رستوران سنتی خاور خانم در رامسر با بهترین غذاهای محلی + تصاویر

رستوران سنتی خاور خانم در رامسر با بهترین غذاهای محلی + تصاویر

رستوران سنتی خاور خانم در رامسر با بهترین غذاهای محلی

یک رستوارن محلی در شهر رامسر با غذای سنتی و محلی این منطقه توانسته است گردشگران زیادی را برای خود دست و پا کند. در ادامه داستان رستوران خاور خانم را می خوانیم.

 

امروز نیز همچون روال هفته های گذشته، شما را با یکی از مناطق دیدنی سرزمین چهار فصل ایران آشنا می کند.

 

جایی که به واسطه یک بانوی خلاق و کدبانو، شهرت ملی و حتی بین المللی پیدا کرده و اکنون برای گردشگران چابکسر در استان سر سبز گیلان، یکی از مقصدهای گردشگری طبیعی و حتی غذایی به شمار می رود.

 

خوشمزه ترین جاذبه گردشگری گیلان، ۱۷۰ نوع غذای محلی رنگارنگ است که طعم طبیعت در درون آنها رسوخ کرده و باقلی قاتوق، ساده ترین و خوشمزه ترین ابداعات آشپزی این خطه سرسبز به شمار می رود که هر چهار فصل، دیدنی ها و خوردنی های بسیار دارد.

 

مخصوصاً، وقتی با طعم غذاهای لذیذ یک کدبانوی کارآفرین خلاق نیز همراه شود، گردشگری رویایی را به ارمغان می آورد.

 

با ما همراه باشید با گشتی در دنیای جذاب و شیرین خاور خانوم که نماد توانمند سازی زنان روستایی در خطه سرسبز گیلان با ابزارهای گردشگری غذایی است.

 

قصه خاور خانوم: داستان پشتکار

به قول احسان علیخانی در برنامه ماه عسل ایام رمضان، قهرمان قصه امروز ما، فردیست که نه سواد آکادمیک آنچنانی دارد و نه سرمایه خاصی را برای راه اندازی کسب و کارش در اختیار داشته و حتی، ۱ ریال از وام و تسهیلات صندوق ها و بانک های خصوصی و دولتی دریافت نکرده است.

 

قهرمان قصه ما، نه مدرک بین المللی دارد و نه مسلط به زبان خارجی خاصی است. نه اسیر بروکراسی های اداری و استانداردها و شیوه های لوکس و فانتزی مرسوم کسب و کار در کلانشهرها شده و نه تلاش کرده تا کسب و کارش را به زور تبلیغ و اینستاگرام و بسته بندی و شیوه های متداول بازاریابی، گسترش دهد.

رستوران سنتی خاور خانم در رامسر با بهترین غذاهای محلی + تصاویر
عکس ورودی رستوران جذاب خاور خانوم

او نه سرمایه ای داشت و نه علمی خاص. وی دریافته بود که مردم اشباع شده از رستوران های لوکس و فانتزی و غذاهای سنتی و فرنگی بعضاً بی مزه و ماشینی، در خطه سر سبز شمال، به دنبال غذاهایی هستند که طعم غذاهای خانگی و دستپخت یک کدبانوی شمالی را بدهد.

 

خاور خانوم، کدبانوی خلاق و کارآفرین استان گیلان، همچون خالق کیک های لواشکی گیلان، امروزه یک نام سرشناس در این استان به شمار می رود که برخی از گردشگران پایتخت و دیگر استان های کشور، به عشق غذاهای محلی و لذیذش، رهسپار دهی کمتر شناخته شده به سرولات می شوند.

 

جایی که تا پیش از فعالیت خاور خانوم، دهی ناشناخته همچون ده ها روستای گیلان به شمار می رفت.

 

سرولات روستایی دیگر است، در فاصله سه کیلومتری جنوب چابکسر از توابع شهرستان رودسر در کنار رودخانه پر آب آچیرود در ابتدای دامنه شمالی البرز و جایی سراسر دریا، جنگل آسمان و شگفتی است.

