آموزش ماهیگیری و صید انواع ماهی با قلاب

آموزش ماهیگیری و صید انواع ماهی با قلاب

آموزش صید ماهی با قلاب

ماهیگیری و صید ماهی در رودخانه و دریا تفریح بسیار مفرح و هیجان انگیزی است اما برای صید ماهی با قلاب باید چند نکته مهم در ماهیگیری را یاد بگیرید در ادامه آموزش صید ماهی با قلاب و همچنین طرز ساخت ریسه ماهیگیری را برایتان گردآوری کرده ایم. برای بسیاری از مردم ماهیگیری با قلاب یک سرگرمی سالم و آرامش‌بخش به نظر می‌رسد.

 

آموزش ماهیگیری با قلاب

لب آب یا داخل قایق در سکوت نشستن و منتظر ماندن تا یک ماهی قلاب را گاز بزند و سپس آن همه «هیجان» و خالی کردن استرس و دق و دلی روزمره با در هم شکستن مقاومت حیوانی که برای نجات جانش تلاش می‌کند، تلاشی تلخ! در دهه‌های اخیر حتی آموزش ماهیگیری به نام «شکار کن-آزاد کن» محبوبیت زیادی پیدا کرده است. در این نوع ماهیگیری ماهی شکار شده خورده نمی‌شود بلکه از آب بیرون کشیده می‌شود، وزن و قدش اندازه‌گیری می‌شود، در دست شکارچی‌اش عکاسی می‌شود و سپس دوباره به آب انداخته می‌شود. در اینجا، هدف بیشتر رقابت برای صید ماهی‌های بزرگتر و منتشر کردن عکس‌ها در مجلات و اینترنت است. برای این دسته از ماهیگیران، عکس ماهی صید شده یادآور «پیروزی» است. شاید بسیاری از مردم فکر کنند این نوع صید ماهی یک سرگرمی «بی‌ضرر» است ولی اگر نقطه نظر قربانیان را هم به کل داستان اضافه کنیم می‌بینیم که این تصور کاملاً اشتباه است.

آموزش ماهیگیری و صید انواع ماهی با قلاب

صید ماهی با قلاب در خلیج فارس

۱- ماهی آزاد قلاب را گاز می‌زند و به محض اینکه متوجه مقاومت می‌شود سعی می‌کند خودش را نجات دهد. در این مدت او فقط برای جذب اکسیژن از آب به دو سوم انرژی بدن خود نیاز دارد.

۲- برای اینکه میزان اکسیژن در خون بالاتر برود، در بدن ماهی هورمون‌هایی ترشح می‌شوند که جذب اکسیژن در آبشش‌ها را بیشتر می‌کنند.

۳- در عرض چند ثانیه ماهی به بیشترین سطح انرژی برای فرار می‌رسد. این همان زمانی است که ماهیگیر با مقاومت ماهی مواجه می‌شود و هر حرکت و مقاومت او را حس می‌کند.

۴- ماهی برای زنده ماندن می‌جنگد. دیگر اکسیژن کافی به ماهیچه‌ها نمی‌رسد. مقدار اسید خون بالا می‌رود و متابولیسم ماهی به هم می‌خورد.

۵- آب خیلی زیادی وارد آبشش‌ها می‌شود. تعادل نمک در بدن ماهی به هم می‌خورد و ماهی که تا همین چند لحظه پیش آن همه قدرت داشت سست می‌شود و دیگر توان مقاومت ندارد.

۶- ماهیگیر ماهی را از آب بیرون می‌کشد و بعد از آن مبارزهٔ مرگ ماهی شروع می‌شود. در این زمان واکنش‌های استرس ماهی به حداکثر می‌رسند. دست زدن به ماهی سبب می‌شود که لایهٔ مخاطی محافظ پوست یا حتی خود پوست آسیب ببیند. اگر ماهیگیر از محافظ‌های پلاستیکی در نوک قلاب استفاده نکرده باشد، هنگام بیرون کشیدن قلاب از دهان ماهی به او آسیب بیشتری می‌زند. پس از آن ماهیگیر ماهی را در آب می‌اندازد.

 

پژوهش‌ها نشان می‌دهند بیشتر ماهی‌هایی که در قلاب افتاده‌اند بعد از انداخته شدن در آب در نتیجهٔ زخم‌هایی که در زمان مقاومت در برابر بیرون کشیده شدن از آب ایجاد شده‌اند، می‌میرند. در بدترین حالت این زخم‌ها می‌توانند عفونت کنند. علاوه بر این، اگر ماهیگیر ماهی را خیلی سریع از عمق آب بیرون کشیده باشد، کیسهٔ هوای ماهی پاره می‌شود. این ماهی‌ها چند ساعت تا چند روز پس از آزاد شدن رنج می‌کشند تا بمیرند.

