آموزش هواگیری پمپ آب

آموزش هواگیری پمپ آب

اگر به دنبال یادگیری آموزش هواگیری پمپ آب هستید، در این مقاله با ما همراه باشید. همه چیز در مورد هواگیری پمپ آب کشاورزی، بنزینی، پمپ چاه، پمپ آب یک اسب، به شما توضیح داده خواهد شد.

 

پیشنهاد ویژه: برای دریافت مشاوره رایگان در خصوص سرویس و تعمیر پمپ آب، با بهترین فروشگاه پمپ آب خانگی تهران تماس بگیرید. 02133997522 | 02133997661 | 09121882140

 

علت هوا گرفتن پمپ آب

چند دلیل وجود دارد که پمپ آب در هر کدام از این شرایط که قرار بگیرد به جای اینکه آب دریافت مجبور که دریافت هوا میشود و از آنجایی که نمیتواند آن را پمپاژ کند در عملکرد آن خللی پیش می آید که میتواند به مرور زمان منجر به ییک از مشکلات فنی پمپ شده و آن را از کار بیندازد. مواردی از قبیل :

 

• نارسایی آب کافی به پمپ

• خرابی و پارگی واشر یا اورینگ

• شکستگی پوسته پمپ آب خانگی

• شکستن لوله کشی و تاسیسات آب ساختمان

 

نارسایی آب کافی به پمپ

رایجترین دلیل هوا گرفتن پمپ آب خانگی نرسیدن اب کافی به مخزن پمپ است. این مورد میتواند دو دلیل داشته باشد

 

• جرم گیری مجاری ورودی پمپ

• کم شدن آب تانکر، قطعی آب شهری و اختلال در فشار آب

 

زمانی که آب کافی به پمپ آب نرسد پمپ با توجه به نیروی مکندگی که دارد به اجبار به جای آب هوا را جذب میکند اما نمیتواند آن را پمپاژ کند. از این رو وقتی که کمبود آب جبران میشود هوای موجود در پمپ باقی میماند و نمیتواند پمپاژ شود.

 

خرابی و پارگی واشر یا اورینگ

از دیگر دلایل رایج در هوا گرفتن پمپ آب مشکل در آببندی های واشر و اورینگ میباشد . زمانی که آببندیهای لازم انجام نشده باشد:

 

مقدار آببندی موجود نمیتواند مقابل قدرت مکندگی پمپ مقاومت کند در این صورت پمپ دچار نشتی میشود و سیستم مکنده هوای بیرون را جذب میکند و در نتیجه همان اتفاقی می افتد که در گزینه قبلی ذکر شد.

 

شکستگی پوسته پمپ آب خانگی

این علت هو گرفتن پمپ آب خانگی به راحتی برای تعمیرکار و حتی افراد غیر متخصص قابل تشخیص میباشد.  چنانچه مشاهده کردید بدنه پمپ خیس بوده و مقداری آب نز زیر پمپ ریخته است یکی از گزینه هایی که باید به آن شک کنید هوا گرفتن پمپ آب میباشد.

 

شکستن  لوله کشی و تاسیسات آب ساختمان

برای پمپ آب اهمیتی ندارد که قرار است چه چیزی را مکش کند. زمانی که در مسیر مخزن  و جریان اصلی آب فشاری وجود داشته باشد و از طرفی پمپ  آب روشن شود هر آنچه که در لوله جاریست به سمت پمپ خواهد آمد.

 

یکی از کارهایی که سرویسکاران سیار در خدمات تنظیم کم فشاری آب ساختمان انجام میدهد بررسی کلی از لوله کشی ساختمان میباشد.

 

اگر کوچکترین نشتی در لوله کشی، شیرآلات و اتصالات  و در مجموع در کل تاسیسات  اب ساختمان مشاهده شود این نشتی باید رفع شود چرا که میتواند چند عوارض جدی از خود بجا بگذارد که یکی از آنها هوا گرفتن پمپ آب میباشد.

 

پیشنهاد ویژه : خرید قیمت پمپ کف کش اسپیکو ۶۰ متری با مناسب ترین قیمت از بهترین شرکت فروش پمپ اب تهران. 02133997522 | 02133997661 | 09121882140

هوا گیری پمپ آب چیست

هوا گیری پمپ آب چیست

هواگیری پمپ آب به معنی تخلیه هوای حبس شده درون پمپ آب است. با تخلیه هوای حبس شده, پمپ می تواند کاملا از سیال پر شود. این کار به منظور افزایش راندمان پمپ آب انجام می شود. تخلیه هوا توسط یک پیچ که درون پمپ تعبیه شده است انجام می گیرد.

