جان سخت ترین موجودات زنده کره زمین

جان سخت ترین موجودات زنده کره زمین

موجودات زنده ای که جان سخت هستند

 

جان سخت ترین موجودات زنده کره زمین را در این مطلب سماتک به شما معرفی خواهیم کرد. شاید تصورش هم برایتان سخت باشد اما باید بدانید که موجوداتی روی کره زمین زندگی می کنند که بسیار سخت جان هستند و به راحتی نمی میرند.

 

موجوداتی هستند که حتی اگر آنها را در آب بجوشانید، در دمای انجماد قرار دهید یا با بارانی از رادیواکتیو بمبارانشان کنید، چنان جان سخت هستند که اتفاقی برایشان نمی افتد و همچنان زنده می‌مانند!

 

اینها گروهی از باکتری‌هایی هستند که حتی درون صخره‌ها هم زنده می‌مانند و در برابر گرما، سرما و تشعشعات هسته ای شدید دوام می‌آورند. زندگی در این دنیای عجیب و پر از شگفتی انواع متفاوتی دارد. یکی از این موجودات جالب توجه که از ۵۴۰ میلیون سال پیش در سیاره ما زندگی می‌کند، جانور کندرو یا تاردیگرید (Tardigrada) نام دارد؛ جانور آبزی کوچکی با هشت پا که از پیچیده‌ترین جانوران اکستریموفیل (Extremophile) شناخته شده است. اکستریموفیل‌ها گروهی از موجودات زنده هستند که در محیط‌های خشن فیزیکی یا شیمیایی زندگی می‌کنند که معمولا ادامه حیات به طور عادی در آنها ناممکن است.

 

تاردیگریدها یک شاخه از پوست اندازان هستند که به دلیل حرکت بسیار کندشان به جانور کندرو یا تنبل معروف شده است. این جانور چهار جفت پای شکمی دارد که به چنگال یا پنجه ختم می‌شود. بسیاری از گونه‌های این جانور روزها را صرف خوردن جلبک و شناکردن در قطرات آب خزه‌ها و گلسنگ‌ها می‌کنند و به همین دلیل بدن بسیاری از آنها شفاف است. اولین تاردیگرید را سال ۱۷۷۳ زیست شناسی به نام جان آگوست گوئز کشف کرد و از آن زمان تاکنون بیش از هزار گونه جدید از این جانور کشف شده است. تاردیگریدها فقط ۳ دهم و ۵ دهم تا حداکثر ۱٫۵ میلی‌متر طول دارند. (آنچه در تصویر بالا می‌بینید، ۴۰۰ برابر اندازه واقعی بزرگ شده است.)

 

محل زندگی تاردیگریدها
خزه‌ها، گلسنگ‌ها و دیگر نواحی مرطوب پاتوق ایده‌آل این جانورانند. تا دو میلیون عدد از تاردیگریدها می‌توانند در یک متر مربع از خزه‌های نقره‌ای‌ رنگ زندگی کنند. آنها با استفاده از پنجه‌های تیزشان که روی هشت پای خود دارند می‌توانند به گیاهان، شن یا خاک بچسبند و جریان آب آنها را با خود نبرد.

جان سخت ترین موجودات زنده کره زمین

خزه‌ها، گلسنگ‌ها و دیگر نواحی مرطوب پاتوق ایده‌آل خوکچه خزه ای است

 

کوچک ترین جاروبرقی دنیا
بیشتر گونه‌های مختلف این موجودات از جلبک‌ها تغذیه می‌کنند. آنها دهان مخروطی شکل و شبیه جاروبرقی شان را روی غشای سلولی جلبک فشار می‌دهند. سپس دو دندان خنجر مانندشان را وارد پوسته بیرونی گیاه کرده و کل مواد مغذی درون گیاه را بیرون می‌کشند تا جایی که گیاه خشک می‌شود. البته گونه‌های شکارگر این تاردیگریدها نیز با همین روش طعمه خود را می‌خورند. ناگفته نماند این موجودات می‌توانند حدود ده سال بدون آب و غذا زندگی کنند.