 

گویی جنگل و آسمان در امتداد هم بی پایان است و در فرودست کشتزارها و جلگه در افق صورتی و نارنجی غروب، غوغای رنگ و هیاهوی سبز می آفریند.

 

سرولات، دهی است در فرادست آرمیده بر دامنه یک کوه، رودخانه ای در فرودستش به مقصد خزر می گذرد و کوهی با پوشش جنگلی دیگر که شگفتی منطقه را بیش افزا می شود و اتصال دریا و ساحل با افق شگفت انگیزتر. جایی که این روزها به واسطه بانویی کارآفرین، شهرتش فرا ملی شده است.

 

کسب و کار فعال و نوآور خاور خانوم در سرولات چابکسر، همانند روشی بود که عباس برزگر در بوانات استان فارس دنبال کرد. او حتی دیپلم خاور خانوم را نداشت.

 

اما همچون خاور خانوم و همسرش، توانست دهکده گردشگری کوچکی را در بوانات پایه ریزی کرده که یکی از مقصدهای گردشگری روستایی ایران در جنوب کشور باشد و اکنون درآمد های میلیونی از آن کسب می کند.

 

قصه خاور خانوم، قصه پشتکار و کسب و کار خودمانی است. کسب و کار خودمانی، یعنی راه اندازی فعالیتی که در آن، کار تیمی و مشارکتی با فرهنگ و ادبیات گفتاری غیر رسمی، طراحی و راهبری می شود و البته در برخی از کسب و کارهای دنیا، این متد، بازخورد های بهتری به نسبت روش های سیستماتیک و استاندارد سازی شده بدست آورده است.

رستوران سنتی خاور خانم در رامسر با بهترین غذاهای محلی + تصاویر
میرزا قاسمی لذیذ خاور خانوم، طعم میرزا قاسمی های گلی خانوم سعادت آباد را میدهد شاید کافی شاپ های سیار که نوعی از کسب و کار خودمانی را نمایندگی می کنند، بتوان یکی از فعال ترین شیوه های کسب و کار خودمانی در دنیای امروز دانست که البته نمونه داخلی آن را می توان در کافه وی مشاهده کرد.

 

فعالیتی که یکسال از راه اندازی آن توسط دو زوج جوان تحصیل کرده تهرانی می گذرد و به مدد نوآوری آنها و جادوی اینستاگرام، مشتریان بسیاری برای فولکس واگن آبی رنگشان در پایتخت دارند.

رستوران سنتی خاور خانم در رامسر با بهترین غذاهای محلی + تصاویر
کسب و کار کافی شاپ سیار تهران – کافه وی

 

اهمیت کسب و کار خودمانی که کار تیمی با رویکرد دوستانه و خانوادگی در آن نمود عینی دارد، روز به روز در جای جای این مرز و بوم با استقبال فعالان کارآفرینی روبرو شده و اکنون شاهد راه اندازی استارت آپ های غیر دیجیتالی هستیم که با یک ایده کوچک، هزاران مشتری را به سمت خود جذب کرده اند. ایده خاور خانوم هم، همین گونه بود.

 

ایده خاور خانوم

خاور خانوم، کدبانوی شمالی، غذای شمالی را در آشپزخانه خانه زیبا و دو طبقه خودش با کمک دوستان و آشنایان و برخی از اعضای فامیل، تهیه و توزیع می کند.

 

او دریافته است که کسب و کار خودمانی در دهی کمتر شناخته شده، می تواند با توجه به طبیعت فوق العاده زیبای منطقه، مشتریان بسیاری را عاشق میرزا قاسمی و مرغ شکم پر و کباب های ترش لذیذش کند.

 

چه کاری از این راحت تر و جذاب تر برای بانوان خوش سلیقه و توانمند مناطق شمالی کشور که طبیعت و پشتکار و خلاقیت، همه دست به دست هم می دهد تا آنها از ظرفیت های شمال، برای تهیه و طبخ غذاها و نوشیدنی های لذیذ و خوشمزه بهره ببرند.

 

بخشی از توانمندی زنان شمال را میتوان در بازارهای محلی مثل شنبه بازار مشاهده کرد که در آنجا، زنان، محصولات خانگی خود را از ترشی و مربا تا دیگر محصولات غذایی، در معرض فروش قرار می دهند.