 

هواگیری پمپ آب کشاورزی

برای هواگیری پمپ آب کشاورزی به ترتیب زیر عمل می کنیم:

 

• در ابتدا پمپ را خاموش کنید تا جریان آب به طور کلی قطع شود.

• درادامه پیچ تعبیه شده برای هوا گیری را به کمک یک آچار باز کنید. جای پیچ هواگیری در مدل های مختلف با هم متفاوت است. برای اطمینان از مکان پیچ, حتما دفترچه راهنمای پمپ را مطالعه کنید.

• در این مرحله جریان آب را وصل کنید, صبر کنید تا تمام پمپ از آب پر شود و فقط آب از پمپ خارج شود.

• در همین حالت پیچ را ببندید و محکم کنید.

• هواگیری پمپ آب انجام شد.

 

اگر پس از هواگیری پمپ آب همچنان میزان فشار آب کم بود, در این صورت حتما با یک متخصص مشورت کنید تا مشکل پمپ شناسایی شود و به رفع آن اقدام کنید.

 

برای هوا گیری پمپ آب کشاورزی بایستی در ابتدا برق مربوط به پمپ آب را قطع نمایید تا از شروع فعالیت ناگهانی پمپ آب جلوگیری گردد. در صورتیکه پمپ آب خانگی به صورت مکرر دچار هواگیری گردد قطعاً مشکل فنی وجود دارد. همچنین پمپ آب خانگی به دلیل استقرار نامناسب نیز امکان هواگیری دارد.

 

علت هوا گرفتن پمپ آب کشاورزی

هواگیری پمپ آب زمانی اتفاق می افتد که مقدار هوای موجود در شبکه پمپ از یک مقدار مشخص و مجاز تجاوز نماید. زمانی که هوا به دهانه مکش پمپ برسد در اصل یک خلاء ایجاد شده و اجازه مکش آب را به پمپ آب نمی دهد و همین موضوع سبب هواگیری پمپ آب می شود.

 

عوامل مختلفی سبب هوا گرفتن پمپ آب می شود در ادامه به بررسی علل هوا گرفتن پمپ آب می پردازیم. بعضاً هواگیری پمپ آب به دلیل عدم توجه به جریان لوله ها هنگام نصب پمپ می باشد. همچنین تعمیرات خطوط لوله ساختمان نیز می تواند تأثیر مستقیمی بر هوا گرفتن لوله های ساختمان و پمپ آب بگذارد.

 

عوامل موثری سبب هوا گرفتن پمپ آب می شود که بایستی در ابتدا ریشه ی هوا گرفتن پمپ مشخص شود.

 

• بررسی لوله و پمپ آب که آیا ترک و شکستگی سبب هوا گرفتن پمپ می شود.

• بررسی اتصالات پمپ و ارتفاع تنظیم پمپ. ممکن است آب منبع تخلیه شده باشد و آبی در پمپ نباشد.

• واشر یا اورینگ پمپ ممکن است مشکل داشته باشد.

• پمپ آب دچار یخ زدگی شده باشد.

 

در موارد زیر بایستی برای هواگیری پمپ اقدام کرد

• پمپ آب قطع نشود و یکسره به فعالیت خود ادامه دهد.

• هیچ شیری باز نیست اما پمپ کار می کند.

• موتور پمپ آب کار نکند.

• سر و صدا و یا لرزش زیاد پمپ و در ادامه داغ کردن آن

 

هواگیری پمپ آب کوچک

پمپ‌های آبی نیم اسب بخار از جمله پمپ‌های بسیار پر کاربرد  و البته کوچک هستند. از این تجهیزات آبرسانی، در مصارف مختلف باغبانی و کشاورزی، مصارف خانگی و هم‌چنین صنایع کوچک استفاده می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید وارد صفحه پمپ آب کوچک شوید.

 

پمپ نیم اسب دارای توان 5/0 اسب بخار است و ارتفاعی حداکثر 40 متری دارد. قیمت پمپ آب خانگی نیم اسب در بازار نسبتا پایین است. در حقیقت، این سیستم‌های آبرسانی از جمله تجهیزات آبی ارزان قیمت به شمار می‌روند. در این مقاله با مراحل هواگیری پمپ آب نیم اسب آشنا شوید.

