چگونه فضای ابری بسازیم

چگونه فضای ابری بسازیم

چگونه فضای ابری بسازیم

فضای ابری یعنی فایل های خود را در سروری که نام و پسورد شما روی آن سرور می باشد در کامپیوتر ,موبایل و یا لپ تاپ تان . در ادامه تصاویر و جزئیات بیشنر چگونه فضای ابری بسازیم را در سایت سماتک خواهید دید با ما همراه باشید.

 

موبایل، تبلت، لپ تاپ، کامپیوتر؛ هر کدام از ما حداقل یکی دو مورد از این وسایل را داریم که اطلاعات مان را روی آنها ذخیره کرده ایم. علاوه بر همه اینها با کامپیوترهای منحل کار یا دانشگاه هم کار می کنیم و شاید روی آنها هم فایلی ذخیره کرده باشیم.

 

پراکنده بودن اطلاعات به خاطر تعداد زیاد دستگاه های قابل استفاده، مشکلی است که چند سالی است ذهن کاربران دنیای آی تی را به خود مشغول کرده. در واقع ذخیره اطلاعات روی سخت افزارهایی مثل فلش یا هارد و جابجا کردن و حمل دائم آنها به علاوه ریسک خرابی یا گم شدن شان باعث شد که خوره های کامپیوتر به راه ساده تری برای نگهداری اطلاعات برسند، ذخیره اطلاعات در فضای ابری راهکار آنها برای حل همه این مشکلات بود.

 

خیلی از افراد فایل های در کامپیوترشان دارند که همگی شخصبی می باشد و نمی توانند هر هر جا مانند کامپیوتر و لپ تاپ خود ذخیره کرد و با خود به همه جا ببرند و نگران پاک یا گم شدن این فایل ها باشند درست نمودن فضایی ابری برای شما که دوست دارید اطلاعات خود را محفوظ نگه دارید پیشنهاد بسیار خوبی می باشد .

 

در باب چیستی و چرایی

درست است که چند سالی است امکانات ذخیره سازی در فضای ابری برای کاربران فعال شده اما با یک پرسش ساده فهمیدیم خیلی ها هنوز از این امکانات استفاده نمی کنند. توضیحات این فناوری به زبان ساده در این بخش آمده است.

چگونه فضای ابری بسازیم

فضای ابری چیست؟

فضای ذخیره سازی ابری یا cloud data storage استعاره ای است از در دسترس بودن اطلاعات در همه جا؛ یعنی به جای ذخیره اطلاعات روی سخت افزار آنها را روی سروری در اینترنت نگهداری می کنید. نمونه کوچک و ساده آن را خیلی از ما تجربه کرده ایم؛ این که به خاطر گم نکردن یا حذف نشدن فایلی آن را به ایمیل خودمان می فرستیم که در جایی به جز لپ تاپ و گوشی هم ذخیره شده باشد.

فضای ابری در واقع انجام همین کار به شکل پیشرفته تر است. با این امکان دیگر مهم نیست که شما کجای دنیا هستید و از چه کامپیوتر یا موبایلی استفاده می کنید. تنها ابزار مورد نیاز شما برای دسترسی به اطلاعات تان اینترنت با پهنای باند مناسب است. بعد از وصل شدن به اینترنت و به محض وارد شدن به حساب کاربری تان در فضای ابری همه فایل ها در دسترس خواهند بود.

 

هزینه آن چقدر است؟

هر «سرور» و برنامه ای تا سقف مشخصی فضای رایگان در اختیار کاربرانش قرار می دهد. بسته به این که از کدام برنامه استفاده می کنید، این فضا بین 2 تا 50 گیگابایت و گاهی هم بیشتر از آن متغیر است. بعد از پر شدن این فضا و برای استفاده بیشتر باید متناسب با فضای اضافه ای که نیاز دارید (10 گیگ تا یک ترا) ماهانه مبلغی را پرداخت کنید؛ درست مثل اجاره یک خانه در دنیای واقعی.

 

چطور می شود از آن استفاده کرد؟

برنامه ها و اپلیکیشن های زیادی وجود دارند که برای پشتیبان گیری از اطلاعات ساخته شده اند. شرکت های بزرگی روی این کار سرمایه گذاری کرده اند و با ارائه خدمت بهتر و رابط گرافیکی کاربرپسندتر به دنبال جذب کاربر هستند. این رقابت بین سرویس های مختلف به نفع کاربر تمام شده و باعث ارتقای امکانات این برنامه ها شده. هر کاربر بسته به نیاز، نوع و حجم اطلاعاتی که می خواهد ذخیره کند و دستگاهی که از آن استفاده می کند، می تواند یکی از این برنامه ها را امتحان کند.

