چگونه بهترین جراح مغز و اعصاب تهران را انتخاب نماییم؟

چگونه بهترین جراح مغز و اعصاب تهران را انتخاب نماییم؟

مهم‌ترین موردی که پس از مشخص‌شدن یک بیماری اهمیت دارد، پزشک است. یک پزشک مناسب می‌تواند بهترین دید را نسبت به شرایط بیمار داشته باشد و با دانش بالایی که دارد بهترین روش درمان را اتخاذ کند. درست که همه پزشکان همواره در تلاش هستند تا بهترین درمان را انجام دهند اما گستره اطلاعات و مهارت پزشک باعث می‌شود تا تفاوت‌های زیادی بین پزشکان باشد. هیچ‌وقت مهارت و کیفیت یک پزشک حاذق با یک پزشک تازه‌کار برابر نیست. جالب است بدانید که تنها روند درمان نیست که باعث تفاوت پزشکان می‌شود، بلکه تشخیص صحیح بسیار اهمیت دارد و باعث تفاوت بسیاری از پزشکان می‌شود. زمانی که دچار بیماری می‌شویم باید بدانیم که اهمیت تشخیص صحیح و درمان صحیح بسیار بالاست و باید در انتخاب پزشک خود دقت کنیم. در شهرهای بزرگی چون تهران به علت داشتن مرکزیت و تعدد دانشکده‌های پزشکی، پزشکان متخصص زیادی وجود دارند که انتخاب از بین آن‌ها، برای ما دشوار است. درصورتی‌که می‌خواهید بدانید بهترین جراح مغز و اعصاب تهران کیست با ما همراه باشید.

چگونه بهترین جراح مغز و اعصاب تهران را انتخاب نماییم؟

بیماری‌های مغز و اعصاب

بیماری‌های مغز و اعصاب بسیار حساس هستند و انتخاب پزشک در این موارد اصلاً شوخی‌بردار نیست. در برخی موارد مشاهده شده است که در اثر خطای پزشکی عوارض جبران‌ناپذیری مانند فلج بخشی از بدن یا تمام بدن رخ‌داده است. ازطرفی اتخاذ کردن برخی از درمان‌های اشتباه مانند تجویز فیزیوتراپی برای برخی بیماران، موجب شدت‌گرفتن وخامت بیماری شده است. این در حالی است که اگر تحت‌نظر متخصص مغز و اعصاب حرفه‌ای درمان صورت می‌گرفت، می‌توانستیم نتایج شگفت آوری را مشاهده کنیم. در برخی موارد حتی مشاهده شده که مهارت بالای پزشک در حین جراحی باعث کشف راه درمانی جدید نیز شده است و عمل با ریسک بالا بدون هیچ تخریبی به بهترین نتیجه رسیده است.

 

ویژگی‌های یک جراح مغز و اعصاب حرفه‌ای چیست؟

سابقه پزشک، شفاف‌ترین توصیه‌نامه پزشک است. قبل از انتخاب متخصص خود حتماً سابقه پزشکی وی را بررسی کنید. به این منظور می‌توانید در اینترنت و سایت‌های نظرسنجی جستجو کنید و با افرادی که پیش‌ازاین به پزشک مراجعه کرده‌اند مشورت کنید. بسیاری از سایت‌های نوبت‌دهی آنلاین نیز، دارای بخش نظرسنجی هستند و مردم میزان رضایت خودشان را در آن قسمت‌ها درج کرده‌اند.

 

تعداد مراجعه‌کنندگان پزشک نیز می‌تواند حاکی از استقبال بیماران از پزشک متخصص باشد. همچنین می‌توانید از مرکز درمانی یا بیمارستانی که متخصص مغز و اعصاب در آن حضور دارد سؤالاتی ر بپرسید.

 

اغلب پزشکان دارای مقالات علمی و سوابق تحصیلی خود در اینترنت هستند. با سرچ کردن درمورد سوابق تحصیلی و دوره‌های پزشک موردنظر، می‌توانید اطلاعات زیادی را کسب کنید. همچنین مقالاتی که توسط متخصص ثبت شده است تا حدود بالایی سطح دانش پزشک را نشان خواهد داد.

 

یک متخصص حرفه‌ای خیال شما را آسوده می‌کند

علاوه بر مطالب بالا باید نکاتی را در هنگام مراجعه به پزشک لحاظ کنید. یک پزشک خوب علاوه بر مهارت بالا باید بتواند با بیمار خود ارتباط صحیحی را برقرار کند تا سطح استرس بیمار کم شود و جزئیات دقیق و کاملی از بیماری را در اختیار پزشک قرار دهد.

 

یک متخصص مغز و اعصاب:

1. از دانشکده پزشکی فارغ‌التحصیلشده باشد

2. دورهطرح عمومی‌اش را بگذراند

3. درامتحان تخصص قبول شوند

4. دریک برنامه چهارساله رزیدنتی نورولوژی آموزش ببینند.

5. در تخصص خود دارایگواهی هیئت‌مدیره است

 

برای بررسی صحت اطلاعات علمی پزشک می‌توانید شماره نظام‌پزشکی متخصص مغز و اعصاب خود را در سامانه نظام‌پزشکی چک کنید.

 

جراح مغز اعصاب باید بتواند سطح استرس بیمار خود را کنترل کند به همین منظور:

 

• به نگرانی‌هایشما بادقت گوش دهد و هر سؤالی را که می‌پرسید به طور قانع کنند برای شما پاسخ دهد.

