آشنایی با دیپ لرنینگ به زبانی ساده

آشنایی با دیپ لرنینگ به زبانی ساده

این روزها در خبرها و مجلات فناوری و تکنولوژی واژه یادگیری عمیق و یا دیپ لرنینگ مرتبا به چشم می خورد. دیپ لرنینگ توانسته تحولی بسیار عظیم در بسیاری از امور و کارهای ریز و کوچک ایجاد کند و می تواند جایگزین بسیار مناسبی برای روش های قدیمی و امور قابل انجام بر روی سیستم ها و گوشی های هوشمند گردد. در دیپ لرنینگ الگوریتم ها و شبکه های عصبی مصنوعی مشخصی استفاده می شوند که ساختار آن از مغز انسان الگوبرداری شده است و به حل مسائل مختلف با راه حل های دقیق و سرعت مناسب می پردازد. در این مطلب می خواهیم بیشتر با مفهوم یادگیری عمیق آشنا شویم، پس با ما همراه باشید.

آشنایی با دیپ لرنینگ به زبانی ساده

شرکت نوین ایلیا صنعت نماینده برتر برندهای تولید کننده دوربین و سنسور صنعتی یعنی باسلر و سنسوپارت در ایران می باشد. این شرکت در حوزه های فناوری های نوین همچون بینایی ماشین، پردازش تصویر، انواع سنسورها و دوربین های تشخیص رنگ فعالیت مثمرثمری دارد. شرکت نوین ایلیا توانسته با بهره مندی از آخرین دانش روز و افراد توانمند در ساخت و اجرای پروژه‌های اتوماسیون صنعتی، آموزش و ارائه یک ورژن دمو از تجهیزات و نرم‌ افزارها پیشرو باشد. شما می توانید جهت بهره مندی از مشاوره و راهنمایی های ارزنده با کارشناسان ما تماس حاصل نمایید.

 

دیپ لرنینگ چیست؟

آشنایی با دیپ لرنینگ به زبانی ساده

دیپ لرنینگ در واقع از شبکه های عصبی (مانند کانولوشن و بازگشتی) سه لایه و یا بیشتر تشکیل شده است که که تلاش می کند تا با شبیه سازی، مانند مغز انسان رفتار و عمل کند تا بتواند جایگزین امور انسانی در صنایع و رشته های مختلف و اتوماسیون ها شود. شبیه سازی هایی که در یادگیری عمیق اتفاق می افتد موجب می گردد تا سیستم ها توانایی دریافت حجم عظیمی از داده ها را داشته باشند و آنها را خوشه بندی کنند. خوشه بندی داده ها موجب می گردد که سیستم بتواند از طریق الگوریتم ها به پیش بینی های دقیق دست بزند و مسائل را به طور کامل حل نماید.

 

دیپ لرنینگ دارای نمونه های مختلفی از جمله یادگیری نظارت شده، یادگیری بدون نظارت و یادگیری تقویتی است. یادگیری عمیق برای اجرای الگوریتم ها و محاسبات پیچیده نیازمند الزامات سخت افزاری مناسبی همچون واحدها و کارت های گرافیکی قدرتمند می باشد تا بتواند حجم زیادی از داده را در چندین هسته با حافظه بالا به انجام برساند.

 

آیا یادگیری عمیق و یادگیری ماشین با یکدیگر متفاوت هستند؟

آشنایی با دیپ لرنینگ به زبانی ساده

در کنار مفهوم یادیگری عمیق، یادگیری ماشینی نیز به چشم می خورد. جالب است بدانید که دیپ لرنینگ زیرمجموعه ای از یادگیری ماشینی است ولی با یکدیگر تفاوت هایی دارند که در زیر به آنها اشاره شده است:

 

• در یادگیری ماشین از الگوریتم های سنتی با ساختار ساده مانند الگوریتم درخت تصمیم و یا رگرسیون خطی استفاده می شود، در حالیکه در دیپ لرنینگ از الگوریتم های پیچیده استفاده می گردد.

 

• یادگیری عمیق بر خلاف یادگیری ماشین جهت عملکرد بیشتر و بهتر نیازمند حجم بالایی از داده ها می باشد.

 

• در دیپ لرنینگ به مداخله انسانی کمتری نیاز است به طوریکه یادگیری ماشین بدین صورت نمی باشد.

 

• یادگیری ماشین برای ابزارهای سطح پایین و مسائل ساده می باشد ولی دیپ لرنینگ برای مسائل پیچیده به کار می رود.

 

استفاده از دیپ لرنینگ در صنعت امنیت

یادگیری عمیق سهم بسیار زیاد و موثری در گسترش هوش مصنوعی دارد. این فناوری دارای مزایای زیادی است و به کمک انسان ها آمده تا با کمک آن بسیاری از سرویس ها ساخته و یا بهبود پیدا کنند. فناوری دیپ لرنینگ دارای کاربردهای بسیار زیادی از جمله تشخیص چهره، خودروهای خودران، موارد بهداشتی و پزشکی مانند استفاده از دوربین میکروسکوپی جهت انجام آزمایشات و عمل های جراحی با دقت بسیار بالا و … می باشد.

 

سیستم ها و به کار بردن روش های نظارت امنیتی یکی از امور بسیار مهم در بسیاری از سازمان ها و مکان ها مانند ورودی و خروجی گیت، ایستگاه های پلیس، دوربین های نظارت جاده ها و … می باشد. برای نظارت امنیتی عمل مانیتورینگ و یا مشاهده حرف اول را می زند و در اینجاست که کاربرد دوربین صنعتی همراه با لنز و سنسور صنعتی پیشرفته مشهود می باشد، زیرا که موجب بالا رفتن و ارتقا سطح هوشمندی سیستم های ویدیویی می گردد. سیستم های نظارت امنیتی که در آنها از فناوری دیپ لرنینگ استفاده شده است، قادر به انجام اموری همچون تشخیص چهره، ویژگی های بدن انسانی و اتومبیل می باشد.

 

امروزه سیستم های هوشمند قدیمی که از الگوریتم های سطحی جهت طبقه بندی داده ها و حل آنها برای نظارت استفاده می کردند، کارساز نمی باشند. بنابراین دیپ لرنینگ با برقراری ارتباط با دوربین های نظارت جلویی و سرورهای پشتی به راحتی می تواند به سیستم امنیت و تشخیص چهره و مقایسه آنها در کوتاه ترین زمان ممکن بپردازد.

جدیدترین مطالب