 

هواگیری پمپ آب نیم اسب

هواگیری پمپ‌های آبرسانی، در حقیقت به عملیاتی گفته می‌شود که طی آن خلأ و یا هوای ایجاد شده در پمپ‌های آب و به ویژه در لوله‌های این تجهیزات، گرفته می‌شود. و سپس این هوا تخلیه می‌گردد. لازم به ذکر است که هوای درون پمپ و یا کلگی آن اجازه نمی‌دهد تا پمپاژ آب به خوبی، صورت بگیرد.

 

به طور معمول، در هنگام نصب این سیستم‌ها و یا پس از عیب یابی، نسبت به هواگیری آن‌ها اقدام می‌شود.

 

با توجه به اهمیت این موضوع، لازم است عملیات هواگیری را پیش از نصب و بهره برداری از این سیستم‌ها انجام دهید. در بعضی از مواقع نیز پس از انجام تعمیرات در سیستم لوله کشی ساختمان و یا شبکه آبرسانی باید هواگیری پمپ آب انجام شود تا جریان سالم آب اتفاق بیفتد. علاوه بر آن، در مواقعی که برخی از عیوب در سیستم آبرسانی و پمپاژ صورت بگیرد، که در بالا به آن‌ها اشاره شد، پس از برطرف کردن عیب، لازم است پمپ آب خود را هواگیری کنید.

 

آز انجا که هواگیری پمپ نیم اسب با هواگیری پمپ آب یک اسب یکی است در ادامه آن را کامل توضیح خواهیم داد.

 

هواگیری پمپ آب یک اسب

مرحله اول : در ابتدای اجرای عملیات هواگیری پمپ آبی نیم اسب، باید مقدار مشخصی آب آماده کنید. برای این منظور لازم است ببینید چه ارتفاعی از پمپ را باید هواگیری کنید. از این طریق متوجه خواهید شد که به چه میزانی از آب نیاز دارید. در صورتی که این مسیر، کوتاه باشد استفاده از یک پارچ آب نیز کفایت می‌کند. اما در شرایطی که این مسیر، طولانی باشد می‌توانید از یک شیلنگ استفاده کنید تا به میزان کافی، آب را به سیستم برسانید.

 

یکی دیگر از کارهایی که باید در این مرحله انجام دهید این است که حتما حواستان باشد که در طی این فرایند، برق پمپ آبرسانی خود را قطع کرده باشید. از طرف دیگر، از میزان فشار آب در لوله‌ها نیز کم کنید. برای اینکه بتوانید از میزان فشار آب در لوله‌ها کم کنید باید شیر آب ساختمان را باز کنید تا آب موجود در لوله‌های ساختمان خارج شود. می‌توانید از یک نفر بخواهید تا این کار را برای شما انجام دهد.

 

مرحله دوم : در ساختمان پمپ‌ها به طور معمول، از یک نقطه آب ریز و یا پرایم استفاده شده است. که از طریق آن، می‌توان عملیات هواگیری این سیستم‌ها را انجام داد. بنابراین لازم است تا درب این قطعه را با استفاده از یک آچار، شل کنید و سپس درب پرایم را بردارید. پس از آن می‌توانید آبی را که آماده کرده بودید با استفاده از یک قیف به درون پرایم منتقل کنید. انجام این کار باعث می‌شود تا آب، وارد اتاق پروانه سیستم و لوله خروجی آن شود. این کار را ادامه دهید تا آب به لبه شش ضلعی و یا مربعی پمپ برسد.

 

پس از اینکه کمی از آب را به دورن سیستم منتقل نمودید لازم است اندکی صبر کنید تا از این طریق، هوای موجود در سیستم و در مسیر پمپ، به طور کامل، تخلیه شود. پس از اینکه اطمینان پیدا کردید که همه هوا تخلیه شده است و حباب دیگری از پرایم خارج نمی‌گردد، می‌توانید درب آن را ببندید. نکته قابل ذکر این است که می‌توانید این عملیات را دوبار تکرار کنید تا به این اطمینان دست یابید که عملیات هواگیری، به خوبی انجام گرفته است.

هواگیری پمپ آب خانگی

هواگیری پمپ آب خانگی

در قسمت جلوی پمپ آب محل خروج هوا وجود دارد که توسط دو پیچ مسدود گردیده است. هنگامی که اطمینان حاصل کردید هوا درون پمپ آب گیر افتاده است و نیاز به هواگیری دارد آنگاه با باز کردن یکی از پیچ ها می توانید هوای درون پمپ را خارج نمایید. در شکل زیر نحوه مشخص گردیده است.

