تشخیص زودهنگام روماتیسم و گردن درد

تشخیص زودهنگام روماتیسم و گردن درد

آرتریت روماتوئید (روماتیسم) یک بیماری خود ایمنی است که باعث التهاب در مفاصل فرد می‌شود. علائم اصلی درد و تورم مفصل است. آرتریت روماتوئید همچنین می‌تواند در محاوره به عنوان روماتیسم شناخته شود و بهتر است توسط یک متخصص حرکات اصلاحی که علاقه خاصی به اصلاح و درمان روماتوئید دارد، درمان شود. آرتریت روماتوئید باعث التهاب در سینوویوم می‌شود (پوشش مفصل که مقدار کمی مایع سینوویال تولید می‌کند و غضروف را تغذیه می‌کند و مفصل را روان می‌کند). در نتیجه مفاصل قرمز و متورم می‌شوند که مایعات و درد اضافی تولید می‌کنند. التهاب در اثر تجمع مایعات و سلول‌ ها در سینوویوم ایجاد می‌شود. مفصل فرد به دو دلیل درد دارد:

 

انتهای عصب توسط مواد شیمیایی تولید شده از التهاب تحریک می‌شود.

 

کپسول توسط تورم مفصل فرد کشیده می‌شود.

 

با کاهش التهاب، کپسول کشیده می‌ماند و نمی‌تواند مفصل را در موقعیت مناسب خود نگه دارد. این مشکل می‌تواند مفصل فرد را ناپایدار کند و با گذشت زمان به موقعیت‌های غیرمعمول یا تغییر شکل داده شود.

 

تشخیص آرتریت روماتوئید یا روماتیسم

با توجه به انواع علائم تجربه شده توسط بیماران ، تشخیص آرتریت روماتوئید می‌تواند پیچیده باشد. پزشکان و متخصصان حرکات اصلاحی تشخیص را بر اساس علائم ، معاینه فیزیکی و نتایج اشعه ایکس ، اسکن و آزمایش خون تأیید می‌کنند. همچنین ممکن است برای تأیید تشخیص و دریافت درمان به متخصص (روماتولوژیست) ارجاع شوید. در این مورد آزمایش خون برای اندازه‌گیری التهاب استفاده می‌شود. ممکن است به یکی از این تست‌ها نیاز داشته باشید:

 

بررسی میزان رسوب گلبول‌های قرمز (ESR)

 

پروتئین C-Reactive (CRP).

 

هر دو این موارد ممکن است در صورت وجود التهاب ، ارزش بالایی در تشخیص از خود نشان دهند. این آزمایشات ممکن است هر از چند گاهی برای کمک به کنترل آرتروز فرد تکرار شود.

 

علت گردن درد چيست؟

گردن درد معمولا به دليل آسيب به مهره ها يا ماهيچه هاي آن بخش به وجود مي آيد. در اكثر مواقع اين آسيب ها ناشي از قرار گرفتن گردن در وضعيت بد مي باشد. علت گردن درد شديد نيز مربوط به انجام مداوم حركات روزمره به صورت اشتباه است. چرا كه باعث مي شود درد ناحيه سر تشديد پيدا كند. در ادامه مهمترين عوامل به وجود آورنده درد گردن را براي شما ذكر نموده ايم.

 

• خوابيدن با بالش نامناسب در طولاني مدت به گردن آسيب وارد مي كند. از اين رو بهتر است از بالش هاي طبي استفاده نماييد.

 

• ابتلا به بيماري هايي مانند ارتريت روماتوئيد، مننژيت و حملات قلبي، گردن درد را در ما به وجود مي آورند.

 

• وجود برخي از اختلالات مادرزادي مانند استخوان هاي دفورمه، در آينده فرد را با گردن درد مواجه مي كند.

 

• به ورزش درآوردن گردن به صورت نادرست يا غلط، اثرات خطرناكي دارد. همچنين اين فعاليت، علت گردن درد ناگهاني نيز به شمار مي رود.

 

• گاهي رشد تومور يا كيست مانع عملكرد طبيعي گردن مي شود. از اين رو دردهاي عصبي زيادي را فرد در اين شرايط تجربه مي نمايد.

 

• تصادفات و جراحت ديسك مهره هاي گردن، درد مداومي را در اختيار افراد قرار مي دهد.

 

• انجام فعاليت هاي شديد مانند بلند كردن اشيا بسيار سنگين يا حمل كوله هاي بزرگ يكي ديگر از عوامل گردن درد مي باشد.

 

• با نشستن بيش از حد، مهره هاي گردن تحت تاثير قرار مي گيرند. رانندگي يا كار با كامپيوتر از نمونه فعاليت هايي است كه برخي افراد زمان زيادي را براي انجام آنها مي گذرانند.

 

درمان گردن درد

برای بیمارانی که از درد مزمن گردن رنج می‌برند، سازگاری با تغییرات و حفظ کیفیت زندگی در حد بالا دشوار است. با این حال، با درمان کافی، اکثر افراد می‌توانند با استراحت اندک در برنامه روزمره خود، در فعالیت‌های عادی شرکت کنند. چندین استراتژی وجود دارد که می‌تواند به افراد در کنترل درد در هر روز کمک کند. در ادامه با جزئیات بیشتری به این موارد پرداخته شده است.

 

ورزش منظم و ملایم برای افزایش قدرت و انعطاف‌پذیری عضلات، رباط‌ها و تاندون‌هایی که مسئول حمایت از گردن و ستون فقرات هستند بسیار مفید است. مثالی از ورزش گردن که ممکن است مفید باشد حرکت آرام سر در هر جهت به اندازه دامنه حرکت فرد که باید هر روز چندین بار تکرار شود. بسیاری از افراد دریافتند که در ابتدا حرکت دادن گردن بسیار دردناک است و ممکن است بخواهند از حرکت دادن آن جلوگیری کنند. با این حال، این می‌تواند منجر به سفتی گردن شود و برای درد گردن بدتر است. در عوض، توصیه می‌شود تمرینات را به آرامی انجام دهید و دامنه حرکت را به تدریج افزایش دهید، بدون اینکه فشار بیشتری به آن ناحیه وارد کنید.

جدیدترین مطالب