رستوران سنتی خاور خانم در رامسر با بهترین غذاهای محلی + تصاویر
تصویر سفره غذا در رستوران خاور خانوم با پلوی ته دیگ دار معروف

 

خاور خانوم، گر چه خانه معمولی دارد، اما موقعیت خانه به گونه ای است که رو به طبیعت زیبا و سرسبز چابکسر قرار گرفته. مکانی جذاب برای صرف یک نهار دلپذیر که دست پخت یک بانوی با سلیقه گیلانی نیز، جذابیت آن را دو چندان می کند.

 

غذاهای رستورانی، معمولاً با غذاهای خانگی، تفاوت بسیاری دارند. نه از نظر ظاهر، شکل، فرم و تزئینات! بلکه به واسطه طعم و مزه یا حتی شیوه سرو غذا.

 

غذایی که در داخل یک سینی بزرگ با کاسه و بشقاب های گل گلی جذاب سرو شود و در کنارش نیز، ماست محلی و زیتون پرورده قرار بگیرد، برای خیلی ها، از سرو غذا در رستوران های لوکس پنج ستاره نیز جذاب تر است. مخصوصاً که بر روی اجاق های گازی کوچک قدیمی طبخ شده باشند.

 

همین روش سرو خاور خانوم را می توان در سبک پذیرایی عباس برزگر از مهمانان خارجی خود در دهکده گردشگری اش مشاهده کرد.

 

غذای سنتی ایران، همیشه و همه وقت برای ایرانی ها چه در داخل و چه در خارج از کشور، در فضای سنتی و شیوه پخت و سرو و توزیع سنتی، جذاب و وسوسه کننده است.

رستوران سنتی خاور خانم در رامسر با بهترین غذاهای محلی + تصاویر
میرزا قاسمی و مرغ شکم پر لذیذ خاور خانوم، مشتریان بسیاری دارد

 

خاور خانوم قصه ما، تلاش کرده تا با همکاری شماری از خانم های ده سرولات چابکسر و با دستیاری خواهر زاده خودش، یک آشپزخانه کوچک را تبدیل به محل درآمد زایی و کسب و کار فعال، پر سود و پر مشتری بکند.

 

مشتریان به رستوران کوچک می آیند و غذا را سفارش می دهند و پس از صرف مدتی، غذا به آن ها در روش سنتی، تحویل داده می شود.

 

یعنی هم پخت غذا به سبک سنتی است و هم توزیع و عرضه آن. در رستوران خاور خانوم، گویی در خانه یک خانم خانه دار شمالی قدم میزنید. همه چیز سنتی و حال و هوای خودمانی در فرهنگ اقتصاد مشارکتی خودمانی گیلانی ها را می دهد.

 

شاید توجه و تعهد به سبک زندگی سنتی و خودمانی بود که سبب معروفیت و شهرت کسب و کار این زن جوان گیلانی را فراهم کرده است.

رستوران سنتی خاور خانم در رامسر با بهترین غذاهای محلی + تصاویر
تصویر منظره تابستانی رستوران خاور خانوم

 

کسی که همواره، نظر مشتریان را درباره کیفیت و طعم غذا می پرسد و در فرهنگ کسب و کار خودمانی اش، فرقی بین خواهر زاده و دیگر کارگران و دستیارانش قائل نیست.

 

برای او، طعم عالی غذا و تحویل دادن طعامی با بهترین کیفیت، اولویت اول و آخر است. منشی که سبب شده تا آوازه فعالیت خاور خانوم، نه تنها در گیلان و ایران، بلکه به آن سوی مرزها نیز کشیده شود.

رستوران سنتی خاور خانم در رامسر با بهترین غذاهای محلی + تصاویر
مرغ شکم پر خاور خانوم، مشتریان پر و پا قرص فراوانی دارد

 

مستند خاور خانوم

شبکه مستند سیما در برنامه شب های مستند که چندی پیش روی آنتن برد، بخش هایی از زندگی این بانوی کارآفرین شمالی را به تصویر کشید.