 

در سال ۲۰۱۵ دادگاه شهر مونستر آلمان رای بر غیر قانونی بودن «صید یادگاری» ماهی‌ها داد. بر اساس این رای، این نوع شکار ماهی‌ها با قانون حقوق حیوانات آلمان در تناقض است. اگر ماهیگیران در زمان بیرون کشیدن ماهی از آب متوجه می‌شوند که ماهی صید شده قابل خوردن نیست یا جزو ماهی‌های محافظت شده است یا کوچک است باید حتی الامکان از بیرون کشیدن ماهی از آب خودداری کنند. ماهی را به قایق نزدیک کنند و در همان آب او را از قلاب آزاد کنند. اگر این کار مقدور نیست، ماهیگیر باید از کشمکش بیشتر با ماهی خودداری کند بلکه با یک تور دسته‌دار ماهی را ازآب بیرون بکشد، قلاب را بیرون بیاورد و بدون معطلی ماهی را به آب باز گرداند. عکس گرفتن از ماهی، وزن کردن یا اندازه‌گیری جثهٔ او غیر قانونی است و جریمه دارد.

آموزش ماهیگیری و صید انواع ماهی با قلاب

بهترین طعمه برای صید ماهی با قلاب

روش اول بکارگیری ذرت برای صید دریایی شاه کولی ، سیم و کپور در سایزهای کوچک با بهره گیره از سیستم ریسه فلوت یا شناوره که در دریای شمال و دریاچه ها کارسازه ! در تصویر زیر طرز صحیح به قلاب زدن ذرت رو مشاهده میکنین فقط دقت کنین تا قلاب رو حتما” از انتهای ذرت رد کنین تا طعمه تون هنگام پرتاب و در مقابل نوک زدن ماهیها دوام بیاره!هرگز نوک قلاب رو در هر نوع سیستم و صید هر نوع ماهی نپوشونین این مطلب رو بارها مطرح کردم !

 

روش دوم یکی از بهترین شیوه های زدن کرم خاکی به قلابه که باز هم دقت کنین نوک قلاب رو نپوشونین! در تصویر زیر این موضوع بخوبی قابل مشاهده ست.شما با این شیوه هم میتونین سیستم انتظاری رو بکار بگیرین هم سیستم ریسه شناور رو!

 

روش آخر استفاده از طعمه ترکیبیه که من خودم با این روش هم کپور میگیرم هم زرد پر هم آمور ! فقط توجه داشته باشین هر سه روش برای صید ماهی های زیر 700گرم خوبه و برای صید ماهیهای بالای 700 گرم مناسب نیست!

 

آموزش صید ماهی قزل آلا با قلاب

برای صید ماهی قزل آلا با قلاب همیشه اولویت با طعمه های طبیعی خواهد بود سعی کنین حتما” از حشرات بومی منطقه ای که ماهی در اون محیط به تغذیه از آنها عادت کرده استفاده کنین مثلا” اگر اطراف آب پشه آبی یافتید بهترین طعمه پشه آبی خواهد بود و اگر درمنطقه ملخ یا پروانه شبتاب زیادی مشاهده کردید باید آنها را طعمه قرار بدین! رایجترین طعمه های طبیعی عبارتند از(پشه های آبی ودرختی،انواع پروانه ها،ملخ،سوسکهای درختی،زالو ،کرم خاکی، سنجاقکها، لارو حشرات، نوزاد قورباغه و بچه ماهی بخصوص نوزاد خود قزل الاو…….)

 

2.بهترین طعمه های مصنوعی عبارتند از(اسپینر های ارتعاشی وچرخنده با پولکهای متنوع،پلاگها، پشه های مصنوعی، لاروهای ژله ای،کرمهای ژله ای،قاشقکها،و…)

 

دوستان فلای کار باید دقت داشته باشن پشه هایی(مصنوعی) رو بکار بگیرن که حدالامکان با حشرات بومی منطقه ای که توش قزل میگیرن متشابه باشه!
قدم اول تهیه لوازم تخصصی این رشته از صید ماهی می باشد که مثل ثبک های دیگر صید ماهی تجهیزات به خصوص خود را می خواهد. مهم ترین تجهیزات یک سیستم صید ماهی قزل آلا چوب و چرخ و نخ و طعمه وادوات دیگر می باشد. مثلا بر اساس اطلاعات تخصصی زیر شما می توانید چوب مورد نظر خود را انتخاب کنید.

 

انواع چوب های ماهیگیری

1. چوب های ساحلی (چوب های ساده تلسکوپی)
2. چوب های قایقی (چوب های کوتا دو تیکه یا یک تیکه)
3. چوب های کاسی
4. چوب های پشه
تقسیم بندی چوب ها بر اساس اکشن:
1. اکشن سبک بین 0-50 گرم
2. اکشن نیمه سنگین بین 50-250 گرم
3. اکشن سنگین بین 250-400 گرم
4. اکشن فوق سنگین 400 گرم به بالا

 

یکی از فاکتور های انتخاب چوب ماهیگیری این است که کجا می خوام صید ماهی کنید چه ماهیی می خواهید بگیرید. چوب های صید ماهی و تخصص آنها برای چه صید ماهی :
10-30 گرم چوب تخصصی برای صید ماهی قزل آلا (spining)
10-30 گرم چوب مخصوص لانسه کشی
20-40 گرم چوب تخصصی برای صید مای سوف
50-250 گرم چوب تخصصی برای ماهی کپور (اکشن نیمه سنگین)
250-400 گرم چوب تخصصی برای گربه ماهی (اسبله)
400-1000 گرم چوب تخصصی ترولینگ (دریا)
بهترین رنج اکشن برای صید ماهی کپو 100-150 گرم می باشد.

