مکان های تفریحی و جاهای دیدنی ایلام

مکان های تفریحی و جاهای دیدنی ایلام

مکان های تفریحی و جاهای دیدنی ایلام

ایلام یکی از شهرهای غربی کشورمان ایران می باشد ایلام از نظر طبیعت بسیار شهر و استان زیبایی می باشد هوای ایلام گرم و خشک است و الان بهترین زمان برای سفر به استان ایلام می باشد در ایلام آثار باستانی فراوانی وجود دارد خیلی از افراد برای دیدن این شهر زیبا دوست دارند به ایلام مسافرت نمایند ایلام مرز بین عراق و ایران می باشد در ادامه تصاویر مکان های تفریحی و جاهای دیدنی ایلام را در سایت سماتک خواهید دید با ما همراه باشید.

 

استان ایلام پوشیده از كوه‌ها و ارتفاعات ‌جنگلی است و آب‌ و هوای معتدل‌ كوهستانی دارد. بهار آن‌ نیز دارای جلوه‌ای زیبا و دلپذیر است. این استان علی‌رغم آنچه که به نظر می‌رسد جاذبه‌های گردشگری فراوانی دارد.

 

از آثار تاریخی گوناگون تا کوه‌های زیبا، تنگه‌ها، تالاب‌ها و آبشارهای گوناگون؛ همه و همه در این استان در کنار هم جمع شده‌اند و چشم به راه میهمانان خویش هستند.

 

این استان تاریخی یکی از بهترین مقاصد گردشگری برای دوستان اهل فرهنگ و تاریخ است.

مکان های تفریحی و جاهای دیدنی ایلام

در سفر به ایلام، از کجا دیدن کنیم؟

آثار موجود در کوهستان‌های بانکول شیروان در استان ایلام، نشان از وجود یک شهر ساسانی به قدمت شهرهای تاریخی سیمره و دره‌شهر دارد.

 

محوطه گم‌گم مربوط به دوره ساسانیان است و در شهرستان چرداول، بخش مرکزی، ۷ کیلومتری جنوب شهر آسمان‌آباد، دامنه کوه بانکول واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۸ شهریور ۱۳۸۶ با شماره ثبت ۱۹۶۸۲ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

شهر تاریخی گم‌گم در منطقه بسیار خوش آب و هوایی قرار دارد. استان ایلام به دلیل قرار گرفتن بین ایران و تمدن بین‌النهرین و قرارگیری در محدوده رشته کوه زاگرس از مراکز بسیار بااهمیت تاریخی و باستان‌شناسی ایران است که بررسی‌های باستان‌شناسان هر روز بر ارزش آن می‌افزاید.

مکان های تفریحی و جاهای دیدنی ایلام

سیروان (شهر باستانی)

شهر تاریخی سیروان (شیروان) در حوزه شمالی استان ایلام و شمال‌شرقی شهر ایلام؛ در دامنه‌های اطراف و لایه‌های زیرین سراب کلان، به صورت نیمه مدفون و با بقایای آثار معماری ارزشمند قرار دارد.

 

وجود آب فراوان و چشمه‌ها و رودخانه خروشان در این شهر یادآور همزادی توأم آب و آبادی در ایران و تلفیق معماری خاص و باشکوه با آب است.

 

این شهر در دوران شکوه و عظمت خود مرکز ایالت ماسبذان از شهرهای مهم و آباد ایران در دوره ساسانی بوده و وجود پل‌ها، راه‌ها، محوطه‌ها، قلعه‌های فراوان و سکونتگاه‌های باستانی در این محوطه گویای اهمیت این شهر است.

 

سیروان شهری است کوچک که بناهای آن مانند شهرهای موصل و تکریت با سنگ و گچ ساخته شده است.