 

انطباق با شرایط سخت با شبه مردن
جالب‌ترین نکته در مورد این جانور توانایی انطباق آن در هر محیطی با هر شرایط سخت و طاقت‌ فرساست. وقتی شرایط زیست محیطی برای این گونه از جانوران سخت می‌شود، آنها می‌توانند وارد حالتی به نام کریپتوبایوسیس (Cryptobiosis)‌ شوند. در این حالت متابولیسم بدن این جانور به ۰٫۰۱ درصد سطح معمولی‌شان می‌رسد تا حدی که به نظر می‌آید مرده‌اند. آنها با این کار تمام فعالیت های بدنشان را به مدتی طولانی تقریبا خاموش می‌کنند، اما به محض این که شرایط زندگی به حالت عادی و مناسب برگشت، از این حالت جالب مرگ گونه طولانی بیدار می شوند. توانایی آنها در به تعویق انداختن فرآیند متابولیسم به آنها کمک می کند بتوانند در سراسر دنیا و در هر محیطی با آب و هوای کاملا متفاوت زندگی کنند.

جان سخت ترین موجودات زنده کره زمین

خوکچه خزه ای می توانند در سراسر دنیا و در هر محیطی با آب و هوای کاملا متفاوت زندگی کنند

 

این جانوران میلی متری، می‌توانند در محدوده دمایی از منفی ۲۷۰ درجه سانتی‌گراد تا ۱۵۰ درجه سانتی‌گراد بالای صفر دوام بیاورند و به حیات خود ادامه دهند. تاردیگریدها می‌توانند در برابر پرتوی خورشیدی، پرتوی گاما یا پرتوی یونی ـ به میزانی چند صد برابر آنچه برای یک انسان کشنده است ـ زنده بمانند. در واقع این جانور با قرار گرفتن در وضعیت کریپتوبایوسیس می‌تواند در برابر شرایط بد زیست‌ محیطی مقاومت کند.

 

• هفت توانایی شگفت انگیز خوکچه خزه ای

 

تنفس بدون شش
هزار گونه از جانوران کندرو در دنیا شناخته شده و در بررسی‌های آناتومی مشخص شده هیچ یک از آنها شش ندارند. البته هرگز به این شش‌ها هم نیازی ندارند. زیرا اکسیژن مستقیم از طریق پوست وارد بدن شان شده و در تمام اندام هایشان منتشر می شود. البته برای این که این فرآیند اکسیژن رسانی به درستی کار کند باید اطراف آنها را لایه‌ای نازک از آب پوشانده باشد.

جان سخت ترین موجودات زنده کره زمین

این جانور میلی متری وقتی در محیط های با دمای زیر صفر و بشدت یخ زده مواجه می‌شود

 

مبارزه با یخ زدن
این جانور میلی متری وقتی در محیط های با دمای زیر صفر و بشدت یخ زده مواجه می‌شود، شروع به تولید قند می‌کند و جلوی خشک شدن بدن خود را می‌گیرد. در حقیقت این حیوان می‌تواند نوعی شیشه زیست درون زاد تشکیل دهد تا از سلول‌ها و پروتئین‌های مهم بدن حفاظت کند. این توانایی جلوی بیرون زدن بلوک‌های سلولی از بدن را می‌گیرد.

 

۳۰ سال خواب زمستانی
تاردیگریدها می‌توانند تا سال‌ها به خواب زمستانی فرو بروند و در حقیقت زندگی شان معلق باقی بماند. هر وقت بدن شان با آب تماس پیدا کرد، از خواب بیدار می‌شوند. بتازگی محققان ژاپنی دو نمونه از تاردیگریدها را پس از یک خواب ۳۰ ساله بیدار کردند.

 

حتی یکی از آنها توانست پس از سه دهه، تخمگذاری کند و این امکان وجود دارد. زیرا برخی جانوران ماده این حیوان می‌توانند بدون وجود شریک، تولید مثل کنند. مطالعه این ویژگی‌ها شاید بتواند راهکارهایی برای انجام سفرهای دور و دراز میان‌ ستاره‌ای برای ما ارائه کند.