آموزش ماهیگیری و صید انواع ماهی با قلاب

سایز چوب های ماهیگیری

متراج 3.60 – 3.90 متر چوب ماهیگیری مخصوص ماهی کپور
متراج 2-2.70 متر چوب مخصوص لانسه کشی
متراج 2.70 متر چوب مخصوص ماهی سوف و اردک ماهی
مترا ج 2-2.50 متر مخصوص ماهی قزل آلا
زیر مواردی که خط کشیده شده است بهترین فاکتورهای تخصصی تهیه لوازم صید ماهی می باشد. موارد دیگر موتور صید ماهی می باشد که در اینجا چند مدل را به شما معرفی می کنیم که در فروشگاه سایت مجود می باشد و شما می توانید مشخصات این موتور ها را مطالعه فرمایید.

 

انتخاب نخ صحیح یکی از مهمترین نکات در صید ماهی قزل آلا دارد فاکتور های صحیح انتخاب یک نخ مارد مثل سایز رنگ مقاومت دارد هرچه نخ از مقاومت بالاو سایز کم بر خوردار باشد نخ ایده آل تری می باشد اگر تصورتان از ماهی گیری همان چیزی است که در فیلم های آمریکایی دیده اید یعنی مرد تنهایی که با کلاه آفتاب گیر در یک قایق چوبی شناور روی رودخانه ای آرام نشسته و از سکوت لذت می برد و به همین دلیل فکر می کنید صید ماهی حوصله تان را سر می برد، اگر با شنیدن عبارت «ورزش» وقتی که قبل از «ماهیگیری» می آید خنده تان می گیرد، اگر دلتان برای ماهی های بیچاره می سوزد و فکر می کنید ماهی گیرها آدم های بدجنسی هستند که از مرگ ماهی ها دل شان قنج می رود، اول از همه باید تصورات تان را درباره صید ماهی اصلاح کنید.

 

بهترین راه برای این که نظرتان به سرعت عوض شود این است که پای صحبت های کسی که چند بار در کمپین های صید ماهی شرکت کرده بنشینید تا وقتی او با هیجان از اتفاقاتی که می تواند در ماهی گیری پیش بیاید برای تان تعریف می کند از اشتباهی که درباره میزان هیجان انگیزی ماهی گیری کرده اید بیرون بیایید. البته ممکن است چند دقیقه بعد وقتی او دارد درباره آرامش و سکوتی که در لحظه های ماهی گیری تجربه کرده، حرف می زند سردرگم شوید که بالاخره ماهی گیری هیجان انگیز است یا آرامش بخش و او جواب داد «هردو» اما اگر او بارها و بارها هم برایتان توضیح بدهد، تا خودتان قلابتان را توی آب نیندازید جواب این سوال را پیدا نمی کنید. ما برای این کار به شما کمک می کنیم آن همم بدون هیچ چشم داشتی به یکی از ماهی هایی که شاید در آینده صید کنید.

آموزش ماهیگیری و صید انواع ماهی با قلاب

انواع وسایل صید ماهی

ما قرن هاست که دیگر برای صید ماهی از دست استفاده نمی کنیم حتی چند هزار سال از وقتی که نیزه را هم کنار گذاشتیم می گذرد. انتخاب اجداد ما به عنوان جایگزین دست و نیزه، قلاب و تور صید ماهی بوده. حالا بماند که بعضی از این اجداد بی حوصله به اعمال غیراخلاقی مانند ایجاد انفجار در آب، بستن راه ماهی ها شن ریزی و استفاده از شوکر در آب رودخانه هم دست زده اند. اما شما باید برای لذت از صید ماهی قلاب را انتخاب کنید. چون فعلا اخلاقی ترین راه موجود است و صید ماهی با آن بیشتر از بقیه راه ها هم خوش می گذرد.

 

قلاب ماهیگیری با چیزی که ممکن است چند بار از دور دیده باشید فرق می کند و ریزه کاری های زیادی دارد. این را هم بدانید که بدترین راه موجود برای سر درآوردن از این ریزه کاری ها مراجعه به یک مغازه «وسایل ماهی گیری فروشی» لوکس است. چون اگر دست به این کار بزنید ممکن است موقع خروج از مغازه خوشحال باشید اما اگر بعدا ببینید که چند برابر آنچه نیاز داشته اید خرید کرده اید و نه تنها پول تان از دست رفته بلکه مجبورید چند برابر دیگران با خودتان بار این طرف و آن طرف بکشید قطعا ناراحت خواهید شد. پس حتما با تهیه فهرستی از وسایلی که به عنوان یک ماهی گیر مبتدی (نهنگ که قرار نیست شکار کنید) نیاز دارید به یک مغازه معمولی و ترجیحا شهره در انصاف مراجعه کنید و فقط همان چیزهای که لازم دارید بخرید.

