نقش الگوریتم اثبات کار در استخراج ارز دیجیتال

نقش الگوریتم اثبات کار در استخراج ارز دیجیتال

روش‌های مختلفی برای کسب درآمد از بازار رمزارزها وجود دارد. شما می‌توانید با خریدوفروش توکن‌های مختلف سود کسب کرده یا بخشی از دارایی‌های خود را استیکینگ کنید. بهتر است بدانید علاوه بر دو روش گفته شده، راه دیگری نیز وجود دارد و آن استخراج ارز دیجیتال است.

 

در واقع ماینینگ ارز دیجیتال به کلیه کارهایی گفته می‌شود که کاربران در شبکه PoW انجام می‌دهند تا تراکنش‌های انجام شده تأیید شود و به‌ازای آن پاداش دریافت کنند. پاداش‌هایی که گره‌ها دریافت می‌کنند از توکن‌های جدیدی است که با حل محاسبات پیچیده ریاضی ساخته می‌شوند. ازآنجایی‌که ماینینگ یکی از جذاب‌ترین روش‌های کسب درآمد در بازار کریپتوکارنسی‌هاست، در این مقاله تصمیم گرفتیم در مورد آن و نقش الگوریتم اثبات کار، اطلاعاتی را با شما به اشتراک بگذاریم.

 

استخراج ارز دیجیتال چیست؟

به‌احتمال فراوان کلمه استخراج را بارها در مورد فلزات گران‌بها و معادن شنیده‌اید. جالب است بدانید این اصطلاح در بازار کریپتوکارنسی‌ها نیز استفاده می‌شود. در واقع ماینینگ و فرایندهای مرتبط به آن باعث می‌شود تا سکه‌های جدید در شبکه تولید شده و در اختیار کاربران قرار بگیرد. گره‌های موجود در شبکه PoW باید با استفاده از سخت‌افزارهای قدرتمند، محاسبات پیچیده‌ای را حل کنند تا کوینی جدید ایجاد شود. در برخی کشورها، علاقه‌مندان به استخراج ارز دیجیتال می‌توانند از نهادهای مشخص شده توسط دولت مجوزهای لازم را دریافت کنند.

 

در واقع خالق بیت‌کوین از این روش استفاده کرد تا امنیت شبکه را افزایش دهد و بازارهای مالی غیرمتمرکز همتا به همتا ایجاد کند. او برای تشویق کاربران، شبکه را به شکلی طراحی کرد تا در ازای ماینینگ و تأیید تراکنش‌ها پاداش (کوین) دریافت کنند. در واقع می‌توان گفت هدف او از این کار، تولید کوین جدید و تأیید تراکنش‌ها بود تا پایداری شبکه حفظ شود. جالب است بدانید برای فعالیت به‌عنوان یک ماینر باید دستگاه‌های سخت‌افزاری بسیار قوی داشته باشید که روی آن‌ها نرم‌افزارهای پیشرفته‌ای نصب شده باشد.

 

بررسی نقش PoW در فرایند ماینینگ ارز دیجیتال

ماینرها تنها در شبکه‌هایی قادر به استخراج ارز دیجیتال هستند که بر اساس الگوریتم اثبات کار طراحی و پیاده‌سازی شده باشند. قبل از بررسی نقش این الگوریتم، بهتر است با مفهوم آن آشنا شوید. همان‌طور که پیش‌تر نیز به آن اشاره کردیم، اصلی‌ترین هدف رمزارزها، ایجاد فضایی غیرمتمرکز است تا کاربران دغدغه‌ای از بابت نظرات دولت‌ها و سایر نهادها بر میزان دارایی و گردش مالی خود نداشته باشند. برای انجام درست این کار، کلیه امور باید توسط کاربران فعال در شبکه انجام شود؛ یعنی آن‌ها باید تراکنش‌های موجود را بررسی و صحتشان را تأیید کنند.

 

برای این کار باید اطلاعاتی که در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد مشابه یکدیگر باشد. این وظیفه در بلاکچین به عهده الگوریتم اجماع است. PoW یکی از معروف‌ترین الگوریتم‌هایی است که در حال حاضر از آن استفاده می‌شود. در این روش نودها وظیفه دارند تا محاسبات پیچیده ریاضی موجود در تابع هش را حل کنند تا از واردکردن اطلاعات اشتباه به شبکه جلوگیری کنند. در این حالت هر ماینری که بتواند سریع‌تر معادلات را حل کند، پاداش شبکه را دریافت می‌کند. این روش موجب می‌شوند تا کاربران شبکه برای دریافت پاداش بیشتر از سخت‌افزارهای قوی‌تری استفاده کنند.

