تصاویر زیبا از مکان های تفریحی و گردشگری شهر زاهدان

تصاویر زیبا از مکان های تفریحی و گردشگری شهر زاهدان

مکان های تفریحی و گردشگری شهر زاهدان

شهر زاهدان در استان بزرگ سیستان و بلوچستان قرار دارد. زاهدان در منطقه گرم و خشک ایران واقع است. در این منطقه بادهای گرمی در سال به وزیدن می نماید و شن ها را به سوی خانه ها روانه می نماید در این مطلب تصاویر زیبا از مکان های تفریحی و گردشگری شهر زاهدان را برای شما عزیزان در سایت سماتک قرار داده ایم در ادامه مشاهده فرمایید.

 

جاذبه های گردشگری و دیدنی در زاهدان

زاهدان با این که مرکز استان پهناور سیستان و بلوچستان است، اما همچون دیگر نقاط این استان ناشناخته مانده است. با ماهمراه باشید تا جاذبه های گردشگری زاهدان را بشناسیم.

 

زاهدان یکی از کلان شهرهای ایران و مرکز استان سیستان و بلوچستان است و در محدوده شمالی استان سیستان و بلوچستان قرار دارد. نام پیشین این شهر «دزداب» بوده است. زاهدان از سمت شمال به شهرستان زابل و، از سمت جنوب به شهرستان خاش، از سمت شرق به کشورهای افغانستان و پاکستان و از سمت غرب به شهرستان فهرج و کویر لوت محدود شده است. عموم ساکنان این شهر به زبان فارسی با گویش سیستانی و زبان بلوچی سخن می گویند و پیرو دین اسلام هستند.

 

تصاویر زیبا از مکان های تفریحی و گردشگری شهر زاهدان

جاذبه های زیبای زاهدان

 

افراد کهنسال زاهدان در توجیه چگونگی اطلاق واژه «دزداب» به این شهر، بر این عقیده اند که در گذشته در برخی از نقاط این منطقه، چشمه هایی از زیرزمین بیرون آمده و روی زمین جاری شده و سپس در فاصله ای نه چندان دور بار دیگر به زیرزمین فرومی رفته اند. از همین روی این روستا را دزداب نامیده اند.

 

واژه «زاهدان» که در سال 1308 خورشیدی، در زمان رضاشاه به این شهر اطلاق شد.

تصاویر زیبا از مکان های تفریحی و گردشگری شهر زاهدان

مسجد زرنج زاهدان

 

مورخان ایرانی در دوره اسلامی از مساجدی نام برده اند که محل تعلیم علوم دینی و ادبی بودند. مثلا در سیستان یکی از حاکمان عرب به نام عبدالرحمن بن سمره (سده اوله.ق.) مسجد آدینه ای ساخت که حسن بصری عالم معروف دینی سده اول و دوم مدتی در آنجا سرگرم تدریس و تعلیم مسائل دینی بود. این مسجد در مقابل زندان شهر زرنج واقع بوده است. مقدسی ضمن توصیف زرنج می گوید:«مسجد جامع در آن است و زندان برابر آن، شگفت انگیز ساخته شده است که دو آتشگاه (مناره) دارد، یکی کهن و دیگری را با مس پوشیده است و آن را یعقوب لیث ساخته است.»

موزه منطقه ای جنوب شرق ایران

تصاویر زیبا از مکان های تفریحی و گردشگری شهر زاهدان

موزه زاهدان یکی از بزرگ ترین موزه های بزرگ تاریخی، فرهنگی و هنری منطقه ای در جنوب شرق ایران است. در این موزه آثار باستانی استان، پوشش محلی استان، غذاهای محلی استان و گونه های جانوران استان به نمایش گذاشته شده است.

 

این موزه در خیابان مطهری شهرستان زاهدان واقع شده و از بهترین مکانهای دیدنی زاهدان است.

موزه پست و ارتباطات زاهدان

 

این اثر ارزشمند در طول هشت دهه حیات خود، فعالیت های چشمگیر و متعددی داشته و دو دوره کاملا ممتاز در کارنامه فعالیت های خود دارد.