 

چوب ماهیگیری

چوب ماهیگیری انواع مختلفی دارد؛ چون ماهی ها انواع مختلفی دارند، واضح تر این که وقتی می خواهید چوب صید ماهی انتخاب کنید قبل از آن باید ماهی ای را که می خواهید شکار کنید انتخاب کرده باشید. پیشنهاد ما این است که هر قدر هم فروشنده اصرار کرد که مثلا چوب ماهیگیری مخصوص ماهی های مهاجم را هم بخرید شما برای اول کار فقط به همان چوب قزل آلا قانع باشید. این چوب ها معولا وزنه ای 30 الی 40 گرمی دارند و طول پرتاب شان بین 3.6 تا 4.5 متر است.

از خرید چوب های کوتاه مگر در موارد استثنایی بسته به شرایط منطقه یا مکانی که در آن قصد ماهیگیری دارید صرف نظر کنید چون پرتاب طعمه از لا به لای درخت ها و بوته های ساحل با این چوب ها کاری اگر نه محال، ولی خیلی مشکل است.

 

بعد از این مرحله ممکن است بین خرید چوب های تلسکوپی یا چند تکه مردد شوید. جواب تردید را باید در خودتان جست و جو کنید و بعد دست به انتخاب بزنید، چوب های ماهیگیری چند تکه نسبت به چوب های آنتنی عمر بیشتر و کیفیت بهتری دارند هر چند حمل شان به دلیل طول بیشتر کمی سخت است. در نهایت به این توجه کنید که چوب صید ماهی باشد در حد امکان سبک و در عین حال محکم و اصطلاحا خوش دست باشد.

آموزش ماهیگیری و صید انواع ماهی با قلاب

چرخ

دومین چیزی که به آن نیاز دارید چرخ است. چرخی که به چوب شما متصل می شود باید با آن تناسب داشته بوده و قرقره اش حداقل ظرفیت 100 تا 150 مترنخ را داشته باشد. از آنجایی که قرقره یک سری آسیب پذیری های خاص خود را دارد موقع خرید چرخ توجه کنید که یک قرقره یدکی هم همراهش داشته باشد.

 

نخ ماهیگیری

نخی که به درد شما می خورد نخ ماهیگیری معمولی است. بین این نخ های معمولی آنهایی را انتخاب کنید که خاصیت ارتجاعی بیشتری داشته باشند.

بعد از تهیه موارد بالا باید با سراغ وسایلی مانند شناور، پیشبند، زنگوله برای فهمیدن نوک زدن ماهی، طعمه پاش و… هم باشید. اینها چیزهایی هستند که داشتنشان ضروری است اما به وسایل جانبی مانند چاقوی تیز ماهی گیری، قلاب آزادکن، قیچی یا ناخن گیر کوچک، متر، قوطی های کوچک یا بزرگ با تقسیمات داخلی، ساک مخصوص حمل چوب ماهی گیری و… هم نیاز پیدا خواهید کرد و حتی اگر لازم تان نباشد داشتن آن ها برای روحیه تان خیلی خوب است.

 

لباس مناسب ماهیگیری

شاید جواب به این سوال خیلی لازم نباشد اما مشاهده شده دوستانی که بدون فکر کردن به این که بعد از هر روزی، شبی هم فرا می رسد با یک لباس تابستانی به ماهی گیری رفته اند و وسط کار مجبور شده اند از داخل چادر پتو بردارند و به این کار ادامه بدهند. بنابراین پیش از عزیمت به سمت محل ماهی گیری جغرافیای منطقه را خوب بشناسید و لباس مناسب ببرید. لباس های راحتی که ن خیلی تنگ باشند و نه خیلی گشاد و البته وزن مناسبی هم داشته باشند که جلوی جست و خیز شما را نگیرند بهترین گزینه محسوب می شوند.

 

داشتن کلاه هم که برای یک ماهی گیر، هر چقدر هم مبتدی از نان شب واجب تر است. کلاه مناسب هم موقع سرما و بادی که معمولا از سمت آب می آید به دادتان می رسد و البته موقع تابش آفتاب کمک می کند که صبر بیشتری به خرج بدهید و محل را خیلی زود ترک نکنید. اما آنچه ممکن است به ذهن تان خطور نکند همراه داشتن یک صندلی کوچک و سبک است چون قطعا از ایستادن خسته خواهید شد و ماهی گیری شما در حالت چمباتمه فقط ماهی ها را خوشحال تر می کند.

آموزش ماهیگیری و صید انواع ماهی با قلاب

بهترین مکان های ماهیگیری در ایران

اولین و مهم ترین چیز برای شروع ماهیگیری انگیزه و علاقه است اما بالاخره باید جایی را سراغ داشته باشید که بتوانید به این انگیزه و علاقه رسیدگی کنید. هر جا که مقداری آب باشد می تواند محل زندگی چند ماهی هم باشد حتی حوض خانه های قدیمی، اما یک سری پاتوق های ماهیگیری در سرتاسر ایران وجود دارند که هم ماهی دلخواه تان در آنجا زندگی می کند و هم بیشتر از حوض های قدیمی احساس ماهیگیری به شما می دهند. تعداد این مکان ها آنقدر زیاد است که اگر تمام این مطلب هم به این کار اختصاص داشته باشد باز هم کم است. بنابراین بد نیست فعلا محل های مناسب برای ماهیگیری در تهران و شهرهای اطراف آن را بدانید.

