بهترین مناطق شمال ایران برای سفر

بهترین مناطق شمال ایران برای سفر

شهرهای شمالی کشور به دلیل برخورداری از ظرفیت‌های برجسته طبیعی همچون دریا و جنگل، آب‌وهوای معتدل و مرطوب، طبیعت سرسبز و جاده‌های رویایی جزء پرطرفدارترین مقاصد سفرهای نوروزی ایرانیان به شمار می‌روند.

 

در نقطه نقطه شمال کشور از استان گیلان تا مازندران و گلستان هر آنچه برای تجربه یک سفر لذت‌بخش نیاز دارید از کوه، دریا و جنگل گرفته تا رودخانه و آبشار برای شما وجود دارد. به همین دلیل است که شمال ایران همه ساله به تنهایی بار گردشگری نیمی از جمعیت مردم ایران را به دوش می‌کشد.

 

شمال کشور مجموعه‌ای از شگفتی‌های طبیعی و تاریخی است. جایی است که باید به تماشای طبیعت منحصربه‌فردش نشست، در میان درختان سر به فلک کشیده جنگل‌های هیرکانی قدم زد، بعد از دیدن اماکن باستانی و تاریخی‌اش به کنار سواحل بکر دریای خزر رفته و علاوه بر رفع خستگی به تماشای طلوع و غروب آفتاب پرداخت. اگر قصد سفر شهرهای شمال را دارید ما در این مقاله قصد داریم هر آنچه درباره شمال لازم است را برایتان بیان کنیم، ما را در این سفر به خطه سرسبز ایران همراهی کنید.

 

شمال کجاست؟

شمال ایران یا به طور خلاصه شمال اصطلاحی جغرافیایی است که به نواحی سرسبز و دیدنی جنوب دریای خزر و شمال رشته‌کوه‌های البرز اطلاق می‌شود و شامل استان‌های مازندران، گلستان و گیلان است. شمال ایران دارای آب‌وهوای مرطوبی است و دست طبیعت چشم‌اندازهای دیدنی، جنگل‌های زیبایی، چشمه سارهای فراوان، آبشارها، دریاچه‌ها، پارک‌های جنگلی و دشت‌ها و مراتع سرسبزی ساخته که بی‌شک از تماشای آن‌ها شگفت‌زده خواهید شد.

 

بهترین زمان سفر به شمال

کی بریم شمال؟ پاسخ به این سؤال کاملاً به هدف و سلیقه شما بستگی دارد؛ اما اگر می‌خواهید جنگل‌ها و دشت‌های شمال را در آب‌وهوای مطبوع و دلپذیر تماشا کنید فصل بهار بهترین زمان است. در فصل تابستان گرما و رطوبت هوا در این نواحی بالا می‌رود اگر تحمل هوای گرم و شرجی را دارید آبتنی در دریای خزر لذت وصف نشدنی دارد؛ اما اگر به دنبال قدم زدن در زیر باران و تماشای مناظر طبیعی و درختان رنگارنگ جنگل‌های شمال هستید فصل پاییز و زمستان نیز می‌تواند انتخاب مناسبی باشد. به طور کلی بهترین زمان سفر به شهرهای شمالی فصل بهار و اواخر تابستان تا میانه پاییز است که آب‌وهوا بسیار مطبوع و دلپذیر می‌شود و طبعت سرسبز شمال روح و جانتان را سرزنده می‌کند.

 

بهترین سوغات شمال

جذابیت‌ها و شگفتی‌های شهرهای شمالی تنها به مناظر طبیعی و دیدنی آن‌ها محدود نمی‌شود. می‌توانید پس از تماشای جاذبه‌های دیدنی سری نیز به بازارهای این شهرها زده و با خرید سوغاتی حال و هوای این شهرها را با خود به یادگار ببرید. سوغاتی‌های شمال خوشمزه و تازه هستند و با شهرهای دیر کمی تفاوت دارند. از ماهی‌های تازه صید شده، سبزی‌های تازه و خوش عطر، کلوچه‌های محلی، انواع ترشی و مربا و زیتون پرورده مازندران گرفته تا انواع محصولات حصیری و چوبی و نمدمالی گیلان و قالی‌ها و زیورآلات ترکمنی گلستان را که همگی به دست هنرمندان این منطقه ساخته می‌شوند و نشان از ذوق و سلیقه مردمان این دیار دارند را می‌توان از سوغاتی‌های شمال برشمرد.

 

بهترین مقاصد برای سفر به شمال

شمال ایران به دلیل برخورداری از طبیعت بکر و زیبا و هم‌جواری با دریای زیبای خزر یک مقصد عالی برای سفرهای کوتاه به شمار می‌رود. شهرها و مناطق زیادی در قسمت شمالی ایران واقع شده‌اند، فرقی نمی‌کند کدام شهر شمال را برای سفرتان انتخاب کنید چرا که هر شهری از گلستان تا گیلان و مازندران با جاذبه‌های دیدنی بکر و منحصربه‌فردی که دارند تجربه سفری به یاد ماندنی را برایتان به ارمغان می‌آورند. ازجمله برخی از شهرهای پرطرفدار شمال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

 