 

در این مستند، روایتی صادقانه و جذاب از پشتکار یک زن گیلانی را مشاهده می کنیم که توانسته با همکاری و حمایت همسرش، آشپزخانه کوچک خانه معمولی خود را تبدیل به محل کسب و کار و امرار معاش ده ها دختر و زن جوان گیلانی بکند.

 

او همان طور که در مصاحبه هایش بر زبان می آورد، هر روز صبح که از خواب بیدار می شود، به فکر تهیه غذا با طعم و مزه واقعی غذای خانگی است تا مشتریانش را که از مسافت های دور به سرولات می آیند، راضی و خشنود میزبانی کند.

 

وی آنقدر عاشق و شیفته کارش است که حتی شب ها، خواب مدیریت سفارش مشتری و طبخ غذا در آشپزخانه جالب و جذابش را می بیند. جالب است که بدانید، خاور خانوم، رمز موفقیت خود را پشتکارش می داند که مدیون همسرش است.

 

او اکنون ۱۶ کارمند موقتی دارد که در روزهای تعطیل به او کمک می کنند و ۳ کارگر دائمی که در طول هفته، مدیریت امور و پاسخ به نیازهای مشتریان گذری را در دستور کار دارند.

 

همه کارها در آشپزخانه خاور خانوم به صورت مشارکتی و تیمی و خودمانی انجام می شود و همچون هیأت های مذهبی، همه بدون چشم داشت و ماموریتی خاص، به یکدیگر برای سرانجام مطلوب، یاری می کنند.

رستوران سنتی خاور خانم در رامسر با بهترین غذاهای محلی + تصاویر
فضای روبروی رستوران خاور خانوم در سرولات چابکسر استان گیلان

 

برای آگاهی از شیوه طبخ غذا، سبک زندگی و آشنایی با لهجه و شیوه مدیریتی و عملیاتی و سرو غذا در رستوران خاور خانوم، توصیه می کنیم که اين ویدئو ۳۰ دقیقه اي را مشاهده کنید.

 

به احتمال زیاد، عاشق کسب و کار خاور خانوم شده و در صورتی که به گیلان سفر کردید، سرولات چابکسر را یکی از اولویت های بازدید پاییزی و زمستانی قرار خواهید داد.

 

البته اکنون، چشم انداز خانه خاور خانوم، پاییز هزار رنگ هزار نقش گیلان همیشه سر سبز است که برای نوستالژی بازها و سلفی بگیر های حرفه ای، منظره ای فوق العاده برای گردشگری پاییزی در یک مکانی هیجانی و معروف محسوب می شود.

رستوران سنتی خاور خانم در رامسر با بهترین غذاهای محلی + تصاویر
تصویر آشپزخانه خاور خانوم که فعالیت خانوادگی و دوستانه در آن موج می زند

 

بازتاب های ملی و جهانی

شاید برای شما عجیب باشد که بدانید، کسب و کار خلاق این بانوی کارآفرین و خوش ذوق گیلانی، اکنون بازتاب های گسترده ای در داخل و خارج از کشور داشته است.

 

علاوه بر شبکه مستند سیما که برای تهیه گزارش به رستوران این بانوی کد بانو رفت، بسیاری از خبرگزاری ها و نشریات داخلی نیز، به انتشار گزارشاتی مستند و مصور از کسب و کار خودمانی خاور خانوم پرداختند.

 

حتی شخصیت های ورزشی و هنری معروف کشور از جمله بهداد سلیمی، قوی ترین مرد ایران و جهان، چندی پیش در اینستا نوشته ای در صفحه شخصی خود، به تمجید از این مکان و غذاهایش پرداخت.

رستوران سنتی خاور خانم در رامسر با بهترین غذاهای محلی + تصاویر
تصویر اینستاگرام بهداد سلیمی در سفر به رستوران خاور خانوم

این فقط بهداد سلیمی و برخی از هنرمندان همچون بیژن بیرنگ (مستر تستر) نیست که عاشق طعم غذاهای لذیذ خاور خانوم شده اند، بلکه برخی از گردشگران خارجی نیز که به این منطقه از کشور سفر کردند و به عشق چشیدن غذاهای خانگی یک کدبانوی شمالی، چند دقیقه ای را در صف منتظر بوده اند، همین نکته را بر زبان آورده اند.

