زمان می‌تواند به یک ساعت افزایش پیدا کند. همچنین به‌تدریج می‌توان در سطوحی با شیب کم پیاده‌روی کرد. دویدن به سوزاندن سریع‌تر چربی‌ها کمک می‌کند، اما برای افراد جوان‌تر یعنی حداکثر تا 45 سال توصیه می‌شود.»

 

فواید پیاده‌ روی

هر ورزشی برای خود روش‌هایی دارد که اگر درست انجام نشود مفید نخواهد بود. برای سوزاندن چربی لازم است بدن در سطوح پایین‌تری تلاش کند و بسیاری از ورزش‌ها اجازه این کار را نمی‌دهند. مثلاً «پیاده‌ روی سریع» را در نظر بگیرید، برای سوزاندن کالری، خیلی از مبتدی‌ ها ممکن است سعی کنند محدودیت‌های موجود را کنار بزنند تا احساس کنند که تمرین درست و حسابی انجام داده‌اند. ولی یادتان باشد اگر تعداد ضربان نبض خیلی بالا باشد، سوزاندن درصد بالایی از چربی غیرممکن است. پیاده‌روی ما را قادر می‌سازد با سرعتی ثابت و مداوم تمرین کنیم. این نوع ورزش کردن، به بدن اجازه می‌دهد که به اصطلاح دنده عوض کند و کربوهیدرات را به‌عنوان سوخت استفاده کند. برای سوزاندن انرژی لازم است بدن ما به طور دائم در تمام مدت ورزش، در وضعیت سوزاندن چربی باشد؛ پیاده‌روی فعالیتی مداوم و تدریجی است، بنابراین حتی اگر شخص فاقد آمادگی جسمانی هم باشد باید به طور مؤثری به وضعیت سوزاندن چربی در حین پیاده روی برسد.برای نگه‌داشتن بدن در بالاترین حد سوزاندن چربی، پیاده‌روی مؤثر با کنترل تعداد ضربان قلب، بیشترین تأثیر را دارد.

روش صحیح پیاده روی برای کاهش وزن و لاغری

پیاده‌ روی برای لاغر شدن می‌تواند یک تفریح هم باشد

فراموش نکنید همیشه قبل از شروع هر ورزش جدیدی، تأیید پزشک معتبری را بگیرید. تمام ورزش‌ها باید تحت نظارت یک مربی صاحب صلاحیت انجام شود. اگر تعداد سلول‌ های چربی شما زیاد است، باید ورزش کنید و با استفاده از اصول صحیح علمی، برای کاهش چربی سلول‌ ها، رژیم بگیرید. هر روش دیگری که سرخود انجام دهید منجر به کاهش آب بدن می‌شود و احتمالاً- پس از قطع رژیم- باز به وزن سابق بازمی‌گردید.

 

جالب این است که پیاده‌ روی برای کاهش وزن می‌تواند یک تفریح هم باشد. مثلاً دوستان هم می‌توانند به پیاده‌ روی ملحق شوند به این ترتیب شما می‌توانید با آنها صحبت کنید و حوصله‌تان هنگام راه رفتن سر نرود. موقع خرید رفتن پیاده‌روی کنید، با این کار چربی‌های ذخیره شده را بسوزانید. در این مورد شاید ایده خوبی باشد که برای ادامه روال سوزاندن چربی، حرکت‌های مداومی انجام شود، تماشای ویترین مغازه‌ها هم گزینه خوبی است؛ اما همیشه نمی‌تواند تأثیرگذار باشد.

 

روش صحیح پیاده روی برای کاهش وزن و لاغری

 

منبع : faradeed.ir

برچسب‌ها:

جدیدترین مطالب