شهر فومن

فومن یکی از شهرهای خوش آب‌وهوای گیلان است که در ناحیه جلگه‌ای گیلان و در میان باغ‌ها، کوهستان‌ها و شالیزارها واقع شده است. این شهر که پس از شهر لاهیجان و رشت سومین شهر توریستی پرطرفدار از نظر گردشگران به شمار می‌رود سرشار از شگفتی است و به دلیل داشتن مجسمه‌های فراوان با نام شهر مجسمه‌ها نیز شناخته می‌شود. فومن علاوه بر جاذبه‌های دیدنی و کوه‌ها و دشت‌های سرسبز، به واسطه قدمت دورودرازش از اماکن تاریخی بی‌شماری نیز برخوردار می‌باشد. ماسوله، قلعه رودخانه، ییلاق کوربار، امامزاده ابراهیم شفت، روستای فوشه، غار خون فوشه، بقعه‌ سبز قبا، چشمه آب معدنی علی زاخونی (زمزمه)، ییلاق زودل سر،‌ منطقه حفاظت شده گشت رودخان، ییلاق آندره و غیره ازجمله جاذبه دیدنی شهر فومن هستند که در سفر به این شهر از بازدید آن‌ها غافل نشوید. بیشتر مردم شهر فومن به زبان  گیلکی با گویش بیه‌پس صحبت می‌کنند و اکثر آن‌ها نیز همانند دیگر شهرهای شمال کشور به شغل کشاورزی و دام‌پروری مشغول هستند.

 

اگر می‌خواهید به این منطقه بکر و جذاب سفر کنید می‌توانید از اینجا اطلاعات مورد نیاز خود را بیابید.

بهترین مناطق شمال ایران برای سفر

شهر سرخ رود

سرخ رود یکی از شهرهای زیبا و توریستی مازندران است که ما بین شهر فریدون‌کنار و محمود آباد و در انتهای مسیر رودخانه هراز به دریای خزر واقع شده است. این شهر با داشتن طبیعت بکر، دشت‌های سرسبز و چشم‌اندازهای زیبای دامنه البرز همچون گوهری گران‌بها در شمال ایران می‌درخشد و در تمام فصول سال شاهکار طبیعت را به رخ گردشگران می‌کشد. سرخ رود شهری برای تمام فصول است در فصل بهار و تابستان درختان سرسبز، آب‌وهوای پاک و آرامش‌بخش و چشم‌اندازهای طبیعی در کنار برج‌های ساحلی لوکس پذیرای گردشگران و مسافران بسیاری است. علاوه‌بر این فصل زمستان نیز بهترین زمان سفر به این شهر است؛ چرا که همه ساله تعداد زیادی قو به سرخ‌رود مهاجرت می‌کنند که منظره فوق‌العاده زیبا و تماشایی را به وجود می‌آورند. ساحل ماسه‌ای سرخ رود، آب‌بندان سرخ رود، تپه‌های باستانی سرخ رود، تالاب‌های زمستانی، پلاژهای ساحلی، سد چاکسر، جنگل شیلاتو رودخانه هراز که از درست از وسط شهر سرخ‌رود می‌گذرد را می‌توان ازجمله جاذبه‌های دیدنی این شهر برشمرد.

 

به نظرتان کدام یک از جاذبه‌های دیدنی سرخ رود از همه بیشتر پرطرفدار است؟ برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.

بهترین مناطق شمال ایران برای سفر

شهر نور

شهر زیبا و دیدنی نور که با نام سولده قدیم نیز شناخته می‌شود، یکی دیگر از مقاصد جذاب و پرطرفدار مازندران است که بیشتر گردشگران، این شهر را برای سفرهای نوروزی خود تدارک می‌بینند. این شهر که در کنار دریای خزر جا خوش کرده است گذشته از سواحل زیبا و دیدنی دارای جاذبه‌های گردشگری بی‌نظیر ازجمله پارک جنگلی نور، خانه نیما یوشیج، دریاچه الیمالات، آبشار آب پری، آبشار حرم او یا حرم آب، قلعه پولاد بلده، روستای لاویج، کاخ تمیشان و غیره است که بازدید از هر کدام از آن‌ها تجربه سفری به یادماندنی را برای شما به ارمغان خواهد آورد.

 

به نظرتان کدام یک از شهرهای ذکر شده بهترین مناطق شمال هستند؟ برای دیدن اقامتگاه‌ها، سوئیت و اجاره ویلا اینجا کلیلک کنید.

بهترین مناطق شمال ایران برای سفر

اقامت در شمال

زیبایی‌ها و شگفتی‌های شمال کشور ایران تمامی ندارد به همین دلیل است که سفر به شهرهای شمالی برنامه سفر هرساله ایرانیان محسوب می‌شود. اگر قصد دارید در سفرتان به شمال چند شبی را در این نواحی گذرانده و از جاذبه‌های گردشگری و مناظر سرسبز دیدنی آن لذت ببرید، در آن صورت نگرانی از بابت اقامتگاه نداشته باشید؛ چرا که در تمامی شهرهای شمال انواع و اقسام اقامتگاه ازجمله ویلا، کلبه، اقامتگاه بوم‌گردی، هتل، خانه و آپارتمان‌های ساحلی، جنگلی و روستایی متنوع و متعدد جهت میزبانی از مسافران و گردشگران فراهم شده است تا گردشگران با آرامش و بدون دغدغه اقامتگاه به گشت‌وگذار پرداخته و سفری لذت‌بخشی را تجربه کنند. پس از انتخاب مقصد سفرتان جهت رزرو اقامتگاه کافی است اینجا کلیک کرده و از میان لیست اقامتگاه‌ها، اقامتگاه مورد نیاز خود را از لحاظ هزینه، موقعیت مکانی محل اقامت، تعداد اتاق‌ها و غیره انتخاب و رزرو کنید.

جدیدترین مطالب