چگونه فضای ابری بسازیم

امن امنم

فضای ابری در کنار همه مزایایی که دارد، گاهی در بخش امنیت کمیتش لنگ است. درست است که احتمال به سرقت رفتن اطلاعات در این روش بسیار پایین است اما همین که صفر نیست یعنی باید به فکر این موضوع باشید. یکی از این راه ها رمزگذاری فایل ها در فضای ابری است. اگر فایل مهم و حیاتی دارید که نباید کسی به آن دسترسی پیدا کند از برنامه هایی مثل cloud fogger می توانید استفاده کنید. بسته به نرم افزار مورد استفاده، روش های دیگری هم برای بالا بردن امنیت وجود دارد.

 

نمونه برنامه ها، جایی میان ابرها

تعداد برنامه های وطنی و غیر وطنی که فضایی را در ابرها به شما اختصاص می دهند، زیاد است. در این بخش فقط چهارتا از بهترین برنامه های پرکاربرد و امن را معرفی کرده ایم.

 

آی کلود

فضای ذخیره سازی رایگان: 5 گیگابایت

چگونه فضای ابری بسازیم

مخصوص مشتری های اپل است، به طور ساده iCloud یا iCloud Backup سرویس ذخیره آنلاین اپل است اما عملکردش با سرویس های دیگری مثل گوگل درایو و دراپ باکس متفاوت است. هدف این سرویس گرفتن پشتیبان یا بک آپ از بخشی (و نه همه) اطلاعات و تنظیماتی است که روی دستگاه هایی مثل آیفون، آی پد یا آی پاد قرار گرفته است؛ یعنی سرویس iCloud از موسیقی ها و فیلم ها و سریال هایی که شما از iTunes Store خریداری نکرده اید یا پادکست ها و کتاب های صوتی و عکس هایی که از کامپیوترتان روی دستگاه آیفون یا آی پد سینک کرده اید، پشتیبان نمی گیرد.

 

اما iCloud Drive سرویس دیگری است شبیه همه سرویس های «رایانش ابری». از طریق اپلیکیشن iCloud Drive می توانید هر چیزی را که با اپلیکیشن های خود اپل مثل pages یا Numbewrs ایجاد کرده اید، به جای ذخیره روی دستگاه روی iCloud Drive ذخیره کنید و از همه دستگاه های دیگرتان هم به آن فایل دسترسی داشته باشید. همچنین می توانید از طریق اپلیکیشن Photos روی آیفون یا آی پد خود یک عکس را به iCloudphoto Sharing بفرستید که امکان اشتراک گذاشتن آن با دیگران را برای شما فراهم می کند.

 

باکس

فضای ذخیره سازی رایگان: 10 گیگابایت

چگونه فضای ابری بسازیم

Box برنامه رسمی شرکت باکس است که یکی از معتبرترین شرکت های ارائه دهنده فضای ابری است. اپلیکیشن باکس را می توانید روی ویندوز، مک، اندروید، iOS، ویندوفون و بلک بری نصب کنید. با استفاده از این اپلیکیشن می توانید تمام اطلاعات موبایل تان را از هر جنسی که باشد ذخیره کنید. مزیت این نرم افزار رابط کاربری ساده و آسان آن امکان استفاده از آن در حالت آفلاین، ابزار حرفه ای جستجو و کش کردن خودکار فایل ها برای دسترسی سریع است.

 

گوگل درایو

فضای ذخیره سازی رایگان: 15 گیگابایت

چگونه فضای ابری بسازیم

از پیشوند اول اسمش معلوم است که به کجا تعلق دارد. در واقع بزرگ ترین مزیت گوگل درایو هم همین وابسته بودنش به بقیه امکانات گوگل است. این یعنی برای استفاده از گوگل درایو نیازی به ثبت نام ندارید و می توانید از همان اکانت جی میل تان استفاده کنید.

در گوگل درایو هر نوع فایلی از اسناد ورد گرفته تا عکس و فیلم وفایل های فتوشاپ و ایندیزاین را می توانید ذخیره کنید. نکته کنکوری در مورد گوگل درایو فضای ذخیره سازی رایگانش است که بین گوگل درایو، گوگل پلاس، گوگل فوتوز و اکانت جی میل مشترک است. گوگل درایو علاوه بر فضای ذخیره سازی ابری خدمات دیگری را هم برای تان انجام می دهد و نمونه آشنایش همان «اوسی آر» است؛ یعنی فایل عکس را می گیرد و به شکل یک متن تایپ شده در قالب فایل ورد تحویل می دهد.

 

سرویس گوگل درایو افزونه های مختلفی هم دارد. برای مثال اپلیکیشن های متفرقه مختلفی برای آن ساخته شده که می توان با استفاده از آنها فایل های مولتی مدیا را به صورت آنلاین دید و فکس فرستاد. همچنین می توانید فایل های ضمیمه شده در اکانت جی میل را در گوگل درایو بازبینی و در صورت نیاز مستقیما همانجا ذخیره کنید. سرویس پرینت ابری گوگل (Google Cloud Print) هم اجازه می دهد که اسناد مختلف را در قالب فایل PDF مستقیما به گوگل درایو بفرستید.