 

بیشتر بخوانید:

دیدنی های ایلام؛ از طاق شیرین و فرهاد تا تفرجگاه تجریان (قسمت اول)

دیدنی های ایلام؛ از کاخ فلاحتی تا تنگ ارغوان (قسمت دوم)

 

وسط روستا مجموعه اتاق‌های به هم پیوسته‌ای به صورت یک تل بزرگ دیده می‌شود که بر فراز آن پی اتاق‌های منظم مربع شکل طبقات بالایی ساختمان مشخص و معلوم است. اما طبقه یا طبقات پایین که به عنوان انبار و کاهدان مورد استفاده اهالی قرار می‌گرفت، هنوز سالم و پابرجا باقی مانده است.

 

سبک بنا، نوع طاق و نوع مصالح ساختمان‌های باقی مانده از سیمره با بناهای سیروان تقریباً یکی است. تمامی بناهای دره‌شهر (سیمره باستان) از قلوه‌سنگ ساییده ساخته شده است.

مکان های تفریحی و جاهای دیدنی ایلام

دره‌شهر و شهر تاریخی سیمره

شهر تاریخی سیمره از شهرهای تاریخی استان ایلام است و در حاشیه غربی شهر دره‌شهر قرار دارد. این اثر تاریخی که بزرگ‌ترین محوطه تاریخی در سطح استان ایلام است، بالغ بر ۲۰۰ هکتار وسعت در ضلع غربی و جنوب غربی شهر دره‌شهر قرار دارد و جزو اولین آثار ثبت شده در فهرست آثار ملی کشور است.

 

سوغات ایلام چیست؟

این محوطه در سال ۱۳۱۰ شمسی به شماره ۶ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید و از ارزش و اهمیت بی‌نظیری برخوردار است.

 

شهرستان ۶۵ هزار نفری دره شهر واقع در ۱۳۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر ایلام یکی از مناطق تاریخی و باستانی استان ایلام محسوب می‌شود. شهر تاریخی سیمره و پل تاریخی گاومیشان بزرگ‌ترین پل تاریخی غرب کشور در شهرستان دره‌شهر، نامزد ثبت در فهرست آثار جهانی هستند.

مکان های تفریحی و جاهای دیدنی ایلام

گورستان‌ چنار

یکی از مکان‌های تاریخی ایلام گورستان چنار نام دارد. این‌ گورستان‌ باستانی در ناحیه‌ چنارباش‌ ایلام واقع‌ شده‌ و به‌ هزار سال‌ قبل‌ از میلاد تعلق ‌دارد. در این‌ ناحیه‌، تعدادی گور كشف‌ شده كه‌ بنا به‌ رسم‌ آن‌ زمان‌، مردگان‌ آن‌ درون‌ خمره‌های كوچک و بزرگ‌ دفن‌ شده‌ بودند و لوازم‌ و اشیا مرده‌ نیز كنار او داخل‌ خمره‌ قرار داشته‌ است‌.

مکان های تفریحی و جاهای دیدنی ایلام

گورستان‌ كان‌گنبد

گورستان‌ كان‌گنبد در ۳۰ كیلومتری جنوب‌ شرقی ایلام در دامنه‌ یكی از پشته‌های كوه‌شاه‌ نخجیر، از رشته‌های فرعی كبیركوه‌ واقع‌ شده‌ است‌. گورها عمدتا در بالا و دامنه‌ آن‌ مشاهده‌ می‌شوند.

 

تپه‌ وركبود

تپه‌ وركبود در نزدیک رود كشكان‌ و در حدود ۲۰ كیلومتری شمال‌ غربی ایلام‌ قرار دارد. باستان‌شناسان‌ در گودال‌ قائمی كه‌ در این‌ تپه‌ حفر كرده‌اند، به‌ تعداد زیادی گور دست‌ یافته‌اند كه‌ تعدادی از آن‌ها با قلوه‌ سنگ‌های نامنظم‌ پوشیده‌ شده‌ بودند. قلوه‌ سنگ‌های بزرگی هم‌ در جوانب‌ گورها، برای استواری سقف‌ آنها چیده‌ شده‌ بودند. اشیا فلزی به‌ دست‌ آمده‌ از این‌ تپه‌، از جنس‌ مفرغ‌ و آهن‌ هستند. تپه ورکبود جز مکان‌های تاریخی ایلام به شمار می‌رود.