 

دریاچه پارک المهدی:

پارک المهدی در ضلع جنوب شرقی میدان آزادی جای خوبی برای شروع ماهیگیری است. شاید باورتان نشود که همین بیخ گوش خودتان می توانید ماهیگیری کنید اما حقیقت دارد. حتی به جز این پارک، پارک های ارم و رازی هم دریاچه هایی دارند که برای ماهیگیری تفریحی شاید خیلی خوب نباشند اما بد هم نیستند.

 

جاجرود، آبشار کمرد:

در بیست کیلومتری جاده رودهن آبشاری قرار دارد به نام کمرد و روستایی به همین نام. از جاده جاجرود تا روستای کمرد 6 کیلومتر فاصله است. از مرکز روستا بعد از 20 دقیقه پیاده روی سبک به آبشار کمرد می رسید. آبشاری که هر چند بار در عمرتان ماهیگیری کنید آن را فراموش نمی کنید.

 

پلور، دریاچه سد لار:

اینجا از آن جاهایی است که با رفتن به آن می توانید علاوه بر ماهیگیری کارهای دیگری هم بکنید. حتی می توانید هیچ کاری نکنید و فقط به منظره هایی که مقابلتان قرار دارند نگاه کنید و برگردید اما اگر این کافی نبود که به اعتقاد خیلی ها هست، بدانید که شانس صید قزل آلای خال قرمز در این دریاچه خیلی زیاد است.

 

هراز، آب اسک:

رانش زمین در قسمتی از جاده هراز باعث شده که دریاچه ای در این منطقه به وجود بیاید که در آن هم قزل آلای خال قرمز پیدا می شود و هم فامیل نزدیکش یعنی قزل آلای رنگین کمانی.

 

دریاچه های تار و هویر:

دریاچه های تار و هویر در 30 کیلومتری شرق شهرستان دماوند جا خوش کرده اند. بعد از طی کردن 14 کیلومتر جاده خاکی به دریاچه تار میر سید. ماهی های این دریاچه ها اغلب قزل آلای خال قرمز هستند. اما ممکن است قزل آلای رنگین کمانی و زردک هم به قلابتان بخورد. دریاچه امام زاده علی در نزدیکی آب اسک و رودخانه نیمرود در 12 کیلومتری فیروزکوه ها از جمله جاهایی هستند که قزل آلای زردک در آنها صید می شود.

 

سد لتیان:

اگر پای صحبت ماهی گیرها نشستید و آنها بیشتر از اینکه از صید قزل آلا حرف بزنند از تجربه های شیرینی که از صید کپور داشته اند تعریف کردند و شما را به هوس دیدار کپور انداختند سد لتیان بهترین جایی است که می توانید برای این کار پیدا کنید.

این سد در 25 کیلومتری شمال شرقی تهران و روی رودخانه جاجرود بسته شده است. در دریاچه این سد ماهی های قزل آلای خال قرمز، قزل آلای رنگین کمانی، زردک، سیاه ماهی و کپور زندگی می کنند و ممکن است نوکی هم به طعمه شما بزنند. در همین مسیر می توانید به سد خاکی ماملو هم سری بزنید.

 

سد امیرکبیر یا سد کرج:

یکی از راه های ماهیگیری برای کسانی که تجربه زیادی در این کار ندارند قلاب انداختن به آب هایی است که محل پرورش ماهی ها هستند البته بعد از خواندن این حرف ها به سراغ حوضچه های پرورش ماهی نروید. برای شما مکان های خاصی در نظر گرفته شده است که شیلات تخم ماهی در آنها میر یزد و در زمان های خاصی از سال مثل اوایل پاییز اجازه ماهیگیری در این مکان ها را صادر می کند. سد امیرکبیر یا همان سد کرج یکی از همین هاست. در این سد که در 25 کیلومتری جاده کرج- چالوس قرار دارد، ماهی های قزل آلای خال قرمز و رنگین کمانی پرورش داده می شوند. سد طالقان و سد ساوه هم از نمونه های دیگر هستند که جای خوبی برای ماهیگیری محسوب می شوند.

 

در کنار اینها دریاچه اوان، سد اکباتان، دریاچه هامون، دریاچه گهر، دریاچه سد منجیل، دریاچه نئور، دریاچه مارمیشو، دریاچه ایمر، خلیج گرگان، رودخانه کرخه، رودخانه قزل اوزن، دریاچه زریوار، شاه رود، رودخانه های نکا و تجن و… هم جاهایی هستند که اگر ماهیگیری بهتان مزده داد بد نیست به هر کدام حداقل یک بار سر بزنید.

