رشته های تحصیلی که بازار کار دارند کدامند؟

رشته های تحصیلی که بازار کار دارند کدامند؟

رشته های تحصیلی که بازار کار دارند کدامند؟

خیلی از فارغ التحصیلان دوست دارند وقتی درس شان را تمام کردند وارد بازار کار شوند و بیکار و علاف نباشند هزینه و وقتشان را بیهوده هدر ندهند باید در یک رشته تحصیلی مناسبی تحصیل نمایند تا در آینده کار مناسبی برای خودشان فراهم نمایند در این مقاله ما به معرفی رشته های تحصیلی که در ایران بازار کار خوبی دارند خواهیم پرداخت با ما همراه باشید .

 

همین اول کار، حساب مان را با هم وابکنیم. ما ناامیدی را درک نمی کنیم. نمی توانیم بپذیریم کار وجود ندارد. وقتی در رشته هایی مثل علوم انسانی که معروف است فضای شغلی ندارد می شود در 88 درصد موارد، کار پیدا کرد پس در همه رشته ها می شود با کمی زرنگی و جسارت و صرافت، یک شغل خوب پیدا کرد. البته شاید این ناامیدی از همان اول انتخاب رشته در میان بسیاری از محصلان وجود داشته.

 

آخرین آمارها نشان می دهد از هر دو نفر که به دانشگاه رفته اند، یکی هدفی نداشته و خانه نشین شده. از آقایان ناامیدتر، خانم ها هستند که 65.5 درصدشان اصلا کار پیدا نمی کنند اما ما می خواهیم بر اساس گزارشی که وزارت کار ارائه داده، به شما رشته هایی را معرفی کنیم که در عین ناباوری، کلی کار برای شان وجود دارد.

 

بعضی رشته ها مثل تربیت معلم با 8 درصد، روزنامه نگاری 8.8 درصد و بهداشت با 7.9 درصد اوضاع خیلی خوبی برای اشتغال و جستجو برای کار دارند اما در عوض رشته هایی مثل مهندسی کامپیوتر با 40 درصد و محیط زیست با 50 درصد بیکاری، اصلا جای ریسک انتخاب به عنوان رشته تحصیلی دانشگاهی باقی نمی گذارند. پیشنهاد ما به شما این است؛ به جای این که به فرصت شغلی فعلی رشته تحصیلی تان فکر کنید، به این فکر کنید که در 10 سال آینده، کشور به چه متخصصانی نیاز دارد. این کلید پیدا کردن کار است.

 

1. معلم شدن شما قطعی است | 92 درصد

رشته های تحصیلی که بازار کار دارند کدامند؟

در گزارش وزارت کار، ردیفی در نظر گرفته شده که با عنوان «تربیت معلم و علوم تربیتی» شناخته می شود. از گذشته دور، یکی از راحت ترین روش های شاغل شدن، معلم شدن بوده. آقایان سربازی نمی روند، سابقه خدمت شما از همان 18 سالگی محاسبه می شود. بنابراین خیلی راحت می توانید در همان 48 سالگی بازنشسته شوید. از همان روز اول حقوق می گیرید. دیگر چه از این بهتر. اما خب، سختی های درس دادن به بچه های قد و نیم قد دبستانی و شر 13-12 ساله و نوجوان تازه بالغ شده دبیرستانی واقعا سخت است. به هر حال فقط 8 درصد احتمال دارد کار پیدا نکنید.

 

2. روزنامه نگارها را روی دست می برند | 92 درصد

از روزنامه نگاری بگیرید تا رشته های مرتبط با روابط عمومی و اطلاع رسانی و کلا هر رشته در حوزه رسانه باشد، شما را یک راست به سر کار می برد. البته این رشته جزو کم جمعیت ترین رشته های تحصیلی به لحاظ تعداد محصل و فارغ التحصیل است. این رشته در حال حاضر در کل کشور 42 هزار نفر فارغ التحصیل دارد که از این تعداد 19 هزار نفر اصلا دنبال شغل نیستند اما از کل کسانی که دنبال کار هستند، فقط دو هزار نفر کار نمی کنند. به این ترتیب می توان امید داشت که اگر به دنبال رشته ای هستید که با وجود حقوقی کم، فضای کاری زیادی دارد، روزنامه نگاری رشته خوبی است.

 

3. تا دل تان بخواهد برای حقوق خوانده ها کار هست | 80 درصد

اگر سری به کتابخانه های عمومی شهرتان بزنید، تعداد زیادی جوان در حال خواندن درس می بینید که خود را آماده کنکور کارشناسی ارشد می کنند. از بین آنها دو سه رشته هستند که واقعا تعداد زیاد متقاضیان قبولی شان بیشتر از رشته های دیگر است، جوری که واقعا به چشم می آیند. دانشجویان حقوق یکی از آن سه دسته هستند. دانشجویان حقوق، فقه و حقوق، علوم قضایی و خیلی از گرایش های دیگر به دنبال وکالت، قضاوت و خیلی از رشته های دیگر هستند. این افراد حتی در نیروی انتظامی، قوه قضاییه، بانک ها و بسیاری از موسسات دولتی و خصوصی کار پیدا می کنند. واقعا حسودی مان می شود که به فضای کاری حقوق خوانده ها فکر کنیم.