 

بیشتر بخوانید:

شیرینی های سنتی استان ایلام

مکان های تفریحی و جاهای دیدنی ایلام

آتشکده موشکان

آتشکده موشکان از مکان‌های تاریخی ایلام و در فاصله ۳ کیلومتری شهر سرابله قرار دارد و مربوط به دوران ساسانیان است. این آتشکده از ملات ساروج و سنگ ساخته شده که در طول زمان بر اثر حوادث مختلف تخریب شده است. در سال ۱۳۸۲ زیرزمین آتشکده مذکور توسط اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان، با طاق‌های قوسی‌شکل بازسازی شده است.

مکان های تفریحی و جاهای دیدنی ایلام

آتشکده چهار طاقی

یکی دیگر از مکان‌های تاریخی ایلام چهارطاقی نام دارد. این اثر در شهرستان دره‌شهر و بر فراز یک تپه، به صورت چهارطاقی باقی مانده است. این بنا را در محل، طاق می‌گویند. بنای مذکور تماما با قلوه‌سنگ و گچ ساخته شده و مربوط به دوران ساسانی است.

مکان های تفریحی و جاهای دیدنی ایلام

آتشکده سیاه‌کل

بنای آتشکده مربوط به دوره ساسانیان است که در ۱۵ کیلومتری جنوب غربی روستای سرتنگ و در مسیر رودخانه خروشان کنگیر ایوان قرار دارد. این بنا یکی از سالم‌ترین آتشکده‌های دوران قبل از اسلام در استان است. بنای فوق روی چهارپایه ساخته شده و دارای گنبدی یک جداره است.

مکان های تفریحی و جاهای دیدنی ایلام

نقش‌برجسته گل‌گل ملکشاهی

نقش برجسته گل‌گل ملکشاهی مربوط به تمدن باستانی آشور بوده و در استان ایلام، کنار رودخانه گل‌گل ملکشاهی واقع شده است. این اثر در تاریخ ۶ دی ۱۳۵۵ با شماره ثبت ۱۴۱۸ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

این اثر در ۸ کیلومتری شهر ارکواز و بر دیوار شرقی تنگه کوچکی که روستای گل‌گل در دهانه آن استقرار یافته، قرار دارد. این سنگ نوشته به خط میخی به زبان آشوری، روی نمای دیوار شرقی صخره‌ای بالاتر از روستای گل‌گل ملکشاهی به ابعاد ۹۰× ۱۳۵ سانتی‌متر به شکل مستطیل به طور عمودی نقش شده و وسط آن پادشاه آشوری به صورت برجسته با شمشیر حمایل به ارتفاع ۱۳۵ سانتی‌متر قرار دارد.

 

روی تمامی سطح کتیبه، پس از صاف نمودن سطح آن به عمق سه سانتی‌متر، به صورت برجسته‌کاری، پیکر پادشاه و خطوط میخی را کنده‌کاری کرده‌اند. سطرها به وسیله یک خط افقی از همدیگر متمایز شده‌اند. ارتفاع نقش برجسته از سطح زمین ۲۷۰ سانتی‌متر است. متن کتیبه از فتح ایلام و انقراض تمدن ایلام باستان به وسیله آشوری‌ها حکایت می‌کند.