تصاویر زیبا از مکان های تفریحی و گردشگری شهر زاهدان

این بنای ارزشمند برابر کتیبه سر در آن تحت عنوان اداره ایالتی پست و تلگراف سیستان و بلوچستان در سال 1311 شمسی احداث شده است. مصالح عمده این بنا از خشت خام در جرزها و آجر در نما است که از شیوه معماری بومی کویری بهره گرفته شده و در ابتدا دارای مجموعه ای بسیار بزرگ و وسیع بوده که بخش عمده آن متاسفانه تخریب شده و تغییر کاربری پیدا کرده است.

تصاویر زیبا از مکان های تفریحی و گردشگری شهر زاهدان

روستای لادیز

 

غار طبیعی «لادیز» شگفتی است که در دل کوه روستای «لادیز» از توابع شهرستان زاهدان و در 100 کیلومتری آن قرار دارد. در تمام طول سال از سقف و اطراف این غار، قطرات درشت آب جاری است که در کف آن یک جریان آب دائمی را تشکیل می دهد و انعکاس صدای قطرات آب در غار، حس شگفت انگیزی را بر روح و تن شنونده مستولی می کند. آبشار لادیز نیز در همین روستا و در فاصله نزدیکی از غار قرار دارد.

 

آب وهوای روستا در فصول پاییز، زمستان و اوایل بهار مطبوع و دلپذیر و در تابستان ها گرم است و رودخانه لادیز نیز از شمال روستا عبور می کند.

تصاویر زیبا از مکان های تفریحی و گردشگری شهر زاهدان

این روستا، قدمت چندانی ندارد و از ییلاق های عشایر بلوچ بوده که سال ها پیش به سکونتگاه دائمی تبدیل شده است.

 

همجواری روستای لادیز با کوه تفتان، موجب پدید آمدن چشم اندازهای بدیع و اماکن تاریخی و طبیعی شده است و همه ساله، کوهنوردان بسیاری برای صعود به بام جنوب شرق کشور به این منطقه عزیمت می کنند.

تالاب هامون

تصاویر زیبا از مکان های تفریحی و گردشگری شهر زاهدان

هامون پوزک در استان سیستان و بلوچستان و کشور افغانستان واقع است. هامون پوزک تالابی فصلی در مرز استان سیستان و بلوچستان و افغانستان است.

مساحت کل این هامون حدود 1600 کیلومتر مربع است, که از این مساحت 350 کیلومتر مربع داخل کشور ایران و بقیه متعلق به کشور افغانستان است. این تالاب بخشی از تالاب بزرگ هامون است که از 3 تالاب تشکیل شده است.

این تالاب ها به هم متصل هستند و در مواقع تر سالی تشکیل تالاب بزرگ هامون را می دهند. دو هامون دیگر با نام های هامون صابری و هامون کوه خواجه یا سنگول در خاک ایران قرار دارند.

هامون پوزک در واقع نقطه شروع هامون در کشور افغانستان است , که پس از آبگیری کامل هامون صابری و سایر نقاط هامون را پوشش می دهد.

 

مسجد شاه علی زاهدان

این مسجد در سال 847 هجری به امر ملک شمس الدین علی ساخته شده است. از آنچه که به رضا و رغبت به زیارتگاه اهدا شده، دو لوح حکاکی شده است که به اواسط قرن نهم هجری تعلق دارند . حکاکی جالبی بر روی آن ها صورت گرفته است.

 

طبق ترجمه آقای «آ.ج.ایلس» از کارشناسان معروف موزه ایتالیا یکی از این دو،لوحی است که نشان می دهد بنا توسط فردی از خاندان ملوک سیستان به نام «شاه علی» احداث شده است , و لوح دیگر یادبود وفات «امیرغیاث الدین محمد کیانی» سر کرده شاخه کوچکی از خاندان ملوک سیستان بود.

جدیدترین مطالب