دانستنی های سفر به آنکارا دومین شهر بزرگ ترکیه

دانستنی های سفر به آنکارا دومین شهر بزرگ ترکیه

دانستنی های سفر به آنکارا دومین شهر بزرگ ترکیه

تعطیلات نوروز بهترین موقعه برای سفرهای خارج از کشور بخصوص آنکارا می باشد کشور ترکیه یکی از توسعه یافته ترین کشورهای دنیا از لحاظ گردشگری می باشد سالانه افراد زیادی برای تفریح و سرگرمی وارد ترکیه می شوند آنکارا دومین و زیباترین شهر در ترکیه می باشد که جاذبه توریستی زیادی دارد ظاهر این شهر بسیار مدرن هست ولی مکان های و عادت های سنتی خود را تا به حال مردمانش حفظ کرده اند در ادامه تصاویر و جزئیات بیشتر دانستنی های سفر به آنکارا دومین شهر بزرگ ترکیه را در سایت سماتک خواهید دید با ما همراه باشید.

 

آنکارا از معدود شهرهای توسعه‌ یافته‌ دنیا می باشد که در کنار ظاهر مدرن و امروزی‌ اش، نشانه‌ های سنتی دوران گذشته را هم حفظ کرده است. ساختمان‌های سنگی، قلعه‌ها و سفره‌های باستان‌شناسی‌ آنکارا شهرت زیادی دارد.

 

آنکارا (در قدیم: آنقره) پایتخت و پس از استانبول دومین شهر بزرگ کشور ترکیه است. این شهر هم‌چنین مرکز سیاسی استان آنکارا است. آنکارا در یکی از خشک ترین مناطق ترکیه قرار دارد وبه جز مناطق جنگلی واقع در محدوده جنوبی آن , بخش اعظم آن با پوشش گیاهی نواحی استپ احاطه شده است ؛ با این حال این شهر منطقه ای سرسبز به شمار می آید. آنکارا در ۴۵۰ کیلومتری جنوب شرقی استانبول قرار دارد ؛ بنابراین برای رسیدن به استانبول و اروپا از ایران معمولأ باید از آنکارا گذشت. مساحت شهر آنکارا حدود ۲۵۱۶ کیلومتر مربع است و در دشتی در قلب/فلات آناتولی/ و در غرب ترکیه مرکزی قرارگرفته است.

 

در واقع آنکارا از معدود شهرهای توسعه‌ یافته‌ دنیا می باشد که در کنار ظاهر مدرن و امروزی‌ اش، نشانه‌ های سنتی دوران گذشته را هم حفظ کرده است. ساختمان‌های سنگی، قلعه‌ها و سفره‌های باستان‌شناسی‌ آنکارا شهرت زیادی دارد و شرایط خوب بازرگانی و کشاورزی، از آن شهری مدرن ساخته که پذیرای توریست‌ها و گردشگران بسیاری است.

 

آنکارا به خاطر ارتفاع از سطح دریا و کوه‌های دور و بر، زمستان‌های سرد و برفی و تابستان‌های گرم وخشک دارد. برای همین بهتر است حول و حوش بهار یا پاییز که هوایش معتدل‌تر است به ‌آن‌جا سفر کنید.

 

بیشترین میزان بارندگی آن در طول دو فصل بهار و پاییز است. به علت ارتفاع زیاد این شهر وتابستانهای خشک در فصل تابستان روزها گرم و شبها هوا خنک و میزان بارش به طور کلی کم است ؛ مانند اغلب شهرهای بزرگ ایران از جمله تهران , مشهد و تبریز.آنکارا از آن دسته از شهر های ترکیه است که بواسطه آب و هوایش از جاهای دیدنی ترکیه شده است و تفریحات ترکیه در این شهر گسترده شده اند.

 

دمای هوای آنکارا درمرکز منطقه فلات ترکیه ازمیانگین صفردرجه سانتیگراد درماه ژانویه به میانگین ۲۳درجه سانتیگراد درماه ژوئیه تغییرمی یابد.

 

دانستنی های سفر به آنکارا دومین شهر بزرگ ترکیه

اصلی‌ترین خیابان شهر آنکارا ، بلوار آتاتورک است: بلوار پهن و زیبایی که از بخش قدیمی آنکارا در شمال شروع می‌شود و حدود پنج و نیم کیلومتر به سمت جنوب کشیده می‌شود. اگر کوچه‌پس‌کوچه‌های قدیمی و رستوران‌ها و کافه‌هایی با سقف‌های چوبی و دکور قدیمی را دوست دارید، سمت بخش قدیمی آنکارا بروید که از میدان اولوس شروع می‌شود. میدان را می‌توانید از روی مجسمه‌ی سوار بر اسب آتاتورک که وسطش گذاشته‌اند، بشناسید.