 

4. مدیر شدن چه راحت | 81 درصد

رشته های تحصیلی که بازار کار دارند کدامند؟

دومین دسته از میان دسته هایی که بهتان گفتیم کلی متقاضی درس خواندن برای قبول شدن در کنکور کارشناسی ارشد دارد، بر و بچه های رشته مدیریت است. از بازرگانی و صنعتی بگیرید تا بیمه. ماشاءالله رشته های پردرآمدی هستند و البته پر تقاضا در بازار کار. دانشجویان اقتصاد 4 سال در کارشناسی و حداقل دو سال در کارشناسی ارشد درس می خوانند تا بلکه در فضای بورس و بانک کار کنند، یک دفعه با لیستی مواجه می شوند که برای کارمند بانک، در صدر آنها نام رشته «مدیریت مالی» نوشته شده. در بیمه می خواهید کار کنید، انتخاب اول مدیران، فارغ التحصیلان رشته «مدیریت بیمه» است. کار بازرگانی انجام بدهید، «مدیریت بازرگانی». همان قدر که فارغ التحصیل در این رشته هست، کار هم وجود دارد.

 

5. مهندسان در جهان کامیاب اند | 80 درصد

دهه هفتاد آنقدر رشته پزشکی در بورس بود و همه دوست داشتند پزشک شوند که کم کم کشور با معضل نبود مهندس روبرو شد. طوری که در دهه هشتاد از این ور بام افتادیم. دهه هشتاد یکسره متعلق به رشته های مهندسی بود. همه دوست داشتند مهندس شوند. مکانیک، عمران، مهندسی پزشکی، شیمی، برق و … ما هم تعجب کردیم از نرخ بیکاری این رشته. در جدول وزارت کار می بینیم که فارغ التحصیلان این رشته در حد 20 درصد بیکار می مانند. از جمع دو میلیون و 300 هزار نفر فارغ التحصیل این شاخه علمی، یک میلیون و 100 هزار نفر آن اصلا دنبال کار نرفته اند. از بین مابقی افراد 957 نفر دارند کار مهندسی انجام می دهند.

 

6. بروید پزشکی بخوانید یا نخوانید؟ | 78 درصد

رشته های تحصیلی که بازار کار دارند کدامند؟

با یک رشته خاص طرف هستیم. واقعا بگوییم یک رشته پردرآمد را رها کنید و بروید یک رشته مهندسی بخوانید که در بازار برای آن دست زیاد است یا بگوییم بی خیال سختی قبول شدن در این رشته بشوید. یادم نمی رود. وقتی پسرخاله ام داشت برای این رشته درس می خواند، صبح و شب را نمی فهمید اما یکباره با قبولی اش در این رشته همه خانواده را خوشحال کرد. دیگر نصف راه را رفته بود. الان هم دیگر تخصص اش را می خواند و خوب، باید انتظار داشته باشیم همینجور خانه و ماشین و سفرهای اروپایی اش از راه برسد. با یک پزشک طرف هستیم. فقط حواس تان باشد جزو 22 درصد بیکار این رشته نباشید.

 

7. برای معمار شدن چالش سختی پیش رو دارید | 74 درصد

خیلی راحت همین اول کار بگوییم که 74 درصد از کسانی که از رشته معماری فارغ التحصیل می شوند در همان رشته معماری مشغول به کار می شوند. عدد کمی نیست. این رشته به همراه مهندسی عمران، یک میلیون و 35 هزار نفر فارغ التحصیل دارد اما از بین این افراد فقط 363 هزار نفر در این رشته توانسته اند کاری پیدا کنند و البته در این رشته حدود 544 هزار نفر اصلا دنبال پیدا کردن کار نرفته اند. این میزان ناامیدی در پیدا کردن کار واقعا نوبر است. البته حجم سختی ها و شب زنده داری ها برای رساندن پروژه های پر زحمت معماری واقعا دردناک است. شاید باید حق داد که این سختی ها باعث شود تا دانشجویان معماری کمی سرخورده شوند.

 

8. رو سفید شدن دانشجویان علوم انسانی در جستجوی شغل | 88 درصد

رشته های تحصیلی که بازار کار دارند کدامند؟

گفته می شود در رشته انسانی کار نیست، نمی دانیم این شایعات از کجا آب می خورند. فعلا آماری در مقابل ماست که نشان می دهد فقط 12 درصد از فارغ التحصیلان رشته های مختلف انسانی نتوانسته اند در پیدا کردن شغل موفق باشند. البته از یک میلیون و 290 هزار فارغ التحصیل این رشته تحصیلی، نزدیک 700 هزار نفر اصلا اشتیاقی به کار کردن نداشته اند که البته بیشتر این 700 هزار نفر را خانم ها تشکیل می دهند اما از میان حدود 600 هزار نفر علاقه مند به پیدا کردن کار در این رشته، 88 درصدشان توانسته اند شاغل شوند. جامعه شناسی، علوم سیاسی، اقتصاد، فلسفه، ادبیات و چند رشته دیگر، از معروف ترین رشته های علوم انسانی هستند.

 

9. هنر خوانده ها کار پیدا می کنند؟ | 73 درصد

بله. چرا که نه. هر چقدر در دهه 80 دور، دور خواندن رشته های مهندسی بود؛ این سال ها رشته های هنری بدجور محبوب شده اند. خواندن رشته هایی مثل گرافیک، کارگردانی، طراحی صنعتی، انیمیشن، طراحی دوخت و … رشته های پرطرفداری هستند که حالا دیگر قبول شدن در آنها مانند گذشته آسان نیست.

 

این سال ها اثر رسانه های تصویری و صوتی بر شکل گیری افکار جامعه آنقدر به چشم آمده که کارفرماها پول خوبی به تبلیغات، طراحی کالاها و زیر ون بم رسانه ای شدن فعالیت های شان پرداخت می کنند، طوری که آفیش شدن یک عکاس برای یک جلسه یک ساعته حدود 100 تا 150 هزار تومان خرج برای کارفرما بر می دارد. حالا شما حساب کنید که در یک روز اگر یک عکاس 8-7 ساعت کار کند، چه درآمدی خواهد داشت.

جدیدترین مطالب