 

بهترین فصل ماهیگیری و صید ماهی

اگر بعد از یک خرید موفق و انتخاب لباس خوب و تصمیم گیری درباره این که کجا قرار است ماهیگیری کنید با رسیدن به محل مورد نظر دیدید که نه تنها کسی آنجا ماهیگیری نمی کند بلکه چشمتان به تابلوهای ماهی گیری ممنوع هم می خورد بدانید و آگاه باشید که زمان بدی برای لذت کلنجار رفتن با ماهی ها انتخاب کرده اید. البته ممکن است تابلویی هم وجود نداشته باشد. در زمان نامناسب به چندین دلیل دیگر باید قلابتان را غلاف کنید. مثلا زمان تخم ریزی ماهی ها و یا زمانی که تعداد آنها در منطقه ای کمتر از حد مجاز ماهی گیری باشد نباید به قلاب شوید در غیر این صورت رعایت زمان مناسب ماهی گیری در صید بهتر و بیشتر به شما کمک می کند.

زمان مناسب ماهی گیری در مورد ماهی های مختلف فرق می کند و بسته به باز شدن اشتهای آنها در دماها مختلف است. مثلا ماهی کپور در دمای کمتر از 8 درجه سانتی گراد اصلا لب به غذای معمولی هم نمی زند چه رسد به طعمه ای مشکوک. اگر بخواهیم یک نسخه کلی بدهیم باید بگوییم که اشتهای اغلب ماهی ها در هوای متعادل و همچنین اوقاتی از سال که آب سرد و گرم باعث به وجود آمدن جریان در آب می شود اشتهای بیشتری دارند یعنی ماه های نه چندان گرم بهار و نه چندان سرد پاییز. البته ماهی هایی که در ایران طرفداران بیشتری دارند مانند کپور، زردک، آمور و… در فصل تابستان جنب و جوش زیادی دارند و خوب دم به تله می دهند. در طول شبانه روز هم بهترین زمان ماهی گیری قبل از سپیده دم است چون گرسنگی شب قبل ماهی ها باعث می شود که آنها بیشتر جذب طعمه شما شوند.

 

انتخاب همراه و هم پای مناسب در هر زمینه ای یکی از مهم ترین کارهایی است که باید در نظر داشته باشید. مثلا کسی که از کثیف و خیس شدن لباس هایش کلافه می شود یا صبر و حوصله کمی دارد همراه خوبی برای شما نیست و غرغرهایش نه تنها ماهی ها را از شما دور می کند بلکه ممکن است باعث شود که قید ماهی گیری را بزنید. بعد از این که از همراه های معمولی تان مطمئن شدید بد نیست به دنبال یک این کاره هم بگردید. یعنی کسی که قبلا این کار را کرده چون به هر حال با خواندن چند خط و چند صفحه که از کسی ماهی گیر در نمی آید.

 

یک راهنما نه تنها می تواند چم و خم و جزییات کار را یادتان بدهد بلکه با شناسایی ماهی های مریض و یا بچه ماهی ها سلامتی شما و احتمالا چند ماهی را تضمین می کنند. اگر راهنمای مناسب تان را پیدا کردید که هیچ ولی اگر در نهایت موفق به جلب همراهی یک عدد ماهی گیر مجرب نشدید نگران نباشد چون اگر زمان و مکان مناسبی را برای ماهی گیری انتخاب کنید می توانید مطمئن باشید که آنجا تنها نخواهید بود و خیلی از کسانی که قرار است دور هم ماهی گیری کنید به شما کمک خواهند کرد. حتی اگر این راه هم جواب نداد و غرور یا خجالت باعث شد نتوانید از کسی کمک بگیرید خیلی ها هستند که در ازای پول کمی به شما کارهایی مانند درست کردن طعمه، انواع گره ها و جزییات دیگر را یاد بدهند.

 

اگر ماهی گیری را تجربه کنید، چشیدن طعم ماهی که صید کرده اید آخرین لذتی است که منتظرش هستید چون خود ماهی گیری و تلاش برای پیروزی در جدال با طبیعت بسیار بیشتر از آن لذت بخش است از طرفی کسی که ورزش ماهی گیری را انتخاب می کند، اگر از اول دوستدار طبیعت و ماهی ها نباشد کم کم به یک طرفدار پروپاقرص حفظ محیط زیست و مراقبت از ماهی ها تبدیل خواهدشد به همین دلیل ماهی گیرها یک منشور اخلاقی دارند و اغلب آنها به این منشور پایبند هستند.

در این منشور مواردی مانند اصل «بگیر و رهاکن» هم وجود دارد به این معنی که ماهی را پس از صید به آب برگردانید به خصوص اگر آن چیزی که می خواهید نباشد، مراقبت از محیط زیست، تلاش برای جلوگیری از آسیب دیدن دیگران و کمک به یادگیری دیگران هم در این منشور آمده که یک ماهی گیر بااخلاق اول باید به رعایت کردن آنها فکر کند.