مکان های تفریحی و جاهای دیدنی ایلام

سنگ‌نوشته تخت‌خان

سنگ‌نوشته تخت‌خان مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان ایلام، بخش صالح‌آباد، روستای بانروشان واقع شده است. این اثر در تاریخ ۱۷ اسفند ۱۳۸۱ با شماره ثبت ۷۹۹۹ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

سنگ‌نوشته تخت‌خان سر راه ایلام به صالح‌آباد در منطقه خوش آب و هوای بان روشان روی قطعه سنگی بزرگ نوشته شده است. شکل سنگ‌نوشته یک متوازی‌الاضلاع در ابعاد ۱۴۵×۱۹۰ سانتی‌متر بوده که ابتدا آن را حدود دو سانتی‌متر به لحاظ فراهم نمودن یک سطح صاف و یکنواخت تراش داده و آنگاه با تراش دادن مجدد حروف و کلمات را برجسته نموده‌اند.

 

خط کتیبه نستعلیق، و متن آن خلاصه‌ای از شجره‌نامه والیان و شرح برخی از خدمات عمرانی غلامرضاخان والی است که در سال ۱۳۲۵ ه.ق دستور نوشتن آن را داد.

مکان های تفریحی و جاهای دیدنی ایلام

طاق شیرین و فرهاد

طاق شیرین و فرهاد مربوط به دوره ساسانی است و در شهرستان ایوان، بخش زرنه، روستای چهل زرعی، تنگ کوشک واقع شده است. اساس این بنا را طاقی سنگی با پلانی مربع تشکیل می‌دهد. اطلاق نام طاق به این بنا، اشاره به یک اتاقک نیمه زیرزمینی به طول ۳۲۰ سانتی‌متر و عرض ۲۹۰ سانتی‌متر و ارتفاع ۲۲۰ سانتی‌متر از کف طاق دارد.

مکان های تفریحی و جاهای دیدنی ایلام

پل گاومیشان

پل گاومیشان یک پل باستانی مربوط به دوره ساسانیان است. این پل در فاصله ۳۰ کیومتری پل‌دختر در مرز بین دو استان لرستان و ایلام و روی رودخانه سیمره واقع شده است. در حالی که بیش از ۹۰ درصد سازه این پل در استان لرستان قرار دارد، این اثر در تاریخ ۳ اسفند ۱۳۷۷ با شماره ثبت ۲۲۲۲ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران در محدوده استان ایلام به ثبت رسیده است.

مکان های تفریحی و جاهای دیدنی ایلام

آسیاب‌های آبی قدیمی‌

در محدوده‌ استان‌ ایلام‌، بقایای ده‌ها آسیاب‌ قدیمی مشهود است‌ كه‌ تعدادی از آنها در حال‌ حاضر نیز مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند. اهم‌ این‌ آسیاب‌های قدیمی و تاریخی عبارتند از: آسیاب‌های قبا، كاظم‌ بگه‌ تنوره‌ خان‌، كلای، چگاوزنه‌، یوسف‌، قبادبگ‌، باوی گمار، گریان‌، خندان‌ و آسیاب‌ نادریژ در مناطق‌ ایلام‌ و بانقلان‌، آسیاب‌های موسی، حلاج‌ آباد و چم‌آب‌ در منطقه‌ چم‌ آب‌ و آسیاب‌های دیزله‌، چم‌سارد، رحمان‌، چم‌بور، ملكشاهی، میراختیار، بولی‌ها، كوله‌، سرنی، میمه‌، گلان‌، شیخ‌ مكان‌ و سراب‌ كلان‌ در مناطق‌ چوار و صالح‌آباد، دره‌شهر، شیروان‌ و چرداول‌.

مکان های تفریحی و جاهای دیدنی ایلام

امامزاده سید صلاح‌الدین محمد

امامزاده سید صلاح‌الدین محمد امامزاده‌ای مربوط به سده ۷ و ۸ ه. ق است. این اثر در تاریخ ۱۷ اسفند ۱۳۸۱ با شماره ثبت ۷۹۷۵ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. در اطراف حرم امامزاده سید صلاح‌الدین محمد، قبرستانی با قدمت زیاد وجود دارد که قبور اکثر اموات مردم این شهرستان در این قبرستان قرار دارند.

مکان های تفریحی و جاهای دیدنی ایلام

 

منبع:kojaro.com

جدیدترین مطالب