رستوران سنتی خاور خانم در رامسر با بهترین غذاهای محلی + تصاویر
تصویری از رستوران خاور خانوم و سیر ترشی و ماست های معروفش

 

سایت گردشگری معروف و بین المللی تریپ ادوایزر، اکنون یک خبرگزاری غیر رسمی معتبر چند زبانه و مصور برای فعالیت کسب و کار خاور خانوم شده است.

 

در این سایت که ده ها میلیون عضو در سراسر جهان دارد، صدها پست درباره نظرات و پیشنهادات گردشگرانی که از این رستوران کوچک استفاده کردند، به اشتراک گذاشته شد.

 

این قدرت گردشگری مجازیست که می تواند، منطقه یا کسب و کاری هر چند کوچک را در هر نقطه کمتر شناخته شده جهان، بین المللی کند.

 

گر چه خاور خانوم، سایت اینترنتی با صفحه اینستاگرامی مشخصی ندارد، اما تبلیغات دهان به دهان که نقش بسیاری در بازاریابی مدرن امروزی بر عهده دارند، توانسته تا با رمز کیفیت محصول و خلاقیت در عرضه خدمات، کسب و کار این بانوی گیلانی را زبانزد خاص و عام کند.

 

درس هایی خیلی ساده از خاور خانوم

رستوران سنتی خاور خانم در رامسر با بهترین غذاهای محلی + تصاویر
۱۱۳ هزار صفحه نتیجه جست و جو درباره خاور خانوم در اینترنت

 

۱- نخستین درسی که از کسب و کار جذاب و خلاق خاور خانوم می توان فرا گرفت، اهمیت نقش اعتماد به حفظ سنت و شیوه های سنتی در کسب و کار است.

 

رمزی که عامل موفقیت بسیاری از کسب و کارهای کوچک در مناطق روستایی کشور شد. این راز توسعه گردشگری روستایی در ایران است.

 

۲- دومین درسی که کسب و کار خاور خانوم به ما می دهد، فاکتوری به نام کسب و کار خودمانی است. فرهنگ کسب و کار خودمانی باید در همه ابعاد زندگی مردم گسترش پیدا کند و همچون کشورهای شرق آسیا (ژاپن)، کسب و کارهای خانوادگی ساده اما مشارکتی مولد، اقتصاد ملی را در عرصه های مختلف تولید و خدمات، به حرکت درآورد.

 

۳- درس سومی که خاور خانوم به کارآفرینان جوان می دهد، پشتکار است و پشتکار و پشتکار. هیچ کسب و کار موفقی، بدون پشتكار و ایمان به موفقیت، دستاوردی در طول تاریخ کسب و کار نداشته است.

 

۴- درس چهارمی که خاور خانوم به همه کسانی که از حقوق ماهانه و سبک زندگی شغلی خود ناراضی هستند می دهد، مساله نوآوری در کسب و کار است.

 

غذاهایی که خاور خانوم به مشتریان ارائه می کند، طعم و بوی غذای خانگی می دهد و مشتری حس میکند، به مهمانی یک کد بانوی شمالی آمده است. از طبخ تا سرو در سینی های بزرگ. نوآوری یعنی همین.

 

۵- درس پنجم خاور خانوم، جدی گرفتن توانمندی های فردی و روحیه کار مشارکتی خودمانی است. این روحیه را در هر کوی و برزنی در سراسر کشور می توان با نیاز سنجی بهینه و تدارک و مدیریت داشته ها، به سمت خلق ارزش افزوده هدایت کرد.

 

۶- درس ششم خاور خانوم به فعالان بازاریابی و تبلیغات، تبلیغات غیر مستقیم است. تبلیغات دهان به دهان را باید جدی گرفت. حتی در دنیای دیجیتالی شده امروزی که تبلیغات مجازی و ماهواره ای و روزنامه ای و پیامکی، مخاطبان را خسته کرده است.

جدیدترین مطالب