 

طرز ساخت ریسه ماهیگیری

دوستان توجه داشته باشند که اکثر تکنیکها و شیوه های ساخت ریسه های بکار گرفته شده در سیستم های انتظاری متداول و پرکاربرد، توسط ماهیگیران مجرب و گاها” بومیان با توجه به گونه ماهی هدف و اکوسیستم محل مورد نظر طراحی و کشف شده و به مرور زمان تاکتیکها و تکنیکهای برتر با آزمون و خطا و حذف ایرادات کاملتر و کارسازتر و در نهایت به جامعه ماهیگیری معرفی شده است و هر ریسه طراحی شده ممکن است منحصر به منطقه ای خاص با شرایط اقلیمی خاص باشد پس الگو برداری محض بدون آنالیز و بررسی شرایط منطقه مدنظرتون صحیح نخواهد بود! امروزه با پیشرفت عرصه فناوری اطلاعات و ارتباطات طی چند دهه ی اخیر ما شاهد رشد سریع و ارتقاء سطح ریسه های طراحی شده توسط جمع کثیری از ماهیگیران حرفه ای و آماتور در سطح تمام کشورهای جهان هستیم و با انعکاس تصاویر و روشهای ساخت ابتکاری و متنوع ریسه ها، در شبکه های اینترنتی و ارتباطی، دسترسی به این اندوخته های اکتشافی ارزشمند نسبت به گذشته بسیار آسان شده است با این تفاسیر می پردازیم به معرفی و گروه بندی ریسه های حرفه ای ماهی کپور….

 

طبق تقسیم بندی متداول بین ماهیگیران ورزشی در صید حرفه ای ماهی کپور با توجه به اینگه غالبا” این گونه جهت تغذیه از بستر همواره حالت چرندگی و کف خواری داشته و عموما پمپاژ کننده مواد مغذی و لاروهای نهفته در بستر به شمار میروند ریسه های انتظاری اکثرا جهت استقرار در بستر طراحی شده اند البته تکنیکها و روشهای دیگری با سیستمهای شناوری و فلوت در شرایط خاصی مورد استفاده قرار میگیرند که در پست های بعدی به آنها خواهیم پرداخت.اما ریسه های منحصر به استقرار در بستر با توجه به جنس و نوع طعمه های بکارگرفته شده به سه گروه کلی تقسیم میشوند.

 

1.ریسه های سینک sink یا ریسه های کف خواب یا سنگین

2.ریسه های پاپ آپ pop-up یا ریسه های طعمه معلق یا سبک

3.ریسه های ترکیبی combi-rig یا ریسه های دو منظوره

 

با توجه به تنوع زیاد ریسه های هر سه گروه ادوات ملزوم جهت ساخت و نوع طعمه ها باالطبع متغیر و دارای تنوع خواهد بود !بنابراین جهت کارایی بیشتر ریسه ها ابتدا بایستی مکان مورد نظر جهت ماهیگیری مورد بررسی اولیه قرار بگیرد و اطلاعاتی مثل نوع و جنس بستر (سنگلاخی،ماسه ای، رسی وووو) – پوشش گیاهی بستر-میزان املاح ،شوری و ناخالصی آب – فصل صید- دما و عمق آب -تلاطم ، دبی آب و میزاد وزش بادهای محلی و شرایط اقلیمی و همچنین نوع رفتار تغذیه ای ماهی های بومی مکان مورد نظر همچنین سایز بندی و تراکم و احتمالا دوره های گله بندی و گروه بندی و زمانهای چرای گله ها وووو بدقت آنالیز بشه تا شما در انتخاب اولیه نوع ریسه اشتباهی مرتکب نشین!

 

دوستان دقت داشته باشید حتی کوچکترین و جزئی ترین مواردی که شاید به نظر مهم نرسه امکان داره شما رو در صید ترفه های مدنظرتون ناکام بزاره پس در ساخت ریسه ها خیلی دقت عمل بخرج بدین و سعی کنین تمامی ادوات ملزوم از برند خوب و قابل قبول باشه !

 

ادوات ملزوم برای ساخت ریسه های کپوری carp fishing rigs یا ریسه های مویی (گیسو)کپوری hair rigs:

1.نخ تابیده twine lines یا بافته ی فیبری یا براید braided rope :نخهای براید یا بافته موجود در بازار دارای مقاومت ،استحکام و انعطاف خیلی مناسبی هستند و از لحاظ نوع کاربرد دارای اشکال گوناگون و متنوعی هستند که با توجه به سیستم صید، نخهای اصلی روکش دار یا بدون روکش با رنگ بندی متنوع و نخ های مخصوص لیدر یا ریسه سینک و سنگین کف خواب و نخهای ریسه پاپ اپ و سبک قابل تهیه هستند.سایز مناسب برای ریسه ی کپوری سایز 14 تا 30 (نسبت به وزن تخمینی ماهی هدف) هستش.