 

پیشنهاد ویژه: استعلام قیمت پمپ آب برای ساختمان 4 طبقه از بهترین فروشگاه پمپ آب تهران. 02133997522 | 02133997661 | 09121882140

 

روش هواگیری پمپ آب بنزینی

موتور پمپ وسیله ای است که با استفاده از سوزاندن بنزین یا گازوئیل انرژی لازم جهت فعالیت پمپ آب را تأمین می کند. بعضاً مشاهده می گردد که موتور پمپ یا پمپ آب بنزینی یا گازوئیلی با مشکل پمپاژ آب روبراه هستند.

 

موتور پمپ ها یا پمپ آب بنزینی همانند الکتروپمپ ها نیازمند هواگیری می باشند. هواگیری پمپ آب بنزینی یا گازوئیلی یا موتور پمپ بدین صورت است که دریچه ی بالایی موتور پمپ که در شکل زیر نمایش داده شده است را باز می کنیم و مقداری آب به موتور پمپ اضافه می کنیم تا از مخزن موتور پمپ سر ریز شود و هوای موجود در موتور پمپ خارج گردد.

 

هواگیری پمپ اب قدیمی

با گسترش ساختمان سازی، استفاده از پمپ های آب بسیار بیشتر از گذشته شده است. این موضوع علاوه بر لزوم رعایت نکات ایمنی پمپ، مشکلاتی نیز به همراه داشته است. یکی از آن ها آلودگی صوتی ناشی از کارکردشان میباشد که پیشتر راه حل هایی برای کاهش سروصدای پمپ ارائه شده است. اما یکی دیگر از مشکلات آن ها عدم عملکرد صحیح پمپ هاست. معمولا راه حل اصلی حل این مشکل هواگیری پمپ آب می باشد.

 

علت نکشیدن آب توسط پمپ آب

معمولا استفاده بیش از حد از پمپ ها منجر به بروز اختلالاتی در آن ها می شود. یکی از این اختلالات جمع شدن هوا در ساختمان پمپ هاست. به این معنی که مقدار هوای داخل پمپ از حد مجاز خود بیشتر می شود. در چنین شرایطی، در دهانه ورودی پمپ خلا ایجاد شده و باعث میشود که آب مکش پیدا نکند. غالبا مواقعی که پمپ پیوسته در حال کار است، اما مکش و در نتیجه آن دهش ندارد، یعنی به هواگیری احتیاج دارد. چرا که وظیفه پمپ، پمپاژ آب است و نه هوا.

 

چگونه پمپ آب قدیمی را هواگیری کنیم؟

پیشتر گفتیم که هواگیری پمپ جتی یا انواع دیگر پمپ های آب یکسان است. در این قسمت روش هواگیری پمپ آب به صورت گام به گام آموزش داده شده است.

 

اولین قدم، قطع کردن برق پمپ است. به این صورت هم از شروع به کار ناگهانی پمپ جلوگیری می شود. هم فشار موجود در لوله ها کاهش می یابد.

 

سپس یکی از شیرهای آب ساختمان را باز کرده تا آب باقیمانده در لوله کشی کاملا تخلیه گردد.

 

پس از آن به سراغ خود پمپ رفته و دریچه هواگیری آن را پیدا می کنیم. این دریچه که اصطلاحا به آن پرایم پمپ هم گفته می شود، محلی برای ریختن آب در پمپ است. جهت یافتن این دریچه که شکلی مربعی یا شش ضلعی دارد، می توانید از تصویر زیر هم کمک بگیرید.

 

در این مرحله پرایم پمپ را توسط آچار فرانسه باز کرده و مقداری آب داخل آن می ریزیم. این میزان آب بسته به اتصال پمپ به مخزن یا چاه متفاوت است. اگر پمپ به مخزن وصل است، حدود یک پارچ آب کافی است. اما در صورت وصل بودن آن به چاه مقدار بیشتری آب با شلنگ باید ریخته شود. به صورت کلی تا لبه ورودی پرایم باید از آب پر شود.

 

سپس باید تا وقتی که حباب های تشکیل شده ناشی از ریختن آب در پرایم از بین برود، صبر کنیم. و بعد از آن درب دریچه را ببندیم. حال می توانیم دریچه خروجی آب را بگشاییم و برق را مجددا وصل کنیم.

 

در نهایت هم برای اطمینان از عملکرد پمپ، فشارسنج را کنترل می کنیم. در این مرحله عقربه فشارسنج باید ناگهان عدد بزرگتری را نشان دهد.

 

فیلم نحوه هواگیری پمپ آب

بعدا در این محل فیلم قرار خواهد گرفت.

جدیدترین مطالب