نقش الگوریتم اثبات کار در استخراج ارز دیجیتال

سخت‌افزار و نرم‌افزارهای موردنیاز استخراج ارز دیجیتال

باتوجه‌به توضیحات گفته شده در قسمت قبل، متوجه شدید که برای انجام محاسبات پیچیده تابع هش باید از تجهیزات سخت‌افزاری قدرتمند استفاده کرد. اطلاعات موجود در این تابع، همان تراکنش‌های کاربران است که ماینرها پس از حل‌کردن آن‌ها، بلوکی جدید به بلوک‌های قبلی اضافه می‌کنند. برای این کار، نودها باید از تجهیزاتی مثل Cpu، کارت گرافیک و … استفاده کنند.

 

بهتر است بدانید استخراج ارز دیجیتال تنها با داشتن سخت‌افزار امکان‌پذیر نیست. شما باید نرم‌افزارهایی را روی دستگاه‌های گفته شده نصب کنید تا آن‌ها را به شبکه بلاکچین متصل کنند. تعداد زیادی از آن‌ها مثل ایسک از نرم‌افزارهای پیش‌فرض استفاده می‌کنند؛ اما برخی افراد تمایلی به استفاده از این نرم‌افزارها ندارند. برخی از اصلی‌ترین دلایل عبارت است از:

 

• کاربران به‌عنوان یک گره مستقل در شبکه فعالیت می‌کنند.

• کاربران به شکل تخصصی مشغول به فعالیت در یک مزرعه هستند.

• از سخت‌افزارهایی استفاده می‌کنند که نرم‌افزار پیش‌فرضی برای آن‌ها تعریف نشده است.

 

انواع دستگاه‌ ماینر

در حال حاضر شرکت‌های مختلفی نظیر Innosilicon،Cannan،MicroBT اقدام به تولید دستگاه‌های ماینر با کیفیت‌های مختلف می‌کنند. اصلی‌ترین عامل تأثیرگذار روی کیفیت این دستگاه‌ها، قطعاتی است که در آن‌ها استفاده شده است. بر همین اساس می‌توان ماینرهای استخراج ارز دیجیتال را به چهار دسته تقسیم کرد:

 

• ماینر با پردازنده مرکزی

• ماینر با پردازنده گرافیکی

• ماینرهایی که از مدار مجتمع با کاربرد خاص (ASIC) استفاده می‌کنند.

• ماینرهایی که از مدار مجتمع از نوع دیجیتال و برنامه‌پذیر (FPGA) استفاده می‌کنند.

 

بهتر است بدانید در سال‌های ابتدای پیدایش بازارهای دیجیتال، بیشتر ماینرها از پردازنده مرکزی (CPU) برای حل محاسبات استفاده می‌کردند؛ اما با افزایش کاربران و سختی شبکه، سرعت استخراج به‌شدت کاهش پیدا کرد. به همین دلیل کارت‌های گرافیکی جایگزین آن‌ها شد. در حال حاضر استفاده از این روش نیز منطقی نیست؛ زیرا هش ریت شبکه بالا رفته است. به همین دلیل در حال حاضر از ASIC و FPGAها استفاده می‌شود. مهم‌ترین مزیت این دستگاه‌ها افزایش سرعت استخراج و بزرگ‌ترین عیب آن‌ها مصرف برق بسیار زیاد است.

نقش الگوریتم اثبات کار در استخراج ارز دیجیتال

ویژگی‌های ارز دیجیتال مناسب ماینینگ

اگر شما به استخراج ارزهای دیجیتال علاقه دارید باید بهترین ارز را برای این کار انتخاب کنید تا حداکثر سود ممکن را به دست آورید. در هنگام انتخاب، بهتر است به موضوعاتی که در ادامه گفته می‌شود توجه ویژه‌ای داشته باشید.

 

• میزان نقدشوندگی ارز موردنظر را بررسی کنید تا برای فروش آن با چالش مواجه نشوید.

• قوانین مربوط به استخراج ارز دیجیتال در کشوری که قصد انجام این کار را دارید، بررسی کنید.

• استفاده از تجهیزات سالم و به‌روز تا میزان مصرف انرژی کاهش و بازدهی افزایش پیدا کند.

 

احتمالا اولین گزینه‌ای که به ذهن بسیاری از کاربران می‌رسد بیت‌کوین است؛ اما باید بدانید ارزهای دیجیتال دیگر نیز وجود دارد که می‌توان با استخراج آن‌ها درآمد خوبی به دست آورد. برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

 

• مونرو

• ریون کوین

• اتریوم کلاسیک

• لایت‌کوین

• زد کش

• دش

• دوج‌کوین

 

جمع‌بندی

می‌توان گفت استخراج ارز دیجیتال، جذاب‌ترین روشی است که می‌توان از بازار کریپتوکارنسی‌ها کسب درآمد کرد. به همین دلیل در این مقاله تصمیم گرفتیم در مورد چیستی و الگوریتم‌های استفاده شده در آن اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم تا اگر قصد استفاده از این روش را دارید، بهترین ابزار و روش را انتخاب کنید.

جدیدترین مطالب