 

در این شرایط شاید بتوان انسان‌ها را به شیوه‌ای همچون تاردیگریدها در شرایط خواب زمستانی قرار داد و آنها را با سرعتی مافوق تصور به فراسوی مرزهای منظومه شمسی فرستاد. خوب است بدانید تاردیگریدها سال ۲۰۰۷ به همراه فضانوردان به فضا رفتند و ده روز در خلأ مورد آزمایش قرار گرفتند. جالب این که آنها زنده ماندند و سپس به زمین برگردانده شدند.

جان سخت ترین موجودات زنده کره زمین

خوکچه خزه ای در محیط زیر صفر شروع به تولید قند می‌کند و جلوی خشک شدن خود را می گیرد

 

دزدان دی‌ان‌ای
در تحقیقات مشخص شده است تاردیگرید می‌تواند دی‌ان‌ای خود را پس از بیدار شدن از خواب کریپتوبایوتیک، تعمیر و اصلاح کند. در زمان بدی شرایط زیستی، مثلا وقتی محیط‌ زیست خشن و نامناسب می‌شود و رطوبت بسیار کمی وجود دارد، زنجیره‌های دی‌ان‌ای این جانور می‌شکنند و کاملا خرد می‌شوند. سپس هر زمان شرایط زیست‌ محیطی به حالت عادی بازگشت و این جانوران از حالت غیرفعال خارج شدند، شروع به مرمت دی‌ان‌ای خود می‌کنند. در این حالت غشای سلول نفوذپذیر شده و اجازه ورود ژن‌های خارجی را از سوی باکتری‌ها و گیاهان دیگر می‌دهد و با استفاده از دی‌ان‌ای آنها، به مرمت و بازسازی دی‌ان‌ای خود می پردازند.

 

بیگانه با پیری
تمام موجودات زنده روی زمین، سرانجام روزی پیر می‌شوند، بجز تاردیگریدها! به عبارت دیگر این حیوانات تنها موجودات روی زمین هستند که از این قانون طبیعت پیروی نمی کنند. این حیوانات وقتی آب بدنشان کم می‌شود، فرآیند مسن شدن را در خود متوقف می‌کنند. هر وقت بدنشان از حالت خشکی درآید زندگی‌شان دوباره به جریان خواهد افتاد. به این ترتیب پیر نمی شوند. دانشمندان با مطالعه شرایط زیستی چنین جانوری شاید بتوانند ایده‌هایی برای افزایش طول عمر انسان ارائه کنند.

جان سخت ترین موجودات زنده کره زمین

امروزه پزشکان با شناختن ساز و کار بدن خوکچه خزه ای قصد دارند در عالم پزشکی از آن بهره ببرند

 

رشد بدون تقسیم سلولی
موضوع جالب در مورد تاردیگریدها، این است که بیشتر گونه‌های این حیوانات با سلول‌های کاملارشد کرده، متولد می‌شوند. آنها برخلاف موجودات زنده دیگر از طریق تقسیم سلولی رشد نمی کنند. عجیب تر آن که هنگام فرآیند مسن شدنشان، سلول‌ها به جای تقسیم شدن فقط بزرگ می شوند.

 

امیدی برای آینده پزشکی
امروزه پزشکان با شناختن ساز و کار بدن این حیوان قصد دارند در عالم پزشکی از آن بهره ببرند. محققان به روش هایی دست یافته‌اند که در آینده ای نه چندان دور می‌توانند با استفاده از این موجودات، اندام‌های انسان را حفظ کرده و تازه نگهدارند. آنها دریافته‌اند این مکنده‌های میکروسکوپی پروتئینی تولید می‌کنند که می‌تواند اندام‌های اهداء شده انسان را به مدت طولانی‌تری قابل استفاده نگه دارند.

جدیدترین مطالب