 

بد نیست توی کوچه‌های سنگ‌فرش آن اطراف قدمی بزنید، قصر زیبای اولوس را ببینید، توی بساط دست‌فروش‌ها سرکی بکشید و یا مغازه‌های فرش و آنتیک‌‌فروشی را تماشا کنید. فرش‌های کوچک خوش نقش و نگار که راحت توی چمدان جا می‌شوند، ظرف‌های نقره، آینه‌های چوبی در دار و جواهرات قدیمی، از جمله سوغاتی‌هایی هستند که حال و هوای زندگی سنتی آنکارا را در خود دارند. هنر خیابانی هم به خاطر هنرنمایی نقاش‌ها و نوازنده‌ها در این حوالی، سرگرمی خوبی برای توریستان است. می‌توانید با پرداخت چند لیر ناقابل، پرتره‌ی خودتان را به عنوان یادگاری از آنکارا به خانه ببرید که از مزیت های اقتصادی برای تورها و توریستان به شمار می رود.

 

بلوار آتاتورک را که به سمت جنوب بیایید، نبش بلوار قاضی مصطفی کمال، از ابتدای بخش جدید آنکارا با هتل‌ها، رستوران‌ها، کافه‌ها و مراکز خرید لوکس و مدرنش سر در می‌آورید. دو کیلومتر جلوتر، می‌رسید به کاواکلیدره که از محله‌های شیک و تر و تمیز آنکاراست و جابه‌جا تویش خانه‌های زیبا، هتل‌های گران‌قیمت و سفارت‌خانه‌های خارجی ساخته‌اند. برج مشهور آتاکوله هم روی تپه‌ای در همین منطقه واقع شده. آتاکوله هم مرکز خرید دارد، هم سینما و هم رستوران گردان و آسانسور شیشه‌ای. یک شام دوست‌داشتنی در رستوران گردان این برج با چشم‌انداز زیبای آنکارا در شب، حال و هوای خوبی به توریستان و مسافران می‌دهد.

دانستنی های سفر به آنکارا دومین شهر بزرگ ترکیه

جاذبه های توریستی آنکارا
* مقبره آتاتورک
مقبره آتاتورک آنکارا، بنیانگذار جمهوری ترکیه، واقع بر یک تپه خیره کننده در بخش «آنتیپ» شهر، در سال 1944 بنا شد و در 1953 کامل شده است. یک هم جوشی شگفت انگیز بین ایده های معماری باستانی و مدرن است و به عنوان یک دستاورد معماری مدرن ترکیه بدون رقیب باقی مانده است. بنایی ساده است که حیاط بزرگی پوشیده با کفپوش های موزاییکی دارد.

دانستنی های سفر به آنکارا دومین شهر بزرگ ترکیه

 

در تمامی گوشه های محوطه این بنا سربازها حضور دارند و ممکن است به شما سخت بگیرند، به خصوص در زمان تعویض شیفت. در اینجا یک موزه که مجسمه مومی آتاتورک را در خود جای می دهد، وجود دارد و نوشته ها، نامه ها و اشیایی متعلق به آتاتورک، همچنین نمایشگاهی از عکس هایی که لحظات مهم در زندگی او و در تاسیس جمهوری را ضبط کرده اند، دیده می شوند. این مکان همه روزه و موزه هر روز غیر از روزهای دوشنبه باز است. در طول شب های تابستان نیز یک نمایش نور و صدا اجرا می شود.

 

* معبد آگوستوس و روم آنکارا
این معبد پس از فتح آناتولی مرکزی به وسیله امپراتوری روم، قبل از میلاد بنا نهاده شده و در قرن دوم توسط رومی ها گسترش یافت و سپس در قرن پنجم بیزانسی به کلیسا تبدیل شد. این مکان در ناحیه یولوس و در مجاورت مسجد حاجی بایرام قرار گرفته است.

 

دانستنی های سفر به آنکارا دومین شهر بزرگ ترکیه

* تئاتر رومی آنکارا
این تئاتر در سال 1982 کشف شده و سپس، حفاری آن از سال 1983 میلادی آغاز شد و ساخت آن به قرن دوم پس از میلاد بر می گردد. مجسمه های رومی کشف شده در معرض نمایش قرار گرفته اند و در بخش جایگاه تماشاچیان حفاری همچنین ادامه دارد.

دانستنی های سفر به آنکارا دومین شهر بزرگ ترکیه

تئاتر رومی آنکارا، در سال 1982 کشف شده و سپس، حفاری آن از سال 1983 میلادی آغاز شد

 

منبع:beytoote.com

جدیدترین مطالب