سمیه جعفری بهترین سرآشپز معروف ایرانی + تصاویر

سمیه جعفری بهترین سرآشپز معروف ایرانی + تصاویر

سمیه جعفری بهترین سرآشپز معروف ایرانی

 

یکی از بهترین سرآشپزان ایرانی خانم سمیه جعفری هستند که ایشان اکنون در سن 35 سالگی به سرمی برند. سمیه جعفری سرآشپز معروف ایرانی همسرش را بهترین مشوق خود می داند و در ادامه این مطلب سماتک مصاحبه خواندنی با خانم سمیه جعفری گردآوری کرده ایم.

 

یک سرآشپز در گفت و‌گو با سماتک:

 

همسرم مشوق اصلی من در آشپزی است
آشپزی یکی از سرگرمی‌های خیلی خوب خانم‌های خانه دار ایرانی است. امروزه با توجه به وسعت طعم‌ها و غذاها، آشپزی کردن مدرن از جمله تفریحات سالم بسیاری از خانم‌ها محسوب شده است. در این بخش به سراغ یکی از بهترین آشپزهای خوب کشورمان رفتیم که با دستان هنرمندشان، غذاهای سالم و خوش طعمی را دراختیار خانواده قرار داده است.

 

علی کوچولو به شدت روی غذاهایم  نظارت می‌کند
سمیه جعفری هستم متولد ۱۳۶۰ و در شهر شیراز متولد شدم. خانواده سنتی و نسبتا پرجمعیتی دارم که خداراشکر از بودن کنار هم لذت می‌بریم و در کنار هم احساس خوشبختی داریم همچنین یک پسر به نام علی دارم که به شدت روی غذاهایی که درست می‌کنم حساس و صاحب نظر است.

سمیه جعفری بهترین سرآشپز معروف ایرانی + تصاویر

از حساسیت به باقالا تا اوستا شدن در آشپزی
از وقتی دختر بچه بودم به آشپزی علاقه داشتم و شاید علاقه من به آشپزی به خاطره بامزه ای در دوران بچگی بر می‌گردد که گفتن آن خالی از لطف نیست.من به باقلا حساسیت داشتم به خاطر همین وقتی مادرم باقالی پلو درست می‌کرد برای من پلوی جداگانه می‌پخت. یک روز خواهرم که اختلاف سنی کمی با هم داریم به من گفت چرا خودت برای خودت پلو درست نمی‌کنی؟ من در جواب گفتم بلد نیستم و خواهرم آن زمان روی چراغ علاء الدین به من طرز تهیه پلو را یاد داد و همان باعث شد من به آشپزی علاقه مند شوم و در واقع جرقه آشپزی از همان جا در من زده شد و بعد‌ها محبوب ترین برنامه‌های تلویزیونی برای من بخش آشپزی بود.

 

خودآموخته آشپز شدم
من علی رغم اینکه خیلی دوست داشتم آشپزی را به صورت آکادمیک یاد بگیرم و ادامه دهم تا به حال موفق نشده ام به کلاس بروم اما تعریف نباشد آشپزی را به صورت تجربی و خودآموخته یادگرفته ام که با چاشنی عشق غذاها را برای خانواده درست می‌کنم و خداراشکر همه رضایت دارند.

 

لطفا برای آشپزی کردن وقت بگذارید
من معتقدم خانم‌های خانه دار برای آشپزی باید وقت کافی بگذارند.وقتی قرار است به طور مثال غذای فسنجان در خانه پخت و پز شود باید به بهترین شکل و طعم این غذا پخته شود. تجربه برای من ثابت کرده است وقتی برای غذایی وقت گذاشته نشود و دقت لازم برای پخت نباشد غذا به مزاج خودم و اطرافیانم خوشمزه نیست بنابراین گذاشتن زمان و دقت عمل در کار آشپزی از اصول مهم آشپزی است.