 

دراپ باکس

فضای ذخیره سازی رایگان: 2 گیگابایت

چگونه فضای ابری بسازیم

دراپ باکس (Dropbox) جزء امن ترین و ساده ترین هاست و در سیستم عامل ها و گجت های متنوعی مثل مک، ویندوز، توزیع های مختلف لینوکس، اندروید، iOS، ویندوزفون، حتی کیندل فایر و بلک بری قابل استفاده است. اپلیکیشن های دسکتاپ دراپ باکس با سرعت خوبی با سیستم عامل یکپارچه می شوند. در نتیجه برای آپلود فایل ها تنها کافی است فایل را به داخل پوشه مخصوص دراپ باکس درگ اند دراپ کنید.

دراپ باکس ابتدا حجم رایگان کمی را در اختیار کاربر می گذارد اما از آنجا که حسابی اهل حساب و کتاب است، ترفندهای مختلفی را برای بالا بردن این فضا در نظر گرفته؛ مثلا اگر قابلیت آپلود خودکار عکس را در اپلیکیشن موبایل دراپ باکس فعال کنید، سه گیگابایت فضای اضافی دریافت می کنید. به ازای معرفی هر یک نفر هم 500 مگابایت فضای اضافی جایزه می گرید. این کار سقف محدودی دارد و با معرفی 32 نفر یعنی دریافت 16 گیگ فضای اضافه تمام می شود و باید از جیب خرج کنید.

 

سرویس گوگل فوتوز

راحت ترین راه برای بک آپ گرفتن از عکس های موجود در گوشی استفاده از سرویس گوگل فوتوز است. این اپلیکیشن بعد از نصب با همان اکانت گوگل شما (همان اکانت جی میل تان) کار می کند و می تواند از تمام عکس ها و فیلم های گوشی شما یک فایل پشتیبان تهیه کند. با این کار با هر بار وارد شدن به اکانت گوگل در هر دستگاهی به عکس های تان دسترسی خواهید داشت. اینجا چند نمونه از مهم ترین ویژگی های گوگل فوتوز را که باعث محبوبیت آن شده است لیست کرده ایم.

چگونه فضای ابری بسازیم

* از ویژگی های خوب این نرم افزار این است که تصاویرتان را با هر رزولوشنی که بخواهید برای تان ذخیره می کند. البته نکته ای که باید در نظر داشته باشید، محدودیت فضای رایگان ذخیره سازی است؛ یعنی فقط 15 گیگابایت فضای رایگان در اختیار دارید و اگر تصاویر را با بالاترین کیفیت ذخیره کنید، ممکن است حجم تان زودتر تمام شود.

 

* گوگل فوتوز به طور خودکار عکس ها را بر اساس تاریخ و محل گرفته شدن آنها مرتب می کند. همچنین می تواند موضوع عکس های شما را تشخیص دهد و ساخت آلبومی با یک موضوع خاص را به شما پیشنهاد بدهد. مکان هایی که از آن ها بازدید کرده اید یا اشیا و آدم های حاضر در عکس می توانند موضوعات این آلبوم ها باشند.

 

* در تنظیمات این اپلیکیشن گزینه Auto-Bakup وجود دارد که می تواند هر عکسی را به محض گرفته شدن در گوگل فوتوز برای تان ذخیره کند.

 

* آزاد کردن فضا یکی دیگر از امکانات این برنامه است؛ یعنی گوگل فوتوز برای جلوگیری از پر شدن حافظه دستگاه از شما می پرسد که آیا مایل به پاک کردن عکس های قدیمی هستید یا نه؟ در صورتی که به آن اجازه بدهید عکس های قدیمی را از روی موبایل پاک می کند.

 

* گوگل فوتوز به صورت پیش فرض فقط عکس هایی را که با دوربین گوشی گرفته اید برای تان ذخیره می کند اما در تنظیمات آن گزینه ای وجود دارد که به نرم افزار اجازه می دهد اسکرین شات ها و عکس هایی را که از اپلیکیشن های دیگر مثل تلگرام و اینستاگرام می گیرید هم برای تان ذخیره کند.

 

تلگرام

چگونه فضای ابری بسازیم

 به گزارش سماتک تلگرام هم به نوعی یک فضای ذخیره اطلاعات حساب می شود. اگر ابری را که در بخش ستینگ هست لمس کنید وارد بخش چت با خودتان می شوید. با ارسال فایل ها برای خودتان می توانید اطلاعات تان را ذخیره کنید. فضای ذخیره سازی تلگرام نامحدود است.

 

2 تریلیون

2 تریلیون فایل تا الان در گوگل درایو آپلود شده اند. مدیران گوگل البته به همین راضی نیستند و اعلام کرده اند در آینده نزدیک و با به دست آوردن یک میلیارد کاربر فعال، یک رکورد جدید را ثبت خواهند کرد.

 

منبع: bartarinha.ir

جدیدترین مطالب