 

• درمورد سوابق یا تاریخچه بیماری شما پرسش کند

 

• یک معاینه عصبی دقیق از بدن شما انجام دهد و درصورتی‌که عنوان می‌کنید در قسمت خاصی دچار درد یا ناراحتی هستید حتماً اهمیت دهد و در حین معاینه صحبتی با شما داشته باشد

 

• در بسیاریاز موارد، ممکن است معاینه اولیه توسط دستیار پزشک جراح و/یا کارشناس پرستار انجام شود و نتایج حاصله توسط متخصص بررسی شود. در این صورت باید اطلاعات توسط دستیار پزشک دقیقاً ثبت شود. پزشک برای حفظ آرامش بیمار و افزایش ضریب اطمینان باید خود نیز معایناتی انجام دهد و به شواهد ثبت شده توسط دستیار بسنده نکند.

 

• باید یک دید کلی و شفاف از بیماری را در اختیار شما قرار دهد

 

• تست‌هاو آزمایشات غیرضروری درخواست نکند و فقط بررسی‌هایی را درخواست کند که لازم باشد. برخی از این آزمایشات و تست‌ها هزینه بالایی دارند و ممکن است تحت پوشش بیمه نباشند در نتیجه هزینه اضافی روی دست بیمار می‌گذارند.

 

در صورت نیاز به جراحی باید:

• پزشک باید عادل باشد و درصورتی‌کهامکان انجام جراحی در بیمارستان تخت پوشش بیمه مانند بیمارستان‌های دولی بود، به‌زور بیمار را مجاب به انجام جراحی در بیمارستان خصوصی نکند. البته نظر بیمار در انتخاب محل درمان نیز شرط اساسی است.

 

• از انجام جراحی غیرضروری که قابلیت درمان بدون جراحی را دارند، اجتناب کند. بهترین روش جراحی را بدون اهمیت‌دادنبه تفاوت دستمزد انتخاب کند.

 

• درمورد روند درمان و شرایطی که پس از انجام جراحی باید طی شود، به بیمار و همراهش توضیح دقیق بدهد.

 

سؤالاتی در حین مراجعه به متخصص مغز و اعصاب باید بپرسید

بسیاری از ما با وجود سؤال‌های زیادی که داریم گاهی بر اثر نگرانی یا استرس، فراموش می‌کنیم که چه سؤالی را می‌خواستیم بپرسیم. در ادامه برخی از مهم‌ترین سؤالاتی که باید بپرسید را عنوان کرده‌ایم:

 

• شدت بیماری چقدر است و راه‌های احتمالی درمان چیست؟

• میزان هزینه جراحی چقدر است و در کدام مراکز می‌توانم جراحی را انجام دهم؟

• اگر درمان یا جراحی انجام نشود چه اتفاقی می‌افتد؟

• چقدر تجربه در این نوع درمان یا جراحی داشته‌اید؟

• در صورت اقدام به جراحی، چه‌ کارهایی را باید بعد از جراحی انجام دهم؟

• خطرات و مزایای درمان یا جراحی چیست؟

چگونه بهترین جراح مغز و اعصاب تهران را انتخاب نماییم؟

باید کدام جراح مغز و اعصاب را برای خودم انتخاب کنم؟

بسیار اهمیت دارد که بیماری شما چیست و گزینه‌های احتمالی درمان شما در چه دامنه‌ای گسترش دارند. برخی پزشکان در انجام چند روش ممکن است مهارت بالاتری نسبت به سایرین داشته باشند. به‌عنوان‌مثال جراحی آندوسکوپی مغز به دلیل داشتن مزایای چون کم تهاجمی و کم عارضه، هزینه کمتر نسبت به سایر روش‌های جراحی، احتمال کم ایجاد عفونت و کوتاه بودن زمان بستری در بیمارستان و دوران نقاهت، یکی از رایج‌ترین روش‌های درمان تومور مغزی است. آندوسکوپی مغز نیاز به مهارت بالایی دارد چرا که کار بسیار حساسی است نود درصد تومورهای مغزی باید جراحی شوند و باتوجه‌به محل قرارگیری در صورت بروز کوچک‌ترین حادثه می‌توانند بزرگ‌ترین عوارض را ایجاد کنند.

 

برخی از این عوارض آندوسکوپی مغز:

برخی از این عوارض شامل خون‌ریزی بیش از حد، آسیب به رگ‌های، آسیب به اعصاب، تخریب ساختار مغز، نشت مایع مغزی از بینی، لخته شدن خون، احتمال ایجاد عفونت و … اشاره کرد. مثلاً درصورتی‌که محل قرارگیری تومور در نزدیکی اعصاب چشم باشد می‌تواند روی بینایی فرد تأثیر مستقیم داشته باشد و در برخی موارد نیز وجود همین تومور باعث افزایش فشار روی اعصاب چشم و کاهش بینایی بیمار شده است. یک جراح متخصص مغز و اعصاب اگر به‌درستی اقدام کند ممکن است تا حد بالایی باعث اصلاح بینایی و جلوگیری از آسیب به بینایی بیمار شود درحالی‌که در صورت عدم مهارت ممکن است نتیجه کاملاً برعکس و دور از انتظار ما پیش برود.

 

به همین جهت هرچه مهارت متخصص در کار با اندوسکوپ بالاتر باشد و شناخت بیشتری از تومور داشته باشد نتایج حاصله نیز بهتر خواهد شد.

جدیدترین مطالب