 

2.نخ مونو فیلامنت ( Monofilament Lines): این نخها بصورت تک رشته ای از الیاف pvc ساخته میشن و دارای تنوعی زیادتری از نخ های بافته و براید هستند و نسبت به فاکتورهایی مثل مقاومت و میزان کشش و ارتجاع و نوع کاربرد دارای اشکال ، طول و ضخامتهای متنوعی هستند و با توجه به اینکه نخهایی از این جنس با بکارگیری موادی از قبیل فلوروکربن قابلیت عدم روئیت در زیر آب و به اصطلاح نامرئی نیز ساخته می شود کارایی بسیار مطلوبی در سیستم های ماهیگیری دارند. و بخصوص در ساخت ریسه های حرفه ای مثل ریسه چودchod یا هلیکوپتری یا ریسه hinged stiff از ارکان اصلی هستش.

 

3.قلاب hook: قلاب ها یکی از مهمترین ارکانهای موفقیت در صید هستند و انتخاب درست قلاب موفقیت شما را در صید ترفه های مد نظرتون تضمین خواهد کرد . انتخاب قلاب باید متناسب با سیستم و ریسه ی مورد نظر و از همه مهمتر سایز ماهی هدف باشه ! بخصوص سایز بندی قلابها بر اساس قطر دهان ماهیها ایجاد شده و بنابر این بهتره برای صید ماهیهای زیر 4کیلو گرم از قلابهای شماره 6 تا 8 برای 4 تا 10 کیلو گرم شماره4 تا 6 و بالای 10کیلو گرم شماره 4 استفاده بکنین.انحنای چشمی قلاب ها هم باید متناسب با سیستم مورد کاربردمون باشه، امروزه ماهیگیران مجرب برای اکثر ریسه ها از قلابهای پا کوتاه تیره مات(جهت عدم انعکاس نور و عدم روئیت) و انحنای چشمی رو به داخل( Inward eye )استفاده میکنند و مهمتر از همه باید توجه کنیم قلابها از آلیاژ ایده ال و برند مطرح و همچنین تیزی نوک مناسب برخوردار باشند.

 

4.وزنه سربی sinker یاlead: ما برای پرتاب ریسه ها و استقرارشون در بستر نیاز به وزنه ها ی سربی داریم وزنهای سربی مخصوص ریسه های کپوری با توجه به نوع ریسه کاربردی برای مثال در ریسه های سوکت دار وزنه رهاشوندهbolt rig یا ریسه وزنه ثابت یا متحرک confidence rig و بخصوص بافت و شکل بستر دارای اشکال متنوعی هستش و باید نسبت به عوامل متعددی مثل دبی آب،وزن ماهی هدف،نوع استتار و همخوانی باپوشش بستر ووو تنظیم بشه.

 

بنابراین وزنه های کاربردی و رایج در ریسه های کپوری و سیستمهای مستقر در بستر به قرار زیر می باشد.فقط دوستان توجه داشته باشند وزن وزنه ها از 30 گرم تا 80 گرم و گاها تا 110 گرم در سیستمها و تاکتیکهای گوناگون مورد استفاده قرار میگیرند و از سربهای چاکدار و زیتونی و بخصوص اخیرا”سربهای خمیری یا بتونه ای برای ساخت بعضی از ریسه ها مثل ریسه stiff و و و مورد استفاده قرار میگیره.

 

5.کلیپسها ،شرینگهای تیوبی،کاورهای لاستیکی مخروطی،بومها و تیوبهای پوششی:کاورهای لاستیکی، بومها و شرینگهای تیوبی در ارتقای کارایی ریسه ها نقش اساسی ایفا میکنند و عمدتا با پوشش اتصالات لیدر ها و نواحی حساس به منظور جلوگیری از تابیدن نخ ،استتار دوراهی ها و تقویت محل اتصالت و همچنین ایجاد قوس و انحنا و حالت دادن به فرم استقرار قلاب ها و ساخت بعضی از ریسه های تخصصی مثل ریسه چود یا هلیکوپتری برای چرخیدن روانتر ریسه و انشعاب فرعی حول محور نخ اصلی مورد استفاده قرار میگیرند.کاورهای حرارتی هم به منظور ایجاد قوس دلخواه و جهت دهی به زاویه استقرار قلاب تولید شده و در اختیار متقاضیان قرار می گیرد.

 

6.دوراهی ها و هرزگرد ها swivel:برای جلوگیری از تابیدن ریسه ها هنگام پرتاب و مهار و کنترل بهتر ماهی هنگام به دام افتادن از دوراهی ها و هرزگردها در ساخت ریسه های کپوری استفاده می شود که حتما نسبت به نوع ریسه از سایز مناسب و ملزوما”جهت جلوگیری از انعکاس نور، رنگ تیره باید استفاده نمود.

 

7.سایر ملزومات: ادواتی مثل سوزن بویله ،مته بویله،استاپر،سوهان یا تیز کن قلاب ،جعبه نگهداری ریسه ،کیسه های pva ووو نیز برای صید ماهی کپور باید تهیه بشه و از ارکان ملزوم جهت ساخت و فرایند اماده سازی ریسه ها هستند.

 

صید ماهی با قلاب کار سختی نیست و شما می توانید با خواندن آموزش صید ماهی با قلاب این کار را پس از چندبار تمرین به خوبی انجام دهید امیدواریم از ماهیگری و صید ماهی با قلاب لذت ببرید.

جدیدترین مطالب