 

تزیین غذا صمیمیت را دوچندان می‌کند
یکی از اصول دیگر آشپزی که بسیار مهم  است و متاسفانه کمتر از سوی خانم‌های خانه دار به آن توجه می‌شود مسئله تزیین غذا است. تزیین کردن غذا نه تنها جلوه زیبایی به غذا می‌بخشد بلکه باعث صمیمیت و همدل شدن اعضای خانواده در کنار یکدیگر می‌شود و اگر بعضی‌ها این پیام من را قبول ندارند می‌توانند برای یکبار هم که شده امتحان کنند. همسر و فرزند من در خانه به بشقاب‌های زیبا و تزیین غذا همیشه عادت کرده اند و اگر یک روز وقت نکنم غذاهایم را تزیین کنم انعکاس آن را در رفتار خانواده می‌بینم که البته همسر م خیلی مهربانانه برخورد می‌کنند و همواره مشوق اصلی من در بخش آشپزی بوده است.

 

من و مادرم به غذای سالم و ارگانیک علاقه زیادی داریم
متاسفانه وضعیت تغذیه بسیاری از خانواده‌ها اسف بار است و باید در این زمینه تجدید نظر قاطعانه ای از سوی خانواده‌ها صورت بگیرد که نقش رسانه‌ها در فرهنگسازی در این زمینه بسیار مهم و حائز اهمیت است.خوشبختانه من به شخصه و خانواده ام به خصوص مادر عزیزم بسیار به مصرف مواد غذایی سالم و ارگانیک حساسیت خاصی داریم. ماردم با وجود سن بالا هنوز سنگ نمک می‌خرند و در داخل هاونگ سنگی می‌کوبند و هر وقت ماردم را می‌بینم در حال تهیه فراوری‌های سالم برای اهل خانواده است.

 

غذاهای ارگانیک در سبد تغذیه ای خانواده ما نقش بسیار پررنگی دارد
غذاهای ارگانیک در سبد تغذیه ای خانواده ما نقش بسیار پررنگی دارد و سعی کرده ایم اطلاعات درستی از تغذیه بواسطه مطالعه و تحقیق داشته باشیم و تا آنجا که بتوانیم از غذاهای ارگانیک و سالم و طبیعی استفاده می‌کنیم و سعی کرده ام این مسیر تغذیه ای درست را از طریق شبکه‌های اجتماعی به همنوعان خودم هم آموزش و انتقال دهم.هدف از این کار کسب درامد مادی و نگاه مادی گرایانه نیست بلکه یاد گرفته ام آنچه برای خودم و خانواده ام می‌پسندم به دیگران هم انتقال دهم که امیدوارم مطالبم مورد رضایت افراد قرار گرفته باشد.

 

در پخت ماهی و قیمه تبحر دارم
من در زمینه درست کردن ماهی و قیمه تبحر خاصی دارم و این مهارت و خودستایی از سمت من را باید از همسرمم سوال کنید که چگونه این دو غذا را با علاقه و تبحر خاصی درست می‌کنم.( خنده ).

سمیه جعفری بهترین سرآشپز معروف ایرانی + تصاویر

پخت نان در صبحگاه بهترین تفریح من است
یکی از بهترین تفریحات من پختن نان است و من با این کار خیلی سرگرم و احساس خوبی پیدا می‌کنم.وقتی صبح زود از خواب لند می‌شوم خمیر تازه آماده می‌کنم و بوی نان تازه فضای خانه را عطرآگین می‌کند که احساس خوبی را به من و همسرو فرزندم منتقل می‌کند.

 

در سفر به شیراز کلم پولی شیرازی را حتما بخورید
به نظرم غذاهای شیرازی را بسیاری از مردم عزیز دیگر می‌شناسند. کلم پلو معروف ترین غذای شهر شیراز است که توصیه می‌کنم هر وقت به این شهر زیبا سفرکردید حتما کلم پلوی شیرازی را نوش جان کنید.همچنین کوفته سبزی، یخنی عدس و کلم و دمپخت از دیگر غذاهای معروف و خوشمزه شهر زیبای شیراز است.

 

سخن آخر…
در پایان از همسر خوبم تشکر می‌کنم که همیشه مشوق اصلی من در آشپزی بوده است و از همه مهمتر خدای مهربانم که به من تن سالم عطا کرده است و در پایان به این آیه قرانی اشاره می‌کنم که خداوند می‌فرمایند: فلینظر الانسان الی طعامه: انسان‌ها باید در غذای خود دقت داشته باشد( چه از لحاظ حلال و سالم بودن).

 

گزارشگر: حامد کوماهی

جدیدترین مطالب